آوای جنوب

آنچه در مناظره پرواز اصلاح َطلبان و دانشی اصولگرایان در گچساران گذشت

آوای جنوب
مناظره سیاسی با “موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی” با حضور سیدعلی پرواز (دبیر مجمع نیروهای خط امام در استان) و سید علی محمد دانشی (دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان) و با مجری گری سید جواد تقوی در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد.

به گزارش آوای جنوب ،به همت جمعیت دانشجویی همراهان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو ،مناظره سیاسی با “موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی” با حضور سیدعلی پرواز (دبیر مجمع نیروهای خط امام در استان) و سید علی محمد دانشی (دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان) و با مجری گری سید جواد تقوی در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد.

هر چند این برنامه با ۴۵دقیقه تاخیر آغاز شد که با قرائت قرآن و سرود ملی کشورمان هم شکل رسمی به خود گرفت و در ابتدای شروع مراسم صندلی های خالی سالن به نوعی در چشم می زد،اسماعیلی ریئس دانشگاه آزاد گچساران برای عرض خیر مقدم بروی سن رفت.

وی در این آیین گفت:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه دفاع مقدسی شکل گرفت و عزیزانی هم درآن هشت سال ،دانشگاه را با درجات عالی و ممتاز به پایان برسانند و امروز نیز دانشجویانی در این سرزمین هستند که به دنبال فتح قله های دانایی هستند و به نوبه خودم روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیز تبریک عرض می کنم.

اسماعیلی در ادامه افزود:هدف از برگزاری این مناظرات در واقع آگاهی بخشی به قشر دانشجویان عزیز است و در زمان مدیریت بنده نیز تلاش شده است که با محوریت آکاهی بخشی و روشنگری به جوانان و دانشجویان و در نهایت بی طرفی برنامه های مختلفی را برگزار کنیم که ان شاءالله در دوم اسفندماه ۹۸ با حضور باشکوه در پای صندوق های رای حماسه دیگری خلق شود و دشمن باز همچون گذشته مایوس و ناامید شود.

در ادامه نیز برنامه به دعوت مجری از دو طرفین مناظره با موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی شروع می شود که در ابتدا سید علی محمد دانشی؛ دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک روز دانشجو گفت:آقای پرواز از اصلاح طلبان خوش خیم هستند و ما خدمت ایشان نیز ارادت ویژه ای داریم که در پرواز در ادامه گفت مشکل ما همین تقسیم بندی های شماست.

وی درادامه افزود:مطلبی که باید عرض کرد این است که در اسلام ما چیزی بنام شکل حکومت دارم؟که در متون دینی و شریعت نوع حکومت مشخص نشده است و هیچ گونه سابقه ای هم در این زمینه وجود ندارد و باید همینگونه باشد چرا که اسلام متضمن کلیات و اصولی است برای هدایت بشریت و حکومت متناسب با مقتضیات زمان و پیشرفت های فکر بشری باید توسط مردم مشخص شود.

دانشی درادامه تصریح کرد:در ابتدای انقلاب اسلامی حضرت امام فرمودند که ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی هستیم وآن حکومتی است متکی به آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با شرایط و مقتضیات زمانی توسط خود مردم تعیین خواهد شد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد:ظرف نظام ما جمهوریت است که براساس آرای عمومی است و اما محتوا اسلامیت است،هر حکومتی باید قدرت و مشروعیت داشته باشد و حکومت منهای قدرت توان اداره یک جامعه را هم ندارد.

وی تصریح کرد:اگر حکومتی نامشروعی باشد همان مصداق ظلم است،جمهوری اسلامی ما قدرت و مشروعیتش را از کجا گرفته است؟،منبع این دو قدرت کجاست؟،در مسلمانان دو دیدگاه به مشروعیت دررابطه به نظام های اسلامی وجود دارد یکی اینکه نگاه به مشروعیت الهی و بلاواسطه است مثل نظرات امام راحل و علامه احمد نراقی،یعنی در مدیریت سیاسی جامعه در زمان غیبت کبری به فقهای واجد الشرایط محول شده است.

دانشی تصریح کرد:در این دیدگاه رای و نظر مردم در منشا مشروعیت مدخلیت ندارد و من و شما حقی نداریم که به ولی فقیه مشروعیت ببخشیم و اما نگاه دوم این است که مشروعیت الهی مردمی است در این نگاه برخی از علما معتقدند که رای،دخالت مردم، رضایت مردم به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در مشروعیت بخشیدن به حاکم مدخلیت دارد.

