آوای جنوب

نبوداسپانسر؛ زخم لاعلاج ورزش کهگیلویه/محرومیت به ورزش هم رحم نکرد

۱۷۹۴۹۷۹دهدشت – سالهاست که ورزش شهرستان کهگیلویه در حسرت نداشتن اسپانسر زانوی غم به بغل گرفته و فقدان بنیه مالی هیئت های ورزشی و تیم داران مانند زخمی لاعلاج بر بدنه ورزش این شهرستان سنگینی می کند.

آوای جنوب / مرضیه جوشن

امروزه در دنیا از ورزش به عنوان یک صنعت مهم نام برده می شود و نقش مؤثر اسپانسرها و حامیان مالی دراعتلای این صنعت هر روز بیشتر از دیروز نمود پیدا می کند.

نبود صنایع بزرگ تولیدی و کارخانه جات مهم در شهرستان کهگیلویه خلأ بزرگی است که عقب ماندگی را از هر حیث به رخ می کشد و در این میان ورزش نیز از این محرومیت بی نصیب نیست.

بضاعت هیئت های ورزشی این شهرستان در تأمین بودجه برای تیم داری سبب شده است که استعداد های نهفته ورزشکاران مستعد این شهرستان گاهی تا پایان عمر ورزشی شان همچنان نهفته باقی مانده و هرگز شکوفا نشوند.

هنوز از زمانی که سه تیم فوتبال شهرستان کهگیلویه به علت عدم توانایی در پرداخت ورودی از مسابقات لیگ استانی انصراف دادند چند ماهی سپری نمی شود، شاید این انصراف و محروم ماندن از به ثمر نشاندن زحمات یکساله یک تیم ورزشی در میان فعالان ورزشی امری عادی شده باشد، اما نکته قابل تأمل عدم حساسیت مسئولان به این موضوع است.

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی بلادشاپور کهگیلویه با بیان اینکه تیم فوتسال بلادشاپور در حاضر حاضر در مسابقات لیگ دسته یک فوتسال بانوان کشور با تیم های قدرتمند این مسابقات رقابت می کند، گفت: شهرستان کهگیلویه در بهمن ماه سال گذشته میزبان مسابقات دسته یک فوتسال کشور بود که در نهایت تیم بلادشاپور موفق شد در این مسابقات مقام سوم را کسب کند.

اسماعیل صمدی نسب افزود: تیم بلادشاپور در اردیبهشت ماه سال جاری با کوهی از مشکلات عازم دور برگشت این مسابقات در آمل شد و در حالیکه مسئولان استانی و شهرستانی از این مشکلات آگاه بودند، اداره ورزش و جوانان کهگیلویه تنها یک مینی بوس در اختیار این تیم قرار داد.

وی اظهار داشت: در مسیر بازگشت از آمل مینی بوس تصادف کرد و خسارت زیادی به آن وارد شد که اداره ورزش و جوانان کهگیلویه از پرداخت این خسارت سر باز زد، این در حالی بود که چندی پیش یک تیم ورزشی دسته سه آقایان این شهرستان توسط همین مینی بوس به مسابقات ورزشی در شهر سقز اعزام شد و در مسیر خساراتی به مینی بوس وارد شد که این خسارات توسط اداره ورزش و جوانان پرداخت شد.

صمدی نسب که خود را مدیرعامل سه تیم ورزشی معرفی می کند، تصریح کرد: از سال ۸۹ تاکنون فعالیت خود را برای اعتلای فوتسال بانوان این استان آغاز کردم و از آن زمان تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از جیب شخصی خود هزینه کرده ام.

وی با اشاره به اینکه در طی این مدت تنها کمک های ناچیزی از طرف اداره کل تربیت بدنی و هیئت فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد به تیم های ورزشی تحت مدیریت وی شده است، یادآور شد: هزینه های ایاب و ذهاب، خوابگاه، تغذیه و حقوق مربیان و بازیکنان را بدون هیچ حامی مالی با مشقت فراوان پرداخت می کردم.

این تیمدار ورزشی بیان کرد: گاهی به علت بدهی شکایت هایی توسط رانندگان ماشین ها و رستوران دارها به دادگستری ارجاع داده می شد که در نهایت با وساطت دوستان و خانواده مشکل مرتفع می شد.

صمدی نسب خواستار حمایت همه جانبه مسئولان استانی و شهرستانی از تیم داران ورزشی شد.

۹ هیئت ورزشی شهرستان کهگیلویه غیرفعال است

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی این شهرستان ۰.۹ متر مربع است گفت: این سرانه به میزان ۰.۱ متر مربع کمتر از میانگین کشوری است.

