آوای جنوب

صفارهرندی: می‌خواهند تحقیر را کنار تحریم به ملت ایران اضافه کنند

هرندیعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان “ما دائماً از توافق خوب در حال دور شدن هستیم” گفت: می‌خواهند تحقیر را کنار تحریم به ملت ایران اضافه کنند.

آوای جنوب؛

صفارهرندی در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع سپاه در بحث مذاکرات هسته‌ای و اینکه آیا تحریم‌ها باعث آسیب‌رسانی به سپاه می‌شود یا تقویت کننده آن است، اظهار داشت: من از مواضع سپاه مطلع هستم و همان مواضع را اعلام می‌کنم؛ از نگاه سپاه تحریم‌هایی که علیه ملت ما توسط قدرت‌های زورگو اعمال شده است، ظالمانه است و از آنجایی که سپاه در مکتب امام ظلم‌ستیز خود را پرورش‌یافته می‌بیند، اولین مشخصه آن این باید باشد که زیر بار زور نرود.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: واقعیتی که پیش روی ماست این است که سپاه اساسا چگونه به فعالیت‌های عمرانی و شبه‌اقتصادی کشیده شده است؛ اگر مقصد سپاه سودجویی اقتصادی بود بابت ۷ هزار میلیارد پروژه اقتصادی که انجام داده و به ثمر رسانده، پول آن را طلبکار نبود.

وی گفت: زمانی شرکتهای چندملیتی در ایران پروژه اجرا می‌کردند و روزی به نام تحریم دست از اجرای پروژه‌ها کشیدند و خواستند که دست ما را در پوست گردو بگذارند و ملت ما را به بن‌بست رسیده معرفی کنند، ولی سپاه از زمره آن اهل همتی بود که آستین بالا زد و گفت ما تا جایی که بتوانیم این خلاء را پر خواهیم کرد و در کنار سایر پیمانکاران داخلی وارد عمل شد و در مواقعی در رقابت با خارجی‌ها پروژه‌ها را قویتر و موثرتر اجرا کرد.

صفارهرندی با بیان اینکه من مطمئن هستم که سپاه از خدا می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود، خاطرنشان کرد: سپاه می‌خواهد که این شرکتها مجددا به محیط پررقابت فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی داخل کشور ما بازگردند. اگر آنها شرایط بهتری را ایجاد کردند، سپاه خوشحال می‌شود که اوضاع اقتصادی رونق یابد. همان کسانی که روز اول گفتند ما نمی‌خواهیم سپاه وارد عمل شود، روز بعد گفتند که ما استدعا داریم سپاه پروژه‌های ما را بپذیرد.

وی اظهار داشت: این حرف‌های ژورنالیستی که می‌گویند کسانی موافق ادامه تحریم‌ها هستند و نان‌شان در تحریم است، شعار و بلوف‌هایی است که قانع کننده نیست و من تاکید دارم که سپاه پرورش یافته مکتب امام حسین(ع) است که می‌گوید مرگ بهتر از زندگی کردن زیر سایه ذلت و ننگ است و قبول ننگ بهتر از رفتن به جهنم است.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ملت ما در سوابق خود نشان دادند که حاضر نیستند به ذلت تن دهند. حتی جایی که ممکن است در باغ سبز به آنها نشان داده شود. البته این هم در باغ سبز نیست، چرا که گفته می‌شود اگر توافقی انجام شود آثار توافق در زندگی مردم یکسال بعد ظاهر می‌شود و این ارجاع به آینده‌ای است که در آن شک و تردید وجود دارد.

وی تاکید کرد: من اصلا در حوزه هسته‌ای تخصص ندارم. البته ناظر و تحلیل‌گر هستم. در یکی، دو سال اخیر برخلاف ظاهر قشنگ کار امروز می‌گویند که اگر شما همه مسائل هسته‌ای را با ما حل کنید، باز مطمئن نباشید که داستان تمام شده است و با بقیه موضوعات شما کار داریم و حتی جای دیگر پیغام داده‌اند که چرا شما در نانو تکنولوژی، لیزر، سلول‌های بنیادین و سایر حوزه‌های علوم پیشرفت کرده‌اید؟

وی یادآو رشد: تحریم‌ها با رویکرد طرف مقابل قرار نیست برداشته شود و اگر هم قیمت آن را گران بپردازید، ما را به نقطه‌ای می‌رسانند که می‌‌گویند شما چه دارید که با ما تاخت بزنید؛ شما که شیر بی‌یال و دم هستید.