درادامه سید علی پرواز ،دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمد گفت:خود این بحث جغرافیای سخن را مشخص می کنند،ما در دوره غیر از معصوم می خواهیم بحث کنیم و این بحث یک پیشینه دارد و از نظر زمانی وقتی این بحث در بین فقهای مامطرح شد دوران مشروطه بوده است و جبهه بندی های متفاوتی هم صورت گرفت.

وی افزود:برخی ها معتقد بودند که اساسا مردم هیچ نقشی ندارند و برخی ها به نوعی هم به مردم نقشی می دادند البته نه به اصالت و نه به ذات،در دوران مشروطه مرحوم شیخ فضل الله نوری چون اداره جامعه را جرءحقوق اختصاصی حاکم می دانست هیچ نقشی برای مردم در اداره جامعه قایل نبود.

پرواز درادامه اظهارکرد:از طرفی هم آیت الله نائینی در مقابل نظری که داشتند نه براساس این بود که فقیه حق ندارد و وی حاکم و صاحب حق را ولی می دانست و با یک نظریه مردم را هم در اداره امور جامعه دخالت می داند به این معنا که با اذن ولی فقیه باشد.

دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: صحبت این است که مردم در نظامی که مبتنی برفقه و یا مبتنی بر حاکمیت ولایت فقیه است چه حقی دارند و منشا این حق چیست؟ و آیا این حق یک حق ذاتی است یا یک حق تفضلی است؟.

وی بیان کرد:و سوال این است که آیا در نظام اسلامی در بحث انتخاب رهبر مردم حقی دارند یا نه؟که باید گفت حول این سوال دو گروه انتصابیون و انتخابیون را داریم و انتصابیون اساسا هیچ حقی برای مردم قائل نیستند و حکومت ولی فقیه یا حاکم را منهای نظر مردم مشروع می داند اما در مقابل هم نظریه انتخاب وجود دارد که به هیچ عنوان قائل به مشروعیت منهای نظر مردم نیست.

دانشی در ادامه مناظره نیزگفت:حکومت اسلامی ،حکومت قانون الهی برمردم است و در اینجا نقش مردم در این قسمت چیست؟،حاکمیت ریشه در خالقیت و مالکیت دارد و تنها خالقیت متعلق به خداوند است و مالکیت حقیقینیز فقط خداوند است، البته تفویض کرده اند به رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السام و ولی فقیه، و نقش مردم نیز فعلیت بخشیدن به ظرفیت موجود است.

وی اظهارکرد:مردم رکن به فعلیت بخشیدن هستند و نه رکن مشروعیت بخشیدن ،اگر مردم هم نباشند ولی فقیه نمی توانند و جایز هم نیست حاکمیت کنند و باید بالفعل شود،در انتخاباتی که صورت می گیرد نقشی که مردم دارند بایستی نیز تبیین شود و اینکه مردم در نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما چه جایگاهی دارند در اصل ۵۶ به صراحت بیان شده است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد گفت:در اسلام قانون مقدم براکثریت است و در نظام های دموکراتیک غیردینی اکثریت مقدم برقانون است،البته نقش مردم کاشفیت است و نه مشروعیت بخشیدن البته تا این مردم نباشند ولی فقیه برجامعه حاکمیت نخواهد داشت و تحقق نیز پییدا نخواهد کرد.

دانشی تصریح کرد:امرو دموکراسی در جهان با بحران مشروعیت مواجه شده است،خلاصه این که نقش مردم بالفعل شدن و جاری شدن است نه اینکه حقی به عنوان مشروعیت به ولی فقیه بدهند.

وی درادامه اظهارکرد:حاکمیت دو رکن دارد یکی مشروعیت و دیگری قدرت،مردم رکن قدرت و خداوند رکن مشروعیت و در حکومت اسلامی اراده مردم می شود منبع قدرت و اراده مردم در مشروعیت مدخله ای ندارد اما اگر ولایت فقیه بخواهد تحقق پیدا کند ناچارا باید مقبولیت مردمی نیز پیدا کند و مقبولیت دو راه دارد یکی مثل رهبری حضرت امام راحل و دیگری نیز انتخاب توسط خبرگان.

پرواز در ادامه گفت:فقیه مکلف است که مدیریت جامعه را داشته باشد و از باب آن حقی که خداوند به ایشان داده است و برای اینکه آن تکلیف را انجام دهند باید قدرت آن را نیز داشته باشند،در نظام اسلامی فقها به نصب عام منصوب شده اند و نباید این بحث را با امام معصوم قاطی نکنیم،اگر ما بخواهیم از شرایط علی بن ابیطالب(ع) پل بزنیم به شرایط فقیه عادل، این پل زدن اصلا مجاز نیست چرا که خیلی از اختیارات را امام معصوم از باب عصمت دارد.

