آوای جنوب

انتقادات صریح مدیر باسابقه نفتی : دولت روحانی مراقب باشد…

مهم نیست نعمت‌زاده یا زنگنه چندسال دارند. مهم این است که هرکدام از این مدیران بدانند که با تجربه دیروز نمی‌توان شرایط فعلی امروز را مدیریت کرد و این شرایط را اولین بار است که تجربه می‌کنند…

محمدجواد عاصمی‌پور، مدیر باسابقه نفتی و مدیرعامل اسبق شرکت نیکو در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» انتقادات قابل‌تأملی از دولت مطرح کرده است؛ از سیستم بسته تیم اقتصادی دولت تا احتمال ظهور بابک زنجانی‌های جدید در دولت یازدهم.

آوای جنوب؛

به گزارش آوای جنوب، وی در این مصاحبه که روز سه‌شنبه منتشر شد، در واکنش به اظهارات دولتی‌ها درباره هماهنگی تیم اقتصادی گفته است: اگر شما مناظره‌ای که آقای دکتر ادیب با آقای مشایخی چندی پیش در تلویزیون داشتند را دیده باشید کاملاً متوجه می‌شوید که بسته اقتصادی دولت با چه اشکالاتی مواجه است. تیم اقتصادی دولت ۱۰ سال است باهم همراه هستند و البته نقدی هم به آن‌ها نیست اما تاکنون نسیم دیگری به این تیم وارد نشده است. نمی‌توان دهان ادیب‌ها را بست و انتظار داشت هیچ‌کس نقدی به عملکرد تیم اقتصادی نداشته باشد.

کسی موفق است که از این نقدهای مختلف و صداهای مختلف یک ارکستر هماهنگی بسازد. آقای نیلی و یارانش باید درهای اقتصادی دولت را به روی نقادان خود باز کنند و این نقدها را مدیریت کنند. بنده ایرادی به تخصص این استادان نمی‌گیرم. تنها گلایه‌ام به اظهارات آقای نیلی است که یک‌صدایی در تیم اقتصادی را به هماهنگی معنا کرده است.
در حالی که اگر بتوانید هارمونی در چندصدایی ایجاد کنید کار درست را انجام داده‌اید. باید به آقای نیلی گفت که وضعیت فعلی تیم اقتصادی دولت به معنای یک‌صدایی است نه هماهنگی؛ اما اگر توانستید چند تفکر مختلف را کنار هم قرار دهید و هماهنگی ایجاد کنید این مدیریت فکر و اندیشه است. همان‌طور که می‌دانید یک اقتصاددان متعلق به یک مکتب اقتصادی است. تیم اقتصادی دولت یک دیدگاه فلسفی مشترک دارند و مشکل همین‌جاست. هیچ‌وقت طیف دیگری وارد این جمع نشده و نظردهی نکرده است. وقتی نقدها مدیریت نمی‌شوند ناخودآگاه پس از مدتی تبدیل به جبهه مخالف می‌شوند چراکه صدا نمی‌تواند خفه باشد.

وی ادامه داده است: اشکال اساسی که من می‌گیرم این است که نباید دولت روحانی را غرور قدرت بگیرد، چراکه این مسئله آثار منفی‌ای را به همراه خواهد داشت. کانالیزه‌شدن کارشناسان، متخصصان و مشاوران چه در سطح دولت، چه در سطح ستاد و چه در سطح وزارتخانه‌ها از جمله این آثار منفی است که من این را به عینه می‌بینم. به‌نوعی افراط و تفریط در مدیریت روحانی کاملاً محسوس است. نه آن زمان که احمدی‌نژاد در بند بند مصوبات و مدیریت وزارتخانه‌ها دخالت می‌کرد نه به شرایط فعلی که وزارتخانه‌ها کاملاً در دولت یازدهم به حال خود رها شده‌اند.