صفارهرندی با بیان اینکه من کمتر به مسائل هسته‌ای ورود کرده‌ام، گفت: ولی امروز می‌گویم که من هم در موضوع هسته‌ای دلواپس هستم و جزء جمعی از مردم کشور که نسبت به مسائل هسته‌ای دغدغه‌هایی دارند، قرار دارم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اوایل ورود تیم مذاکره کننده به مباحث جدید، جمله‌ای از جان‌کری خطاب به تیم مذاکره کننده نقل شد که گفته بود «شما اینقدر نگران نباشید و بر روی کلمات توقف نکنید و قبول کنید که چیزی که بین ما و شما مطرح است به توافق منتهی شود، در آن وقت می‌بینید که سیل سرمایه‌گذاران زیاد خواهد بود و آن زمان اصلا کل دستاوردهای هسته‌ای از یادتان خواهد رفت» این تعبیر وسوسه‌انگیز است و چه بسا امیدواری‌های افراطی برای حل موضوع هسته‌ای از همین تعبیرهای طرف مقابل نشأت گرفته است.

صفارهرندی با اشاره به وعده بهبود شرایط اقتصادی مردم در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت یازدهم، تاکید کرد: کسی که این وعده را به مردم داد قطعاً قصدش این نبود که وعده دروغ بدهد، ولی نه تنها ۱۰۰ روز از ابتدای دولت گذشت بلکه صدها روز دیگر نیز گذشت، ولی اتفاقی رخ نداد.

وی گفت: آنچه دغدغه برانگیز است این است که چرا این مسیر وقتی پیموده می‌شود ما احساس نمی‌کنیم که به اتفاق خوب نزدیک شده‌ایم؟ بیشتر حس می‌کنیم که فاصله ما نسبت به نقطه مطلوب بیشتر می‌شود. البته نه فقط ما بلکه تیم مذاکره کننده نیز همین حس را دارد و نگرانی تیم مذاکره کننده برای رسیدن به نقطه مطلوب از یک سال قبل هم بیشتر است.

صفارهرندی تصریح کرد: ما در مسیر مذاکره با ۱+۵ و آمریکا همراهی و تنازل نشان دادیم ولی هر چه گذشت، امیدواری ما نسبت به حل مسئله هسته‌ای در مقایسه با قبل کم شد و این نشان می‌دهد که خللی در کار مذاکرات وارد است.

وی یادآور شد: البته دستور این است که مذاکرات ادامه یابد و تصمیم به عقبگرد وجود نداشته باشد و ارزیابی ما به عنوان آحاد مردم این است که به تیم مذاکره کننده به عنوان نماد جمهوری اسلامی اعتماد داشته باشیم و آنها را فرزندان این ملت بدانیم.

وی با بیان اینکه ما دائم از توافق خوب در حال دور شدن هستیم، خاطرنشان کرد: امروز از رفع تحریم‌ها هیچ خبر خوشی شنیده نمی‌شود.

صفارهرندی با اشاره به موضوع بازرسی از مراکز نظامی تاکید کرد: هدف دشمن از مصاحبه و بازرسی کشف ندانسته‌ها نیست، بلکه آنها می‌خواهند به ملت تحقیر را در کنار تحریم اضافه کنند.

وی تاکید کرد: ملت ایران و کسانی که اداره کشور را برعهده دارند اجازه توافق بد را نخواهند داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مهمترین خواسته مردم رفع تحریم‌ها است، یادآور شد: تیم ما اینگونه برداشت می‌کند که یک ماه بعد از اجرای توافق تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما تیم مذاکره کننده طرف مقابل می‌گوید که برداشتن تحریم‌ها زمانبر است.

صفارهرندی یادآور شد: بسیاری از سوژه‌هایی که دشمنان می‌خواهند از آنها بازجویی کنند، همان دانشمندانی هستند که بارها سعی کردند که آنها را ترور کنند. طرف مقابل می‌خواهد این دانشمندان را به جای ترور فیزیکی، ترور شخصیتی و روحی کند و با توجه به جایگاه ایران در منطقه تحقیر کردن ملت ایران سودی کلان برای آمریکا خواهد داشت. ضمن اینکه هیچ یک از مردم ایران تحقیر را نخواهند پذیرفت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president