آوای جنوب

تاسوعای ماندگار در گچساران + تصاویر

حسین فخری؛ مردی که حنجره اش وقف امام حسین(ع) است

حاج حسین فخری مداحی است که هدیه نمی‌گیرد پاکت سفید با امضای سفید ندارد حتی هیچ تبلیغی برای حضورش نبود تنها بنرهای برافراشتهٔ شهر..

حاج حسین فخری، حنجره‌ای که سال‌ها در سوگ حنجره‌های گلگون کربلا از فراغ گلهای پرپر باغ ولایت می‌خواند. صاحب صدایی که بهای آوایش، خادمی سالار شهیدان است.

آوای جنوب :
حسین فخری مداح و حماسه خوان خرمشهری اصالتا بهبهانی است و متولد ۱۳۳۸ می‌باشد. وی دارای ۳ دختر و ۱ پسر به نام محمد علی می‌باشد. وی فرزند حاج حسن فخری از مداحان قدیمی خرمشهر و برادر محمود فخری می‌باشد و هم اکنون مقیم شاهین شهر اصفهان می‌باشد.

او به همراه آهنگران و کویتی‌پور از مداحان فعال دوران جنگ بود که در سالهای اخیر بعلت عوارض شیمیایی که در جبهه متحمل شده بود از ناراحتی حنجره رنج می‌برد و داندانهایش کاملا مصنوعی می‌باشد.
ملودی نوحهٔ معروف «ممد نبودی ببینی» که از نوحه‌های محرم و صفر بخشو و از نوحه قدیمی (لیلا بگفتا‌ ای شهه لب تشنه کامان) که قدمتی قریب به صد سال دارد و از قدیمی‌ترین نوحه‌های اصیل بوشهری بشمار می‌رود گرفته شده، پس از آزادسازی خرمشهر با شعر جواد عزیزی و اوّلین بار توسط حسین فخری هم‌رزم محمد جهان آرا بر سر مزارش خوانده شد.

از نوحه‌های معروف وی می‌توان به نوحه بوشهری بنشین تا به تو گویم زینب (۱۳۷۰) با شعری از مرحوم سید جواد عین الملک از نوحه سرایان مشهور بوشهری و نوحه چه دشواراست پیمودن به هجران تو منزل‌ها با شعری از مرحوم حبیب‌الله معلمی که در سال ۱۳۶۸ برای وفات رهبر انقلاب خوانده‌اند اشاره کرد.

اکثر نوحه‌هایی که در سالهای گذشته توسط ایشان به اجرا درآمده‌اند توسط شاعران و نوحه سرایان مشهوری چون حبیب‌الله معلمی، دکتر غلامعلی رجایی (زائر) و حبیب‌الله چایچیان(حسان) سروده شده‌اند وی در سالهای اخیر نوحه‌های معروف و زیبایی از نوحه‌های قدیمی بوشهری از جمله قتل شاهنشه، باز اهنگ عزا، شیعه زن بر سر،‌ ای رمز شعور دل و… را به زیبایی بازخوانی کرده…

