آوای جنوب

کامل‌ترین راهنمای خرید روغن موتور برای بهبود عملکرد موتور ماشین

آوای جنوب

راهنمای خرید روغن موتور ماشین

در خودرو‌های قدیمی‌تر، ساختار اولیه موتور‌ها به گونه‌ای ساده بوده و توان خروجی کمی ‌‌داشتند که به همین دلیل نیازی برای استفاده از روغن‌های مرغوب و با کیفیت احساس نمی‌شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی‌های به روز فناوری در صنعت خودرو، از روغن‌های خودرو برای جلوگیری از ساییدگی، زنگ زدگی، خنک کنندگی و جذب رسوبات موتور ماشین، استفاده می‌کنند که این موضوع اهمیت راهنمای خرید روغن موتور را افزایش می‌دهد.
با توجه به اینکه شرکت‌های سازنده خودرو سازی روز به روز در حال افزایش هستند، تولید روغن موتور هم به تناسب افزایش پیدا کرده‌است. هر یک از این تولید کننده‌ها سعی دارند، کیفیت بهتری از محصول خود را ارائه کنند. برای اینکه بتوان بهترین روغن ماشین را خریداری کرد، نیاز به رعایت نکات مهمی ‌است که در این مطلب سعی داریم درباره آن توضیحاتی ارائه کنیم با ما همراه باشید.
روغن موتور خودرو
برای اینکه موتور خودرو همیشه در سلامت کامل باشد، باید از روغن موتور با کیفیت استفاده کرد. گرانروی، استاندارد API و استاندارد SAE از عواملی است که هنگام خرید روغن ماشین باید به آن توجه ویژه داشت. اگر هنگام خرید انواع روغن موتور این موارد گفته شده را مشاهده کردید، بدانید که این خصوصیات برای خنک کنندگی، جذب رسوبات و جلوگیری از ساییدگی استفاده می‌شود.
نکات مهم در خرید روغن موتور چیست؟
برای راهنمای خرید روغن موتور می‌توان نکات مهمی ‌را متذکر شد، اما دقت به برخی از موارد باعث می‌شود؛ شما بهترین نتیجه را از خرید و استفاده روغن ماشین داشته باشید تا سلامت خودرو به خطر نیافتد. این عوامل شامل:
ویسکوزیته
غلظت روغن موتور یا همان SAE
شاخص API
ویسکوزیته چیست؟
گرانروی یا همان ویسکوزیته یک ماده پارامتری است و با توجه به آن میزان مقاومت در برابر جاری شدن نشان داده می‌شود. این پارامتر را می‌توان یکی از مهم‌ترین موارد در بحث راهنمای خرید روغن موتور دانست. البته ویسکوزیته را با نام لزجت هم می‌شناسند. در حقیقت ویسکوزیته در مایعات بر اثر نیروی جاذبه‌ بین مولکولی به وجود می‌آید و با دما رابطه معکوس دارد. به طور مثال: هر چه دما بالاتر باشد، میزان ویسکوزیته مایعات کاهش پیدا می‌کند. همچنین با توجه به این توضیحات، روغن موتورهایی که ویسکوزیته بالاتر دارند، دلیل بهتری برای روغن کاری و عملکرد نرم‌تر خودرو خواهند داشت.

نکته: این روغن‌ها با توجه به عملکرد گرانروی، پس از استارت ماشین، زمان بیشتری نیاز دارند تا به اجزای موتور برسند و در همه نقاط موتور گردش کنند.
نقطه مقابل این روغن‌های موتور این است که گرانروی کمتر دارند، اما در زمان استارت خودرو سریع‌تر فعال می‌شوند اما عملکرد روان کنندگی کمتری دارند.
دقت کنید که در راهنمای خرید روغن موتور، میزان گرانروی یا همان ویسکوزیته نوشته شده‌است و با توجه به دو فاکتور مهم دیگر که API و SAE نام دارند، می‌توانید بهترین روغن موتور را خریداری کنید.

استفاده از روغن موتور با کیفیت، منجر به بهبود عملکرد موتور می‌شود.
غلظت روغن موتور یا همان SAE

همان‌طور که اشاره شد، گرانروی تاثیر به‌سزایی در عملکرد یک روغن ماشین خوب دارد. شاخص بعدی که در راهنمای خرید روغن موتور می‌توان به آن اشاره کرد، SAE است. این شاخص توسط انجمن مهندس‌های خودرو، برای تعیین گرانروی یک روغن موتور به عنوان استاندار مشخص شده‌است. برای اینکه بتوان این شاخص را مطالعه کرد، کافی است که اطلاعات مندرج در بطری روغن موتور را مشاهده کنید تا از میزان غلظت روغن موتور مطلع شوید. سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه متوجه شویم، غلظت روغن موتور را به درستی انتخاب کرده‌ایم؟ در ادامه درباره مشخص کردن غلظت روغن موتور توضیح خواهیم داد.
چگونگی مشخص کردن غلظت روغن موتور
برای اینکه بتوان میزان غلظت روغن موتور را مشخص کرد، اعداد و حروفی در بطری درج شده که هر کدام معنای مختص به خود را دارد. این اعداد و حروف اغلب به صورت ۱۰W-40 / 05W-40 /  SAE: 20W-50درج می‌شوند.
توضیح این اعداد بدین گونه است:

عدد قبل از حرف W:عدد قبل از حرف W، نشان دهنده گرانروی موتور و دمای پایین در فصل سرما است، پس نتیجه می‌گیریم که هر چه این عدد کوچکتر باشد، روغن موتور هم رقیق‌تر است. مقدار این عدد می‌تواند در زمستان و برای استارت ماشین نقش مهمی را ایفا کند؛ زیرا برای روغن کاری موتور بهتر است که روغن میزان بیشتری رقیق باشد تا تمام قطعات را به خوبی پوشش دهد. بهتر است برای روغن کاری خودرو به عدد قبل از حرف W دقت داشته باشید تا هنگام استارت زدن به خصوص در فصل سرما دچار مشکل نشوید.
عدد دوم بعد از حرف W:عدد دوم بعد از حرف W در راهنمای خرید روغن موتور نشان دهنده این است که روغن موتور تا چه درجه حرارتی از دمای محیط می‌تواند گرانروی را حفظ کند. با توجه به دمای محیط و دمای داخل موتور ممکن است، روغن موتور میزان چسبندگی و رقیق بودن خود را از دست دهد. برای اطمینان از این موضوع هر چه عدد بعد از حر ف W بزرگتر باشد، روغن موتور بهتری را انتخاب کرده‌اید تا در دمای بالا چسبندگی بیشتری بین مولکول‌های روغن موتور باشد. همچنین این موضوع بر سلامت موتور ماشین و وسیله نقلیه شما، تاثیر مستقیم دارد.
شاخص API چیست؟

هنگام استفاده از راهنمای‌ خرید روغن موتور استاندار API می‌تواند، شما را یاری کند. در این استاندارد از حرف S برای موتور‌های بنزینی و از حرف C برای موتورهای دیزلی استفاده خواهند کرد. حرف دوم  سطح کیفیت روغن موتور است و بین حروف A تا N متغیر خواهد بود. توجه داشته‌باشید که هر چه حروف بالاتر رود کیفیت روغن موتور استفاده شده در روغن بالاتر است. همچنین استفاده از روغن موتور در زمستان به این استاندار نیاز دارد.
شاخص‌های قدیمی ‌به صورت SA/SB/SC/SD/SE/SF بوده و این روغن‌ها از کیفیت کمتری برای موتور برخوردار بوده‌اند که بیشتر هم برای خودرو‌های قدیمی‌تر استفاده شده‌است. با پیشرفت تکنولوژی این روغن‌ها با سطح کیفیتی که دارند دیگر مورد استفاده قرار نگرفته و در خودروهای جدید از روغن موتور‌هایی با شاخص SJ/SL/SM/SN استفاده می‌شود.

اعداد و حروف روی روغن موتور غلظت و کیفیت آن را مشخص می‌کند
وظایف روغن موتور در خودرو
هنگامی‌ که راهنمای خرید روغن موتور را مطالعه می‌کنید، باید به موارد گفته‌شده در قسمت‌های قبل توجه ویژه داشته‌باشید. همان‌طور که می‌دانید موتور یک بخش مهم از خودرو است که باید به سلامت آن و روغنی که خریداری می‌کنید، اهمیت دهید. قطعات فلزی موتور در فاصله کم از یکدیگر قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده که هنگام استفاده از ماشین، این قطعات با یکدیگر در تماس باشند. این موضوع می‌تواند در دراز مدت باعث ساییدگی و خوردگی این قطعات شود. برای برطرف کردن این موضوع بهتر است که از روغن موتور مرغوب استفاده کرد تا یک لایه نازک رقیق روغن بین این قطعات باشند تا از آسیب به قطعات موتور ماشین جلوگیری شود.

وظایف اصلی روغن موتور، آسان کردن حرکت قطعات است، البته که این تنها وظیفه این ماده رقیق نخواهد بود و می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد:
جلوگیری از زنگ زدگی قطعات فلزی
افزایش عمر مفید موتور خودرو
کاهش سر و صدای موتور ماشین
کاهش قدرت ضربه وارده به یاتاقان‌ها و سایر قطعات موتور
آب بندی فواصل میان رینگ‌های پیستون و بدنه سیلندر و سایر فواصل قطعات
خنک کردن قطعات موتور خودرو و خارج کردن حرارت ایجاد شده در موتور
خارج کردن گرد و خاک، دوده، مواد خارجی و ذرات ناشی از سایش قطعات موتور
معلق نگه داشتن ذرات ریز دوده و سایر مواد خارجی
علاوه بر توجه به مسائل فنی خودرو، باید به الزامات رانندگی با خودرو نیز توجه کرد. یکی از ضروریات رانندگی بیمه ثالث خودرو است. همان‌طور که می‌دانید این بیمه‌نامه اجباری است و نداشتن آن منجر به جریمه یا توقیف خودرو می‌شود. شما عزیزان برای خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید به سایت بیمه دات کام مراجعه نمایید و ارزان‌ترین بیمه را برای ماشین خود خریداری کنید.
خرید روغن موتور مناسب برای خودرو
برای اینکه بتوان بهترین روغن را برای موتور خود خریداری کنید، باید از راهنمای خرید روغن موتور استفاده کنید و توضیحات را مد نظر بگیرید. با توجه به نوع منطقه زندگی و گرمسیر یا سردسیر بودن، باید روغن موتور خود را انتخاب کنید تا به قطعات موتور شما آسیبی وارد نشود.  کیفیت روغن موتور بر نحوه عملکرد موتور خودرو تاثیر به سزایی دارد و همچنین نوع روغن موتور با توجه به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. از این رو برای خرید روغن، باید نکات گفته شده را در نظر بگیرید تا بهترین عملکرد را برای ماشین خود مشاهده کنید.
منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president