آوای جنوب

آتش نشانان یاسوجی گرفتار تلفنهای روزانه چوپانهای دروغگو

.

آتش نشانان یاسوجی هر روز گرفتار چوپانهای دروغگویی هستند که با مزاحمت های تلفنی خود آرامش را از آتش نشانان ربوده اند و جان دیگر شهروندان را نیز به خطر می اندازند.

آوای جنوب؛

یاسوج دیگر آن شهر آرام ۱۰ سال پیش نیست و هر روز بر اثر مهاجرت های بی رویه آنچنان بر وسعت و جمعیتش افزوده می شود که تنه به تنه کلانشهرها می زند. اگر چه هنوز در حاشیه اش ساختاری روستایی برقرار است.آتش نشانی

با این حال به نسبت رشد سرطان گونه این شهر، هر روزه حوادث جدید و بیشتری در آن رخ نشان می دهد و اگرچه تعداد مراکز آتش نشانی در این چهار سال اخیر از یک مرکز قدیمی به سه مرکز افزایش یافته اما بازهم کار آتش نشانان نسبت به گذشته سخت تر شده است.

حالا آنها مجبورند نه تنها حوادث درون شهری را پوشش دهند بلکه به مدد حوادث رخ داده در محورهای ارتباطی شهر یاسوج، روستاهای اطراف و حتی آتش سوزی جنگلها و باغات نیز بروند.

اما با این همه، آتش نشانان خم به آبرو نمی آورند و تنها چیزی که آنها را نگران کرده و گویی قرار نیست دست از سر آنها بر دارد، سرکاریهای تلفنی است که هر روز و هر زمان، وقت و انرژی آنها را می گیرد.

کاش حکایت چوپان دروغگو از کتابها حذف نمی شد

یکی از آتش نشانان جوان مرکز شماره آتش نشانی یاسوج در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: مزاحمت های تلفنی موجب دلسردی آتش نشانانی می شود که هر لحظه آماده فداکاری برای نجات همشهریان خود هستند.

ساعد اسلام نژاد می افزاید: وقتی حادثه ای اعلام می شود ما با تمام توان و انرژی به محل حادثه اعزام می شویم و در راه نیز این نگرانی را داریم که نکند دیر برسیم و جان یک انسان از دست رود اما برخی مواقع به محل اعلام شده که می رسیم هیچ خبری نیست و می فهمیم که سرکاری بوده است.آتش نشانی

وی بیان می کند: این حق کسانی که هر لحظه آماده ایثار و فداکاری برای نجات جان همشهریان در حوادث هستند نیست که این گونه با آنها بازی شود.

این آتش نشان بیان می کند: ممکن است در همان لحظه اتفاقی ناگوار در جای دیگری افتاده باشد و این حضور ما در اینجا باعث شود دیر به حادثه واقعی برسیم.

اسلام نژاد این مسئله را یک معضل فرهنگی می داند و می گوید: برخی افراد نمی دانند که روزی ممکن است یک حادثه برای آنها و خانواده شان اتفاق افتد وگرنه این کار را نمی کردند.

وی می افزاید: همه در کتابهای دوران دبستان حکایت چوپان دروغگو را به یاد دارند و ای کاش این داستان از کتابهای ابتدایی حذف نمی شد.

۷۵ درصد تلفن ها به آتش نشانی مزاحمت است

مدیر عامل آتش نشانی یاسوج نیز به خبرنگار مهر می گوید: در شش ماهه اول سال جاری آتش نشانی ۷۵۲ عملیات شامل اطفا، امداد و نجات و … انجام داده است.

عباس امیریان می افزاید: بیشترین حوادثی که نیروهای آتش نشانی داشته اند، امداد و نجات جاده ای به تعداد ۸۰ مورد و اطفای حریق باغات، مزارع و جنگل به تعداد ۶۵ مورد بوده است که برخی عمدی هستند.

امیریان مزاحمین تلفنی را یکی از مهمترین مشکلات آتش نشانی عنوان می کند و می گوید: روزانه به طور میانگین ۶۰۰ تلفن به این سازمان زده می شود که ۷۵درصد آن مزاحمت تلفنی است.