شب تاسوعا ۱۳۹۳ شبی متفاوت برای مردم گچساران بود

شب تاسوعا ۱۳۹۳ شبی متفاوت برای مردم گچساران بود. از هر قشر وزبانی در عزای سالار شهیدان و یارانش اینبار با صدای «حاج حسین فخری» – لر زبان و‌ تر ک و بهبهانی و بختیاری از هر طیفی بالغ بر سی هزار نفر بی‌آنکه کسی مبلغ کار باشد و به عشق سرور شهیدان و نوای بهشتی «حاج حسین فخری» مسجدالنبی گچساران تکه‌ای از کربلا شد.
در این حرکت مذهبی مردم، اولین مجلس رسمی محرم و مراسم مذهبی متفاوتی بود که همهٔ مسئولین مذهبی سیاسی فرهنگی هنری ومردم عامی بی‌دعوت ودر لبیک به دعوت صاحب عزا امام حسین (ع) در مسجدالنبی گرد هم آمده وبا صدای ملکوتی حاج حسین فخری آسمانی شدند. یکی از بانیان دعوت این مداح اهل بیت «علیمراد کاظم پور» از نحوهٔ دعوت وی به شهرستان گچساران چنین می‌گوید: اولین بار در سال ۸۳ موفق به دیدار حاج حسین فخری در منزل پدرشان حاج حسن فخری شدم که از مداحان بزرگ کشوری بود و به صرف ناهار در خدمتشان بودم.
در آن سال هیئت عاشقان ابوالفضل را در گچساران پایه گذاری کرده بودم. در صحبت‌هایمان حاج حسین فخری به تهنیت دههٔ محرم وعدد ده به من قول داد ده سال دیگر یعنی سال ۹۳در گچساران شبی از شبهای محرم را مداحی کند، و من عاشقانه ده سال چشم انتظار این ورود بودم.
همانطور که اکثر مردم به خصوص مردم خطهٔ جنوب و خرمشهر می‌دانند ایشان بابت مداحی هیچ پولی دریافت نمی‌کند وقیمت خاصی برای مداحی ندارد.

امادر بوشهرو جنوب و خرمشهر مراسمی به نام خلعت هست که بعد از مداحی در یک سینی به مداح یک شال یا تکه پارچه‌ای هدیه می‌کنند.
من در همهٔ مراسمات حاج حسین فخری به واسطهٔ دوستی دیرینه حضور داشتم وبه رسم رایج آن‌ها این اقدام را با اهدای شالی متبرک که متعلق به مداح قدیمی شهرمان حاج محمدرضا شعبانی قاری ومداح گچسارانی بود انجام دادم که قرار شد حاج آقا حجازی امام جمعهٔ گچساران وحاج آقا خواجه‌زاده امام جمعهٔ موقت به نیابت از مردم گچساران آن را به ایشان هدیه کنند اما وی این هدیه را هم دریافت نکرد.

تنها مداح کشوری که نه پاکت رقم داری دریافت کرد ونه خلعت مرسوم جنوب را تنها به من رو کرد و گفت: امشب برو و نماز شکر به جای آور که خدا محبت ومهر مردم گچساران را به دل اهل بیت ومن انداخت واز سوز دل برایتان از سالار شهیدان گفتم.
کاظم پور در ادامهٔ صحبت عنوان کرد: من مدت‌ها دنبال مکان مناسبی جهت اجرای برنامهٔ مداحی این دوستدار وخادم اهل بیت بودم وحیاط مسجدالنبی را مکان مناسبی یافتم و با همکاری خوب وبی نظیر رییس روابط عمومی نفت گچساران ومجموعهٔ مدیران وکارکنان شرکت بهره برداری نفت گچساران، شورای مذهبی گچساران وکلیهٔ مداحان و هیئت‌های مذهبی گچساران ومردم خالص وبا نیت پاک گچساران توانستیم عزاداری در فراخور بزرگواران کربلا برگزار کنیم وامیدوارم قابل قبول اهل بیت امام حسین (ع) و مردم واقع شودوامیدواریم باز هم توفیق برگزاری چنین مراسماتی با حضور مردانی اهل مداحی ومداحان مردی مانند حاج حسین فخری داشته باشیم.
حاج حسین فخری مداحی است که هدیه نمی‌گیرد پاکت سفید با امضای سفید ندارد حتی هیچ تبلیغی برای حضورش نبود تنها بنرهای برافراشتهٔ شهر با این عنوان بودند:

«حاج حسین فخری به گچساران می‌آید» + زمان و مکان وزیر بنرها هم اسم هیچ هیئت و نهادی نبود

۶=۳=dokht
تنها گلایهٔ من از مسئولین صدا وسیمای استانی بود که پوشش رسانه‌ای این مداح کشوری را فراخور حضورش صورت ندادند وامروز از دوست خودم گلایه مندم که چرا با وجود اینکه آقای افشاریان مدیر کل صدا وسیمای استان از یک ماه قبل حضور این مرد شریف را می‌دانست ولی با وجود همهٔ اقدامات کشوری که شبکهٔ دو و سه که مداحی وی را شب عاشورا یعنی همین امشب که مصاحبه می‌کنم پخش مستقیم می‌کنند در استان ما پوشش تصویری مناسب ندادند.
حضوری که با بیش از سی هزار نفر جمعیت با نظم وبدون درگیری صورت گرفت. مداحی که حنجره‌اش را وقف امام حسین کرد و هیچ هدیه‌ای نگرفت.

