کد خبر : 73280
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۵ - ۱۱:۴۵

مالیات اضافه حقوق و مزایای رفاهی کارکنان نفت قابل استرداد شد

مالیات اضافه حقوق و مزایای رفاهی کارکنان نفت قابل استرداد شد

بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره نحوه استرداد اضافه‌پرداختی مالیات بر درآمد حقوق، مسیر بازگشت مبالغ اضافه‌پرداخت‌شده را مشخص کرده است؛ بر اساس این بخشنامه، پس از درخواست و احراز اضافه‌پرداختی، مبلغ مربوط باید ظرف سه روز کاری مسترد شود و درخواست استرداد می‌تواند از سوی حقوق‌بگیر یا کارفرما مطرح شود. به گزارش

بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره نحوه استرداد اضافه‌پرداختی مالیات بر درآمد حقوق، مسیر بازگشت مبالغ اضافه‌پرداخت‌شده را مشخص کرده است؛ بر اساس این بخشنامه، پس از درخواست و احراز اضافه‌پرداختی، مبلغ مربوط باید ظرف سه روز کاری مسترد شود و درخواست استرداد می‌تواند از سوی حقوق‌بگیر یا کارفرما مطرح شود.

به گزارش آوای جنوب، بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره نحوه استرداد اضافه‌پرداختی مالیات بر درآمد حقوق، نکته مهمی برای کارکنان و کارفرمایان دارد؛ به‌ویژه در مواردی که مالیات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان بیش از میزان مقرر پرداخت شده باشد.

بر اساس این بخشنامه، در مواردی که مطابق ماده ۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر درآمد حقوق و حقوقی که به هر دلیل مالیات آن پرداخت شده، اما بعداً مشخص شود مبلغ بیشتری از میزان واقعی مالیات پرداخت شده است، امکان درخواست استرداد مبلغ اضافه وجود دارد.

۳ روز کاری برای استرداد مالیات اضافه‌پرداختی

مطابق دستور رئیس کل سازمان امور مالیاتی، پس از ثبت درخواست و احراز اضافه‌پرداختی مالیات، اداره کل امور مالیاتی محل سکونت مؤدی باید نسبت به استرداد مبلغ اضافه اقدام کند.

در این بخشنامه تأکید شده است که پس از احراز اضافه‌پرداختی، مبلغ مربوط باید در مهلت سه روز کاری مسترد شود.

این موضوع می‌تواند برای کارکنانی که در فرآیند پرداخت مالیات حقوق و مزایا، مبلغی بیش از مالیات متعلقه از آنها کسر شده است، اهمیت داشته باشد.

چه کسانی می‌توانند درخواست استرداد بدهند؟

یکی از نکات مهم بخشنامه این است که مسیر استرداد فقط به کارفرما محدود نشده است.

بر اساس متن بخشنامه، دریافت‌کننده مالیات و حقوق‌بگیر می‌تواند درخواست استرداد اضافه‌پرداختی را مطرح کند و در صورت احراز مبلغ اضافه، فرآیند استرداد مطابق مقررات انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، کارفرما یا پرداخت‌کننده مالیات حقوق نیز می‌تواند در صورت وجود اضافه‌پرداختی، درخواست مربوط را ارائه کند.

بنابراین، کارکنان شرکت‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که در فیش حقوقی آنها مالیات بر حقوق و مزایا کسر می‌شود، در صورت وجود شرایط قانونی و احراز اضافه‌پرداختی، می‌توانند موضوع را از مسیر مقرر پیگیری کنند.

تکلیف کارفرما در صورت مشخص شدن اضافه‌پرداختی

در بخشنامه همچنین برای دریافت‌کننده مالیات تکلیف مشخصی در نظر گرفته شده است.

اداره کل امور مالیاتی باید پس از دریافت درخواست و بررسی موضوع، در صورت احراز اضافه‌پرداختی، مبلغ مربوط را در حساب ذی‌نفع مسترد کند.

همچنین اداره کل امور مالیاتی مکلف شده است مبلغ قابل استرداد را از محل وصولی‌های جاری پرداخت و نتیجه را به همراه مستندات قانونی به اداره کل امور مالیاتی محل سکونت مؤدی ارسال کند.

نکته مهم برای کارکنان نفت

برای کارکنان نفت و مجموعه‌های وابسته، نکته اصلی این بخشنامه آن است که اگر مالیات حقوق و مزایا بیش از میزان قانونی پرداخت شده باشد، امکان پیگیری استرداد آن وجود دارد؛ اما بازگشت وجه به‌صورت خودکار و بدون بررسی انجام نمی‌شود.

ابتدا باید درخواست استرداد ارائه شود و اضافه‌پرداختی توسط اداره مالیاتی احراز شود. پس از احراز، مطابق بخشنامه، استرداد مبلغ باید ظرف سه روز کاری انجام شود.

در نتیجه، کارکنانی که نسبت به میزان مالیات کسرشده از حقوق و مزایای خود ابهام دارند، می‌توانند موضوع را از مسیرهای قانونی و مالیاتی مربوط بررسی و در صورت احراز اضافه‌پرداخت، درخواست استرداد ارائه کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.