آوای جنوب

صحنه های حمله و دفاع از سفرهای استاندار در رسانه ها / خبرگزاری فارس الگویی برای همه(+تصاویر)

آیا همچون فارس بر محرومیت و کارهای صورت نگرفته تاکید دارید و یا کارهای صورت گرفته را در کنار کارهای انجام نشده می بیندید.

روز جمعه استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا و فرماندار بویراحمد از منطقه محروب سیلاب کلوار بازدید داشتند.

در این سفر یکروزه که تعدادی از مدیران کل و روسای ادارت استانی و شهرستانی حضور داشتند (حدودا ۸ مدیرکل، سه تن از معاونان استاندارو تعدادی از مدیران ادارات شهرستان) از دورترین نقاط استان و مرز چهارمحال و بختیاری بازدید کردند.

این سفر یکروزه استاندار با واکنش های متفاوتی همراه بود که در ادامه به نیم نگاهی به تحلیل های متفاوت رسانه ها داریم:

سلسله گزارشات خبرگزاری فارس پیرامون مشکلات عمده سیلاب کلوار

خبرگزاری فارس که از طیف منتقد دولت محسوب می شود سه تیتر ویژه خبری امروز خود را به این سفر اختصاص داه است و ضمن حاشیه نویسی با تاکید بر عمق محرومیت ها نوشته است: در این بازدید هر کسی مشکلات روستا و محل زندگی خود را بیان می‌کرد، از بهورز روستا گرفته تا مادر شهید و راننده نیسان که خود را فوق‌لیسانس ادبیات اما بیکار معرفی کرد.

99

انتشار تصاویر کنایه آمیز

سایت کبنانیوز هم با تاکید بر محرومیت تاریخی سیلاب کلوار به پوشش اخبار پرداخته است اما با انتشار عکس هایی از ژست های مسئولان و کاروان دولتی ها و از طرفی تصاویری از عمق محرومیت منطقه گویا قصد کنایه زدن داشته است.

1 (1)(گعده مسئولان در منطقه ای که برای حل مشکلات آن به آنجا سفر کرده بودند!)

1 (2)(عکسبرداری مسئول دفتر استاندار از دام ها بخاطر جذابیت هایی این حیوانات!)

1 (4)(رژه خودروهای دولتی)

1 (44)

حمله امید مردم به استاندار و نماینده بویراحمد و دنا

اما روزنامه اصولگرای امید مردم تیتر یک روز شنبه خود را به این بازدیدها اختصاص داده است و در تحلیلی با عنوان “سفرهای نمایشی ، تازه کردن زخم کهنه محرومیت” علیرغم اینکه نوشته است این بازدیدها می تواند مثبت باشد اما از همه ابعاد این سفر انتقاد کرده است و آن را بازی سیاسی و نمایش خوانده است.

5

در گزیده ای از خبر ویژه امید مردم می خوانیم: این روزها دو نفر بدجور به سیر و سیاحت می روند. این دو نفر علاقه عجیبی به رفتن به نقاطی از استان دارند که از کوچکترین امکانات هم محرومند، این دو نفر وقتی می روند تعداد زیادی خبرنگار دنبال خود می برند و با خودروهای لوکس و غیر لوکس شان گرد جاده هایی را می زدایند که کمتر به چنین مسافرینی عادت دارند، این دو نفر خیلی دوست دارند که آنچه که در مناطق محروم و گرفتار به فقر استان بیان می کنند در قاب ها و قالب های رسانه ای و خبری بیاید.

در ادامه مطلب این روزنامه آمده: اما حالا در این زمینه سوالاتی مطرح است. اول اینکه چرا این دو نفر، یعنی این دو نفر چه سودی از این سفرها می برند؟ دوم اینکه پشت صحنه این سفرهای به اصطلاح کاری و دلسوزانه چیست؟ سوم از این سفرهای یک روزه یا چند ساعته چه سودی عاید مناطق مختلف می شود؟

البته این روزنامه اینگونه سفرها را سیاسی قلمداد کرده است و علیرغم اینکه تیتر آن در نقد استاندار است اما هر سه میان تیتر خود را به انتقاد از حضور زارعی در مناطق اختصاص داده است و با جملاتی چون رأی در منطقه محروم است و بس! و “تبلیغات دولت برای آقای نماینده!” نماینده مردم بویراحمد و دنا را مورد بشدت به باد انتقاد گرفته است که چرا از کارهای انجام نگرفته در هشت سال گذشته انتقاد می کنید! و یا این رسم سفر و بازدید دیگر چه بوده است!

4

این روزنامه همچنین به سفر پیشین مسئولان به این منطقه نگاهی داشته و معتقد است هیچ یک از تصمیمات انجام نشده است! و نوشته است: اگر هدف خروج از محرومیت است، هر انسانی که از عقل سلیم برخوردار باشد می فهمد که خروج از محرومیت و فقر با شبکه تلفن همراه و غرس نهال و یا قول سالن ورزشی روستایی محقق نمی شود.

تلاش ایرنا برای بازگوئی خدمات دولت و برنامه های آینده استاندار

از سویی دیگرخبرگزاری دولتی ایرنا ضمن پوشش اخبار این سفر در گزارشی تحلیلی مفصل با عنوان “شتاب بخشی آهنگ محرویت زدایی در کهگیلویه وبویراحمد” آورده است: استاندارکهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اختصاص بیش از سه هزار و ۶۰۰میلیارد ریال اعتبار عمرانی درسال ۹۳به این استان، در باره روند عمران وآبادانی این منطقه می گوید: در بخشهای مختلف عمرانی و زیربنایی این استان یکهزار و ۷۰۰پروژه عمرانی در دست احداث است.