وی درادامه تصریح کرد:دو جلسه فرصت لازم است تا نشان دهم که متاسفانه امروز هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل انحرافات جدی برخی ها در مسیر و حرکت جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند و هم نظریاتی را برخی ها اعلام می کنند که هیچ مناسبتی با روح و محتوای جمهوری اسلامی ندارد و متاسفانه گاهی اوقات از تریبون هایی هم به نام جمهوری اسلامی مطرح می شود.

دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد:این هنر نیست برای جمهوری اسلامی که ما تفکیک بین مشروعیت و مقبولیت قائل بشویم و صدام دیکتاتور که ددمنشانه حکومت می کرد انهم دنبال جلب نظر مردم بود و ما باید طوری از جمهوری اسلامی دفاع کنیم که امتیازی باشد نسبت به حاکمیت های دیگر،و این دوگانه مشروعیت و مقبولیت خیلی هم در مباحث فقهی ما فاصله ای ندارد و اینکه به چه انگیزه ای مطرح می شود بماند.

پرواز در ادامه افزود:فقیه به نصب عام فقها منصوب شده اند و فعلتی که آقای دانشی می فرمایند هرشخصی که می خواهد قدرت را بدست بگیرد باید زمینه آن فراهم شود که گاهی با کودتا،گاهی از مجرای انتخابات و …است و می خواهیم بدانیم که منشا مشروعیت فقیه در جامعه اسلامی مردم هستند یا نه؟.

دانشی در ادامه تصریح کرد:مشروعیت فقط از آن خداوند است به ذات و مقبولیت برای مردم و حتی امام علی علیه السلام هم بدون مقبولیت نتوانست و مشروعیت و مقبولیت دو روی سکه هستند و مکمل همدیگرند،به هر حال پاسخ بنده واضح و روشن است که نظام حکومت اسلامی دو رکن دارد جمهوریت و اسلامیت و جمهوریت همان رای مردم است .

وی افزود:حضرت امام می فرمایندتمام اختیاراتی که رسول اکرم(ص) دارند ولی فقیه هم دارند و ولایت مطلقه فقیه قید و شرط ندارد و معصوم بودن یعنی در تشخیص حقایق عین حقایقت را می بیند اما اختیارات ولی فقیه برابر است با اختیارات امام معصوم علیهم السلام است.

پرواز در ادامه نیز گفت:بنده هم ولایت فقیه را قبول دارم،اندیشه حضرت امام را قبول دارم و التزام نظری و عملی با قانون اساسی دارم البته اندیشه عزیزی مثل آقای ایت الله مصباح را در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی را قبول ندارم.

وی افزود:اگر ما بپذیریم که مردم در مشروعیت دخیل هستند یا نه، خود آثاری دارد و بنده برایم نیز سوال است که مردمی که در انتخاب رهبر حق ندارند به اصاله و بالذات در جمهوری اسلامی به چه معنا است؟.

دانشی در ادامه اظهارکرد:بنده نیز عرض کردم در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد یکی دیدگاه الهی و دوم دیدگاه الهی مردمی و همین دیدگاه دوم پاسخ شماست،اما حضرت امام راحل معتقد به دیدگاه اول بودندکه مردم نقشی ندارند و دیدگاه دوم همان دیدگاه مقام معظم رهبری است، که در دیدگاه الهی مردمی این است که مردم مشروعیت دارند اما در طول و نه در عرض.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد گفت:ما نباید مردم را ابزار قرار بدهیم ،اکثریت یک راه حل عقلایی است و همیشه اکثریت هم راه حق نیست ،مگر می شود این مردمی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته همین اصلاح طلبان امدند و آقای روحانی را رئیس جمهور کردند.

وی افزود:حالا هم گفته اند رحم اجاره ای لیاقت ندارد و بروید استعفا دهید و می گویند عرضه ندارید به اسم اصلاحطلبان تمام می شود و لطمه می خورند باید پرسید مگر مردم بازیچه هستند و الان که دیدید که کارامدی ندارد رهایش کنید پس مردم کجای کارند.

دانشی اظهارکرد:در همین رابطه بنزین یک بار گفتند طرح لو رفت، مگر مردم نامحرمند ،جناح های سیاسی با مردم ابزاری برخورد نکنند و این را بدانید این تنها مشکل ایران نیست و هانتینگتون می گوید دموکراسی با بحران مشروعیت مواجه شده است چرا که اعتباری بین مردم وجود ندارد،در همین مجلس شورای اسلامی که طرح تصویب می شود و به شورای نگهبان می آید ۱۲مورد خلاف شرع داخلش بوده است و نمی گوید خلاف قانون اساسی.

