آوای جنوب

مدرسه بیمنجگان کهگیلویه،مخروبه ای که بوی فقر می دهد + تصاویر

وقتی وارد مدرسه شدیم زنگ ورزش بود ولی خبری از فعالیت ورزشی نبود بلکه دانش آموزان به جای ورزش، سرگرم دعوا و بطالت وقت و پریدن به سرهم بودند

کودکنزدیک این مکان که می شوی از درب حیاط و مکانی شبیه به فضای آموزشی خبری نیست، بلکه مخروبه ای است که فقر از در دیوار آن می بارد.

 حسین خدمتی / آوای جنوب؛

اینجا مدرسه ۵۵ ساله روستای بیمنجگان شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که حیاط آن خاکی است و از داشتن هرگونه امکانات رفاهی ، سرویس بهداشتی، آب و امکانات ورزشی محروم است.

این مدرسه در ۱۰ کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه واقع شده است اما رنج محرومیت آن آزاردهنده و باورنکردنی است.

وقتی وارد مدرسه شدیم زنگ ورزش بود ولی خبری از فعالیت ورزشی نبود بلکه دانش آموزان به جای ورزش، سرگرم دعوا و بطالت وقت و پریدن به سرهم بودند، چون دراین مدرسه پوسیده از امکانات ورزشی خبری نیست .

از روستا که وارد می شویی آسفالت تا یکصد متری مدرسه رسیده ولی دانش آموزان ادامه مسیر رسیدن به مدرسه را بویژه در روزهای بارانی باید در گل ولای طی کنند، زیرا فضای آموزشی روستا در کوچه ای خاکی و گل آلود قرار دارد.

سیمای فقر نه تنها از مدرسه رنگ و رو رفته بلکه بر رخسار نحیف دانش آموزانی قد ونیم قد این فضای آموزشی می بارد و این تنها مشکل این مدرسه نیست بلکه در برخی مناطق سخت گذر کهگیلویه دانش آموزان از لحاظ سوءتغذبه و فقر امکانات آمورشی و رفاهی وضعیت بدتری را نیز تجربه می کنند.

*** وقتی مدرسه سرویس بهداشتی ندارد

۸۱۳۸۶۴۴۷-۶۰۷۷۱۱۸یکی از دانش آموزان روستای بیمنجگان نداشتن سرویس بهداشتی، آب لوله کشی و حیاط نامناسب را مشکل اصلی مدرسه دانست و گفت: برای سرویس بهداشتی باید به خانه های خود در روستا که دور از مدرسه است رفت و آمد کنند.

این دانش آموز نداشتن سرویش بهداشتی را یک معضل خواند وگفت: این مدرسه هیچ گونه امکانات رفاهی و آموزشی ندارد.

وی افزود: از مسوولان می خواهیم با توجه به فصل بارندگی نسبت به نصب شیشه های مدرسه اقدام کنند.

رییس مدرسه ابتدایی محمود طالقانی روستای بیمنجگان به خبرنگار ایرنا گفت: این مدرسه ۵۵ سال قدمت دارد ولی هیچ گونه امکانات آموزشی ندارد.

مجتبی دستار با اشاره به وضعیت نامناسب سرویس بهداشتی، حیاط مدرسه و نبود آب لوله کشی در مدرسه افزود: دانش آموزان با توجه به دوری مدرسه مشکلات زیادی را تحمل می کنند.

دستار نبود آب آشامیدنی در مدرسه را یک معضل خواند و اظهارکرد: دانش آموزان مجبور هستند برای استفاده از سرویس بهداشتی به خانه های خود در روستا مراجعه کنند.

وی تعداد دانش آموزان این مدرسه را ۴۵ دانش آموز اعلام کرد وگفت: با توجه به نبود امکانات ورزشی و زمین مناسب زنگ ورزش برای دانش آموزان ومدرسه مشکلاتی را به همراه دارد.

*** ۵۶ مدرسه در کهگیلویه آب لوله کشی ندارند

۸۱۳۸۶۴۴۷-۶۰۷۷۱۱۹رییس آموزش و پرورش کهگیلویه با اشاره به اینکه ۵۶ مدرسه در سطح شهرستان، آب لوله کشی و ۳۴ مدرسه برق ندارند گفت: بر اساس مصوبه خرید انشعاب مدارس باید از هزینه تعمیرات مدراس از سوی نوسازی تامین شود.

لطف الله فروزان افزود: تاکنون این مصوبه از سوی نوسازی شهرستان اجرا نشده است.

وی با بیان اعتبار کم سرانه مدارس در طول سال اظهارکرد: با توجه به مشکلات زیاد مدارس این اعتبار جوابگوی برطرف کردن مشکلات مدارس نیست.

فروزان تصریح کرد: می طلبد تعمیرات جزئی مدارس با همکاری مدیران از محل جمع آوری کمک های مردمی بازسازی شود.

وی ابراز داشت: ۱۶ هزارو ۷۲۳ دانش آموز در ۹۹۷ کلاس درس در این شهرستان مشغول تحصیل هستند.

***رییس نوسازی مدارس شهرستان کهگیلویه: کاری از دست ما ساخته نیست۸۱۳۸۶۴۴۷-۶۰۷۷۱۱۷

رییس نوسازی مدارس شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه هیچ گونه مصوبه ای از سوی آموزش و پرورش در راستای خرید انشعاب مدارس به نوسازی ارسال نشد گفت: نوسازی مدارس تنها مدارسی که در حال ساخت هستند انشعابات آنها را نصب وومشکلاتشان را برطرف می کند.

سلیمان قاسمی با اشاره به وجود مشکلات متعدد ناشی از کمبود ماکنات رفاهی و ورزشی در مدارس این شهرستان افزود: بهسازی و بازسازی مدارس نیازمند توجه ویژه مسوولان استانی و شهرستانی در تخصیص اعتبار کلان است.

شهرستان کهگیلویه به مرکز دهدشت در ۱۸۰کیلومتری یاسوج واقع شده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president