این مدیر نفتی همچنین از مضرات نگاه سنتی و سن بالای برخی وزرا گفته است: مطمئناً آقای نعمت‌زاده در شرایط فعلی نمی‌تواند وزارت صنعت، معدن و تجارت را همانند دیدگاه گذشته‌اش اداره کند. مهم نیست نعمت‌زاده یا زنگنه چندسال دارند. مهم این است که هرکدام از این مدیران بدانند که با تجربه دیروز نمی‌توان شرایط فعلی امروز را مدیریت کرد و این شرایط را اولین بار است که تجربه می‌کنند؛ بنابراین با اتکا به تجربه گذشته سعی بر مدیریت شرایط فعلی نداشته باشند؛ اما متأسفانه در شرایط فعلی، بسیاری از آقایان افکارشان را عوض نکرده‌اند و دلیل آن را باید در حس نکردن تغییر جست‌وجو کرد. این مدیران فکر می‌کنند با تجربه هشت‌سال پیش و بنا بر شرایط آن روزها می‌توانند امروز را مدیریت کنند؛ اما باید بدانند که شرایط امروز شرایط حتی یک سال پیش هم نیست و باید امروز به فکر راهکاری جدید و متناسب با شرایط بود.
عاصمی‌پور همچنین نسبت به ظهور مفسدان بزرگ اقتصادی جدید هشدار داده و گفته است: شک نکنید دو تا سه سال آینده هم بابک زنجانی‌هایی با نام دیگر شکل پیدا می‌کنند که متأسفانه در حال حاضر آثار این تحلیل را در بعضی وزارتخانه‌ها شاهد هستیم. دولت روحانی باید مراقب این ورودی‌ها باشد. بابک زنجانی در دولت گذشته دعوت شد امروز یک عده‌ای دیگر به کار دعوت می‌شوند. در واقع ما همیشه سعی داریم دنبال معلول باشیم تا عامل و این اشتباه است. ما باید ریشه‌های ظهور بابک زنجانی‌ها، مه‌آفریدها و جزایری‌ها را پیدا کنیم و دنبال دلایل شکل‌گیری چنین پدیده‌هایی باشیم؛ اما اغلب مواقع، به‌جای آنکه «علت» را شناسایی کنیم و ریشه‌اش را بخشکانیم، سراغ «معلول» رفته‌ایم و گاهی مجازاتش کرده‌ایم.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود گفت:مثلادر تشکیل وزارت نفت بالاخره افرادی مثل ما صاحب نظر بودند آیا کسی از ما دعوت کرد تا نظر خودمان را ارایه کنیم. تازه در چنین شرایطی از دولت احمدی نژاد هم انتقاد می شود که یک تیم برای انتصابات در نفت تشکیل داده بود. هرچند انتخاب آقای روحانی برای وزارت نفت و انتصاب آقای زنگنه تصمیمی بسیار درست و بجا بود اما این گلایه همچنان پابرجاست که دولت یازدهم در بخش نفت از چه کسانی مشاوره گرفته است. به چه کسانی سفارش مقاله و بررسی مشکلات نفت مثلادر بخش تولید را داده است؟ یک سال ونیم از شروع دولت یازدهم گذشته اما دریغ از یک تلفن به هزاران نفر آدم دلسوزی که سکوت کرده اند. نباید فراموش کرد که سکوت آنها برای دولت آقای روحانی خوب نیست.

وی سکوت را به مصلحت نداست و گفت کسی که اشتباهات دولت را متوجه می شود و تنها به دلیل همراهی با دولت سکوت می کند بیش از منتقدان و مخالفان به دولت لطمه وارد می کند. نباید فراموش کنیم که دولت آقای روحانی بعد از دو دوره نافرجام یک دستاورد بسیار بزرگ است. مدیریت عبارت است از خلق محیطی برای کوشش های فردی. آمدن آقای روحانی فضای مدیریت کشور را تغییر داد و الان شاهد هستیم که بسیاری از کارشناسان و مدیران به جنب وجوش برای خلق محیطی جدید افتاده اند. درواقع فضای امیدبخشی در جامعه ایجاد شده که همین امر می تواند منجر به موفقیت های چشمگیری شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president