آوای جنوب

مسکن غیرمقاوم تهدیدی برای جان ساکنان شهری و روستایی گچساران

تنگی معابر به اندازه ای است که امکان جابه جایی بیماران جز با برانکارد وجود ندارد

بافت فرسودهغیرمقاوم بودن مسکن در مناطق روستایی و شهری تهدیدی برای جان مردم شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران است.

آوای جنوب / فرزانه شریفی

مسکن غیرایمن در ۱۰ منطقه مسکونی شهری و روستاهای این شهرستان افزون بر نازیبایی مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

اگرچه دولت در سال های گذشته برای جبران مشکلات خانه های شهری و ایجاد سرپناهی مناسب مسکن مهر را طراحی کرد اما نیمه کاره ماندن این واحدهای مسکونی نتوانست گره گشای این مشکل باشد.

دولت برای مقاوم سازی مسکن روستایی پرداخت تسهیلات را پیش بینی کرده است اما این امر به دلیل ناتوانی مردم برای تامین وثیقه بانکی در عمل نتوانست تحول چشمگیری در مقاوم سازی مسکن روستایی ایجاد کند.

یکی از متقاضیان مسکن مهر شهر دوگنبدان گفت: تاخیر در بهره برداری از این طرح افزایش غیر منطقی کرایه خانه و قیمت واحدهای مسکونی را به دنبال داشته است.

کریم محمدی با بیان این که سال ۸۹ در طرح مسکن مهر این شهر نام نویسی کرده است و هنوز واحد مسکونی خود را دریافت نکرده افزود: کرایه یک واحد مسکونی در بافت فرسوده محله سادات به قیمت دومیلیون و ۵۰۰ هزار ریال با ۱۰۰ متر مساحت بسیار گران است.

یکی از ساکنان روستای مارین از توابع گچساران با بیان این که چند ماه است که برای دریافت نسهیلات بانکی مقاوم سازی مسکن روستایی فاصله ۴۰ کیلومتری جاده حادثه خیز این روستا تا شهر دوگنبدان را در رفت و آمد است بیان کرد: روند اداری دریافت این تسهیلات و تضمین سند واحدهای مسکونی شهری یا ضامن کارمند برای ساکنین روستاها بسیار سخت است.

رییس اداره راه و شهرسازی گچساران گفت: عمده ترین مشکل طولانی شدن روند احداث طرح مسکن مهر این شهرستان کم بودن سهم آورده متقاضیان، کمبود اعتبار و تفکیک نشدن اسناد مالکیت واحدهای مسکونی است.

جعفر برکتی از متقاضیان خواست برای تکمیل سهم آورده خود اقدام کنند.

رییس اداره راه و شهرسازی گچساران گفت: ۳۷۶ واحد مسکن مهر در این شهرستان آماده واگذاری شده است.

وی افزود: این تعداد واحدهای آماده واگذاری بعد از صدور سند به متقاضیان تحویل خواهد شد.

وی بیان کرد: دو هزار و ۶۵۲ واحد مسکن مهر در شهر دوگنبدان در سه فاز در حال احداث است که تاکنون ۹۰۸ واحد تکمیل و واگذار شده است.

رییس اداره راه و شهرسازی گچساران، پیشرفت فیزیکی طرح های مسکن مهر دوگنبدان را ۹۰ درصد اعلام کرد.

وی تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال جاری یک هزار و ۲۰ واحد احداثی این سایت مسکونی تکمیل خواهد شد.

برکتی افزود: بیش از ۳۸۴ واحد مسکن مهر در گچساران به دلیل رها کردن پیمانکاران قادر به واگذاری نیستند و می بایست از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان تعیین تکلیف شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت:مهمترین مشکل در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی عدم جذب به موقع آن از سوی بانک ها و سخت گیری بانک در اخذ ضامن است.

غلامرضا امیدوار افزود: با توجه به قوانین بانک های عامل و مصوبه بانک مرکزی، شعب می توانند با اخذ اسناد مالکیت از سوی وام گیرنده و کارت یارانه این افراد نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند.

وی با بیان این که در سال ۸۲ و پس از وقوع زلزله بم آیین نامه ای به عنوان مقاوم سازی مسکن روستایی تبیین شد، افزود: تاکنون از هفت هزار خانه روستایی در گچساران دو هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی از طریق تسهیلات بانکی مقاوم سازی شده است.

امیدوار اظهار کرد:: چهارهزار واحد مسکونی روستایی در این شهرستان نیازمند مقاوم سازی است.

امیدوار با اشاره به اهمیت مقاوم سازی مسکن روستایی در پیشگیری از خسارات حوادث غیر مترقبه و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها افزود: مسکن روستایی نیازمند توجه بیشتری است.

وی با بیان این که امسال ۶۰۰ فقره تسهیلات بانکی برای مناطق روستایی گچساران اختصاص یافت گفت: ۲۳۰ فقره تسهیلات بانکی ۱۵۰ میلیون ریالی کم بهره ( با سود چهار درصد) برای مقاوم سازی مسکن روستایی گچساران تخصیص یافت که نسبت به تعداد واحدهای مسکونی غیرمقاوم بسیار کم است.

امیدوار تصریح کرد: افراد واجد شرایط برای دریافت این تسهیلات بانکی به بانک های عامل معرفی شدند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران بر لزوم نهادینه کردن مشارکت مردم برای مقاوم سازی واحدهای روستایی تاکید کرد.

شهرستان گچساران دارای۱۲۲ روستا و ۳۰ هزار و نفر جمعیت روستایی، ۳۸دهیاری و ۴۴ روستای دارای شورای اسلامی است.

شهردار دوگنبدان گفت: تهدیدزا بودن بافت فرسوده این شهر به دلیل غیرمقاوم بودن واحدهای مسکونی، تنگی معابر، پلکانی بودن ساختمان ها و دشواری خدمات رسانی در زمان بحران جدی است.

اردلان زینل زاده افزود: تنگی معابر به اندازه ای است که امکان جابه جایی بیماران جز با برانکارد وجود ندارد.

وی اظهار کرد: ساماندهی سکونتگاه های بافت فرسوده شهر دوگنبدان نیازمند تلاش جدی دولت، مشارکت مردم و اطلاع رسانی رسانه های ارتباط جمعی درباره تهدیداتی که ساکنین این مناطق را تهدید می کند است.

فرماندار گچساران گفت: اجرای طرح های رفاهی، فرهنگی و تفریحی برنامه دولت برای توانمندسازی مناطق بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

عبدالرحیم رحیمی افزود: اجرای این طرح ها افزون بر رفاه مردم ارزش این واحدها مسکونی را بالا می برد تا امکان جابه جایی مردم این مناطق فراهم شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون دو طرح کتابخانه و فضای سبز در بافت فرسوده در حال اجراست و بخش عمده ای از معابر بافت فرسوده نوسازی آسفالت شده است.

وی پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره به واحدهای مسکونی بافت فرسوده از برنامه های دولت برای توانمندسازی این قشر آسیب پذیر برای مقاوم سازی است.

عبدالرحیم رحیمی افزود: به هر یک از واحدهای مسکونی این بافت در شهر دوگنبدان ۳۰۰ میلیون ریال وام با بهره چهار درصد پرداخت خواهد شد.

شهر دوگنبدان ۱۶۷هکتار بافت فرسوده دارد که یکهزار و ۳۰۰ خانوار با هفت هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند.

دوگنبدان مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president