آوای جنوب

استعفای استاندار و منطق “دانگی” نمایندگان/ آنچه که احمدی را به رفتن قانع کرد!

..

استعفای استاندار و منطق “دانگی” نمایندگان/ آنچه که احمدی را به رفتن قانع کرد!

آوای جنوب

نشانه هایی از تلاش های صورت گرفته برای مدیریت اوضاع توسط نمایندگان ، وجود برخی شایعات مبنی بر معرفی گزینه ای از مدیران استانی است که در محافل سیاسی معروف است به مدیری که معمولا “دانگ” هر قدرت صاحب نفوذی را به اندازه لازم می دهد!
بالاخره پس از گذشت کمتر از دو سال مدیریت احمدی بر استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، خبر استعفای وی شب گذشته ، درست ساعاتی قبل از اتمام مهلت تعیین شده استعفا برای مدیرانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند ، از طرف منابع آگاه به تابناک کهگیلویه و بویراحمد رسید اما دلایل این استعفا و هدف استاندار از این استعفا و نقش نمایندگان ، جزئیاتی است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.
چرا احمدی به استعفا رسید؟
علی محمد احمدی از زمانی که مدیریت بر استانداری کهگیلویه و بویراحمد را آغاز کرد با چند چالش جدی مواجه شد که به قول خودش ، اولین باری است که چنین شرایطی را در نوع مدیریت ها به چشم می دید. وی در وهله اول با نمایندگانی شروع به کار کرد که برخی از آنان به شدت بر مسائل قومیتی تاکید داشتند و بر سهم خود از مناصب مدیریتی فارغ از نگاه شایسته سالاری ، تاکید داشتند . نمایندگانی که متاثر از مباحث سخیف عزت و ذلت آن هم در حوزه سیاسی ، دنبال عزت منطقه خود بودند ولو با گماشتن مدیرانی ، طایفه گرا و غیره شایسته! علی محمد احمدی در این زمینه هر چه هم تلاش می کرد ، نمی توانست حریف این نمایندگان و اقدامات پشت پرده ی ان ها شود. و حتی این نمایندگان گاها اقداماتشان بیشتر به اقدامات ضد توسعه ای مشابهت داشت تا تلاشی برای کمک به توسعه استان! احمدی در این زمینه به انحاء مختلف تحت فشار نمایندگان بود و نهایتا چند ماه مانده به انتخابات ، به چشم خود می دید اقدامات غیرقانونی نمایندگان را و همین هم مزید بر علت برای استعفا شد.
البته در جلسات چند روز اخیر سخنان استاندار نشان از یک نوع نگرانی و حتی عصبانیت از دست نوع برخورد و گفتمان نمایندگان در مصادره اقدامات دولت به اسم خود داشته است. احمدی در نشست هفته گذشته ضمن انتقاد از اینگونه سخن گفتن نمایندگان در مصادره اقدامات دولت ، گفته بود : متاسفانه نمایندگان سعی دارند با مصادره اقدامات به اسم خود ، تو سر دولت بزنند.

