آوای جنوب

با حضور بانوان شاغل/ برگزاری گفتمان فرقه ضاله وهابیت در گچساران

گفتمان نقد نحله‌های انحرافی ویژه خواهران شاغل با موضوع فرقه ضاله وهابیت در گچساران برگزار شد.

آوای جنوب؛

عصر امروز گفتمان نقد نحله‌های انحرافی ویژه خواهران شاغل و رابطین ادارات شهرستان با موضوع فرقه ضاله وهابیت در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی گچساران برگزار شد.

یدالله مرادی استاد دانشگاه و کارشناس دینی به عنوان مدرس این گفتمان با اشاره به جریان‌های تکفیری و سلفی، اظهار کرد: بررسی و شناخت گروه‌های تکفیری و مسائل ضدارزشی آن‌ها در ابعاد مختلفی قابل توجه و بررسی است.

 

وی با بیان اینکه این جریانات رشد قارچ‌گونه دارند، افزود: رشد قارچ‌گونه این جریانات در راستای اهداف نظام استکباری حرکت می‌کند و امروز بزرگترین معضل جهان است.

این کارشناس مسائل دینی و تاریخی از عوامل مهم فتنه‌گری زمان حاضر در منطقه را جریان تکفیری سلفی خواند و بیان کرد: این جریانات تکفیری سلفی امروز در پوشش دفاع از سنت، در حقیقت در جهت مسیر منافع غربی‌ها عمل می‌کنند.

مرادی با اشاره به بحث تکفیر شیعیان در منطقه، یادآور شد: آنچه امروز موجب درگیری‌های خونین و قربانی شدن جمع کثیری از شیعیان در منطقه شده است، بحث تکفیر شیعیان و مطرح کردن آن توسط روحانیون و علمای افراطی وهابی و سلفی است.

 

وی ضمن بررسی و بحث و گفت‌و‌گو در خصوص تاریخچه سلفی‌ها، عنوان کرد: مکتبی را که تفکر و عمل برخی از صحابه و تابعان آن‌ها را حجتی شرعی برای زندگی در عصر حاضر می‌دانند را سلفیه می‌گویند.

این کارشناس مسائل دینی و تاریخی ادامه داد: پیروان این عقیده، از یک‌سو از موازین فقه مذاهب چهارگانه اهل سنت خارج شده‌اند و از طرفی با اعتقاد بر فهم صحابه در باز کردن راه اجتهاد، موجب پیدایش برخی فتاوای افراطی نادرست و سلیقه‌ای شده است.

مرادی با بیان اینکه آغاز شکل‌گیری چنین عقیده‌ای از سده چهارم هجری قمری بوده است، اضافه کرد: این عقیده در نهایت از سوی حاکمان آل‌سعود در دوران معاصر تجدید حیات یافته است.

وی با اشاره به گروهک تروریستی داعش با بیان اینکه این پدیده‌ هم جدید و هم سابقه‌دار است، بیان کرد: اگر این گروهک تروریستی داعش را در قالب فعالیت‌های اسلام‎گرایانی که از متون و نصوص دینی قرائت خاصی داشته، بدانیم، این پدیده تداوم منطقی اندیشه‌هایی بوده که قبلاً تجلیاتی در کشورهای عربی داشته‌اند.

این کارشناس دینی در پایان گروهک تروریستی داعش را ترکیبی از سه جریان خواند و گفت: این سه جریان مرکب از اسلام‌گرایانی فعال درسوریه، بقایای حزب بعث و بقایای گروه‌ الصحوه هستند که با تفکر هم‌سو و با افراطی‌گری دست به جنایت‌های زیادی از جمله نسل‌کشی مسلمانان به ویژه شیعیان منطقه شده‌اند.

گفتنی است؛ گفتمان نقد نحله‌های انحرافی همه روزه با موضوعات مختلف دینی و تاریخ اسلام برای قشرهای مختلف در ابعاد سنی متفاوت با حضور کارشناسان برجسته در شهرستان از سوی اداره تبلیغات اسلامی گچساران برگزار می‌شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president