آوای جنوب

یادداشت

تحلیل تاج گردون از سفر به وین وهمراهی وزیر نفت و نشست اوپک

اگه قیمت بالا باشه سهم ما کم میشه و اگه بیاد پایین درآمد جاری ما پایین میاد

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی  حکایت سفرش به وین و همراهی وزیر نفت را اینگونه نقل می کند  که خواندنی است.

تاجگردون

آوای جنوب؛

بسمه تعالی

پیش جلسات و دیدارهای قبل از جلسه رسمی اوپک از منظر تحلیل سیاسی اقتصادی بین الملل از ویژگیهای خاصی برخورداره. شرایط سیاسی و اقتصادی جهان خیلی خاصه و دولتها و بخصوص ابرقدرتها این روزها با ابزار نفت و قیمت آن درحال وزن کشی خودشون هستن.
روسیه در شرایط بسیار نامناسب اقتصادیست و تحریم غرب تا حدودی این کشور را آزار میده و دیگر کشورها هم منجمله ایران بدلیل وابستگی شدید اقتصادشون بسیار تحت تأثیر میزان صادرات و قیمت نفت هستن.

معادله حل مسأله نفت تک متغیره و یا دو متغیره نیست پیچیدگی خاص خودش رو داره و به نظرم پیجیده ترین رفتار خاص سیاسی بین الملل رو میشه در این موضوع دید.

قیمت نفت طی یکی دو ماه گذشته قریب به سی درصد کاهش پیدا کرده و تحلیلها نشون میده بدلایلی که خیلیهاشون نمیشه تو این یادداشت گذاشت نمیشه امیدوار بود اکه موضوع غیر مترقبه ای پیش نیاد و یا توافقات تغییر نکنه اتفاق خاصی بیفته.

شیل اویل یا همون نفتی که امریکا و کانادا چند سالیست از صخره ها با قیمت گران استخراج میکنه از جمله فاکتورهای بسیار موثر نحوه تعیین قیمت نفت در دنیا است.

رشد افسانه ای قیمت نفت در چند سال گذشته در شرایطی که کشور ما به بدترین وضع ممکن درآمدهاش رو سوزوند برای امریکا بهترین حالت بود.

هزینه استخراج هر بشکه نفت شیل بسیار بالا و حدود ۶٠ دلار است و نفت ما با هزینه بسیار کم استخراج میشه.

وقتی قیمت نفت بالا بره استخراج شیل توجیه داشته و امریکا سهمی از بازار رو میگیره و تقاضا برای نفت اوپک پایین میاد و بدنبال آن قیمت نفت اوپک هم پایین میاد.

شیل اویل برای امریکا تیغ دولبه شده و برای ما هم همینطور.

اگه قیمت بالا باشه سهم ما کم میشه و اگه بیاد پایین درآمد جاری ما پایین میاد.

چیزی که الان در شرایط اون قرار گرفتیم.
تصمیم گیری در مورد اینکه کشورهای اوپک تولید رو کاهش بدن خیلی سخته.

روسیه با امریکا درگیره و کاهش تولید توسط او به منزله بالا رفتن قیمت و و بالا رفتن منافع امریکاست، قیمت بره بالا درامد ایران هم بالاتر میره و مطلوب غرب و برخی کشورهای عربی نیست و خلاصه اینکه تصمیم در مورد این مساله ساده نیست. عربستان و روسیه بهترین شرایط رو برای پیاده سازی بسیاری از اهدافشون که هنوز بعضیهاش پیدا نیست رو پیدا کردن. بخصوص اینکه مذاکرات ما با غرب هنوز به نتیجه نرسیده و به قول معروف کارت برنده معلوم نیست تو دست کیه ؟
با این شرایط هیات ایرانی در اجلاس شرکت میکنند. اجلاسی که دیگه ایران قدرت اصلی نیست.

هم سهم تولیدمان پایینه، هم صادرات و هم اینکه پای میز مذاکره هستیم. مهم اینه که خودمون تصمیم بگیریم ضمن تمام تلاشمون جا نزنیم و شرایط سخت رو تحمل کرده تا از این گردنه سخت عبور کنیم.
اقتصاد ما شرایط نفت ٨ دلاری رو زمان خاتمی داشت و به ۴٠ رسوند و تحویل احمدی نژاد داد.

حالا هم داره میاد پایین و امیدواریم پایین تر از این نیاد. روز اول مذاکرات آقای زنگنه و هیأت دیدارهای خوب و سنگینی داشتند. نمیشه همه مباحث رو گفت ولی دیدار با پیر نفت عربستان که ۶٧ ساله در نفت داره کار میکنه تا مسئولین عراق و ونزوئلا وشرکتهای بزرگ و اصلی نفتی از قبیل شل، بی پی ، توتال و نفت روسیه در یک روز کاری هم یک کارگاه قوی بود و هم اینکه میتونستی بفهمی تو سیاست نفت چه خبره. شرکتهای بزرگ نفتی همه آماده اند تا تحریمها برداشته بشه و برگردن و سرمایه گزاری رو انجام بدن و کشورها هم که همه منتظرند از این شرایط خاص نفع بیشتری بدست بیارن.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. ميرزاهاشم گفت:

    معذرت می خوام مگرپیرنفت عربستان چندسالشه؟که ۶۷سال درنفت کارمی کنه!!!!!!!!!!!!

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president