چالش ها و آسیب های کهگیلویه و بویراحمد از نگاه بازرس کل

ناکارآمدی، قانون‌گریزی برخی مدیران، اهمال در انجام وظیفه، ترجیح منافع گروهی و طایفه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها، نظارت کافی نکردن از سوی واحدهای نظارتی دستگاهها، بافت فرهنگی و اجتماعی، عدم شایسته‌گزینی مدیران و دخالت مستقیم خیلی از سیاسیون در امور اجرایی دستگاهها، تحمیل و به کارگیری نیروها در ادارات بدون ضوابط در کنار خلاء قانونی از جمله آسیب‌های این استان است.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد با تبیین و تشریح ساختار بازرسی و چگونگی پیگیری و برخورد با قانون شکنی ها گفت: بازرسی در چارچوب قوانین با محدویت هایی جهت انتشار همه موضوعات مورد پیگیری مواجه هست ولی در حدود مقررات، آنچه که حق مردم در گردش آزاد اطلاعات و دانستن آسیب ها و چالش هاست از حیث رفع مشکلات و پیشرفت ، خواهد گفت.

وی تصریح کرد طی یک سال اخیر برای ۲۴ مدیر متخلف استان کهگیلویه و بویراحمد کیفرخواست صادر شده است.

به گزارش آوای جنوب، دکتر محمد مهدی صالحی در سومین روز از بزرگداشت هفته قوه قضائیه طی نشست خبری با خبرنگاران با تبیین سامانه های الکترونیکی سازمان بازرسی افزود: رویکرد و اولویت سازمان بازرسی به سمت نظارت و پیشگیری است و بازرسی و رسیدگی به تخلفات و جرم‌ها، متعاقب این امر است لذا با عنایت به فعال بودن دو سامانه مهم این سازمان هر کسی شکایتی دارد می‌تواند در “سامانه ملی الکترونیک” با الزام به اعلام هویت ثبت کند ولی در “سامانه گزارشگران فساد” الزامی به اعلام هویت نیست.

وی اظهارکرد: مجموعه شکایت الکترونیکی مردمی استان طی سال گذشته ۱۶۹۵ مورد بوده که تمامی این شکایت بررسی، رسیدگی و اقدامات اولیه انجام شده است، همچنین۴۱۰ شکایت به صورت دستی و حضوری به اداره کل بازرسی استان ارسال شد و ۸۲۰ مورد گزارش فساد گزارشگران بوده است.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۸۷۵ مورد شکایت علیه شخصیت‌های حقوقی در این اداره کل به ثبت رسیده که همه موارد رسیدگی شدند، گفت: از آبان ماه ۱۴۰۰ تا یکم تیرماه امسال  ۳۶۰ نفر ملاقات مردمی داشتیم، ضمن اینکه ۸۲ جلسه آسیب شناسی و آموزشی برای مدیران تازه منصوب شده استان برگزار و علاوه بر تشریح آسیب‌های آن اداره، راهکار هم ارائه شد.

صالحی با اشاره به کمبود بازرس بودجه در اداره کل بازرسی استان، تصریح کرد: با وجود این کمبودها و با تلاش همکاران عملکرد خوبی داشته ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گزارشاتی مبنی بر هزینه شدن بودجه دهیاری ها در جاهای دیگر و پیشرفت نکردن روستاها، به عملکرد دهیاری‌های استان ورود کردیم و عملکرد دهیاری ها در حال بازرسی و بررسی است.

 جلوگیری از استخدام غیرقانونی ۵۳۵ نفر

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آسیب شناسی های صورت گرفته در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ناکارآمدی، قانون‌گریزی برخی مدیران، اهمال در انجام وظیفه، ترجیح منافع گروهی و طایفه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها، نظارت کافی نکردن از سوی واحدهای نظارتی دستگاهها، بافت فرهنگی و اجتماعی، عدم شایسته‌گزینی مدیران و دخالت مستقیم خیلی از سیاسیون در امور اجرایی دستگاهها، تحمیل و به کارگیری نیروها در ادارات بدون ضوابط در کنار خلاء قانونی از جمله آسیب‌های این استان است.

صالحی با بیان اینکه سازمان بازرسی به این موارد ورود کرده و پرونده متعددی برای مدیران متخلف تشکیل و برخی موارد اصلاح شده، تاکید کرد: در این زمینه ۲۴ پرونده کیفرخواست برای مدیران متخلف صادر شده که رای  و کیفرخواست برخی از آنها صادر شده، و برخی نیز درحال رسیدگی هستند، جلوی استخدام غیرقانونی ۵۳۵ نفر در سطح استان گرفته شده و ادارات را ملزم به برگزاری آزمون استخدامی کردیم.

