کد خبر : 53033
تاریخ انتشار : جمعه 13 مهر 1403 - 18:39

رئیس سازمان نظام پرستاری: مجوز استخدام ۱۲ هزار پرستار جدید صادر می‌شود

رئیس سازمان نظام پرستاری: مجوز استخدام ۱۲ هزار پرستار جدید صادر می‌شود

آوای جنوب رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اضافه کاری اجباری پرستاران غیرقانونی است، گفت: احتمالا مجوز استخدامی تا یک ماه آینده به وزارت بهداشت داده می‌شود تا حداقل ۱۲هزار پرستار را به بدنه پرستاری اضافه کنیم. این حداقل استخدامی، نسبت پرستار به تخت را ۰.۰۸ اضافه می‌کند. به گزارش آوای جنوب ،

آوای جنوب

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اضافه کاری اجباری پرستاران غیرقانونی است، گفت: احتمالا مجوز استخدامی تا یک ماه آینده به وزارت بهداشت داده می‌شود تا حداقل ۱۲هزار پرستار را به بدنه پرستاری اضافه کنیم. این حداقل استخدامی، نسبت پرستار به تخت را ۰.۰۸ اضافه می‌کند.
به گزارش آوای جنوب ، احمد نجاتیان امروز در دیدار با اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری شمال غرب کشور در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز اظهار کرد: طبق آماری که به بنده دادند ۷۰ساعت اضافه کاری اجباری برای پرستاران در استان آذربایجان شرقی وضع می‌شود. بر اساس قانون ارتقای بهره وری اضافه کاری، اجباری نیست و در صورت تمایل، افراد می توانند حداکثر تا ۸۰ساعت اضافه کاری داشته باشند.
وی گفت: کشور به گسترش خدمات درمانی نیازمند است. بحث استخدام و نگهداشت نیروهای انسانی نیز اهمیت دارد‌. در برخی شهرهای کوچک با معضل بیکاری مواجهیم که نشان دهنده عدم توازن است. به طوری که در غرب کشور با معضل بیکاری پرستاران مواجهیم زیرا آموزش از ارائه خدمات جلوتر حرکت کرده اما در برخی استان‌ها مانند تهران، خراسان و سیستان و بلوچستان مشکل بیکاری پرستاران وجود ندارد‌و با کمبود شدید پرستار مواجه هستیم.
برخی پرستاران دوره طرح را هم نمی گذرانند
رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: وضعیت به جایی رسیده که حتی برخی پرستاران حاضر نیستند طرح اجباری خود را بگذرانند در حالی که گذراندن این طرح برای دریافت مدرک تحصیلی آنان نیاز است. این نشان می‌دهد که بحران در حوزه سلامت در حال افزایش است و برخی استان‌ها حتی ۰.۶پرستار به ازای هر تخت دارند در تبریز این شاخص ۰.۸۳است.و در حال حاضر گاهی یک پرستار از ۸بیمار درNICU مراقبت می‌کندکه با استاندارد فاصله زیادی دارد.
وی با طرح این سوال که آیا جایگاه پرستاران صرفا در بیمارستان است؟ گفت: برخی مشکلات بیمارستان با ارائه خدمات پرستاری طولانی مدت قابل حل است برای مثال یک بیمار ممکن است چندین ماه در بیمارستان بستری باشد که جای بیمار دیگری را اشغال می کند. به همین دلیل دنیا به این سمت رفته که از خدمات پرستاری در منزل کمک بگیرند تا در منزل بخشی از این خدمات ارائه شوند.پرستاری با ارائه خدمات در منزل، می‌تواند به خروج نظام سلامت از بحران کمک می‌کند.
نجاتیان ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در جریان موضوعات پرستاران هست و جلساتی را برگزار کرده و پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد. در دولت جدید امیدواری ما بسیار بیشتر است و حضور دکتر پزشکیان که از خانواده سلامت هستند فرصتی را برای رفع مشکلات فراهم کرده است.
وی ادامه داد: دکتر پزشکیان در دو روز ابتدایی ریاست جمهوری‌شان من را به عنوان رئیس سازمان نظام پرستاری دعوت کردند. ما موضوعات پرستاران را به ایشان منتقل کردیم. ایشان بسیار عالی به این مشکلات اشراف داشتند و حتی موضوع اضافه کار پایین پرستاران را ایشان مطرح کردند.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه با حضور دکتر ظفرقندی نیز چندین جاسه برگزار شده است، بیان کرد: مشکلات حوزه پرستاری و سلامت چندوجهی است و همه چیز به وزارت بهداشت مربوط نیست و بکارگیری نیرو، اضافه کار و استخدام‌ها خارج از وظایف وزارت بهداشت است.
مجوز استخدام ۱۲ هزار پرستار جدید
وی با اشاره به برگزاری جلسه با کمیسیون یهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی متذکر شد: کمیته پرستاری در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شده است. یک جلسه ویژه نیز با کمیسیون بهداشت تشکیل شده است. ضرب الاجل ما به دولت و وزارت بهداشت تا روز پرستار است که در مجلس نیز این موضوع را اعلام کردیم. اگر از تلاش وزیر بهداشت حمایت می کنیم، تا ۱۷آبان می‌توانیم این کار را انجام دهیم و انتظار داریم سه موضوع در حوزه پرستاری تا آن روز حل شود‌.
نجاتیان ادامه داد: یکی از خواسته ها این است که مبلغ اضافه کار باید افزایش باید. در خیلی از استانها‌ پرستارها اعلام کرده‌اند که دیگر در اضافه کاری اجباری حاضر نخواهند شد. فرمولی که درنظر گرفته‌ایم به نحوی است که پرستاران به طور متوسط، ۱۰۰هزار تومان بابت اضافه‌کاری دریافت کنند.
وی با بیان اینکه باید افزایش اضافه کاری ها متناسب با شرایط کشور باشد. با توجه به اینکه مبلغ اضافه کار از منابع درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تامین می‌شود، در نظر گرفتن این فرمول می‌تواند بخش زیادی از مشکل را حل کند. موضوع دیگری که خواسته ماست، استخدام است. احتمالا مجوز استخدامی تا یک ماه آینده به وزارت بهداشت داده می‌شود تا حداقل ۱۲هزار پرستار را به بدنه پرستاری اضافه کنیم. این حداقل استخدامی، نسبت پرستار به تخت را ۰.۰۸اضافه می‌کند. بحث دیگر نیز تعرفه گذاری است‌
#پرستار
#دانشکده_پرستاری_تبریز
#رئیس_کل_سازمان_نظام_پرستاری
#وزارت_بهداشت
#استخدام
#وزیر_بهداشت_و_درمان
#احمد_نجاتیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.