آوای جنوب

کاش جناب خان نماینده مردم جنوب کشور بود

در خندوانه، جنوبی‌ها همراه با شادی همه مردم ایران شادی کردند. با خنده آن‌ها خندیدند و هرگز نگفتند که لهجه ما دست مایه طنز قرار گرفته. هرگز بیانیه صادر نکردند و هرگز احساس نکردند به فرهنگشان توهین شده

جناب خاندر برنامه شب گذشته خندوانه دکتر حداد عادل در یک برنامه فوق العاده با زمان بیشتر از برنامه های معمول این جنگ میهمان رامبد جوان بود.

آوای جنوب/ سمیرا نصاری

۲۶۹۶۷_۷۳۱

در بخشی از این برنامه جناب خان در برنامه حضور یافت و هدیه ای به دکتر حداد عادل داد و از وی خواست تا در برنامه آن را باز کند.

هدیه جنابخان یک ماسک دهان و بینی بود که به نمایندگی از مردم جنوب کشور و مخصوصا خوزستان به دکتر حداد عادل هدیه شد و از حداد خواسته شد تا به فکر مردم این استان ها باشد.
جناب خان که سرش را پایین گرفته بود گفت که این ماسک را به آقای حداد عادل هدیه می‌کند تا اگر گذرش به جنوب کشور افتاد از این ماسک استفاده کند.

جناب خان که حالا در نقش نماینده جنوب در صدا و سیما مخاطبان بسیاری را تا پاسی از شب با خود همراه می کند با اشاره به گرد و غباری که در جنوب کشور است، گفت که مردم جنوب حالا با ماسک هم نمی توانند نفس بکشند.

حداد عادل هم که پس از باز کردن هدیه جا خورده بود گفت: « من به عنوان نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی این هدیه‌ی شما را به عنوان نشانه‌ی دلسوزی و حساسیت شما برای مردم جنوب و بوشهر تلقی می‌کنم و قول می‌دهم که تلاش کنیم تا این مشکل را که مردم عزیز جنوب را اذیت می‌کند بر طرف کنیم.»

این عروسک پرطرفدار چند هفته پیش نیز در این برنامه با اشاره به اینکه مردم جنوب ایران به جای «آبشش»، «خاک شش» دارند گفت: آنقدر خاک توی هوای جنوب هست که ما روی هوا کشاورزی می کنیم!یعنی شما رد می شید درخت تو هوا کنارتونه!

این دفعه چندمی بود که جنابخان به این موضوع اشاره می کرد و درد دل مردم را در این برنامه مطرح کرد.!

ولی ای کاش جناب خان نماینده جنوب بود

راستی نظر شما در اینباره چیست ؟

هر بیننده ای وقتی دید جناب خان رامبُد را صدا زد تا اون پاکت نامه را به حداد عادل بدهد پیش خودش گفت : صددرصد کار شخصی داشته اینجا هم فرصت خوبی بوده تا این نماینده مجلس را غافلگیر کند اما اینطور نبود.

جناب خان قصه ما دنبال این نبود تا از طریق حدادعادل دست به لابی گری بزنه و نیروهایش را برای صندلی های مدیریتی در جنوب و فارس معرفی کند.

جناب خان دنبال سیاسی کاری نبود تا قوم و خویشانش را برای صندلی های مدیریت معرفی کند.

از جنوب بگویم ؛ خوزستان دارای پیشینه تاریخی و صاحب تمدن و مردمانی جان برکف که در طول تاریخ شاهد رشادت ها و قهرمانی بوده که بارزترین فداکاری ها و جانفشانی ها را در جنگ ناخواسته و تحمیلی که بعنوان دفاع مقدس از آن یاد می کنند رقم زدند .بطوری که امام راحل بنیانگذار و معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند:خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد .

جناب خان دیشب می توانست برای خودش نامه ای بنویسد تا مجبور نباشد در لباسی عروسکی باشد اما او ثابت کرد برای مردم است و متعلق به مردم است.

