آوای جنوب

از نظارت بر کالاهای مکشوفه قاچاق تا کوتاهی دست افراد سودجو در بنگاه‌های املاک و خودرو استان

آوای جنوب،

به گزارش آوای جنوب از گچساران، سید عیسی حسنی معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد:  آموزش حقوقی برای عموم جامعه، نظارت بر کالاهای مکشوفه قاچاق در استان ، ورود به نابسامانی توزیع گاز مایع و ساماندهی بنگاههای املاک و خودرو ، ورود به موضوع ساخت و ساز مسکن و تشکیل هیئت نظارت عالیه و رشد ۴۰۰ درصدی مجازات جایگزین حبس بخشی از عملکرد دستگاه قضا است.

وی ادامه داد: این حوزه بخش اعظمی از جلوگیری از شروع به جرم تا انجام اقدامات خاص قضایی و اداری را در بر می گیرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان  افزود:  از آنجا که اداره، سازمان و یا نهادی اقدام له یا علیه مُر قانون انجام می دهد و موجب ایجاده مفسده ای می شود از وظایف این معاونت است که ورود کرده و با اقدامات خاصی در حیطه، دادستان ها، نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی است از وقوع هرگونه اتفاق ناخوشایند که سبب تعرض به حقوق عامه و دولت شود جلوگیری کرده تا بستر امنیت و آرامش در جامعه مخدوش نشود و یا ضعف یا عدم عملکرد نهادی موجب نارضایتی مردم نگردد آنچه که در پی می آید گزارش کوتاهی از عملکرد یکساله ۱۳۹۹ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان است.

حسنی در ابتدا سخن ضمن تبریک هفته قوه قضائیه یاد، نام و خاطره شهید مظلوم آیت اله دکتر بهشتی معمار دستگاه قضایی را گرامی داشت و به تشریح اهم اقدامات این معاونت در راستای پیشگیری از وقوع جرم پرداخت.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش پر رنگ رسانه ملی در انتقال مفاهیم به عامه جامعه با همکاری مطلوب صدا و سیمای مرکز استان(شبکه دنا) کرسی دائم مشاوره حقوقی قضائی معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان بدون پرداخت هزینه در این شبکه در روزهای دوشنبه ایجاد شده است و برنامه در قالب گفتگو محور و به صورت پرسش و پاسخ زنده برگزار و به سوالات حقوقی مردم پاسخ داده میشود.

حسنی در خصوص استفاده از پلتفرم کلاس مجازی اسکای روم به منظور برگزاری دوره ها و کارگاه های محوله بخاطر شیوع ویروس کرونا در استان خبر داد و افزود: با توجه به وضعیت شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور استفاده حداکثری از دوره ها بستر ایرانی برگزاری کلاس های آنلاین SKY room برای معاونت تهیه گردید و کلیه کلاس ها و دوره ها و حتی جلسات شورای پیشگیری شهرستان ها در این بستر در حال برگزاری می باشد.

وی از ورود معاونت پیشیگری از وقوع جرم به موضوع نظارت بر کالاهای مکشوفه قاچاق کالا در استان خبر داد و گفت:با بررسی های انجام شده مشخص گردید که کالاهایی که توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط میگردد در مراحل کارشناسی کالا به منظور ایرانی یا غیر ایرانی بودن توسط کارشناسان صمت با تبانی هایی کالا ها به عنوان ایرانی معرفی و از چرخه رسیدگی قضائی خارج میشدند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان عنوان کرد: در یک اقدام مثبت در کارگروه قاچاق کالا و ارز مصوب شد که کلیه کالاهایی کشف شده در روز های دوشنبه هر هفته توسط نماینده معاونت پیشگیری از وقوع جرم با همراهی سایر اعضاء موثر بازدید و با نظر نهایی معاونت پیشگیری اقدامات بعدی مرتبط صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با این اقدام جلوی خروج بدون دلیل و احیانا تبانی به طور کامل گرفته شد و کالا ها در چرخه رسیدگی قضائی قرا رگرفتند.

معاون قضایی دادگستری استان از نابسامانی توزیع گاز مایع در استان به دلیل ضعف مدیریت توزیع خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از جنگل های حوزه زاگرس در استان واقع شده است و از طرفی به دلیل صعب العبور بودن مناطق روستایی امکان گاز کشی به بسیاری از نقاط آن وجود ندارد شرکت پخش فرآورده های نفتی استان به منظور صیانت از جنگل ها نفت سفید و گاز مایع را از طریق عاملیت های مرتبط که توسط سازمان صمت مجوز آنها صادر می شود توزیع میکند.

