آوای جنوب

وقتی خرافه توسل به امامزادگان را زیر سئوال می‌برد

۱۳۹۴۰۱۲۹۰۰۰۰۰۷_PhotoAدر آستان برخی از امامزادگان استان کهگیلویه و بویراحمد بعضی از زائران به جای توسل به خداوند به واسطه‌گری امامزادگان با پرتاب تسبیح به لوستر و چسپاندن مهر به دیواره‌ها در پی گرفتن حاجات خود هستند.
آوای جنوب / پریسا خمیسی
 

با وجود این شرایط، در برخی استان‌های جنوبی کشور به ویژه کهگیلویه و بویراحمد نیز با وجود مردمانی بسیار معتقد به مسائل دینی، این اعتقادات در بین برخی از مردم با خرافاتی نیز آمیخته شده که با پافشاری بر این خرافات که در انجام اعمال زیارت در آستان امامزادگان بیشتر به چشم می‌خورد، از اعمال صحیح زیارت نیز غافل می‌شوند.

 

 

 

این اعتقادات که تا حدودی با روح و جان برخی از مردم این دیار نیز عجین شده است و با ورود به بقاع متبرکه این استان نیز قابل لمس و مشهود است، بستن پارچه و سنجاق به ضریح و دیواره‌های حرم، چسباندن مهر به دیوارهای ساختمان بقاع متبرکه، پرت کردن تسبیح، پارچه و لباس به طرف دیوار بقعه و درختان و لوسترهای آویزان در اماکن متبرکه که همه در صورت وصل شدن، نشان از برآورده شدن آرزوهایشان و جلوگیری از حوادث و اتفاقات ناگوار است، از جمله این خرافات به شمار می‌رود.

 

 

اعتقاد به خرافه با وجود اینکه در طرز تفکر و استدلال افراد تأثیر می‌گذارد و افراد را از درست اندیشیدن دور می‌کند، بستن این قفل و سنجاق‎ها به ضریح و آویزان شدن تسبیح و پارچه به دیوارها علاوه ‎بر اینکه ذهن هر رهگذری را درگیر علل انجام این کار می‌کند، به نوعی موجب می‌شود که فضای این بقاع متبرکه زشت و نامرتب دیده شود که در شان این امامزادگان نیست.

با توجه به اینکه بقاع متبرکه مهد عبودیت و محل اشاعه فرهنگ دینی اسلامی و مرجع نشر مکارم اخلاقی در تمدن اسلامی هستند لذا تبیین ابعاد شخصیتی، معرفی امامزادگان، جلوگیری از ترویج خرافه و به‌کار بردن خرافات در بقاع متبرکه، فرهنگ‌سازی و آگاهی دادن به مردم در خصوص خرافات نامعقول و تقویت زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گردشگری و رفاهی برای زائران نیز رسالتی همگانی بوده که در این راستا نیز مسئولان نیز وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند.

نگارنده پس از تامل بر این موضوع که آیا انجام کارهای فوق‌الذکر ریشه در اعتقادات دینی دارد یا ناشی از خرافه بوده، به مطالعه استفتائات صورت گرفته در گذشته از سوی برخی مراجع عظام در این خصوص اقدام کرد که در ادامه نیز به آن پرداخته می‌شود.

دفتر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی که در این رابطه صورت گرفته، آورده است: “این کار از خرافات است و از آن بپرهیزید”.

دفتر آیت‌الله نوری همدانی نیز در پاسخ به استفتائی در رابطه با دخیل بستن به ضریح اماکن متبرکه این اقدام را بدعت و حرام دانست.

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president