آوای جنوب

رشد قارچ گونه سایت های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد/سایت های که با انتخابات در استان جان می گیرند و می میرند

آوای جنوب
مسئله مهم در مورد این سایت های خبری را باید رشد قارچ گونه آنها همزمان با انتخابات دانست که باعث شده است کلاف کار هم از دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی برخی نهادهای ذیربط خارج شود و این موضوع در لابه لای موضوعات دیگر باقی بماند.

به گزارش آوای جنوب ،خبر و انعکاس وقایع در جامعه یکی از مهمترین و اصلی ترین وظایف و رسالت های ذاتی یک خبرنگار و سایت خبری است که با توجه به رشد جدید تکنولوژی و سرعت سرسام آور آن در جهان امروز مسئله خبر از اهمیت بالایی در بین جامعه هدف برخودار است.

خبر می تواند از یک شایعه شروع شود و با انعکاس آن در لابه لای قشرهای خاکستری جامعه یک مسئله مهم را در جهان برای یک شخص و حتی یک سرزمین و کشور به وجود آورد، پس این موضوع اهمیت خبر را نشان می دهد.

رشد قارچ گونه سایت های خبری انتخاباتی

اگر بخواهیم از خبر فاکتور بگیریم، مسئله مهم و غیرقابل انکار رشد قارج گونه و کمی سایت های خبری در بستر وب و اینترنت در کهگیلویه و بویراحمد بوده که بیشتر از همه در دوران انتخابات کارشان را شروع می کنند و پس از آن نیز اثری از آن ها باقی نمی ماند.

استان کهگیلویه وبویراحمد به واسطه وسعت یک درصدی در کل کشور و حتی جمعیتی بالغ بر ۷۵۰هزار نفر همیشه در بسیاری از موضوعات اول بوده که در این زمینه نیز با توجه به وسعیت جغرافیایی و حتی جغرافیای سیاسی وجود این گونه سایت های خبری، در آن زبانزد است.

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به جمعیت بالغ در آن که بیشتر از همه معلم و حتی دانشجو هستند ،رسانه های متعددی را غیر از جامعه رسانه های هدف که همان خبرگزاریها و روزنامه های کشوری هستند در خود جا داده است.

به عنوان مثال در این استان در حال حاضر ۴روزنامه، ۱۴هفته نامه، ۶دوهفته نامه، و ۸ماهنامه در حال فعالیت بوده که برخی از آنان به دلیل مشکلات مالی و برخی هم نیز به دلایل دیگر راکد مانده اند.

آنچیزی که در مورد این رسانه های مکتوب باید به آن اشاره کرد؛ قیمت سرسام آور کاغذ بوده که باعث به تعطیلی کشاندن برخی از این روزنامه ها شده ، اما بسیاری از این روزنامه و هفته نامه ها در شرایطی خاص بعد از چندین ماه در ایام انتخابات سرو کله آنها با تیتر های متعدد انتخاباتی و حتی ویژه های مربوط به یک کاندیدای خاص انتشار داده می شود که نشان از جان گرفتن آنان در این ایام است.

سایت هایی که با انتخابات در کهگیلویه وبویراحمد جان می گیرند

از سویی دیگر بیش از یک دهه از مبحث اینترنت و رودی آوردن مردم به فضای مجازی و این روحیه حاکم بر جو استان که بیشتر حول محور سایت های خبری و شبکه های مجازی شده می گذرد و هروز شاهد افزایش سایت های خبری و کانال اجتماعی در شبکه های مجازی در استان با نام های جدید هستیم.

به گونه ای که طبق یک آمار بیش از ۱۳۵سایت خبری در استان کهگیلویه وبویراحمد وجود داشته که تنها ۳۵سایت خبری مجوز فعالیت رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر مطبوعاتی را کسب کرده و شناسنامه دار هستند و مابقی یا در حال اخذ گرفتن این اعتبار نامه بوده و یا همچنان بدون مجوز فعالیت خود را دنبال می کنند.

در حال حاضر و چند مانده به انتخابات اسفند ماه، بسیاری از این سایت ها با روند کَمی و نه کیفی و درج اخبار متعدد از سوی یک کاندیدای خاص سعی در نشان دادن خود در فضای سیاسی استان را داشته و حتی برخی دیگر از این سایت ها همزمان با ورود به ماههای آغاز تا انتخابات اسفند ماه نیز،فعالیت خود را آغاز کرده و بعضاً با تیترهای تبلیغاتی برای آقای ایکس به دنبال یکه تازی خود در جو رسانه ای موجود هستند.

مسئله مهم در مورد این سایت های خبری را باید رشد قارچ گونه آنها همزمان با انتخابات دانست که باعث شده است کلاف کار هم از دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی برخی نهادهای ذیربط خارج شود و این موضوع در لابه لای موضوعات دیگر باقی بماند.

وقتی ممیزی برای اینگونه سایت ها وجودندارد

باید اینجا متذکر شد که در این زمینه باید یک ممیزی و یک قانون هدفمند برای جلوگیری از رشد اینگونه سایت ها وجود داشته باشد تا بتوان آنها را با دسته بندی در زمینه های مختلف جزو سایت های با اعتبار نامه و شناسنامه دار خواند؛و مراجع ذیربط قانونی باید با توجه به مُر قانون در مورد اینگونه سایتها تصمیم گیری های لازم را انجام دهد.

در غیر این صورت رشد قارچ گونه اینگونه سایت ها در دراز مدت می تواند آسیب های جدی به بدنه جامعه رسانه ای و حتی موضوعات متعدد در جامعه بزند.

امروز به وضوح روشن است که خبر می تواند انعکاس بزایی در زندگی روزمره مردم و حتی سیاسیون داشته داشته باشد و یک خبرشایعه و حتی کاملا دروغ می تواند آسیب جدی به بدنه جامعه وارد کند.

آنچیزی که به وضوح مهم و شاهد بوده ایم این است که این رشد افزایشی سایت های خبری در بستر وب آن هم در استان کهگیلویه وبویراحمد در برهه کنونی به جز لطمه زدن به جامعه هدف رسانه ای استان، هیچگونه عادیدی برای این استان نخواهد داشت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president