آوای جنوب

مرگ ۱۲ بهله عقاب طی یک روز در یاسوج/دوکشتارگاه مرغ به دادگاه معرفی شدند

در یک فاجعه زیست محیطی ۱۲ بهله عقاب در اثر مصرف ضایعات مرغ ریخته شده در اطراف شهر یاسوج در یک روز تلف شدند.

آوای جنوب؛

oghab

عقاب های گرسنه جنگلهای دنا این روزها و در سردترین روزهای سال در آسمان پرواز می کنند تا مگر طعمه ای بیابند و از گرسنگی نمیرند.

اما آنها گاهی بی خبر از همه چیز، قربانی سهل انگاری ها، مسئولیت ناپذیری و بی تعهدی انسانها در قبال محیط زیست و طبیعت می شوند.

عقابهای گرسنه دنا وقتی با چشم تیز بین خود از قعر آسمان امعاء و احشای مرغها را در حاشیه جنگلهای کنار یاسوج دیدند، به سرعت پایین آمدند تا گرسنگی روزهای گذشته را جبران کنند.

آنها وقتی که سیر شدند بر سیمهای خطوط انتقال برق اطراف نشستند اما دقایقی بعد یکی پس از دیگری از روی سیم های برق بر زمین افتادند و جان دادند.

این گونه بیشتر از خزندگان و پرندگان یا پستانداران ضعیف تغذیه می کند و البته لاشه خواری بخش زیادی از رفتار تغذیه ای آن را تشکیل می دهد و شاید به همین دلیل بر سفره آماده نشسته باشد.

کشف ۱۲ عقاب مرده و ۴ عقاب نیمه جانIMG10414463

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: در تاریخ ۲۹ آبانماه گزارشی به محیط زیست استان مبنی بر پخش و پراکنده شدن ضایعات کشتارگاه های مرغ در محور یاسوج به گچساران به اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد واصل شد.

محمد رضا خدارحمی افزود: با توجه به اهمیت موضوع مامورین محیط زیست بلا فاصله در این محل واقع در کیلومتر ۱۰ جاده یاسوج به گچساران حاضر شدند.

وی بیان کرد: معمولا پرندگان شکاری بومی و مهاجر بر روی چنین ضایعاتی جمع می شوند و از آن تغذیه می کنند، براین اساس مامورین محیط زیست تا شعاع یک کیلومتری منطقه را مورد پایش و نظارت قرار دادند.

خدارحمی افزود: در این جستجو متاسفانه جسد ۱۲ بهله عقاب مرده کشف و چهار عقاب نیمه جان نیز در اطراف این ضایعات دیده شد.

مسمویت علت مرگ عقابها

دوکشتارگاه مرغ بدنبال مرگ چند عقاب به دادگاه معرفی شدند

در این خصوص رییس اداره محیط زیست بویراحمد در مرکز کهگیلویه وبویراحمد گفت: بدنبال مرگ چند بهله عقاب براثرمسمومیت غذایی ، دو کشتارگاه مرغ این شهرستان به دادگاه معرفی شدند.

اسلام پناهنده روز دوشنبه در گفت وگو با ما افزود: لاشه های عقاب های تلف شده در نزدیکی محل دفن ضایعات مرغی این دو کشتارگاه در مسیر جاده یاسوج – گچساران رخ داده است.

وی از درمان دو عقاب مسموم خبر داد و گفت: علت مرکز عقاب های تلف شده مسمومیت غذایی بوده است ودرعین حاب این کشتارگاه ها در خصوص دفن ضایعات گوشتی خود کوتاهی کرده اند.

این مسوول بیان کرد : با تشکیل پرونده دو کشتارگاه مرغ شهرستان به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و زیست محیطی به عنوان متخلف زیست محیطی به دادگاه معرفی شده اند.

وی برلزوم اهمیت حفظ محیط زیست از سوی تمامی اقشار جامعه بویژه صاحبان صنایع اشاره کرد و افزود:مرگ این گونه های عقاب نادر بیانگر بی توجهی مردم به محیط زیست سالم و سلامت حیات وحش وپرندگان است.

وی گفت: محیط زیست با هرگونه آلایندگی محیط زیست اعم از رهاسازی پساب های صنعتی ، دفع غیربهداشتی ضایعات مواد غذایی و گوشتی واحدهای صنعتی و کشتارگاه ها برخورد قاطع خواهد کرد.

پناهنده از مردم و دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هرگونه آلودگی زیست محیطی را به مسوولان اطلاع رسانی کنند.

مرگ ۱۲بهله عقاب روسی در روزهای اخیر باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده بود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president