آوای جنوب

تکرار یا عبور از تکرار؟

در برهه‌ی نزدیک به انتخابات فضای استان کهگیلویه و بویراحمد به تاسی از جو و فرهنگ عشیره‌ای و عرض اندام‌های طایفه‌ای باعث شد که نگاه‌ها معطوف به ثبت نام‌ها و تحرکات و اظهار نظر‌های سیاسیون و کاندیدا‌های مختلف شود.

موحد به دنبال وداع با شکوه، بزرگواری برای عرضه قدرت حزبی، هاشمی پور به فکر انتقام!

برای انتخابات اسفند ۱۴۰۲ افراد شاخص و دارای رزومه در کهگیلویه بزرگ ردای کاندیداتوری به تن کردند و برای صعود بر تارک قدرت خیز برداشتند.
نگارنده برآن آمد که فضای سیاسی حاکم بر کهگیلویه را بدون جانبداری سیاسی و بر اساس پالس هاو تحلیل‌های سیاسی خود با بررسی افراد شاخصی که ثبت نام کردند را مورد بررسی قرار دهد.

تکرار یا عبور از تکرار؟

سردار عدل هاشمی پور:

سردار رزومه‌ی قوی در پروژه‌های کلان کشوری در قرارگاه خاتم از خود به یادگار گذاشت که از جانب هوادارن خود لقب سردار سازندگی گرفت و سال ۹۴ که مردم به دنبال تغییر بودند‌. وی را با رأی قاطع و با شکست «حجت الاسلام موحد» راهی بهارستان کردند و با استناد به مهارت پیمانکاری‌ ایشان دلخوش به وعده‌های انتخاباتی‌اش، کورسوی‌امید در دلشان برای توسعه‌ی کهگیلویه روشن شد.
خدماتی در زمان نمایندگی‌ او صورت گرفت که به زعم مردم با وعده‌ها و آماده باش‌های انتخاباتی‌اش تناسب و قرابتی نداشت و شاید ایجاد توقعِ قبل از انتخابات باعث شد عملکردش به محاق برود.

شاهکار و گل سرسبد اقدامات‌ وی که به انجام رساند، پروژه گاز بخش‌های چارؤسا و دیشموک بود که طرفداران بزرگواری بخشی از این پروژه را از خدمات کاندید مطبوع خود قلمداد می‌کنند.
عدم پاسخگویی به مطالبات شخصیِ مردم از جانب‌ او و رؤسای دفاتر‌ش، عدم توفیق در اِقناع نیروی انسانی هواخواهِ‌ ایشان در واگذاری مناصب شهرستانی و استانی به علت همسو نبودن با دولت و عدم رعایت تز سیاسی حاکم بر شهرستان از عوامل استماع نهِ محکم از مردم و شکست سنگین در مقابل محمدموحد در اسفند ۱۳۹۸ بود.
این بار سردار با خط مشی متفاوتی پا به عرصه گذاشت و درحد توان پاسخگوی مطالبات شخصیِ مردم هست، از لیدر‌های خود فاصله نگرفت و ملاقات‌ها و فاتحه خوانی‌ها را شرکت می‌کند و درس سیاست را تا حدودی یادگرفت و لیکن حواشیِ سفره ده هزار نفریِ دور قبل و مواردی از این قبیل شایعه‌ی رد صلاحیت‌ایشان را سر زبان‌ها انداخت.

