آوای جنوب

دادستان کهگیلویه: رسانه‌ها جرائم و تخلفات انتخابات را گزارش دهند

آوای جنوب 

دادستان کهگیلویه از رسانه‌ها خواست هر گونه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس که مصداق جرم و تخلف باشند را به دستگاه قضائی گزارش دهند.

دادستان کهگیلویه: رسانه‌ها جرائم و تخلفات انتخابات را گزارش دهند

فرشید روشندل در گفت‌وگو با خبرنگار ما در کهگیلویه، با اعلام مصادیق تخلفات تبلیغاتی انتخابات مجلس اظهار داشت: قانون خط قرمز دستگاه قضائی است.

دادستان کهگیلویه تصریح کرد: همه کاندیداها برای ما محترم و یکسان هستند ولی چنانچه خود یا لیدرهایشان، وابستگان و یا تشکلات آنها مرتکب جرم شوند ما موظف به تشکیل پرونده کیفری هستیم و از اصحاب رسانه هم می‌خواهیم که در صورت وقوع جرم به ما اطلاع دهید.

روشندل با استناد به ماده ۵۶ و ۵۷ مربوط به بحث تبلیغات انتخابات گفت: تبلیغات ۷ روز است و تا پیش از شروع زمان تبلیغات هر گونه تبلیغات غیر مجاز جرم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه نامزدهای انتخابات به همراه طرفداران خود در خانه‌ای جمع و با هم گفتگو کنند جرم نیست مگر در صورتی که کاروان راه بیندازند و در محیط‌های عمومی نیز سخنرانی کنند آن وقت جرم محسوب می‌شود.

این مسؤول قضائی وعده تأمین آب، گاز، برق، تلفن، افزایش یارانه، وسایل رفاهی، احداث جاده  و…توسط نامزدهای انتخابات را از مصادیق جرائم و تخلفات انتخابات اعلام کرد.

وی همچنین گفت: اهدای کارت هدیه و توزیع ارزاق عمومی به قصد اخذ رأی برای کاندیدای خاص به ویژه در روستاها جرم است و در صورت گزارش برخورد می‌شود.

دادستان کهگیلویه اضافه کرد: استفاده از امکانات دولتی و مؤسسات عمومی و وابسته به دولت به نفع کاندیداهای خاص، اظهارات تهدیدی و تخریبی ستادها و کاندیدها علیه یکدیگر، تهدید افکار عمومی به تداوم مشکلات خاص شهرستان‌ها و روستاها و بزرگنمایی مشکلات معیشتی، تبلیغاتی کردن اقدامات و فعالیت‌های جاری و آتی منطقه به نفع کاندیدای خاص، توزیع هدایا به نفع افراد خاص و با هدف هدایت رأی از دیگر جرائم انتخاباتی است که در صورت مشاهده پرونده کیفری تشکیل می‌شود.

 

 

وعده‌های خارج از وظیفه ذاتی نماینده جرم است/مرزبندی کاذب در برخی رسانه‌های کهگیلویه
دادستان کهگیلویه رسانه‌ها را ملزم به رعایت قانون مطبوعات و قانون جرائم انتخابات دانست و گفت: با هر گونه تخطی از قانون از سوی نامزدها، لیدرها و خبرنگاران برخورد می‌شود.

همچنین ، فرشید روشندل روز گذشته در نشست ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی که با حضور خبرنگاران برگزار شده بود، تبیین هم‌اندیشی و چاره‌اندیشی، وظایف رسانه با رویکرد کلی و رویکرد ناظر بر انتخابات را از الزامات برگزاری این نشست عنوان کرد.

دادستان کهگیلویه با اشاره به در پیش بودن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: از زمانی که زنگ انتخابات نواخته شد به نظر می‌رسد فرآیند در شهرستان به خوبی انجام شده است.

روشندل، آشنایی و شناخت قانون مطبوعات را لازمه کار رسانه‌ای خواند و با تبیین بندهایی از این قانون بیان داشت: روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینه‌های گوناگون از جمله چارچوب رسانه است و می‌بایست رسانه‌ها در این مسیر حرکت کنند.

وی تلاش برای نفی مرزبندی‌های کاذب را از دیگر بندهای قانون مطبوعات برشمرد و گفت: با این وجود اما مرزبندی کاذب و تفرقه‌انگیز گاها متاسفانه در رسانه‌ها ایجاد می‌شود و خلاف وظیفه ذاتی است.

روشندل با بیان اینکه نقد باید با دید اصلاح و نه تخریب باشد، ادامه داد: برخی نقدهای رسانه‌ها پس زمینه شخصی دارد.

وی، از خدمت به مردم و مطالبه‌گری به یکی از اهداف نشر خبر نام برد و گفت: هر خبرنگاری که با انتشار خبر مردم و مسؤولان را روبروی هم قرار دهد کار را به درستی انجام نداده است.

*ایجاد امنیت روانی در انتخابات

دادستان کهگیلویه ارتقای سواد رسانه‌ای را لازمه مطالبه‌گری خواند و با تأکید بر دوری از ایجاد التهاب در انتخابات پیش‌رو عنوان کرد: در انتخابات ایجاد امنیت روانی برای مردم ضرورت دارد.

وی همچنین به دنبال شدن اهداف شخصی و یا غرض‌ورزی و کینه‌توزی در برخی از اخبار اشاره کرد و گفت: یک خبر می‌تواند انگیزه یک مدیر را روزها و ساعت‌ها برای خدمت بگیرد.

روشندل با بیان اینکه امانتداری در انتقال مفاهیم و مطالب مهم است از خبرنگاران خواست در انتقال خبر نکات کلیدی و اصول خبری را رعایت کنند تا باعث خدشه‌دار شدن شخصیت یک فرد، گروه یا جامعه نشود.

این مسؤول قانون جرائم انتخابات را یادآور شد و گفت: خبرنگاران در انتخابات قانون جرائم رایانه‌ای را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: بالا بردن شور و نشاط انتخابات وظیفه خبرنگار است اما خبری که حاوی افترا و نشر اکاذیب باشد جرم است و برخورد می‌شود.

*حفظ بی‌طرفی خبرنگاران در تبلیغات انتخابات/خبرنگاران مهره نامزد خاص نشوند

دادستان کهگیلویه با بیان اینکه حفظ بی‌طرفی در انتخابات و توجه به مطالب انتشاری که موجب تخریب اهانت و توهین به کاندیدای دیگر می‌شود، اهمیت دارد، افزود: با توجه به حساسیت انتخابات در حوزه انتخابیه کهگیلویه از انتشار مطالبی که جو را ملتهب می‌کند خودداری شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید در تبلیغات انتخابات مهره یک کاندیدای خاص شوند، در خصوص فعالیت مجاز کاندیداها گفت: کاندیداها برای ایجاد شور انتخابات هم فعالیت مجاز داشته باشند هم عملکرد، زحمات و توانایی خود را بگویند اما از تخریب کاندیدای رقیب خودداری کنند.

دادستان کهگیلویه شعارهای خارج از توان و وظیفه ذاتی یک نماینده مجلس را جرم خواند و گفت: بر اساس نص صریح قانون جرائم انتخابات، هر گونه تخطی از قوانین یا ارتکاب جرم از سوی کاندیدا و لیدرها پیگیری قضائی و برخورد می‌شود.

وی همچنین به استناد قانون مدیران گروه‌های شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را پاسخگوی مطالب منتشره در گروه و یا کانال دانست.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president