آوای جنوب

گمنامی مفاخر کهگیلویه و بویراحمد محصول سیاسی بازی افراطی و قبیله گرایی مسئولان است/باید از بی کفایتی ها بلرزیم/

نمی توانیم وقتی آقایان تاجگردون، هدایتخواه،هاشمی و امثال این دوستان را انتخاب می کنیم منتظر رخداد عجیبی برای کشور و استان باشیم

عدم رشد شتابان استان ما محصول سیاسی بازی افراطی و قبیله گرایی است ؛این دو عامل سبب کند شدن مسیر توسعه استان ما هستند. ما حتی یک کتاب قدرتمند در حوزه معرفی مفاخر و حماسه سازی های قهرمانان خود نداریم.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی آوای جنوب؛ برنامه شناسنامه ۱۰۰ مستندی تلوزیونی اینترنتی بوده که در این برنامه سعی شده با نگاهی متفاوت و دعوت ازسیاسیون، نخبگان سیاسی و کارشناسان از گروه های مختلف اصلاح طلب، اصولگرا و حتی دیگر گرایشات فکری و جناحی پیرامون ۱۰۰سال تاریخ استان کهگیویه بویراحمد و اشاره به مسائل مهم منطقه ای، سیاسی، تاریخی، فرهنگی و حتی اجتماعی تبادل نظر صورت گیرد.

این برنامه که در قسمت های مختلف در حال تهیه و نگارش بوده  که توانسته فضای سیاسی استان و حتی نخبگان رابه چالش بکشد و حتی  ذائقه مخاطبان را در بسیاری از موضوعات مهم و مبهم را به خود جلب کند.

این برنامه در هفتمین قسمت خود میزبان مجتبی ثابتی، تحلیلگر و دانشجوی دکترای حقوق  و از فرزندان شهرستان بویراحمد بوده که در این مصاحبه نظرات وی در سه اصل مهم این برنامه که برگرفته از سیر تاریخی ۱۰۰ساله استان کهگیلویه وبویراحمد، مسائل فرهنگی-اجتماعی و مسائل سیاسی است پرداخته شده است.

در ادامه بخش اول این گفتگو آمده است:

مجتبی ثابتی ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگار و مجری شناسنامه ۱۰۰ مبنی بر عدم معرفی حماسه های تنگ تامردای و تنگه گجستان و گمنامی حماسه سازان آنها گفت: اولا بنده یک ضلع سوم و جدی تری را به این اضلاع اضافه می کنم ؛به نظر بنده جدی ترین حماسه سازی مردم غیور کهگیلویه و بویراحمد، حماسه دفاع مقدس بود. حماسه ای که یک روز و دو روز و یکماه و دو ماه نبود، حدود یک دهه دلاورمردی از مردم استان شاهد بودیم که نباید این حماسه سازی را فراموش کنیم.

وی افزود: اینکه چرا ما نتوانستیم این حوادث تاریخی بزرگ و غرور آفرین را به نسل های بعد از خود و عالم نشان دهیم، ناشی از چند مساله است که باید به آن پرداخته شود ؛شاید جدی ترین مساله این باشد که دستگاه های رسانه ای و فرهنگی استان ما درگیر همه بازی ها هستند به غیر از امورات ذاتی آنها.

این کارشناس و تحلیل گر سیاسی گفت: با اینکه چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته و با وجود ده ها مدیرکل ارشاد ،سازمان تبلیغات، حوزه هنری و سایر نهادهای فرهنگی که داشتیم این مسئولان حاضر بودند هر گونه چیزی را تبلیغ کنند اما حاضر نبودند یک کلیپ ۱۵ تا ۲۰دقیقه ای در این راستا کار کنند چه رسد به اینکه به حادثه های بزرگ و تاریخی استان مانند تنگ تامرادی بپردازند.

ثابتی تصریح کرد:اگر در حال حاضر از مدیر کل گزارش عملکردی بخواهید، هزاران برنامه تئاتر،سرود،رقص و آزاد و کرنا را می تواند گزارش دهد اما یقین دارم نمی تواند عملکرد ۱۵ دقیقه ای از حماسه تنگ تامرادی از خود گزارش دهد.

وی افزود: مساله در استان ما این است که همه در صدد کاندیداتوری هستند، بعنوان نمونه مدیرکل ما در صدد این است که نماینده مجلس شود، استاندار ما (چه بومی و چه غیر بومی) دنبال نمایندگی مجلس است، کارمند معمولی یک اداره ما به محض  استخدام در صدد کاندیداتوری شورای شهر است ؛ما به این مفهوم نرسیدیم که هر کس باید کار خود را بعنوان یک رسالت به طور دقیق فهم و اجرایی کند.

دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه تهران گفت:وقتی بزرگان ما به این فهم نرسیدند، طبیعتا لایه های پایین تر هم نه به این منطق پی می برند و نه برای آن ارزشی قائل می شوند.

ثابتی خاطرنشان کرد: این مسئولان را هم خود ما انتخاب کردیم، ما نمی توانیم وقتی آقایان تاجگردون، هدایتخواه،هاشمی و امثال این دوستان را انتخاب می کنیم منتظر رخداد عجیبی برای کشور و استان باشیم.