وی با بیان اینکه در پی استخدام های بدون ضابطه و غیرقانونی دستگاه‌ها در استان، در گذشته دستگاهی نیروی خدماتی گرفته اما تکنسین اتاق عمل شده، گفت: همین فرد بعلت نداشتن تخصص و استخدام غیرقانونی به اشتباه گروه خونی دیگری را به یک بیمار وصل کرده که مادر بارداری بوده و منجر به فوت این مادر و بچه اش شد. همچنین اخیراً یکی از دستگاههای استان می‌خواست آزمون استخدامی برگزار کند، در سطح کشور این آزمون برگزار شد اما در استان کهگیلویه و بویراحمد جلوی آن را گرفتیم و گفتیم تا تعیین تکلیف نیرو و چارت آن اداره انجام نشود، اجازه برگزاری آزمون جدید نمی دهیم.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به چالش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اراضی منابع طبیعی و محیط زیست، ناکارآمدی اداری مدیران، طولانی شدن روند پروژه‌های عمرانی استان، ضعف سرمایه‌گذاری و تولید، آمار بالای بیکاری، وضعیت نامناسب مدیریت شهری در ارائه خدمات شهری، اخلال در انجام وظایف خدماتی، تولیدی و بهره برداری شرکت نفت و گاز گچساران، واگذاری غیرقانونی اراضی منابع طبیعی و محیط زیست برای طرح‌های قانونی، محقق نشدن وعده های دولت در حمایت از سرمایه گذاران، اعمال نفوذ افراد متنفذ و سوء استفاده از تسهیلات بانکی و رعایت نکردن طرح آمایش سرزمین از چالش‌های استان است

صالحی اظهار کرد: بازرسی به همین منظور پرونده‌های متعددی تشکیل داد و افراد متخلف معرفی شد و با وجود کمبود نیروها بازرسی طی یک سال اخیر از تصویب رفع تداخل اراضی در ۱۸ پلاک استان جلوگیری شد.

ارجاع نشدن ۲۷۰۰ پرونده در حوزه منابع طبیعی به دادگستری

وی بیان کرد: تعیین تکلیف بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی واگذار شده در پنج سال اخیر از دیگر اقدامات بازرسی بوده که یا فعال و یا فسخ قرار شدند، ضمن اینکه ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در حوزه منابع طبیعی تعمداً به مراجع قضایی ارجاع داده نشد که به این مورد ورود کردیم که با ورود اداره بازرسی تمام تخلفات منابع طبیعی مستقیم به دستگاه قضایی ارسال شد.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد از  محکومیت  ۸ مدیر استانی و شهرستانی در زمینه تغییر کاربری اراضی و واگذاری انشعابات آب، برق و گاز خبر داد و عنوان کرد: مدیران به این تغییر کاربری‌ها خدمات ارائه داده بودند البته پرونده ۸ مدیر دیگر نیز در مرحله رسیدگی است. این درحالی است که شهرهای ما روشنایی ندارند، برخی از شهرهای استان با اُفت شدید فشار آب مواجهند و خیلی از روستاهای استان گاز ندارند. در زمینه تغییر کاربری اراضی با تعاونی‌های مسکن ادارات مشکل داریم و از ثبت ۲۵ هکتار از اراضی خرد شده توسط تعاونی‌ها جلوگیری شد و بیش از ده‌ها پرونده‌ها تخلف امور اراضی به دادگستری معرفی شد. ۲۶ هکتار اراضی محیط زیست استان رای قطعی آن صادر و خلع ید شد و با سه چهار کارمند محیط زیست که در انجام وظایف خود کوتاهی و اهمال داشتند برخورد شد.

صالحی با اشاره به بیشترین تخلفات و جرم در دستگاهها و ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نقض قوانین و مقررات اداری بیشترین تخلف و تصرف غیرقانونی از وجوه اموال دولتی بیشترین جرم مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد است و بیشترین شکایت مردم هم نقض قوانین و مقررات، کم کاری و سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری از سوی مدیران بوده است.

وی تصریح کرد: بازرسی کل استان کهگیلویه و بویراحمد در تمامی مناقصات حضور مستمر دارد و دستگاه‌ها ملزم به رعایت قانون در این زمینه شدند که در این راستا ۷۰۰ میلیارد تومان تجدید یا لغو مناقصه در سطح استان بعلت توانمند نبودن پیمانکار و اعمال نفوذ طی یک سال اخیر داشته ایم.

صالحی با اشاره به ورود سازمان بازرسی به انحراف در مصرف تسهیلات گفت: جلوی ۷۳ میلیارد تومان انحراف در تسهیلات بانکی گرفته شد و ۳۴ نفر متخلف در این زمینه به محاکم قضایی معرفی شدند که آراء محکومیت خیلی از این تعداد قطعی شده است و همچنین جلوی پرداخت ده‌ها میلیارد تومان به افرادی که واجد شرایط دریافت تسهیلات نبوده اند، گرفته شد.

وی از ورود سازمان بازرسی به شهرک‌های صنعتی خبر داد و  عنوان کرد: هیاتی از سوم خرداد امسال در شهرک‌های صنعتی مستقر شده و هر فردی که از باب شهرک‌های صنعتی حقش تضعیف شده می تواند به این هیات مراجعه کنند.

رئیس کل بازرسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورتی که مدیران تخلف یا جرمی مرتکب شوند قطعاً از باب قانون برخورد می شود.

صالحی در خصوص محور در دست ساخت پاتاوه به دهدشت که یک پروژه ملی است، تصریح کرد: طی بازدید از این محور ایرادات فنی مشاهده شده که نسبت به آنها هشدار لازم داده شد.

وی در رابطه با نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بیان کرد: به تکلیف مدیران در زمینه دانش بنیان ورود کرده و هر مدیری که در این رابطه به تکلیف خود عمل نکرده باشد، برخورد قانونی می شود. بازرسی استان کهگیلویه وبویراحمد در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان در سطح کشور جز استانهای پیش رو بوده است.