حاج حسین فخری در پایان از مردم شهر گچساران بابت نظم و درایت مذهبی بالا تشکر کرد. من هم به نماینگی از طرف ایشان از مردم شریف گچساران -امام جمعه گچساران حاج آقا سیدامین حجازی-امام جمعه موقت حاج پرویز خواجه زاده-فرماندار و سربازان گمنام امام زمان و رییس هیئت رزمندگان – رییس شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران مهندس پورهادی – کلیهٔ هیئتهای مذهبی شهرستان گچساران – ذاکرین اهل بیت-رییس روابط عمومی نفت مهندس سمغانی نژادیان -هیئت امنای مسجدالنبی- برادر عزیز آقای محمود غفاری رییس دفتر مدیر عامل و حاج محمدرضا شعبانی – کسری افروزه راشدیان مجریان تهیهٔ تزیینات جایگاه – محمد خیراتی سیستم صوتی صلواتی-جریانات سیاسی شرکت کننده اصلاح طلب واصولگرا- حزب موتلفه گچساران تقدیر وتشکر کنم وتشکر ویژه از حراست نفت و نیروی انتظامی شهر بابت درایت وبرقراری امنیت شهر دارم. وامروز خوشحالم و اشک شوق می‌ریزم.

DSC_0498 DSC_0502 DSC_0493 DSC_0488 DSC_0486 DSC_0496 ۱۴۱۴۹۶۶۶۱۴_۳ ۱۴۱۴۹۶۶۶۳۰_۱ ۱۴۱۴۹۶۶۶۸۹_۹ ۱۴۱۴۹۶۶۹۷۰_۲۱ ۱۴۱۴۹۶۶۹۱۸_۱۸ ۱۴۱۴۹۶۶۹۱۷_۱۷ ۱۴۱۴۹۶۶۸۶۱_۱۴ DSC_0515 DSC_0526 DSC_0542 DSC_0562 DSC_0607 DSC_0602 DSC_0594 DSC_0590 DSC_0582 DSC_0569 DSC_0566 DSC_0612 DSC_0615 DSC_0628 DSC_0641 ۱۴۱۴۹۶۶۸۵۵_۱۵ ۱۴۱۴۹۶۶۷۶۶_۱۱ ۱۴۱۴۹۶۶۸۳۴_۱۶ ۱۴۱۴۹۶۶۷۶۲_۱۰ ۱۴۱۴۹۶۶۷۴۷_۸ ۱۴۱۴۹۶۶۷۲۴_۱۲ DSC_0729 DSC_0726 DSC_0709 DSC_0704 DSC_0668 DSC_0659 DSC_0651 ۱۴۱۴۹۶۶۷۱۷_۷ ۱۴۱۴۹۶۶۷۰۵_۶ DSC_0678 ۱۴۱۴۹۶۶۹۸۴_۲۳ DSC_0687 ۱۴۱۴۹۶۷۰۰۵_۲۲ DSC_0804 DSC_0905 DSC_0887 DSC_0810DSC_0830 DSC_0866 DSC_0920 DSC_0876 DSC_0929 DSC_0931

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. ميرزاهاشم گفت:

    باسپاس ازبرگزاری این برنامه فرهنگی،منتظراقدامات مشابه هستیم موفق باشید.

  2. بنده خدا گفت:

    خدا همه ی مداحان اهل بیت را حفظ کند.به خصوص آقای حاج حسین فخری.

  3. شاکر صفه بور گفت:

    با ارزوی شفای وسلامتی وطول عمر برادر حسین فخری اسطوره مداحی جنوبی

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president