آوای جنوب

آیا این اقدام ضایع شدن حق دانش‌آموز سمپادی نیست؟

بچه هایی که برای ورود به مدارس سمپاد،در آزمون شرکت و موفق به کسب نمره ی قبولی شده اند،بنا به ضوابط تعریف شده، دارای حقوق و امتیازی هستند که نمی توان با انشاء رای و حتی قانون،این حق را از ایشان گرفت.

بچه هایی که برای ورود به مدارس سمپاد،در آزمون شرکت و موفق به کسب نمره ی قبولی شده اند،بنا به ضوابط تعریف شده، دارای حقوق و امتیازی هستند که نمی توان با انشاء رای و حتی قانون،این حق را از ایشان گرفت.

محمدهادی جعفرپور ، وکیل دادگستری-شیراز

مقارن با سال ۹۷آزمونی تحت عنوان آزمون ورودی به مدارس سمپاد برگزار ،بنا به ضوابط تصریح شده در آن آزمون ،دانش آموزان پذیرفته شده در آن آزمون ، واجد حقوق مکتسبه ای با موضوع ادامه ی تحصیل در مدارس تیزهوشان شده اند.

علیرغم گذشت بیش از ۵سال از برگزاری آزمون مذکور اخیرا پرونده ای در دیوان عدالت اداری مطرح،شاکی پرونده ضمن اعلام شبه ناک بودن آزمون سال ۹۷مدعی شده اند که این امتیاز مغایر با بند۹اصل۳قانون اساسی و اصل۱۹این قانون است.

بند ۹ اصل سوم راجع به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه انشاء شده است که به نظر می رسد با برگزاری آزمون شرایط و امکانات عادلانه برای رقابت فراهم بوده و اگر شیوه ی برگزاری آزمون ایراد داشته،می بایست در همان سال نسبت به صحت آزمون ایراد مطرح و مراتب ابطال نتایج آزمون در مراجع ذیربط پیگیری می شد نه اینکه پنج سال پس از آزمونی که به موجب ضوابط تصریح شده موجد حق مکتسبه برای دانش آموزان شده با طرح شکایت در دیوان عدالت موجبات زایل شدن حقوق مکتسبه ی بچه ها فراهم آید.

بنا به مفاد اصل ۱۹ که مورد استناد شاکی پرونده واقع شده همه ی مردم ایران از حقوق مساوی بهره مند هستند لذا هیچ کس حق ندارد مانع استیفاء حقوق دیگری شود.با این وصف هیچ مرجعی حق ندارد مانع استیفاء حقوق ایجاد شده دانش آموزان شود.

بچه هایی که برای ورود به مدارس مورد اشاره،در آزمون شرکت و موفق به کسب نمره ی قبولی شده اند،بنا به ضوابط تعریف شده، دارای حقوق و امتیازی هستند که نمی توان با انشاء رای و حتی قانون،این حق را از ایشان گرفت.

آنچه در اردیبهشت۱۴۰۲ از سوی دیوان عدالت انشاء شده عبارت است از:

(جناب آقای اکبرپور مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۲۴۰۰۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۲/۵ با موضوع: «ردیف ۵ از جزء «(د ـ۱) ضوابط و شرایط ثبت نام» ذیل بند (د) دستورالعمل آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ (موضوع ابلاغیه شماره۱۰۴/۵۰۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) با عنوان ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان دایر بر امکان ثبت نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان بدون شرکت در آزمون پایه دهم ابطال شد.» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد . مدیرکل هیأت عمومی و هیأت‌های تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یدالله اسمعیلی‌فرد)

که با سیاست ها و ضوابط انشاء شده در زمان برگزاری آزمون مغایرت فاحش دارد.

استدلال مندرج در متن رای،برخلاف اصول بدیهی حقوق و قواعد شرعی در مبحث حقوق مکتسبه است.نکته ی قابل تامل آن است که برخلاف متن شکواییه و رای انشاء شده اولا میانگین معدل دوره‌ی تحصیل بچه‌ها ملاک ثبت نام است ثانیا دانش آموزان موصوف از کلاس هفتم تا نهم تحت آموزش های خاصی قرار می گیرند که حاصل آن در پایان دوره و به عبارتی زمان دیپلم دیده خواهد شد،لذا قطع این روند با مصوبه ی هیات عمومی دیوان به نوعی خلاف مقتضای تعریف آزمون سال ۹۷ و زایل کردن سرمایه هایی است که در این چند سال صرف شده.

محمدهادی جعفرپور

محمدهادی جعفرپور

والدین دانش‌آموزان مورد بحث ضمن طرح اعتراض و پیگیری مسئله در دیوان عدالت اداری و مراجع ذیربط طی فراخوانی مردم را به حمایت فراخوانده‌اند.

متن فراخوان والدین دانش آموزان :

دانش‌آموزی که در سن ۱۲ سالگی تمام تلاش خود را کرده و با قبولی در سمپاد و نیز سه سال تمام با آزمون‌های سخت وارد مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی شده‌ است، چطور می‌شود با بقیه دانش‌آموزان یکسان در نظر گرفته شوند، اصلا چرا باید سه سال روی این دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری شود و مجدد برای دوره دوم متوسطه از آنها آزمون مجدد ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه گرفته شود. آیا این اقدام ضایع شدن حق دانش‌آموز سمپادی نیست.

منبع: اول فارس

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president