سید مسعود تقوی نژاد تعداد هیئت های ورزشی این شهرستان را ۳۰ هیئت عنوان کرد و افزود: از این تعداد تنها ۲۱ هیئت فعال است.

وی مشکلات مالی، نبود فضای فیزیکی مناسب و ناتوانی برخی از مسئولین هیئت ها را از مهمترین علل غیر فعال بودن برخی از هیئت های ورزشی این شهرستان عنوان کرد.

تقوی نژاد ساختار غلط هیئت های ورزشی را یکی از مشکلات حوزه ورزش این شهرستان دانست و اظهار داشت: در آینده نزدیک برای فعال شدن هیئت ها تغییراتی در این ساختار ایجاد می شود.

نبود اسپانسر مالی مهمترین مشکل ورزش کهگیلویه

وی مهمترین مشکل ورزش این شهرستان را بحث مالی و نبود اسپانسر به خصوص در رشته فوتبال عنوان کرد و بیان داشت: کارخانجات بزرگ صنعتی که بتوانند از تیم های ورزشی حمایت کنند در این شهرستان وجود ندارد.

سرپرست اداره ورزش و جوانان کهگیلویه تصریح کرد: ادارات دولتی که سطح درآمد قابل توجهی دارند می توانند پای کار آمده و با حمایت از تیم های ورزشی تا حدودی مشکل نبود اسپانسر در این شهرستان را مرتفع کنند.

تقوی نژاد با بیان اینکه نبود اسپانسر بخصوص در رشته ورزشی فوتبال مشکلاتی را برای تیمداران بوجود آورده است، یادآور شد: در سال جاری از هفت تیم فوتبال شهرستان کهگیلویه تنها سه تیم توانستند در مسابقات لیگ استانی شرکت کنند و چهار تیم دیگر به علت عدم توانایی در پرداخت ورودی از این مسابقات انصراف دادند.

کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی

سرپرست ورزش و جوانان شهرستان کهگیلویه کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی در برخی از رشته ها را از دیگر مشکلات ورزش این شهرستان دانست.

تقوی نژاد با بیان اینکه تنها دو استخر شنا در سطح این شهرستان وجود دارد، اضافه کرد: این دو استخر در شهرهای سوق و دهدشت احداث شده اند و احداث دو استخر دیگر در شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری از محل اعتبارات استانی حدود ۲۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان  برای ورزش این شهرستان در نظر گرفته شد، بیان کرد: این اعتبار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

سرپرست ورزش و جوانان شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: همچنین در سال جاری حدود ۷۵ میلیون تومان به تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی این شهرستان اختصاص یافت که این اعتبار در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

تقوی نژاد اظهار داشت: همه اماکن ورزشی این شهرستان به تعمیر و تجهیز نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان قهرمانان ورزشی زیادی در سطح کشور و همچنین در سطوح بین المللی دارد، تصریح کرد: در سال ۹۳ حدود ۴۰ ورزشکار این شهرستان در رشته های کنگ فو، ووشو، کشتی، بوکس، تکواندو، فوتبال و کاراته مقام کشوری و بین المللی کسب کردند.

بهره برداری از سالن ۱۲۰۰ نفره دهدشت تا پایان سال ۹۴

سرپرست ورزش و جوانان شهرستان کهگیلویه سالن ۱۲۰۰ نفره دهدشت را از مهمترین پروژه های فعال این شهرستان عنوان کرد و با بیان اینکه این سالن تا پایان سال ۹۴ افتتاح می شود، افزود: با بهره برداری از این پروژه بسیاری از مشکلات ورزش این شهرستان از جمله مشکل کمبود فضای فیزیکی برای هیأت های ورزشی مرتفع می شود.

تقوی نژاد بیان کرد: پنج زمین ورزشی در روستاهای این شهرستان نیازمند تأمین اعتبار برای تسطیح هستند.

وی با تأکید بر اینکه توجه و روی آوردن جوانان به ورزش از بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری می کند، خواستار حمایت همه جانبه مسئولان از حوزه ورزش و جوانان شد.

نبود اسپانسر و فقدان بنیه مالی به تدریج تیم های ورزشی را از پا درآورده و تیم داران را بی انگیزه می کند، بنابراین در عصری که بهره مندی از اسپانسر مالی قوی یکی از ارکان اصلی حرکت به سوی ورزش حرفه ای محسوب می شود لازم است که متولیان امر هر چه بیشتر در راستای جذب این پشتوانه های مالی تلاش کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president