آوای جنوب

۱۴سال انتظار و بازارچه نیمه کاره صنایع دستی گچساران

۱۴ سال پیش در کوی ۵۰۰ دستگاه گچساران کلنگی به زمین زده شد تا مکانی برای عرصه و فروش صنایع دستی هنرمندان این شهرستان ساخته شود اما هنرمندان ۱۴ سال به انتظار نشستند و خبری از بازارچه صنایع دستی نشد.

صنایع دستیآوای جنوب؛فرزانه شریفی

طرح احداث بازارچه صنایع دستی این شهرستان که عملیات اجرایی آن از سال ۷۹ آغاز شد بیش از ۱۲ سال است که نیمه کاره رها شده است.

هنرمندان صنایع دستی این شهرستان که به دلیل نداشتن بازارچه، محصولات تولیدی خود را پایین تر از قیمت واقعی به دلالان استان فارس می فروشند از تاخیر در تکمیل طرح بازارچه صنایع دستی گچساران ناخرسند هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری گچساران گفت: این پروژه که عملیات اجرایی آن در سال ۷۹ آغاز شد از ۱۲ سال پیش تاکنون با ۵۰ در صد پیشرفت فیزیکی راکد است.

هومن عنایی افزود: طرح ساخت بازارچه صنایع دستی این شهرستان در زمینی به مساحت یک هزار و ۸۰۰ متر مربع در کوی ۵۰۰ دستگاه شهر دوگنبدان به دلیل کمبود اعتبار غیر فعال است.

وی بیان کرد: این طرح به پنج میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل و تجهیز نیازمند است.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران با اشاره به فعالیت یک هزار و ۵۰۰ هنرمند سازمان یافته صنایع دستی در این شهرستان بیان کرد: در صورت تکمیل این طرح با توجه به گردشگر پذیر بودن منطقه و قرار داشتن در مسیر استان های جنوبی به مرکز کشور درآمد فعالان این عرصه افزایش چشمگیری خواهد یافت.

عنایی با یادآوری وجود دارقالی در تمام خانه های روستایی و عشایری گچساران در سال های نه چندان دور گفت: بی توجهی به تولیدات صنایع دستی که افزون بر ایجاد فرصت های شغلی پایدار، افزایش تولید ناخالص ملی، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی کمترین مزایای آن است آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد مناطق روستایی و عشایری وارد کرده است.

وی بیان کرد: سالانه۲۳ هزارمتر گلیم و جاجیم از سوی هنرمندان این شهرستان تولید و روانه بازار می شود که در صورت هدایت و تقویت زیرساخت های مورد نیاز این قشر تولید صنایع دستی می تواند افزایش چند برابری پیدا کند.

عنایی ابراز داشت: هر ساله دو هزار دست لباس محلی و چهار هزارعدد انواع صنایع دستی متفرقه از سوی بافندگان گچساران تولید و روانه بازار می شود.

وی با یادآوری نیاز نداشتن هنرمندان به کارگاه های تولیدی، امکان ایجاد شغل با ۵۰ میلیون ریال اعتبار برای هر نفر و وجود تمامی امکانات مورد نیاز صنایع دستی درداخل کشور گفت: حمایت از تولیدات صنایع دستی در گچساران ضروری است.

عنایی با بیان این نکته که هنرمندان صنایع دستی گچساران از یک ساله پیش تاکنون هیچ نوع تسهیلات بانکی در بخش صنایع دستی دریافت نکرده اند افزود: احیای رونق صنایع دستی در مناطق روستایی و عشایری مستلزم حمایت بیشتری از سوی دولتمردان است.

وی نداشتن کارگاه های رنگرزی و کارخانه ریسندگی و بافندگی را از دیگر کمبودهای سخت افزاری هنرمندان این شهرستان ذکر کرد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president