استعفا استاندار و منطق

یکی دیگر از مواردی که احمدی را مجاب به کنار رفتن از مدیریت بر استان کهگیلویه و بویراحمد کرد ، وجود مدیران نالایق و ضعیف و عدم توانایی خود برای کنار گذاشتن آن ها بود. بر این اساس احمدی از روز اول حضور خود در استانداری با مدیران بی انگیزه و رخوت زده ای مواجه شد که بسیاری از آنان حتی به جلسات هم نمی آمدند و برای خالی نبودن عریضه یکی از معاونین را به جلسات می فرستادند. البته توپ و تشرهای استاندار که ، برخی مدیران اولین بار بود با چنین جدیتی با ان مواجه می شدند ، تاحدودی آنان را به ملزم به منظم بودن کرد اما در پس ماجرا مدیریت آنان چندان خروجی نداشت و همین احمدی را بیشتر از پیش از آمدن به کهگیلویه و بویراحمد پشیمان می کرد. کار تا جایی برای احمدی سخت بود که هر گاه سعی می کرد تا مدیریت ها را تغییر دهد با انواع و اقسام حملات مواجه می شد! برای نمونه در چند هفته اخیر ، تلاش برای کنار گذاشتن دو مدیر ضعیف که به نوعی مدیریت بر دستگاه خود را رها کرده بودند یعنی مدیریت “صمت” و مدیریت “ارشاد” با چنان حواشی روبرو شد که تا هنوز جو استان را متاثر از خود کرده است!
مطمئنا همراهی نمایندگان با این مدیران ضعیف آن هم بر اساس مسائل طایفه ای و قوم گرایی ، استاندار را خسته کرده بود و صلاح خود را بر ترک پست مدیریت ارشد استان دید.
یکی دیگر از دلایلی که استاندار برای استعفا داشته است مربوط به خود و آینده اش است . احمدی یکی از استانداران با پتانسیل های علمی و سیاسی دولت است که در کهگیلویه و بویراحمد با حواشی بیش از اندازه مواجه شده بود و هر از گاهی عده ای
عَلم تخریب وی را برمیداشتند ! بنابر این به این نتیجه رسید که به فکر آینده شغلی خود باشد .
احمدی که از مدت ها قبل مترصد ایجاد شرایطی برای حضور در پایتخت در یکی از مناصب مهم در وزارتخانه ها بود ، زمان قبل از پایان مهلت برای استعفای مدیران جهت شرکت در انتخابات را انتخاب کرد که هم شرایط لازم برای حضور احتمالی در انتخابات مجلس را داشته باشد و هم در صورت ایجاد موقعیت مناسب در یکی از وزارتخانه ها ، گزینه آزادی برای دولت جهت نشستن پشت یکی از این صندلی ها باشد. با این توضیحات می توان گفت ، احمدی گونه ای استعفا داده است که هیچ دری برای آینده سیاسی و شغلی اش بر رویش بسته نباشد.
لازم به توضیح است استاندار کهگیلویه و بویراحمد را می توان به عنوان یکی از بدشانس ترین استانداران این استان نامید چرا که در همین کمتر از دو سال مدیریتش بر استان با حوادثی که هر کدام به تنهایی تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد وی داشتند . احمدی بلایایی از جمله ، حادثه سقوط هواپیما در دنا، وقوع زلزله های پی در پی ، وقوع سیل و برخی موارد دیگر روبه رو شد.
استعفای استاندار و منطق “دانگی” نمایندگان
حال که رفتن استاندار از کهگیلویه و بویراحمد ، تقریبا قطعی شده است و نمایندگان در برداشتن اولین گام خود برای مدیریت انتخابات موفق بوده اند چرا که با توجه به ایستادگی های احمدی در مقابل برخی خواسته های مداخله جویانه آنان ، اولین سد از سر راه خود برداشتند ، در فکر مدیریت شرایط پس از احمدی هستند.
اما نمایندگان برای پیدا کردن استانداری که بتواند خواسته های آنان را به خوبی برآورده کند به دنبال گزینه های مورد نظر خود می گردند. نشانه هایی از تلاش های صورت گرفته برای مدیریت اوضاع توسط نمایندگان ، وجود برخی شایعات مبنی بر معرفی گزینه ای از مدیران استانی است که در محافل سیاسی معروف است به مدیری که معمولا “دانگ” هر قدرت صاحب نفوذی را به اندازه لازم می دهد! این مدیر استانی که به شدت هم بر استاندار شدن وی تاکید می شود ، احتمالا دارای پرونده های قضائی هم بوده که البته تبرئه شده است. به نظر می رسد چنانچه نمایندگان بتوانند این مدیر استانی را بر مسند استانداری کهگیلویه و بویراحمد بنشانند ، بخش بزرگی از دغدغه خود برای مدیریت انتخابات را برطرف نمایند!
هر چند از اشخاص متعددی در این روزها برای تصدی پست استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، صحبت می شود اما آنچه که تاکنون مشخص است هر کدام از نمایندگان استان در پی بر کرسی نشاندن گزینه خویش هستند .
بنابر اخبار غیر رسمی گزینه تاجگردون از مدیران ارشد استان است ، گزینه غلام محمد زارع از مدیران سابق استانداری است و گزینه عدل هاشمی هم از مدیران کهگیلویه و بویراحمدی است که تجربه مدیریت در پایتخت را دارد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president