وی افزود: همین آقای هدایتخواه که مخبر کمیسیون فرهنگی بودند و بیشترین فهم فرهنگی را داشتند، بنده بعید می دانم کوچکترین قدمی را در این راستا برداشته باشد ؛بنابراین خود ما عامل این هستیم که هویتمان با همین ساختارهای عریض و طویل فرهنگی تحت الشعاع انتخاب های ناصوابی باشد که خودمان به آن دامن می زنیم.

ثاتبی تصریح کرد:در شهرهای همجوار ما مانند کازرون یک قهرمان ملی بنام ناصر دیوان کازرونی دارند شاید دلاوری هایی که این قهرمان منطقه ای داشتند کمتر از قهرمان های ما بود اما سالانه همایش ها و یادبودهای بزرگ برای او طراحی می کنند و بعنوان نماد هویتی شهر کازرون شناخته شده است.

وی گفت:فرماندهان دفاع مقدس ما مانند شهید عبدالرسول زرین که معروف به قوی ترین تک تیر انداز عالم هست و نقل قول هایی است که بیش از ۷۰۰ شکلیک موفق داشت، در کهگیلویه و بویراحمد چند ثانیه فیلم در مدح و معرفی این قهرمان ساخته شد؟ ایشان می تواند تجلی رشادت، شهامت و عزتمندی مردمان کهگیلویه باشد. ما فقط با یک عبدالرسول زرین می توانیم سالیان سال به خود ببالیم و به خود افتخار کنیم.

ثابتی ادامه داد:چندین اداره و نهاد فرهنگی برای زنده نگهداشتن این مفاخر ده ها سازمان ها و نهاد فرهنگی که صدها کارمند و نیرو دارند اما می بینیم شهید زرین در گمنامی جدی به سر می برد و هر اتفاقی هم برای هویت دهی به این قهرمان افتاد از جانب متولیان فرهنگی ما نبود بلکه از طرف مسئولان استان اصفهان بود چون ایشان در اصفهان خدمت می کرد.

وی گفت:مردمان ما پذیرفتند مقهور بازی هایی شوند که دیگران برای آنها طراحی کردند و ما حق انتقاد نداریم، انتقادهایی که خودمان باید هزینه آن را بدهیم به قول عام “لرزه بعد از خوردن هندوانه است”.

ثابتی افزود:باید بلرزیم از این بی کفایتی ها و اگر بخواهیم صادقانه تحلیل کنیم از این بی مروتی هایی که در حق مفاخر استان ما شد.

این تحلیل گر مسائل اجتماعی گفت: در همین اواخر مرحوم نوذر قدیمی را مثال می زنم، ایشان ۴۰ سال سابقه مجاهدت  دارد، یعنی ۸ سال دفاع مقدس بیشترین رشادت ها را داشت، بعد از آن جنگ های مرزی و حضور در کردستان و بعد از جنگ سوریه از فرماندهان مدافع حرم بود تا اینکه در سانحه  تصادف فوت کرد اما کسی در وصف او کار خاصی نکرد و نمی کند و در نهایت در حد یک بنر ادای دین می کنند، کسی که تمام دنیای خود را صرف جهاد فی سبیل الله کرد تازه متوجه می شویم که خانه ای برای سکنی ندارد ،شاید خانواده این مجاهد راضی نباشند که این حرف را می زنم.

ثابتی ادامه داد: نمی دانم یک انسان برای دفاع از ارزشها چه اقدامی باید انجام دهد که مرحوم قدیمی انجام نداده است؟ قدیمی قاسم سلیمانی استان ماست، به همین راحتی تصادف می کند، به راحتی دفن شد و به همین راحتی هم فراموش می شود، بنده پاسخم به سوال حضرتعالی مبنی بر عدم معرفی مفاخر این است که خود کرده را تدبیر نیست .

این تحلیل گر سیاسی-اجتماعی در پاسخ به چرایی عدم وجود نام سرداران و نام آوران ما در سطوح ملی،گفت: اینقدر مدیران ما لاغر و مبتنی بر کارکردهای شخصی هستند که مسائل ذاتی و رسالتهای سازمانی خودشان را فراموش می کنند.

ثابتی افزود:ما یک کتاب قدرتمند در طول تاریخ انقلاب و حتی قبل از انقلاب که در حوزه خود جزو شهره هاست بنام پایی که جا ماند، بنده بعید می دانم که اگر از نویسنده هم استانی این کتاب سوال کنیم که مدیران به چه میزان در تهیه این کتاب شما را تشویق و ترغیب کردند، ایشان نمره بالای ده بدهد.

وی گفت: این کتاب با وجود نقدهای تکنیکی که به آن وارد است،به نحوی توانست بخشی از رشادت های قهرمانان استان ما را به تصویر بکشد.

