آوای جنوب

محرم متفاوت در گچساران+تصاویر

آوای جنوب 

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) در ماه محرم و در گچساران به گونه دیگری در حال برگزاری است.

محرم متفاوت در گچساران+تصاویر

خبرگزاری فارس گچساران_ سمیرا نصاری، هر ساله با فرا رسیدن ماه عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) و ۷۲تن از یاران باوفایش مراسم عزاداری در کشور رونق می‌گیرد و شهرهای ایران رنگ و بوی حسینی به خود می‌گیرد.

شور حسینی چنان در دل کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی سالمندان این دیار رخنه کرده  به گونه‌ای که همه برای برپایی عزاداری سالار شهیدان  از چندین ماه قبل برنامه‌ریزی می‌کنند تا این مراسم به نحو احسن برگزار شود.

آیین‌ها و مراسم ویژه روزهای محرم در تمام شهرهای ایران با شکوه و به صورت همگانی برگزار می‌شود و در هر خطّه از ایران در هر استان و شهر با توجه به آداب و رسوم خاص منطق خود به شیوه‌ای متفاوت به عزاداری در این ایام می‌پردازند.

ویژگی مشترک عزاداری حضور همگانی مردم و برگزاری دسته جمعی عزاداری که نشان از اهمیت اتحاد و وحدت مسلمین است.

 برگزاری مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) از زمان‌های گذشته و نسل به نسل تا به همین امروز  برقرار بوده و مردم از این طریق ارادت ویژه و محبت خالصان خود به ائمه و مخصوصاً امام حسین (ع) و یاران ایشان را اثبات کرده‌اند.

مردم ایران در این روزها در سراسر ایران لباس سیاه به تن می‌کنند، نذری می‌پزند، روضه می‌گیرند، به مداحی برای اهل بیت می‌پردازند، هیأت‌های عزاداری تشکیل می‌دهند و از همه مهمتر اینکه بیش از سایر مواقع در کنار هم و با هم و در مساجد به سر می‌برند.

اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) در ماه محرم به گونه دیگری  در حال برگزاری است به طوری که  شور و شعور حسینی با چهره دیگری در آن خودنمایی می‌کند.

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری که در این باره فرموده بودند من هم تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا هستم،  هیئتی‌ها هم در این زمینه برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم  را براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت کامل پروتکل بهداشتی در حال انجام هستند.

 هیئتی‌ها که امسال از بدو شیوع ویروس کرونا به صحنه آمده بودند حالا باید کم‌کم آماده برگزاری ایام ماه محرم می‌شدند، بچه هیئتی‌هایی که در این چندین ماه با گلاب‌پاش‌های خود مشغول گندزدایی و ضدعفونی معابر شهر بودند حالا باید در انتظار تصمیم ستاد ملی کرونا می‌ماندند.

هیئتی‌ها  که نشان دادند در نظم و اجرای دستورالعمل های پروتکل های بهداشتی سر آمد هستند چنانکه مشاهده کردیم  با رعایت و اجرای کامل پروتکل بهداشتی هیئتی‌ها الگویی برای دیگران شدند.

 اجرا و رعایت پروتکل های بهداشتی همراه با شیوه های جدید توسط هیئتی ها در  مراسمات محرم از خلاقیت هایی بود که امسال شاهد آن هستیم.

 انجام کمک‌های مومنانه تا سرکشی به خانواده های بی بضاعت و هیئت‌های سیار در محلات و سیاه‌پوش کردن خانه های محلات از دیگر کارهایی بود که توسط هیئتی ها در حال انجام است.

 

 به گزارش فارس، جامعه در این برهه زمانی محرمی به شکل جدید را در این دهه‌های اخیر تجربه می‌کند محرمی که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا  آیین‌هایی همچون شیرخوارگان حسینی، تعزیه‌خوانی و حرکت هیئت‌های مذهبی و دسته‌روی  و همچنین پذیرایی از عزاداران حسینی ممنوع است.

 بیش از ۶ ماه است که ویروس کرونا در کشور رخنه کرده  به طوری که همه برنامه‌ها و مراسم‌ها تحت تأثیر آن قرار گرفته است و برای جلوگیری از انتشار آن  در مکان‌های عمومی بایستی پروتکل بهداشت، فاصله گذاری اجتماعی و از ماسک و دستکش استفاده نمود.

به گزارش آوای جنوب ؛ در حالی امسال در محرم فاصله ها رعایت می‌شود که در همه سال های گذشته و از دهه ها پیش که بزرگترها به یاد دارند و یا در کتب تاریخی خوانده‌ایم سینه زنی گچسارانی‌ها به سبک جنوب با شور و حرارت خاصی به صورت سینه زنی واحد صورت می گرفته به این صورت که عزاداران حسینی به خصوص جوانان در صف های به هم پیوسته به صورت گرد و دایره‌وار به قول معروف واحد می زده‌اند و اشعار نیز بیشتر به سبک دشتی بوده است.

دسته‌ها و هیئت‌های سینه زنی در گچساران هر کدام علاقه مندان خاص خود را از قدیم تاکنون داشته اند و مردم از زن و مرد و کوچک و بزرگ در دسته های فامیلی و طایفه ای محرم پرشوری را پشت سر می گذاشته‌‌اند

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president