آوای جنوب

شاخص گچساران جلوتر از شاخص کشوری! یادداشتی از احسان رحمانی

axs1طبق آخرین آمار شهرستان گچساران با ۱۱۹/۲۱۷ نفر جمعیت دارد که با حساب نسبت تخت به جمعیت به آمار ۳/۳۲ تخت به ازای هر ۱۰۰۰نفر می رسیم که جلوتر از آمار کشوری است!

آوای جنوب / احسان رحمانی

بی‌تردید یکی از مهم ترین شاخص های بهداشتی درمانی شاخص نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت در یک شهر،منطقه یا کشور می باشد که سالیانه توسط نهادهای داخلی و بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی(WHO)مورد ارزیابی و رصد قرار می گیرد.

در کشور ما طبق اظهارنظر دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت ۵ /۱ تخت بیمارستانی در بخش‎های دولتی و غیر دولتی وجود دارد و این آمار در بخش دولتی تنها یک تخت در۱۰۰۰نفر است! طبق آمار سال ۱۳۹۲ ایران در رتبه ۱۲۶ دنیا با ۳۸/ ۱ تخت در ۱۰۰۰ نفرجمعیت قرار دارد که آمار مناسبی به شمار نمی رود! اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به آمار سایر کشورها در این رابطه بیندازیم متوجه می شویم که کشور ژاپن با سرانه ۱۳/۵ تخت در هر هزار نفر بهترین کشور دنیا به شمار می رود! پس از ژاپن کره شمالی با ۱۳/۲ و کره جنوبی با ۱۲/۲۸ قرار دارند آلمان با سرانه ۸/۱۷ در بین کشورهای اروپایی وضعیت بهتری دارد.اما از سوی دیگر کشور کامبوج با ۰/۱ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بدترین کشور دنیا به شمار می رود و قبل از آن اتیوپی و ماداگاسکار به ترتیب با ۰/۱۸ و ۰/۳ قرار دارند.اگر به شهرستان خودمان گچساران نگاهی بینداریم با داشتن بیمارستان شهید رجایی با ۱۳۶ تخت مصوب که اخیرا نیز تعداد تخت های آن نیز بیشتر شده است و گاهی به ۱۷۵ تخت فعال می رسد، بیمارستان در حال تکمیل نفت با ۶۴ تخت که جایگزین بیمارستان فعلی خواهد شد، بیمارستان رو به اتمام رازی با ۹۶ تخت و بیمارستان در حال ساخت نرگس با ۱۰۰ تخت در مجموع ۳۹۶ تخت فعال داریم.در زمینه بخش خصوصی کمبودهایی احساس می شود چرا که کلینیک مهر تنها مرکز خصوصی شهرستان جز چند تخت محدود برای بستری آن هم برای عمل های زیبایی بینی تخت دیگری ندارد! طبق آخرین آمار شهرستان گچساران با ۱۱۹/۲۱۷ نفر جمعیت دارد که با حساب نسبت تخت به جمعیت به آمار ۳/۳۲ تخت به ازای هر ۱۰۰۰نفر می رسیم که جلوتر از آمار کشوری است!
طبق گزارشات رسمی مرکز آمار ایران استان کهگیلویه و بویراحمد با متوسط رشد ۰/۷۶ در بین استان های کشور رتبه پایینی را داراست و جمعیت شهری ما در سنین ۶۴-۱۵ سال ۶۹/۱ درصد را به خود اختصاص داده و جمعیت پیر و بالای ۶۵ سال نیز ۴/۵ درصد است که از این حیث بابت سال های آینده نگرانی خاصی وجود ندارد و به جرات می توان گفت گچساران تا چند دهه آینده نیاز به اضافه کردن تخت بیمارستانی ندارد!

هزینه ایجاد هر تخت بیمارستانی بالغ بر ۵۰۰ ملیون تومان است! خارج از انصاف است که فعالیت های رییس کمیسیون برنامه و بودجه جناب آقای دکتر تاجگردون را در این حوزه نادیده بگیریم چرا که بارها وزیر بهداشت از عملکرد ایشان تمجید نموده اند و اخیرا ایشان را به عضویت هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی استان در آورده اند. غیر از شاخص تخت به جمعیت شاخص های دیگری چون سرانه پزشک، پرستار، ماما و…به جمعیت وجود دارد که امیدواریم در این بخش ها نیز شاهد شاخص های ایده آلی باشیم.


*دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی- کارشناس ارژانس و مدرس بالینی دانشگاه پرستاری دانشگاه آزاد گچساران

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. آمار گفت:

    با سلام
    وجود تخت بسیار خوب ومورد پسند است اما این امکانات به تنهایی و بدون وجود عوامل انسانی مجرب ومورد اعتماد ،پزشکان متخصص و حاذق که حاضر به طبابت در گچساران شوند و امکانات سخت افزاری پیشرفته مورد نیاز برای کار پزشکان ضروری ولازم است .دوست عزیز با کمی دقت می توان دریافت که روزانه چند نفر بیمار برای مداوا واستفاده از امکانات پزشکی مجبور به سفر کردن به شیراز ،اهواز،تهران و حتی بهبهان برای انجام سی تی،ام ار ای و غیره پس تخت خوبه اما با وجود تمام ملزومات مورد نیاز

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president