آوای جنوب

معاون عمرانی استاندار :

در هیچ جای کشور همانند استان ما مردم از بی‌قانونی خیالشان راحت نیست

اگر مسئولان به عنوان متولی امر از خود شروع بکنند و قوم‌بازی را در امورات اینچنینی لحاظ نکنند و افراد منفعت‌طلب مطمئن بشوند که تخلف آنها بخشیده نمی‌شود، دیگر دچار تخلف نمی‌شوند

نیک اقبالمعاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افرادی در استان کهگیلویه و بویراحمد با تکیه بر قدرت و نفوذشان به تصرف اراضی ملی پرداخته‌اند.

آوای جنوب؛

پژمان‌نیک اقبالی عصر امروز در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ محیط زیست و منابع‌طبیعی مبنی بر اینکه «مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند»، اظهار کرد: پدیده زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد دلایل مختلف دارد و یکی از این علت‌ها عدم آگاهی مردم به قانون و مقررات است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: فردی از روستا می‌آید و به دنبال سکونتگاهی می‌گردد، بدون اینکه نسبت به قانون و مقررات آگاهی داشته باشد، زمینی را از مالکی خریدار می‌کند و سال‌های سال باید در چم و خم قانون اداری گیر کند و چون که مسئولان مربوطه قوانین و مقررات را به موقع رعایت نمی‌کنند، لذا قسمتی از تخلف‌ها ناشی از طولانی شدن جواب‌های مسئولان به ارباب رجوع است.
نیک‌اقبالی افزود: ارباب رجوع چندین بار می‌آید و می‌رود و نتیجه‌ای دریافت نمی‌کند، اینگونه تخلفات را به جان می‌خرد و اقدام به ساخت و سازهای غیرقانونی می‌کنند.
وی بیان کرد: این تخلف‌ها مربوط به آن بیچاره مردم است که محتاج نان شب هستند و مسئولان هم آگاهی‌ و آموزش‌های لازم را به این دسته از مردم نداده‌اند، با انجام دادن برخی از کارها در وقت مناسب جلوی اینگونه تخلفات و ساخت و سازهای غیرقانونی گرفته می‌شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: برخی از زمین‌خواری‌ها با نگاه خاصی انجام می‌گیرد، بطوریکه فردی با میلیاردها سرمایه دنبال زمین‌خواری است در اینجا ما باید خیلی حساس بشویم، بویژه تصرف اراضی ملی بیشتر توسط کسانی انجام می‌گیرد که دارای یک عقبه هستند، فردی که کوهی را تصرف و در آنجا درخت می‌کارد، معلوم است که آدم ضعیف نیست و این فرد یا به قدرت خودش می‌نازد و یا به قدرت کسانی که در دستگاه‌های اجرائی از آنها حمایت می‌کنند.
نیک‌اقبالی با بیان اینکه شاید صلاح نباشد که این سخن رسانه‌ای شود، گفت: در هیچ جای کشور همانند استان کهگیلویه و بویراحمد مردم از بی‌قانونی خیالشان راحت نیست، یعنی می‌گویند هر بی‌قانونی انجام بگیرد به یک نوعی آن را تبدیل به بی‌قانونی می‌کنیم، چرا که احساس می‌کنند در هر اداری یک یا دو نفر را دارند که این بی‌قانونی‌ها را تبدیل کنند به قانون.
وی افزود: اگر مسئولان به عنوان متولی امر از خود شروع بکنند و قوم‌بازی را در امورات اینچنینی لحاظ نکنند و افراد منفعت‌طلب مطمئن بشوند که تخلف آنها بخشیده نمی‌شود، دیگر دچار تخلف نمی‌شوند.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد کمیته امور زیربنایی را یکی دیگر از روش‌های دانست که واگذاری زمین‌ها در آن باب شده بود و افزود: در اواخر سال ۹۳ و سال ۹۴ سیاست‌ها در واگذاری زمین‌ها تغییر کرده است، بطوریکه واگذاری زمین به صنوفی که تولیدی نیست و کار شخصی است از جمله قالیشویی و…واگذار نمی‌شود.
وی تاکید کرد: یک متر زمین بابت اینگونه صنوف به متقاضیان واگذار نمی‌شود.
نیک‌اقبالی از تغییر متراژ زمین‌های واگذاری شده خبر داد و افزود: به طور مثال برای دادن زمین به واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای به جای یک هکتار زمین، نیم هکتار هم کافی است و واگذاری‌ زمین‌ها باید متناسب با شرایط اقلیمی استان کهگیلویه و بویراحمد صورت بگیرد.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر برخی از قطعات واگذاری بازپس گرفته شود، بدون شک برای بازپس گرفتن زمین‌های واگذاری راحت‌تر می‌توان اقدام کرد.
نیک‌اقبالی با اشاره به حاشیه‌سازی اطراف شهرها، افزود: بیشترین دغدغه در زمینه حاشیه سازی مربوط به شهر یاسوج است،بیشترین تخلف در حاشیه‌های شهر یاسوج مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز است.
وی با بیان اینکه این ساخت و سازها در جلوی دید همه مسئولان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر جلوی چند ساخت و ساز غیرقانونی گرفته می‌شد برخورد با این نوع تخلف نیز راحت‌تر می‌‌شد.
نیک‌اقبالی گفت: رأی‌های صادره در خصوص این نوع تخلف‌ها متناسب با جرم نیست و معمولاً هم اجرا نمی‌شوند. اگر دستگاه قضا برای اجرای رأی‌های صادره پیگیری کنند، قطعاً بازدارندگی خوبی خواهد داشت.
وی در پایان از صدا و سیما مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خواست تا آگاهی‌سازی لازم را در زمینه تصرف اراضی ملی با حضور کارشناسان مربوطه انجام بدهد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president