وی افزود: لیکن به دلیل نبود نظارت سازمان صمت و صدور مجوزهای فله ای در سالیان گذشته معضل بزرگی در استان ایجاد شده بود که فقط در شهر یاسوج حدود ۹۵ عاملیت توزیع گاز مایع وجود دارد که قریب به ۹۵ درصد گاز تحویلی به آنها به دلیل ارزان بودن در خودروهای LPG سوز تزریق میگردد.که این تجمع و استفاده غیر قانونی از گاز مایع که یک فرآورده یارانه ای بوده باعث شده بود که روستا ها از نعمت این گاز محروم شوند.

حسنی اذعان کرد: لذا با ساماندهی عاملیت های مذکور و قرار دادن آن ها در فرایند توزیع الکترونیک که تا حدود ۸۰ درصد در استان برای اولین بار با هماهنگی معاونت پیشگیری عملیاتی شده است و عاملیت هایی که تاریخ انقضاء پروانه آنها فرا رسیده است از چرخه فعالیت خارج شده و توزیع گاز نیز در روستا ها متوازن شده و سالانه از قطع هزاران درخت بلوط جلوگیری شده است.

معاون قضایی دادگستری استان ابراز کرد: ضمنا به دلیل ضعف سازمان صمت و امور صنفی نظر نهایی برای صدور و تمدید مجوز های عاملیت ها در سراسر استان توسط معاونت پیشگیری با ایجاد چرخه ای شامل(شرکت گاز-بخشداری- فرمانداری- شورای روستا- شرکت پخش- امور صنفی – سازمان صمت و معاونت پیشگیری) این فرایند مدون شده است و  به اذعان شرکت پخش استان این فرآیند تنها در استان شکل گرفته و موفق ترین استان در ساماندهی توزیع گاز مایع در کشور شده است.

حسنی با اشاره به اینکه ۹۰۰ نفر در بنگاههای املاک و خودرو، خرید و فروش خودرو و املاک را قبضه ی خود کرده بودند از تدبیر پیشگیرانه ی این معاونت برای ساماندهی این بنگاهها خبر داد و افزود: در سالیان گذشته با ضعف سازمان صمت و امور صنفی بیش از ۹۰۰ پروانه املاک و خودرو فقط در شهر یاسوج صادر شده بود که بدون ضابطه به هر کسی که درخواست پروانه داده بود پروانه کسب اعطاء شده بود،  لذا این موضوع باعث شده بود افرادی که فاقد صلاحیت لازم بودند در این بنگاه ها به مردم مشاوره های غلط و غیر قانونی دهند.

وی گفت: معاونت پیشگیری در این اقدام جهادی کلیه این بنگاه های املاک را مکلف نمود تا در دوره شش ماهه ای که توسط دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تدوین شده بود شرکت و مدرک لازم را ارائه نمایند و تمدید پروانه این افراد نیر منوط به شرکت در دوره تخصصی و کسب نمرات لازم گردید.

این مسوول قضایی ادامه داد: با این اقدام حجم بسیار زیادی از این بنگاه های فاقد صلاحیت از چرخه خارج گردید و همچنین نظر نهایی در خصوص تمدید و یا صدور بنگاه های املاک و خودرو طی فرایندی مدون توسط معاونت پیشگیری استان صادر میگردد.