حجت الاسلام علی محمد بزرگواری:

نماینده دو دوره‌ی مجلس در کهگیلویه بزرگ ملقب به مختار کهگیلویه مدت‌ها بود که از لیدر‌ها و فضای سیاسی کهگیلویه فاصله گرفت و حضور در سوریه و جنگ را ترجیح داد؛ برای بازگشت پرقدرت باید بیش از سایر کاندیدا‌هایی که در سال‌های متوالی درصحنه حضور داشتند، فعالیت‌ها را ادامه دهد.
بزرگواری، نماد چماق لری در مجلس و قسم خورده‌ی جبهه‌ی پایداری در دور اول نمایندگی با کوچ اجباری موحد به بهبهان و با ردصلاحیت لاهوتی و منطقیان، که به اذعان بسیاری از نزدیکان این دو شخصیت، عامل رد صلاحیت آن‌ها تلاش برای قبولی بزرگواری بود؛ قبولی را برای خود وهواداران به ارمغان آورد.
در دور دوم با رد صلاحیت حجت الاسلام موحد و در زمین خالی از رقیب قدرتمند و باحمایت‌های همه جانبه بر سپهر سیاسی کهگیلویه تکیه زد.
مردم معتقدند به علت همسویی با دولت وقت و قدرت چانه زنی، خدمات قابل قبولی در نقاط مختلف حوزه انتخابیه انجام دادند.
وی برای زدودن چهره‌ی افراط سیاسی‌اش و گسیل آرای خاکستری و اصلاح طلبی به سمت خود، با تاجگردونی که با روحانی به جهنم می‌رفت ولی با رئیسی به بهشت نمی‌رفت؛ عهد و پیمان دوستی و همکاری بست که مورد انتقاد بسیاری از اصولگرایان واقع شد‌.
بزرگواری با شکستن عهدی که با سردار هاشمی بست این بار نیز با ارسال پالس‌های مشکوک به حذف قدرت‌ها برای صحنه گردانی انتخابات، ذهن رقبا را آشفته کرد.

حجت الاسلام محمد موحد:

نماینده ربع قرن کهگیلویه و بهبهان، ملقب به سناتور سالهاست نقش اول سیاست کهگیلویه و استان را ایفا می‌کند.

موحد، نماینده کنونی کهگیلویه که در سال ۹۸، مردم برای فرار از سیستم حاکم بر سیاست کهگیلویه با رأی قاطع او را وارد بهارستان کردند و رأی اکثریت حوزه بویراحمد را برای اولین بار کسب کرد.
موحد با شعار بازگشت عزت وارد گود انتخابات شد و در انتصابات توفیقاتی حاصل کرد و مردم معتقدند در کار‌های عمرانی نتوانست آنگونه که باید، عرض اندامی صورت دهد.

وارث نمایندگی کهگیلویه، ‌اتهاماتی در خصوص انتصابات‌فامیلی را با خود یدک می‌کشد و برخی از لیدر‌های ثابت قدمش به علت کم توجهی جدا شدند و برخی نیز سکوت کردند و به دنبال رایزنی برای اتخاذ تصمیمی درست هستند و عده‌ای نیز تحت هر شرایطی موحد را ر‌ها نخواهند کرد.
از طرفی عده‌ای که از قطار موحد جدا می‌شوند استنباطشان برای جدایی این است که در صورت قبولی موحد آخرین دوره‌ی حضور وی درمجلس است و دیگر نیازی به رای کسی ندارد و گوشش به کسی بدهکار نخواهد بود.
اخباری شنیده می‌شود؛ راست و دروغ آن مشخص نیست، مبنی بر دیدار موحد با شیوخ طوایف غبیشاوی و البوغبیش و سایر طوایف اعراب به گوش می‌رسد و کوچ موحد به حوزه انتخابیه‌ی ماهشهر وهندیجان را به علت تعدد کاندید در حوزه ثلاث اعلام می‌کنند، هر چند حلقه‌ی مشاوران موحد این فرضیه را رد و در حد یک شایعه می‌دانند.

با عزل فرماندار کهگیلویه که یار وفادار موحد بود، با عزل چندین مدیرکل اصالتاً دهدشتی در سطح استان و عزل احتمالی چند تن دیگر درآینده نزدیک و با بی‌توجهی رئیس جمهور به کهگیلویه در سفر اخیرش به استان و از طرفی سکوت معنادار بزرگواری در انتقاد از دولت، عده‌ای اراده دولت برای حذف موحد از صحنه قدرت را پیش‌بینی می‌کنند.

