آوای جنوب

بیانیه قشقایی ها : ما محکوم کردیم ؛ شما مواظب سوُء استفاده از احساسات پاکتان باشید

جمعیت جوانان قشقایی ضمن هشدار به جوانان پرشور و غیرتمند قشقایی نسبت به سوء استفاده های احتمالی از حساسیت و غیرت آنان اعلام میدارد به

imagesتوهین به فرهنگ یک قومیت،توهین به فرهنگ تمامی اقوام ایران زمین

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا النَّاسُ‌ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ‌ مِنْ‌ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى‌ وَ جَعَلْنَاکُمْ‌ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ‌ لِتَعَارَفُوا إِنَ‌ أَکْرَمَکُمْ‌ عِنْدَ اللَّهِ‌ أَتْقَاکُمْ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ عَلِیمٌ‌ خَبِیرٌ

ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!

الحجرات ١٣

آوای جنوب؛

در پی اهانت چند سایت سیاسی در هفته های گذشته به قوم بزرگ عشایر قشقایی اقداماتی صورت گرفت که به حضورتان میرساند

همانطور که قوم بزرگ پر شور و غیرتمند قشقایی مستحضر هستید جمعیت جوانان قشقایی از همان ساعات اولیه نشر متن اهانت آمیزو افترا برخی وبگاه ها در فضای مجازی ، پیگیری های خود را آغاز و صراحتا طی یک بیانیه این اقدام را محکوم و از مسببین این اقدام خواستار عذرخواهی از قوم بزرگ قشقایی و حذف مطلب اهانت آمیز شد.

الحمدالله طی پیگیری هایی که از سوی جوانان غیرتمند قشقایی انجام گرفت،سایت مذبور مطلب خود را حذف و از قوم قشقایی بابت این اقدام در مطالب و مقاطع جداگانه عذرخواهی نمود.

همچنین با پیگیری هایی که انجام گرفت این پیام عذرخواهی از جامعه قشقایی و اعتراض این قوم به افترایی که به فرهنگ آنها گردیده در رسانه های مختلف بازتاب و نشر داده شد. تا همگان پی به حساسیت اقوام مختلف ایران زمین نسبت به سنتها و فرهنگ خود ببرند.

با توجه به نشستها و بررسی هایی که طی چند روز گذشته با فرهیختگان و حقوقدانان قشقایی انجام گرفت ، ابتدا تصمیم به پیگیری شدید و شکایت از مسولین وبگاه هایی که این مطلب اهانت آمیز و افترا را نشر داده بودند را داشتیم . اقدامات صورت گرفته
۱٫بیانیه نمایندگان قشقایی ادوار گذشته در مجلس در روزنامه های کثیر النتشار ۲ . برگزاری جلسه نشست با معاونت سیاسی استاندار فارس و تهیه شکواییه در محل استانداری فارس و نماینده قشقایی ها در امور عشایر در
جلسه شورای تأمین دعوت شدند
جلسه شورای تامین با حضور افراد ذیل تشکیل شد
١- معاون استاندار –
٢-معاون دادستان –
٣- معاون فرماندار –
۴- اداره اطلاعات
۵- سپاه پاسداران
۶- نیروی انتظامی
٧- سپاه عشایر
٨- امور عشایر
٩- آموزش پرورش عشایر
١٠- اداره ارشاد
١١-معاون سیاسی
١٢-مدیر کل امنیتی
١٣- بازرس ویژه
١۴-مشاور اقوام
١۵- مشاور عشایر
برگزار گردید……
۳٫٫عذرخواهی سایت مذبور و بسته شدن سایت
۴٫٫واکنش مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری فارس.
IMG-20150625-WA0006

اما متاسفانه تحرکاتی را طی روزهای گذشته از سوی برخی افراد موقعیت طلب مشاهده کردیم که این امر را بر ما مسجل شد، که ادامه دادن بیش از پیش این ماجرا به نوعی فرصت دادن به این اشخاص در جهت پیشبرد منافع شخصی شان است و همچنین آب ریختن در آسیاب دشمنان فرهنگ این مرز و بوم می باشد.

