آوای جنوب

آری اینجا گچساران است/لوله‌های نفتی که هر ایرانی به ایرانی بودن خود افتخار می‌کند/گره زلف طبیعت زیبای بهاری با اقتصاد در بام نفتی ایران

گچساران سرزمینی است که خطوط لوله‌ نفتی آن در جاده‌های صعب‌العبور ماری خوش خطر و خال را می‌نمایاند و زیبایی طبیعت و اقتصاد را با هم به معرض نمایش می‌گذارد.

گچساران سرزمینی است که خطوط لوله‌ نفتی آن در جاده‌های صعب‌العبور ماری خوش خطر و خال را می‌نمایاند و زیبایی طبیعت و اقتصاد را با هم به معرض نمایش می‌گذارد.

علی مراد کاظم پور

بام نفتی ایران، منطقه‌ای شگفت‌انگیز در دل کوه‌های جنوب کشور بوده که در میان دیگر نقاط کشورمان جاذبه‌های منحصر به فرد دارد و نمی‌توان به سادگی از نام بام نفتی ایران و زیبایی‌های آن به خصوص در فصل بهار عبور کرد.

سرزمینی که خطوط لوله‌ نفتی آن در جاده‌های صعب‌العبور ماری خوش خطر و خال را می‌نمایاند و زیبایی طبیعت و اقتصاد را با هم به معرض نمایش می‌گذارد.

Image result for ‫گزارش تصویری ازشرکت بهره برداری نفت گچساران‬‎

صحبت از شهرستان گچساران است، آری بام نفتی ایران زمین با تولید سالانه ۲۵ درصد نفت و گاز کشور، اینجا دومین میدان نفتی ایران و از بزرگترین میادین گازی کشور است.

گچساران در شاهرایی در جنوب کشور قرار گرفته که سالانه و به خصوص در ایام نوروز پذیرای مهمانان نوروزی است شهری که از شمال به شهرستان کهگیلویه و از جنوب به شهرستان گناوه و استان بوشهر و از شرق و شمال شرقی به استان فارس و از غرب به خوزستان متصل است.

Related image

وجود تاسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در ارتفاع کوه سقلاتون موجب شده به گچساران بام نفتی بگویند، مهمانانی که از سمت استان فارس وارد گچساران می‌شوند حتما در سمت چپ خود تاسیساتی را در ارتفاع خواهند دید، این تاسیسات در سال ۱۳۱۱ به بهره‌برداری رسید.

سقلاتون در ارتفاع حدود ۳ هزار و ۲۲۱ پایی از سطح دریا قرار گرفته و همین ارتفاع از سطح دریا موجب شده است که به گچساران بام نفتی بگویند.

اینجا وقتی به تاسیسات صنعت نفت نگاهی داشته باشید به همت بلند مردانی پی‌می‌برید که برای خاک وطن مردانه ایستادند تا نفتشان ملی شد.

در تاسیسات سقلاتون روزانه چندین هزار بشکه نفت چاه‌های مجاور جمع‌آوری و تفکیک می‌شود و نتیجه آن از تلمبه خانه گوره برای صادرات به پایانه خارک می‌رود.

اما مهمانانی که این روزها از هر سمتی به گچساران می‌آیند با وجود لوله‌های نفتی در دل کوه‌های صعب‌العبور از خود سوال می‌کنند این خط لوله‌های نفتی که طول آن به بیش از ۶ هزار کیلومتر می‌رسد چگونه در دل کوه‌های صعب‌العبور عبور قرار گرفته است.

به هر حال گچساران شهری در جنوب کشور است که به جز طبیعت دیدنی آن با عبور از پیچ و خم جاده و با تماشای این خطوط لوله هر هموطنی به ایرانی بودن خود افتخار می‌کند.

لوله‌هایی که حاصل عزت و شرف هر ایرانی است و عبور از کنار آن را می‌توان افتخاری دانست که هر ایرانی به ایرانی بودن خود افتخار می‌کند آری اینجا گچساران است جایی که نام آن به تاریخ کشورمان گره خورده است.

با عبور از جنوب و بوشهر به سمت گچساران نیز تاسیساتی را می‌بینید که مردان این سرزمین با کار و تلاش حتی در ایام تعطیل نمی‌گذارند چرخه تولید نفت لحظه‌ای از حرکت بیاستد.

آری اینجا گچساران است، جایی که درآمدش با اقتصاد کشورمان گره خورده است، به بام نفتی ایران، گچساران خوش آمدید.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president