آوای جنوب

تشبیه قدیری ابیانه از زیباکلام به برجام/اظهارات عجیب زیباکلام در حمایت از پهلوی/کسی معطل امریکا نماند/ترامپ برای ما نعمت است/دولت می خواهد برجام را مومیایی کند

.

آوای جنوب
دانشگاه یاسوج ظهر امروز میزبان مناظره سیاسی میان محمد حسن قدیری ابیانه و صادق زیباکلام با موضوع برجام بود.

به گزارش آوای جنوب؛ دانشگاه یاسوج ظهر امروز میزبان مناظره سیاسی میان محمد حسن قدیری ابیانه و صادق زیباکلام بود.

در حالی که به دست صادق زیباکلام در گچ بود، در همان ابتدای مناظره قدیری ابیانیه کنایه جالبی به وی زد و گفت: آقای زیباکلام مثل برجام شده است.

در ادامه مشروح مناظره آمده است:

قدیری ابیانیه :

جدول سایت بدهی های لحظه ای آمریکا نشان داده است که این میزان هر لحظه در حال افزایش است، بدهی دولت آمریکا حدود ۲۳هزار میلیارد دلار است که با درآمد نفت کشور مقایسه کنیم می شود ۴۶۰سال درآمد نفت ایران، بدهی کل آمریکا بیش از ۷۴ تریلیون دلار است بدهی خارجی آنها برابر ۱۴۰سال درآمد نفت ایران است که بیش از ۱تریلیون دلار به چین بدهکار هستند.

هر سال حدود یک تریلیون دلار کسری بودجه دارند، بیش از ۴۰میلیون نفر زیر خط فقر هستند بیش از ۲میلیون نفر کارتون خواب هستند .

اقتصاد آمریکا بزرگ هست اما این میزان بدهی خطرناک است سالانه ده ها میلیون نفر از اینکه به زیر خط فقر سقوط کنند می ترسند، بحران بدهی آمریکا بزرگترین خطر برای آنهاست که باید خود را باید برای تبعات آن آماده کند.

کارشناسان زیادی گفته اند که امریکا مثل یک عقاب پر و کرک آن در حال ریختن است، یک خانم در مجله تایم آمریکا گفته من دو شیفت کار می کنم با این حال برای تامین مخارج زندگی خانه ام را می فروشم.

خیلی از کشورها در حال تلاش برای دورشدن از دلار هستند کشورهای بزرگ مثل چین و روسیه کمتر مایل هستند با دلار معامله کنند، روسیه سعی کرده ذخایرش را از دلار به طلا قرار دهد
تمام اعضای اتحادیه اروپا یورو را با برنامه ریزی چاپ می کنند اما بانک مرکزی آمریکا هر موقع پول کم آورد دلار چاپ می کند که برای این کشور خطرناک است، بدهی آمریکا به سرعت در حال افزایش است.

کسانی که فکر می کنند با مذاکره مشکل حل می شود معطل هستند، نیاز آمریکا جلوگیری از افول تک ابرقدرتی است اینهایی که می خواهند سراغ آمریکا بروند باید بگویند چه می خواهند به آمریکا بدهند؛ امریکا نفت ما و سایر کشورها را می خواهد تصاحب کند، مذاکره بی اثر است آمریکا با لبخند کوتاه نمی آید اینکه اگر فکر کنیم کوتاه بیاییم آمریکا دست از سر ما بر می دارد نیازهای آمریکا را نشناخته آمد، حتی اگر قرارداد را ببند متعهد نخواهد بود، هدف ما این است که نفت ما مال خودمان است و آمریکا حق سلطه بر ما را ندارد.

زیباکلام:

اگر کسی از کره ای دیگر امروز به ایران می آمد و قرار بود گزارشی تهیه کند که چرا مردم ایران انقلاب کردند و برای چه بود و برمی گشت می رفت و اهالی آن کره از او می پرسیدند چرا انقلاب کردند و مشکلشان با پهلوی چه بود؛ او در جواب می گوید اینها با همه وجود مخالف آمریکا هستند و انقلاب آنها به واسطه دشمنی با آمریکا ومبارزه با آمریکا بود.

به واسطه آمریکا ستیزی نبود مسولان می گویند اگر نبوداین ستیز چگونه ایجاد شده است انقلاب ایران و مردم ایران خواهان انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات بودند و اینکه حکومت قانون مدار باشد اینها دلیل رخ دادن انقلاب بود.

حرف های من را اصلا باور نکنید در کتابخانه‌ دانشگاه و مطبوعات سال ۵۸و۵۷مراجعه کنید که خواست مردم را مطرح می کرد اما این سوال مطرح است اگر آمریکا ستیزی، استکبار ستیزی، صدور انقلاب و نابودی اسراییل اگر جزو اهداف انقلاب نبود و این خواسته ها اهداف انقلاب بود پس این آمریکا ستیزی که این مریخی گزارش می دهد از کجا آمده است.