از این رو جمعیت جوانان قشقایی ضمن هشدار به جوانان پرشور و غیرتمند قشقایی نسبت به سوء استفاده های احتمالی از حساسیت و غیرت آنان اعلام میدارد به هیچ وجه با تجمعات غیر قانونی موافق نبوده و حمایت نخواهد کرد.

با تمامی این تفاسیر و با توجه به فرهنگ غنی قوم قشقایی و منش خردمندانه و جوانمردانه بزرگان این قوم ، ضمن هشدار جدی نسبت به ادامه و یا تکرار چنین رفتارهای اهانت آمیزی از سوی هر شخص یا گروهی که موجب خدشه دار کردن روحیه متعصب و فرهنگی قوم قشقایی می شود، مسببین این اتفاق را بابت این اشتباه سهوی بخشیده و از خداوند بزرگ در این ماه مبارک طلب مغفرت برای این اشخاص را خواستاریم.

روابط عمومی جمعیت جوانان قشقایی
به استحضار میرساند این خبر مربوط به دو هفته پیش میباشد صرفا جهت اطلاع رسانی و اقدامات صورت گرفته میباشد

بیانیه نمایندگان ادوار قشقایی در مجلس و جمعیت قشقایی های مقیم تهران

به بهانه توهین سایت … به فرهنگ قشقایی

سرزمین گسترده ایران، پرده هزار رنگ زیبای همزیستی اقوام و مذاهب مختلف است. در هیچ زمانی از تاریخ این سرزمین متکثر، نزاع و درگیری قومی یا مذهبی را هیچ کس سراغ ندارد و هیچ تاریخ نگاری اشاره ای به چنین رویداد و رخدادی نکرده است. در حالیکه اروپای متمدن در همین روزگار گرفتار مسائل قومی و نژادی است، اقوام ایرانی در صلح و صفا و دوستی در کنار یکدیگر زندگی می کنند. مردمان این سرزمین در گذرگاهها و کمین گاههای سخت تاریخ، در کنار هم و با هم از توفان حوادث گذشته اند و تاریخ مشترکی را ساخته اند که نقش و مهر همه ساکنان این سرزمین را بر سینه خود دارد.
آخرین نمونه این گذر خطیر، جنگ تحمیلی بر میهن ما بود که کرد، لر، فارس، ترکمن، بختیاری،بویراحمدی،قشقایی،عرب،شاهسون و بلوچ و… همه باهم و پیوسته به یکدیگر با زنجیر عشق و محبت ایستادند و دشمن را از سرزمین خویش بیرون راندند و سرود فتح و پیوستگی را باهم خواندند.
در روزگاری که کشورهای خاورمیانه در آتش نفاق و عناد قومی و مذهبی می سوزند فقط ایران و ساکنان آن هستند که با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کرده و آینده مملکت خویش را برای همگان می خواهند.
اما ظاهرا این وحدت و یکدلی مذاق بدخواهان را خوش نیامده است. آنها این سرزمین را پاره پاره و در جنگ میخواهند. صلح و دوستی و آرامش را دوست نمی دارند. دوستدار جنگ و کینه و نفاق اند و نشان نفاق شان آن است که بر خود لباس دروغین انقلاب می پوشانند.
نمیدانم کدام انقلاب؟ اگر مراد همان انقلابی باشد که در آن زیسته ایم، که تفرقه و دشمنی را نمی پسندد. اگر مراد انقلاب دیگری است ما از آن بی خبریم.(انقلاب نیوز)