Untitled

سید موسی خادمی روند جذب اعتبارات عمرانی تخصیص یافته در ۹ ماه گذشته امسال به این استان را بیش از دو و نیم برابر بودجه تخصیصی سال ۹۲ این استان دانست و افزود: حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی این استان از محل ماده ۱۸۰ درقالب توسعه متوازن اختصاص یافته است.

وی ابراز داشت: این در حالی است که کل اعتبارات تخصیص یافته از مجموع حدود ۳۸۸میلیارد تومان مصوب سال ۹۲ در استان تا پایان سال مالی گذشته ۹۸۰ میلیارد ریال بوده است.

وی معتقد است کوهستانی بودن و پراکندگی روستایی هزینه خدمات رسانی دراین استان را دوچندان کرده که جبران عقب ماندگی های تاریخی محرومیت این استان به نگاه ویژه ملی نیاز دارد.

در ادامه گزارش ایرنا آمده است: معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیزمی گوید: ۵۴۰ طرح عمرانی بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که اکثر این طرحها تا پایان سال آینده بهربرداری خواهد شد.

معاون برنامه ریزی اشتغال استاندارکهگیلویه وبویراحمد هم از افزایش روند جذب اعتبارات عمرانی درسال ۹۳خبرداد و افزود: دوهزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعتبارعمرانی این استان درسال جاری تاکنون جذب شده که تحقق این مهم توفیق خوبی برای دولت تدبیر وامید است.

کنایه عجیب رسانه تحت سرپرستی مشاور استاندار به سفر مسئولان!

خبرگزاری مهر که توسط مشاور مطبوعاتی استاندار سرپرستی می شود سیلاب کلوار را نقطه آخر دنیا دانسته و پیرامون این سفر تیتر “محرومیت بانام«سیلاب کلوار»عجین شده است/سفرمدیران به محرومترین جای کشور” را برگزیده است و نوشته است: از مسئولان خدمات رسان و عمرانی تا اجرایی و امدادی همه استاندار استان و نماینده شهرستانهای بویراحمد و دنا را در این سفر یک روزه همراهی کردند تا مدیران با درک محرومیت این منطقه نسخه ای شفا بخش برای آن بپیچند چرا که دیگر مسکنها فایده ندارد.

از مسئولان خدمات رسان و عمرانی تا اجرایی و امدادی همه استاندار استان و نماینده شهرستانهای بویراحمد و دنا را در این سفر یک روزه همراهی کردند تا مدیران با درک محرومیت این منطقه نسخه ای شفا بخش برای آن بپیچند چرا که دیگر مسکنها فایده ندارد.

764537

مهر که تصاویری از محرومیت مردم و رژه ماشین های دولتی را به نمایش گذاشته است در گزارش خود بیشتر متنی ادبی و احساسی نوشته است و از خدمات انجام شده یا دستورات مصوب شده گزارشی نداده است و در پایان مطلب خود آورده است: در منطقه سیلاب کلوار هرچه شنیده و دیده می شد محرومیت است. مردم این منطقه مسئولان زیادی را در ادوار مختلف دیده اند و وعده های زیادی شنیده اند. آنها بازهم در انتظار تحقق وعده های مسئولین برای محرومیت زدایی از این منطقه هستند.

روابط عمومی ها دست به کار شدند

از طرفی سایت اداره کل راه و شهرسازی هم صبح امروز به کمک ایرنا و به حمایت از دولت برآمد و با انتشار گزارشی از پیشرفت جاده ها در منطقه سیلاب کلوار در یکسال گذشته گویا قصد داشته تا به برخی از رسانه هایی که مدعی هستند هیچ کاری انجام نشده است گزارشی ارائه دهد.

سایت اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در خبر خود بر خدمات انجام شده در یکسال گذشته اصرار داشته است و نوشته است: جهانگیری با اشاره به اینکه آسفالتت، بهسازی و احداث راههای روستایی در سال ۹۳ به میزان قابل توجهی بوده است، افزود: در یکسال گذشته بیش از ۴۷ کیلومتر عملیات راهسازی در زمینه های آسفالت، روسازی، بهسازی، احداث و خاکریزی انجام شده است.

گزارش خبری تیم استانداری

ناگفته نماند پورتال استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم صرفا خبر بازدید را پوشش داده است و بیشتر درباره سد دالون و برنامه های آینده استاندار درباره منطقه سیلاب کلوار را اطلاع رسانی کرده است.

نظر شما چیست؟

حال باید پرسیدمردم و مخاطبین رسانه ها که این تفاوت در نگاهها را می بینند نظرشان چیست؟ آیا همچون روزنامه امید مردم سفرهای مسئولان را نمایشی می دانید  و معتقدید هیچ کاری صورت نگرفته است؟ و یا همچون خبرگزاری ایرنا همه چیز را خوب قلمداد می کنید! آیا همچون فارس بر محرومیت و کارهای صورت نگرفته تاکید دارید و یا کارهای صورت گرفته را در کنار کارهای انجام نشده می بیندید.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president