وی اضافه می کند: برخی دیگر از تماسها هم درخواست کمک، مشاوره، راهنمایی، اداری و تماس اشتباهی بوده است.

وقتی آتش نشانی ۱۱۸ می شود

وی بیان می کند: گاهی هم وقتی برق یا آب و.. قطع می شود هم با شماره های این سازمان تماس می گیرند و یا از اپراتور تلفن این ادارات را می خواهند.

امیریان عنوان می کند: البته اپراتورهای ما دیگر خود روانشناس شده اند و مزاحمین تلفنی را از حادثه دیدگان واقعی تشخیص می دهند.

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج تصریح می کند: مزاحمت های تلفنی هزینه های زیادی را بر آتش نشانی یاسوج تحمیل کرده به طوری که باعث افزایش استهلاک خودروها و همچنین خستگی روحی نیروهای عملیاتی این سازمان شده که باید به طور شبانه روز آماده کمک به حادثه دیدگان باشند.

امیریان می افزاید: همچنین مزاحمین تلفنی باعث اشغال تلفن این سازمان می شوند تا حادثه دیدگان واقعی نتوانند به موقع تماس بگیرند و براین اساس متحمل خسارتهای جانی و مالی می شوند.

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج یادآور می شود: بیشترین مزاحمت ها از کیوسکهای تلفن اماکن عمومی همچون بیمارستانها و پس از آن سیم کارتهای اعتباری بوده است.

وی عنوان می کند: با همکاری شرکت مخابرات و نیروی انتظامی، طی سه ماه اخیرسه نفر از مزاحمین دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

سرعت گیرهای متعدد و غیراستاندارد علت تاخیر در رسیدن به محل حادثه

وی سرعت گیرهای متعدد در سطح خیابانها و جاده ها را از دیگر مشکلات آتش نشانان عنوان می کند و می گوید: این سرعت گیرها باعث می شود ماشین آتش نشانی با بار ۱۶ و ۱۷ تن توقف کند و دوباره حرکت خود را آغاز نماید که این منجر به تاخیر در رسیدن به محل حادثه می شود.

امیریان می افزاید: هر سرعت گیر حدود ۳۰ ثانیه وقت ماشین آتش نشانی را می گیرد و از طرفی ما هم تلاش می کنیم که در کمتر از پنج دقیقه به محل حادثه برسیم.

وی بیان می کند: تعداد سرعت گیرها در خیابانهای اطراف یاسوج بسیار زیاد است و اغلب آنها نیز غیراستاندارد هستند.

امیریان اظهار می دارد: از طرفی رانندگان خودروها هم در مسیر عبور با ماشین آتش نشانی همکاری نمی کنند و گاهی به آن راه عبور نمی دهند.

وی عنوان می کند: هنوز این فرهنگ که ماشین آتش نشانی مقدم بر سایر خوردوهاست، نهادینه نشده است.

خیابانهای کم و عرض و غیر اصولی یاسوج مشکل زاست

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج همچنین به ازدحام مردم در زمان وقوع یک حادثه اشاره می کند و می افزاید: گاهی موقع باید تمام انرژی آتش نشانان صرف دور نگه داشتن مردم از محل حادثه شود.

وی با تقدیر از حس همکاری مردم در حوادث اظهار می دارد: امداد و نجات و کمک به حادثه دیدگان یک امر تخصصی است که باید تنها توسط امدادگران انجام شود.

وی همچنین به مشکلات بافت جدید شهر یاسوج برای تردد ماشین های آتش نشانی اشاره می کند و می گوید: شهر یاسوج تنها شهری است که بافت قدیم آن ساختاری اصولی تر و استانداردتر نسبت به بافت جدید دارد.

امیریان ادامه می دهد: در بافت جدید کوچه بسیار کم عرض هستند و این موجب تاخیر در عملیات امداد و نجات می شود.

در امداد و نجات و مقابله با حوادث حتی یک ثانیه هم تعیین کننده است و بر این اساس همه باید بسترهای لازم را برای آتش نشانان در مقابله با حوادث آماده کنند زیرا حادثه هیچگاه خبر نمی کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president