این کینه و ضدیت با آمریکا از کجا آمده است؟ نظام چه پاسخی می دهد که آمریکا ستیزی چرا به وجود آمده است؟ دو دسته پاسخ است: اساسا استکبار و آمریکا ستیزی جزو جوهره انقلاب اسلامی بوده و دلیلی دوم می گویند آمریکا در ایران نفوذ و منافع داشت، پهلوی حرف شنوی می کرد بعد از انقلاب نفوذ را از دست داد چون نمی‌خواهد انقلاب را قبول کند و منافع اش را از دست بدهد شروع به توطئه کرد، جنگ راه انداخت، توطئه و تحریم کرد، و هر تصمیمی گرفته بر علیه ایران بود تا امروز که به اینجا رسیدیم سه دسته شواهد و قراین می گویند این پاسخ حکومت و نظام به شماست که می گوید چرا دشمن هستیم و در بخش بعدی می گویم این گفته ها و پاسخ ها چقدر واقعیت دارد.

قدیری ابیانه:

این آدم مریخی سراغ زیباکلام می رود و این حرف ها را می زند از کسانی در انتخابات حمایت کرد که هزار وعده داد و به یک وعده عمل نکرد، آیا زیباکلام شعار استقلال آزادی را ندید که به مریخی بگوید اینها تنها به دنبال اسلام نبودند؟ آیا عدم شناخت دشمن هنر است؟

در این لحظه یکی از دانشجویان شروع به حمایت از زیباکلام کرد که قدیری ابیانه گفت نمی دانم آیا شما مسولیتی دارید که از زیباکلام حمایت می کنید اما او نیازی به حمایت شما ندارند.

ادامه : ما بعد از انقلاب سفارت آمریکا را تعطیل نکردیم تا ۲۰ابان ماه وجود داشت و حرف های قشنکی در مذاکرات می زدند اما اسناد جاسوسی آنها موجود بود دنبال تجزیه ایران و کودتا و آشوب در ایران بودند.

اینها واقعیت هاست، نمی‌توانیم چشمانمان را روی واقعیت ببنیدم، ببینید در حمایت از عربستان چکار می کنند، اینها داعش را ایجاد کردند، دشمنی ما به خاطر شناخت ماهیت آمریکاست آمریکا می گوید ایرانیِ خوب، ایرانیِ مرده است هر کاری توانستند انجام دادند، از تروریست ها حمایت کردند، دارو را تحریم کردند، اگر دشمن را نشناسیم که هنر نکرده ایم، آمریکا برای اینکه جلوی چند قطبی شدن جهان را بگیرد دنبال نفت آیران و ونزوئلا است، آنها به دنبال براندازی هستند که خیالی خام است، آن وقت دنبال عربستان هم می روند برای داشتن نفت ایران باید ایران را تجزیه کنند تجزیه ایران جزو اهداف قطعی آمریکاست.

عده ای در ایران این موضوع را متوجه نمی شوند ترامپ برای ما نعمت است که سیاست های غرب را علنی می گوید، این به نفع ماست، برحام باعث ننگ کشور ماست تعهداتی را دادند آمریکا عمل نکرد، از اوباما پرسیدند چرا امضا کردی گفت تحریم ها فرو نمی پاشد، از روحانی می پرسند می گویند تحریم ها لغو شد؛ ظریف و روحانی هیچ چیزی ندارند برای آمریکا بگویند، فکر می کنند اگر بروند و قهقهه بزننند و همدیگر را به اسم کوچک صدا بزنند همه چیز حل می شود، به حدی تبدیل شده است که باید زودتر دفن می شد اما دولت می خواهد این جسد را مومیایی کند که بگوید هنوز برجامی هست.

زیباکلام:

سه دسته دلیل را گفتم که می گویند بعد از کودتای ۲۸مرداد برنامه های آمریکا باعث شد جلوی رشد صنعتی ایران گرفته شود، سوال اینجاست که یک سری صنایع به وجود آمد حسب ادعای ما همه در جهت خیانت بود، چند صنایع در زمان شاه که به وجود آمدند بعد از انقلاب با خاک یکسان کردیم؟ گفتیم ذوب آهن، پتروشیمی و تراکتور سازی چون اسباب خیانت بودند را نابود کردیم، به عکس آنچه که کردیم مشابه آنها بوده قبلی ها را هم توسعه دادیم و مشابه آن را ایجاد کردیم

اسنادی که بیرون می آید نشان می دهد آنهایی که اتوبان و راه آهن به نامشان کردیم مثل اینکه خیلی هم علیه السلام نبودند و دستشان در دست آمریکا بوده است.

به نظر شما اگر در سال ۵۷ از شاه می پرسیدند چه شده است سال ۵۴و۵۵خبری نبود در حالی که از او این سوال پرسیده شده است و در جواب گفته کدام انقلاب؟ غربی ها هستند که علیه من توطئه می کنند.

شاه جواب های عجیبی داشت یکی این بود که می گفت از زمانی که در خصوص قیمت نفت از سال ۵۲ محکم ایستادم که باید پولش را بدهید و نمی شود دیگر مجانی ببرید و بر سر این مسأله محکم ایستادم چراغ سبز دوستی غرب با من تبدیل به چراغ قرمز شد.