قشقایی ها به عنوان بخشی از فرزندان این میهن بزرگ، در تمامی گذرگاههای تاریخ، نقش خود را اگر نه بیشتر، حداقل همسنگ سایر اقوام این سرزمین بر لوح تاریخ این سرزمین ماندگار کرده اند. در هجمه و سلطه استعمار انگلیس ، قشقایی ها خط مقدم مقابله و جهاد بوده اند. بی آنکه سهمی از فتوحات پایداری و پایمردی خویش برده باشند. به گواهی تاریخ، سران ایل قشقایی تنها گروه از بازیگران نهضت ملی ایرانیان برای سلطه بر منابع نفتی خویش بوده اند که تمامی هست و نیست خویش و آیندگان خود را در گرو وفاداری به مردم ایران نهادند و همه دارایی و عظمت و شوکتشان بر باد رفت بی آنکه منتی بر مردم ایران داشته باشند یا سهمی و پاداشی بابت پایمردی و مقاومت و نهایتا ” تاراج هست و نیستشان ” مطالبه کرده باشند.
شجاعت های فرزندان قشقایی در جنگ تحمیلی، دستمایه بسیاری روایتها و حکایتها و حماسه ها بود. اما کدام قشقایی بعد از جنگ سهمی از منصب و پست و مقام خواست یا کدام مقام و جایگاه به جنگاوران قشقایی پیشنهاد شد؟؟ همیشه دین خود را ادا کرده ایم و سهمی نخواسته ایم.
اما ظاهرا این نجابت و بردباری قشقایی ها، مقبول طبع دشمنان این سرزمین نیست.
لباس سنگین و رنگین و محجوب زنان ایل و نغمه های مناجات گونه موسیقی قوم قشقایی، بخشی از آیین و باور و سرمایه ملی ماست که از هر شایبه ی رنگ و ریا و آلودگی بدور بوده است.خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد و تجمیع لباس رنگارنگ زنان ایل در مراسم جشن و شادی نمونه بارزی از تجلی زیبایی خلقت خداوندی است. آنچه را خداوند دوست دارد بنده کج اندیش او نمی پسندد.
حال جماعتی کج اندیش و بد اندیش و بدخواه، باور ، اعتقاد و غیرت و آزادگی ایلی را یکجا نشانه رفته است به امید خیالی واهی و باطل. اما بدانند ما قشقایی هستیم، ایرانی هستیم و همه باهم در کنار هم سرزمین مان را خواهیم ساخت. ما به سوی تفرقه و جدایی نخواهیم رفت. بر آهن سرد نکوبید که از این نمد کلاهی عایدتان نخواهد شد..
ما هیچگاه از فتوحات و دستاوردهای جان فشانی هایمان سهمی نخواسته ایم اما توقع حداقلی از بزرگان و زعمای این مملکت داریم که وقتی مورد هجمه خائنان و وحدت شکنان قرار میگیریم حتی اگر به زبان هم شده باشد همدردی و حمایت نمایند و بخشی از دین خود را نسبت به جوانان ما که در حفظ مملکت، خون خویش را بر دشتهای گرم جنوب یا کوه های بلند غرب نثار کرده اند، ادا نمایند و حداقل در بیان و اظهار نظر، پشتیبان آیین ها و باورهای مردمان مان باشند…
ضمن احترام به احساسات پاک مردمان ایلات و عشایر جنوب بویژه قشقایی ها، باورمان این هست که جوانان نیک اندیش و خردمند و پاک سیرت ما ، خشم مقدس خویش را فرو خواهند خورد و بداندیشان و کج نهادان را در نیل به هدف شوم و پلیدشان که ایجاد ناامنی و نفاق است ناکام خواهند گذاشت…
نمایندگان ادوار قشقایی در مجلس شورای اسلامی – جمعیت قشقایی های مقیم تهران

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. محمد فرهمندیان گفت:

    رود به شرف برادر کاظمپور عزیز . احسنت

  2. قشقایی گفت:

    احسنت بر علی کاظمپور تشکر ویژه و آرزوی موفقیت

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president