آوای جنوب

سخنگوی شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد:

طرح مجلس در ارتباط با نحوه انتخاب شهردار غیرکارشناسی است

سخنگوی شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مجلس در ارتباط با چگونگی انتخاب شهردار غیرکارشناسی است و سبب تضعیف و همچنین به حاشیه راندن شوراها می‌شود.

آوای جنوب؛

حجت‌الله دبیقی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به طرح مجلس در خصوص نحوه انتخاب شهردار، اظهار کرد: سلب اختیار شورای اسلامی شهر در انتخاب شهردار، شوراها را به حاشیه می‌راند و قدرت این نهاد مردمی را تضعیف می‌کند.

عضو شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همانطوری که استیضاح وزیر از اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس است و اگر این اختیار را از آنها سلب کنیم در واقع قدرت نمایندگان را تضعیف کردیم و همین مسئله در خصوص شورای اسلامی شهر که به عنوان پارلمان محلی محسوب می‌شود، صدق می‌کند.

دبیقی تصریح کرد: سلب اختیار شوراهای شهر در انتخاب شهردار وظیفه نظارتی را آنها می‌گیرد، در مجلس نمایندگان وزیر را استیضاح می‌کنند، اما شورا هیچ اختیاری در استیضاح شهردار ندارد و چنین نظارتی بی‌فایده است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شوراها را به عنوان همکار و پارلمان محلی تقویت کنند نه اینکه با چنین طرحی قدرتشان را از آنها سلب کنند.

سخنگوی شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل عدم اطلاع کافی برخی از مسئولان نسبت به وظایف و اختیارات شوراها، این نهاد مردمی تاکنون نتوانسته است به خوبی ایفای نقش کند و قدرت اجرایی نیز ندارند و اگر انتخاب شهردار را از آنها سلب کنند، عملاً شوراها را منحل کرده‌اند.

دبیقی ادامه داد: شوراها شناخت بهتری از وضعیت، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های محل سکونت خود دارند و به همین دلیل آنها در انتخاب شهرداران بهتر می‌توانند، عمل کنند.سناریوی پیشنهادی نمایندگان مجلس مشکلات زیادی را به دنبال دارد از جمله اینکه زمینه گسترش فساد را منجر می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر چرام یادآور شد: همچنین این طرح منجر به اختلافات بیشتر بین شهرداران، هیئت‌های حل اختلاف و شوراهای اسلامی شهر می‌شود و علاوه بر اینکه موازی‌کاری، افزایش عزل و نصب شهرداران و دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی و محلی را فراهم می‌کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president