دلیل دوم شاه که چرا غرب علیه من شد این بود که برنامه های توسعه ما داشت به تدریج به بار می نشست دلیل اینکه غربی ها تیشه به ریشه من زدند این بود داشتم کشور را به سمت صنعتی شدن و پیشرفت می بردم، دلایل دیگری هم گفته است.

در تمام مصاحبه هایش گفته چرا دارید تیشه به ریشه من می زنید در دی ماه که از کشور خارج شد در اولین مصاحبه می گوید گور بابای من، شما به خاطر خودتان هم که شده نباید اجازه می دادید این بلا سر مملکت شما بیاید، شاه می گوید مشکل از جایی شروع شد که غرب و آمریکا حمایت نکردند و دلایلی را مطرح می کرد.

قدیری ابیانه:

زیباکلام گفت اگر من نمی رفتم به نفع شما بود چرا حمایت نکردید این خبرنگار آمریکایی بود.

خاطرات برژینسکی مشاور کارتر می گوید به شاه می گفتند هر کاری میکنی انجام بده، نگران کشتار مردم نباش، انقلاب باعث شده بود شاه عقل خود را از دست بدهد، او برای ملت ارزشی قائل نبود، فکر می کرد همه زیر سر آمریکاست شاه مشاعرش را از دست داده بود.

ما در دو بعد فرهنگ کار و مصرف هنوز مشکل داریم، در ین دو موضوع استعمار زده هستیم، کسی که به دنبال این است لباسش مارک خارجی داشته باشد، نتیجه فرهنگ استعماری است.

افتخار شاه این بود هویدا ۱۳سال نخست وزیر بود، او هم جنسگرا و هم بهایی بود، بیخودی آمریکا و شاه را تطهیر نکنیم، رئیس ساواک به شاه می گوید مملکت ایران مذهبی و شیعه است این به نفع سلطنت شما نیست که نخست وزیر شما همجنس گرا باشد شاه گفت مردم از کمر به پایین آزاد هستند این است حکومتی که زیباکلام تطهریش می کند، چیزی که در دوران انقلاب صورت گرفت خیلی با چیزی که انقلاب می گوید تطابق ندارد.

زیباکلام:

بارها شنیدیم امریکایی ها بعد از انقلاب دنبال کودتا بودند و به این جمع بندی رسیده بودند تا جلوی انقلاب را بگیرند یعنی اینقدر احمق بودند که این کار را در مهر، آبان یا آذر ۵۷انجام دهند که ارتش شاه در دنیا سوم یا چهارم بود آمریکایی ها عقلشان نمی رسد، آمریکا زمانی می توانست کودتا کند که ارتش از هم پاشیده، فرمانده هانس اعدام شده، صدها اسلحه دست مردم افتاده است اگر بنا بر کودتا داشتند قبل از انقلاب کودتا می کردند که ارتش یک دست بود هرچیزی به عنوان کیفرخواست علیه آمریکا مطرح کردیم جدی نگاه کنیم می بینیم خیلی آن چیزی که می گوییم نیست.

ایا خودمان در تحریک صدام برای حمله به ایران نقش نداشتیم؟ تمام آن چه که ما به عنوان کیفرخواست علیه آمریکا مطرح می کنیم اگر دقیق تر نگاه کنیم یک چیز دو طرفه است ما به خودمان توجه نمی کنیم.

در این سه دوره نگفتم آمریکا خوب یا بد است تلاش می کنم شما را به سمت مقداری مطالعه و نگاه واقع بینانه سوق دهم و این تبلیغات دولتی را همین گونه نپذیرید.

قدیری ابیانه:

من صحبت زیباکلام را تایید می کنم که میگوید آمریکا خوب یا بد است؛ بلکه می گوید آمریکا عشق است.

یکی از دانشجویان گفت: کاش زیباکلام از برجام فرار نمی کرد کاش آقای زیباکلام از جوجه اردک زشتی که به مردم قالب کردند می گفت.

قدیری ابیانه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: مقام معظم رهبری در خصوص برجام خطوط قرمز را مشخص کردند و گفتند تعهدات گام به گام انجام شود اما توجه نکردند ترمز انقلاب را آقای ظریف و زیباکلام نمی‌توانند بکشند.

من نمی گویم همه روستاها گاز دارند اما نگاه کنیم بعد از انقلاب چند روستا گاز دار شدند و چند تا گاز ندارند.

یکی از حرف های عجیبی که شنیدم این بود زیباکلام می گفت اگر آمریکا می خواست کودتا کند می توانست سال ۵۷ کودتا کند؛ خب معلوم است آمریکا نمی‌خواست علیه شاه کودتا کند، اگر به جای رئیس جمهور دروغ گو رئیس جمهوری که اهل مبارزه بود انتخاب می کردیم و برادرش وام صفر درصد نمی گرفت و نگوید با دستگاه قضا اعلان جنگ می کنم وضع ما اینگونه نبود، رییس جمهوری باید می داشتیم که مدیریتش داعشی نباشد، برادرش فاسد نباشد، دختر وزیرش دزد نباشد، باید اینها را انتخاب کنیم بروید رای خودتان را درست کنید.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president