پرواز در ادامه نیز تصریح کرد:واقعا من نمی توانم بپذیرم که حضرت امام راحل برای مردم نقشی بالاصاله و بالذاتی قائل نبودند،و حضرت امام راحل بارها تاکید داشتند که مردم حاکم برسرنوشت خویشند،نظام جمهوری اسلامی در ۱۲فروردین ۵۸به رفراندوم گذاشته شد و مقبول مردم هم اعلام شد و بایستی اقتضاعات و الزامات جمهوری را نیز رعایت کنیم.

دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد:جمهوری نمی توانددر نظر گرفته شود و اما برای مردم نقشی بالاصاله و بالذات قائل نباشیم و نمی توانیم بدون جمهوریت اسلامیت نظام را حفظ کنیم و این اعتقاد ماست و وجه تمایز ما هم با دیگران همین است.

دانشی در ادامه گفت:جناب پرواز هیچکسی هم نگفته است جمهوریت منهای اسلامیت و تمام حرف های ما همین است،جمهوریت رکن نظام است.

پرواز در ادامه نیز تصریح کرد:هر دو دیدگاه خود لوازم و آثاری دارد و یکی این است که مردم در تشکیل مجلس هم هیچ حقی ندارند!،مردم در تعیین رئیس جمهور هیچ حقی ندارند!و مردم چون بالاصاله حقی ندارند اگر قرار باشد رای بدهند این رای باید با اجازه حاکم باشد و مجلس هم نمی توانند به هرموضوعی ورود پیدا کنند و ما مناطق ممنوعه ای برای مجلس این سال ها یک عده ای طراحی کرده اند.

وی افزود:این منطقه ممنوعه ها مبتنی برهمین دیدگاه ست که اصل ۷۱قانون اساسی را چقدر محدودیت برایش تحمیل کردیم مبتنی است برهمین دیدگاست که اصل ۷۶قانون اساسی را چقدر محدودیت تحمیل کردیم ، اصل ۷۱بر این اساس است که مجلس می تواند در همه امور قانون وضع کند و اصل ۷۶هم مجلس می تواند در همه مسائل تحقیق و تفحص انجام دهد.

دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد:اما مبتنی برهمان دیدگاهی که اختلاف جدی داریم که مردم را در مشروعیت حاکمیت فقیه دخیل می دانیم البته نه اینکه تنها مشروعیت تنها از ناحیه مردم است و اگر دیدگاهی را بپذیرم که مردم در مشروعیت بخشی به حاکم دخیلند نظارت را اینگونه تفسیر می کنیم که این نظارت برای جلوگیری از تخلفات احتمالی مجریان است و اگر پذیرفتند که مردم مدخلیتی در مشروعیت ندارند چگونه توجیه می کنیم که این نظارت برای جلوگیری از اشتباهات شهروندان است !.

پرواز درادامه اظهارکرد:ما وقتی گفتیم که انتخابات حق مردم است پس نظارت برانتخابات هم حق مردم است اما در آن دیدگاه انتخابات را حق مردم نمی داند و درآن دیدگاه من نمی دانم با اصل ۶ و اصل ۵۶قانون اساسی چطور می خواهند کنار بیایند و اصلا نمی دانم آن دیدگاه وقتی می خواهند در قالب جمهوری اسلامی قرار بگیرد چطور می خواهند این جمهوریت نظام را توجیه کنند.

وی گفت:وقتی حضرت امام حکومت اسلامی را نپذیرفتند و جمهوریت اسلامی را بپذیرفتند امام به لوازم و اقتضاعات جمهوری اسلامی آگاه بودند و آگاهانه حکومت اسلامی را نپذیرفتند و آن دیدگاه اول بیشتر سمت و سوی حکومت اسلامی را می پذیرد و حکومت اسلامی شکل حکومتی متفاوت با جمهوری اسلامی است .

پروزا اظهارکرد:حضرت امام در سال ۴۸کتاب حکومت اسلامی را نوشتند گویا که اصلا بعد ازسال ۴۸هیچ فعالیت فکری و عملی نداشتند و اما حدود ۱۰سال بعد زعیم جامعه اسلامی شدند و تصورات و برداشت های فقهی خودشان را در صحنه عمل و مواجعه با مشکلات جامعه گذاشتند و برخی ها هنوز در فرمایشات سال ۴۸امام متوقف شده اند،امام مجتهدی بود که اجتهاد در ذات خودش پویایی و تحول پذیری را بدنبال دارد و ما نباید فقط یک قسمت از فرمایشات امام را بگیریم

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president