باید دید موحد آخرین دور حضورش در دوئل انتخابات را با شکست به سرانجام می‌رساند یا کاریزما و سیّاستمندیِ‌ او بار دیگر بر رقبا می‌چربد و پیروز انتخابات می‌شود؛ هر چند موحد، موحد است و همیشه یک قطب انتخابات خواهد بود و با ورودش بر اندام رقبا لرزه می‌افتد.
 علی مژدهی پور، رئیس اسبق تعزیزات حکومتی کشور دارای روزمه‌ای غنی در سوابق اجرایی که دل پری از عهدشکنی موحد دارد، با رایزنی‌ها در مرکز و در سطح شهرستان و طوایف مختلف عزم خود را برای حضور در انتخابات جزم کرد تا ناکامی ادوار گذشته را جبران کند یا در صورت عدم توفیق حداقل بتواند ضربه‌ای مهلک به خاستگاه آراء موحد در حوزه ثلاث بزند.
اصلاح طلبان کهگیلویه که سالهاست بر طبل انشقاق و فروپاشی خود می‌دمند، از سیاق بیانیه‌هایشان استنباط می‌شود که برنامه‌ای برای حضور فعال در انتخابات ندارند که این نکته‌ی مثبتی برای موحد است که توان جذب آرای اصلاح طلبی را دارد.
رضا دهبانی پور که خاستگاه آرایش اصلاح طلبان و بخشی نیز آرای قومی ایل بهمئی هستند که در دوره کاندیداتوری کامرانیِ نه چندان مطرح نشان دادند که از فرزندشان به خوبی حمایت می‌کنند، می‌تواند پایگاه آرای ثلاث و اصلاح طلبی موحد را دچار تزلزل کند.
حضور پرقدرت دهبانی و حمایت اصلاح طلبان نزدیک به منطقیان و اخذ آرای قومی، می‌تواند پاشنه‌ی آشیل حجت الاسلام موحد باشد.
بزرگواری و هاشمی، عطای وحدت را به لقایش بخشیدند و هیچکدام قصد کناره‌گیری ندارند چرا که سابقه نشان داد که حُب قدرت مانع از اتخاذ تصمیم درست حول محور وحدت می‌شود.

دو قطبی بزرگواری_ هاشمی در بویراحمد می‌تواند همانند سال‌های دوقطبی لاهوتی_منطقیان اصلاح طلبان، پیروزی را برای موحد به ارمغان بیاورد.

 آیت الله سعادتیان نیز با عرض اندام از ایل دشمن زیاری می‌تواند سبد رایش را از آراء موحد بردارد.

سه ضلعیِ مژدهی پور، دهبانی و سعادتیان می‌تواند کار را برای اختلاف بلامنازع آرا موحد در حوزه ثلاث سخت کند.
حال باید دید که سه قطب تکراری بار دیگر قله‌ی سیاست کهگیلویه را فتح می‌کنند یا کمپین‌های عبور از تکرار این چالش را به یک دردسر برایشان تبدیل می‌کنند.
نگارنده طی تحلیلی با فرض حضور همه کاندیدا‌های مذکور تا پایان، با توجه به حضور دو فرد شاخص در حوزه بویراحمد و تقسیم آرا و برجستگیِ موحد در حوزه ثلاث نسبت به سایر رقبا و با توجه به تجربه‌ی عدیده‌ی تشکیلات موحد با پیچ و خم فضای انتخاباتی؛ محمد موحد را برنده انتخابات پیش رو می‌داند و درصورت ائتلاف احتمالیِ بزرگواری_ هاشمی که بعید به نظر می‌رسد، معادلات بسیار‌ییچیده‌ای رقم خواهد خورد که ممکن است اسفند ۹۴ بار دیگر برای موحد رقم بخورد.


 عادل رضاپور
۱۴۰۲/۰۸/۰۷

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president