ثابتی تصریح کرد: مدیران استان ما مدیریت را برای آینده کاری خود می خواهند نه برای خدمت به اجتماع. وقتی بعنوان نمونه به بنیاد شهید مراجعه می کنید و از آنها چند کتابی که قابلیت مطالعه کردن باشد، را بخواهید حتما یک کتاب ندارند،چقدر معاونت فرهنگی و پژوهشی دارد؟طی این ۴۰ سال کتابی که به معنای واقعی مجاهدت رزمندگان ما را به نمایش بگذارد نیست.

وی ادامه داد:این سازمان ها و نهادها معلوم است دارای کارکردی بعضا بیهوده هستند ؛سازمان های دیگر مانند نشرآثار دفاع مقدس و کنگره شهدا اینها به صورت حرفه ای به حرفه خود نمی پردازند، این مشکلی است که در طول این ۴۰ سال داشتیم.

این تحلیل گر و آگاه به مسائل اجتماعی گفت: اگر بنده الان به بنیاد نشر ارزشهای دفاع مقدس استان مراجعه کنم و بگویم کتابی در طراز دا،نورالدین پسر ایران،یادت باشد یا پایی که جا ماند می خواهیم که حتی ۲۰ درصد کیفیت مطالب این کتابها را داشته باشیم و معرف دلاورمردی های فرزندان استان ما باشند، ندارند.

ثابتی تصریح کرد: کتاب های قطور بی کیفیتی هست که حتی اعلام می کنم که همین کتابهای قطور بی کیفیت شأن رزمندگان ما را پایین آورد.

وی گفت:ما اگر هنر نداریم فرماندهان دلاور خود را با نوشتن کتاب های بی کیفیت شاخص کنیم، حداقل بی هنری هم نکنیم.

ثابتی افزود: بگردیم ببینیم تا الان در مورد شهید اورنگ چند کتاب نوشته شد ؛بنده فقط یک کلیپ از ایشان به دوستانم نشان می دهم،دوستان مبهوت می شوند، کلیپ معروفی که تیراندازی می کند و سنگ ها را در آسمان هدف قرار می دهد تاره معلوم نیست از کجا هم گرفته شد اما مسئولان ما توان نوشتن حتی ۵۰ صفحه مطلب مفید در مورد ایشان ندارند یا سردار شهابی فر،سردار واهبی زاده، شهید هدایت اله طیب که از محروم ترین نقطه ایران وارد بهترین دانشگاه ایران می شود، بزرگترین فعالیت های سیاسی را در مهد لیبرالیزم انجام می دهد، نزد شهید چمران می رود و از فرماندهان شهید چمران می شود و شهید هم می شود اما کسی از ایشان خبری ندارد.

وی گفت: ما الان می توانیم در مورد فلان چهره بی کیفیت سیاسی چندین صفحه مطلب بزنیم اما در مورد نخبه ترین چهره گفتمانی و جهادی تاریخ کهگیلویه وبویراحمد که آقای شهید طیب هست، ۵ خط حرف برای گفتن نداریم،هم ما مقصریم ، هم ما مقصریم و هم ما مقصریم.بنده تقصیر را گردن کسی دیگر نمی گذارم.

ثابتی در پاسخ به سوال مجری برنامه شناسنامه ۱۰۰ مبنی بر اینکه رهبر انقلاب در سخنرانی سفر سال ۷۳ به استان ما خطاب به مسئولان، از آنها خواستند که خدمات را نه یک برابر و دو برابر بلکه چند برابر کنید تا محرومیت از چهره این استان برداشته شود اما هنوز پروژه هایی هست که افتتاح نشده و محرومیتی که هنوز هم هست؟گفت: به نظر بنده مردم روی زیبای انقلاب را دیدند و ما نمی توانیم اقرار به فقر و گرسنگی و محرومیت کنیم ؛بنده بعنوان یک فرزند استان معتقدم ما نه تنها رشد کردیم که کاملا قابل تحلیل است بلکه در حوزه های مختلف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی به یک جهش رسیدیم و چه بسا رشد استان ما از بسیاری از استان های دیگر فراتر هم بود.

این تحلیل گر و کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد:استانی که محصلان سطوح عالی آن انگشت شمار بود الان هر خانواده آن دارای محصل سطوح عالی دانشگاهی یا حوزوی است.استانی که قبل از انقلاب حتی یک مخترع نداشت، اکنون صدها مخترع دارد که در معتبرترین مراکز کشور بزرگترین اختراعات را دارند.

ثابتی ادامه داد:کهگیلویه و بویراحمد که تا قبل از انقلاب یک دانشمند در سطح ملی نداشت، الان ده ها چهره ماندگار مانند دکتر ملک حسینی دارد که وقتی کلیپ های وی را می بینیم به خود می بالیم همه محصول انقلاب است.

وی در پایان گفت:استانی که حتی یک زمین فوتبال نداشت، الان ده ها مکان ورزشی دارد اما عدم رشد شتابان استان ما محصول سیاسی بازی افراطی و قبیله گرایی است ؛این دو عامل سبب کند شدن مسیر توسعه استان ما هستند.

منتظر بخش های بعدی و جنجالی این گفتگو باشید که به زودی منتشر خواهد شد

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president