این مقام قضایی در خصوص ساماندهی مجوز کارگاه ها و کارخانه های ذغال در استان نیز اشاره کرد و گفت: :با توجه به اینکه بخش اعظمی از جنگل های حوزه زاگرس با درختان بلوط در استان واقع شده است و این موضوع باعث سودآوری عمده ای برای قاچاقچیان چوب و کارخانه های تولید ذغال شده است. لذا با بررسی های گسترده ای که انجام شد سازمان صمت بدون ضابطه مجوزهایی را برای ایجاد کارگاه های ذغال صادر می نمود که این  موضوع در شورای پیشگیری صدور نهایی مجوزهای کارگاه ها یا کارخانه های تولید ذغال به معاونت پیگیری واگذار گردید که با این اقدام کلیه مجوزهای در حال صدور که بدون پشتوانه بوده اند به طور کامل از چرخه اقدام بعدی خارج و سودجویان به طور کامل از موضوع خود برای ایجاد این گارگاه ها عقب نشینی نمودند و از طرف دیگر با ایجاد پاسگاه های ثابت در مبادی خروجی استان از خروج چوب های بلوط جلوگیری شد.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در متعادل نمودن قیمت بتن و راه اندازی گروه نظارت عالیه ساختمان با مشارکت این معاونت عنوان کرد:با بررسی های انجام شده مشخص گردید ساختمان هایی که در سطح شهر یاسوج ساخته میشوندبدون ضابطه و بدون نظارت شهرداری و یا تبانی مالکین با گشت ساختمان ساخته میشوند. لذا با انعقاد تفاهم نامه ای با راه و شهرسازی استان موافقت گردید که هیات نظارت عالیه ساختمان متشکل از (معاونت پیشگیری-راه و شهرسازی-نظام مهندسی-شورای شهر-استانداری و شهرداری) تشکیل و به صورت هفتگی از ساختمان های در حال ساخت بازدید و گزارش لازم توسط راه و شهرسازی تهیه و جهت طرح در کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال گردد. بر این اساس جلوی تخلف بسیاری از ساختمان ها گرفته شده است و از طرفی در همین راستا با توجه به تخلفات واحد های بتون ریز طرحی تدوین شد تا این واحد ها ساماندهی گردید و بدون وجود فرم بتن که اقدامی ابتکاری در شهرداری بوده اقدام به بتن ریزی ننمایند و از سوی دیگر قیمت این واحدی های بتن ریزی نیز با همکاری دادستانی متعادل گردید.

هماهنگی در رفع تصرف ۱۲۵۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی نکته بعدی سید عیسی حسنی بود که گفت:با توجه به اینکه استان از منابع طبیعی و اراضی ملی گسترده ای برخوردار می باشد که سالیان مورد تعرض سودجویان قرار میگرفته است با هماهنگی و ایجاد تعامل بین دستگاه های مختلف(دادستانی-منابع طبیعی-محیط زیست-جهاد کشاورزی و معاونت پیشگیری) از ۱۲۵۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به صورت جهادی رفع تصرف صورت گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته آراء جایگزین حبس رشدی ۴۰۰ درصدی داشته، تصریح کرد:با توجه به دستور العمل های صادره در خصوص جای انداختن صدور آراء مجازات جایگزین حبس با تعامل و پیگیری از حوزه های قضائی و همت قضات محترم استان و ارائه بسته های تشویقی برای قضات آراء مجازات جایگزین حبس استان افزایش ۴۰۰ درصدی نسبت به سال های قبل داشته است.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اظهار اینکه تولیدات رسانه ای این معاونت در سال گذشته رشدی صددرصدی دارد، افزود:تولید ۳۹۶ خبر و گزارش، تهیه و تولید بیش از ۱۷۰۰ متر مربع بنر، ارسال بیش از ده میلیون پیامک به مخاطبین و جامعه هدف، مشارکت در تهیه و تولید ۲۲۰ برنامه رادیویی تحت عنوان صدای عدالت به مدت ۲۲۰۰ دقیقه، تهیه و تولید بیش از ۸۰۰ محتوای رسانه ای شامل موشن گرافی، انیمیشن، عکس و انتشار در فضای مجازی، تهیه و تولید ۷۲ بولتن خبری، از اقدامات و فعالیت پیشگیرانه معاونت، مشارکت در تهیه و تولید ۲۱ برنامه تلوزیونی تحت عنوان ” مشاور شما” برای اولین بار در استان در جهت پاسخ به سوالات مردم، تهیه و تولید بیش از ۱۰ موشن گرافی در راستای آگاهی بخشی عموم مردم با استفاده از ظرفیت داخلی این معاونت در سال گذشته در راستای آگاهی بخشی عموم مردم از دیگر تلاشهای این معاونت بوده است.

سید عیسی حسنی معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در پایان در خصوص ساماندهی قبرستان های شهر یاسوج نیز بیان داشت: به دلیل اینکه استان از جو طایفه ای و قبیله ای برخودار می باشد قبرستان های طایفه ای به شکل نامنظمی شکل گرفته اند و بعضا برخی از این قبرستان ها در دل منابع طبیعی به دلیل نبود نظارت های لازم توسعه داده میشدند و منجر به تخریب اراضی ملی می شدند.

وی گفت: با اقدام معاونت پیشگیری اطراف کلیه قبرستان های طایفه ای به حالت کانال درآمد و از توسعه آنها جلو گیری گردید و با حمایت دادستان مرکز استان چنانچه قبری در اراضی ملی دفن شود اقارب درجه یک آنها تحت تعقیب قضائی قرار میگیرند که موجب کنترل این موضوع به شکل گسترده ای در استان گردید

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president