اما ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﻣﯿﻨﻮﯾﺴﻢ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺤﺮﺍﻧﯽ ‏(ﺟﻨﺎﺏ ﺧﺎﻥ ‏) عروسک دوست داشتنی مردم ایران

درود بر ﺷﺮﻓت ، ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺗﻮ ، ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﻣﻌﺮﻓﺘﺖ ، ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﺯﻧﺪﯼ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ خندانه ﺩﻭﺷﻨﺒﻪ ۲۳ ﺷﻬﺮﯾﻮﺭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭﺕ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ  دست ﻣﯿﺰﻧﯿﻢ …

ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ خاک مهمان جنوب کشور است  ﺣﺮﮐﺎﺕ ﺗﻮ ﻭ ﺟﻤﻼﺗﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻨﻮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﻧﯿﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺗﺴﮑﯿﻦ ﺩﺍﺩ ..ﺟﻨﺎﺏ ﺧﺎﻥ ﻭ ﺭﺍﻣﺒﺪ ﻋﺰﯾﺰ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮﺩ و مطمئن باشید ایستاده به افتخار شما دست خواهند زد.

جناب خان دیشب گوشه چشم هر جنوبی اشکی جاری بود ، جناب خان تو شبیه هیچ عروسکی نیستی ؛ تو محمد بحرانی هستی که دیشب خیلی از سیاسیون مارا را قلقلک دادی و می دانم چهره ماندگار عروسکی دهه ۹۰ خواهی شد .

در سال‌های قبل بارها دیده ایم که تا در یک مجموعه طنز به لهجه خاصی اشاره می‌شد، مردم و نمایندگان آن شهر دست به اعتراض می‌زدند که چرا لهجه و اصطلاحات ما به مسخره گرفته شده است.

اما در خندوانه، جنوبی‌ها همراه با شادی همه مردم ایران شادی کردند. با خنده آن‌ها خندیدند و هرگز نگفتند که لهجه ما دست مایه طنز قرار گرفته. هرگز بیانیه صادر نکردند و هرگز احساس نکردند به فرهنگشان توهین شده. بنازم به روحیه شاد مردمان این خطه که حتی اندک شادی این روزها را با دیگر مردمان به اشتراک می‌گذارند.

اما محمد بحرانی صداپیشه «جناب‌خان» در مصاحبه اش چنین می گوید: من نه سیاستمدارم نه نماینده مجلس ولی فکر می‌کنم مردم جنوب یک حقی به گردن همه ایرانی‌ها دارند که هنوز ادا نشده است.
جناب خان می گوید :من در محله‌ای در شیراز بزرگ شدم که همه همسایه‌هایش جنوبی بودند.جنگ زده‌هایی که از شهر و کاشانه خود آواره شدند و به شیراز آمده بودند. خیلی از دوستان من آبادانی و خرمشهری، اهوازی و بوشهری هستند. جناب خان مدیون آنهاست. از طرفی من هم به شدت این موضوع محرومیت را احساس کرده‌ام. چند سفر به جنوب داشتم و همیشه از دیدن وضعیت مردم و شهرهای جنوب دلم گرفته چون به نظرم می‌آید بعد از جنگ آنها باید در اولویت قرار می‌گرفتند. کسانی که جنگیدند و خانه‌های‌شان ویران شد. آبادان یک شهر بی‌نظیر بود الان نباید این طوری باشد. الان نباید مردم اهواز حتی توان نفس کشیدن نداشته باشند. جدای از امکانات دیگر شهرها، شهرهای جنوب نباید این جور نیمه خرابه باشند. خوشحالم که جنوبی‌ها کمی با جناب خان خوشحال شدند و کلی پیغام به من می‌دهند که دمت گرم حال ما را خوب کردی. این پیغام‌ها خیلی به دل من می‌چسبد. من نه سیاستمدارم نه نماینده مجلس ولی فکر می‌کنم مردم جنوب یک حقی به گردن همه ایرانی‌ها دارند که هنوز ادا نشده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. خان جان گفت:

    سلام،تشکرازمطلب جالب نویسنده محترم وهمچنین ازآقای بحرانی(جناب خان).

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president