آوای جنوب

برای آن ۸ قربانی مظلوم دیروز جاده باغچه‌سادات/آب حیاتی که حیات می‌گیرد

آوای جنوب؛  ناقوس مرگ در محورهای ارتباطی شهرستان چرام هر لحظه پیش به سوی آخرت در محور باغچه سادات است و این بار آب حیات است

آوای جنوب؛

ناقوس مرگ در محورهای ارتباطی شهرستان چرام هر لحظه پیش به سوی آخرت در محور باغچه سادات است و این بار آب حیات است.

برای آن ۸ قربانی مظلوم جاده باغچه‌سادات/آب حیاتی که حیات می‌گیرد
به گزارش آوای جنوب؛ نسرین هاشمی از اهالی رسانه در شهرستان چرام طی یادداشتی آورده است: ناقوس مرگ در محورهای ارتباطی شهرستان چرام هر لحظه پیش به سوی آخرت در محور باغچه سادات است.

چرام نگین سبز جنوب کشور واقع در پایتخت طبیعت ایران مخزن ۳۰ درصد نفت و گاز خاورمیانه، استانی که هر چهار سال یکبار آمار بالاتر از ۱۰۰ درصد پای صندوق رای می روند، جایی که بر سر چپ و راست دعواست،چرام، هشت نفر به همین راحتی…

*تا کی شاهد نادیده گرفتن جان مردم در جاده های نادیده گرفته شده چرام باشیم:

سناریویی تکراری

*حادثه دلخراش طسوج در تاریخ ۲۵ آذر ۹۴ مبنی بر برفگیر شدن سه شهروند چرامی که منجر به فوت دو تن از آنان که یکی معلمی فداکار و دیگری کارگری ساده بود،شد.

*قربانی شدن وحید سرباز دهدشتی در سال ۹۲ نیز تلنگری برای بی‌تدبیری مسئولان در خصوص اتمام این پروژه نشد، ۶ سال قبل در همین جاده با همین وضع وحید بی هراس از برف سنگین،گردنه ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد بی‌خبر از آنکه به گردنه مرگ نزدیک می‌شود.

*حادثه طسوج شاید برای مدت کوتاهی در ذهن‌ مسئولان باقی ماند و همچون مرگ تلخ سرباز جوان (وحید پوش، سرباز جان داده در برف جاده سادات) به دست فراموشی سپرده شد اما خاطره و رنج آن تا ابد برای خانواده آنان و مردم چرام باقی ماند.

*مسئولان بدانند: جان و مال همه ی هموطنان ، عزیز و ارزشمند است.

هیچ نهادی پاسخگو نیست / جاده های غیر استاندارد / بدون علائم هشدار دهنده / وعده هایی رنگارنگ، که هرگز عملی نشد / و عزیزانی که هر روز در این محور پر پر می شوند.

جاده مواصلاتی باغچه سادات شهرستان چرام از مهمترین جاده ها و محورهای ارتباطی بین مرکز استان و شهرستان های کهگیلویه و چرام محسوب می شود به دلیل عرض کم، بار ترافیکی بالا، محوری غیر استاندارد، وجود آسفالت های کم عمر و پف کرده و در بسیاری قسمت ها تکه پاره هایی از عملیاتی غیر کارشناسی شده می باشد.

این محور ارتباطی یا شاید باید گفت این محورِ بلای جان مردم همواره جان بسیاری از هموطنان و بویژه اهالی شهرستان چرام را در سایه بی تدبیری مسئولان می گیرد و تاکنون هیچ مسئولی برای رفع مشکلات این محور اقدامی اساسی انجام نداده است تا جایی که مسافرانی که در این محور تردد می کنند به دلیل خطرات فراوان خودشان را به خدا می سپارند.

در این چند روز که تعطیلات عید فطر و مناسبت های مختلف را در پی داشته ، مردم شهر چرام به دل کوه و دشتها زدند تا دمی در کنار خانواده خود بیاسایند اما این ریل مرگ همچنان سیلی از جمعیت را که از چند ثانیه بعد خبری ندارند روانه جاده های غیر استاندارد این منطقه می کند که عاقبتش نابودی و هلاک شدن عزیزانمان در بی کفایتی دست اندرکاران خلاصه می شود.

و اما در حادثه امروز خانواده ای ۸ نفره پر پر شدند. در پی سقوط دلخراش یک دستگاه پژو بازهم شهرستان چرام عزادار شد.

این حادثه در آب حیات محور باغچه سادات رخ داد،از ۹ نفر سرنشین این خودرو ، ۸ نفر در دم جان باختند و همچنین حال افراد دیگر که زخمی شده بودند وخیم اعلام شده است.

هر چند گاه یک بار ، شاهد کشته، زخمی شدن و ناقص العضو شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان در جاده های مواصلاتی شهرستان چرام هستیم و مسئولین استان و شهرستان جز سکوت و پشت گوش انداختن هیچگونه راه حلی برای جلوگیری از این تصادفات وحشتناک ارائه نکرده اند و تنها آمار مرگ هاست که روزانه با کشته شدن عزیزانمان جلوی چشمهای ما ردیف می شوند و تنها چیزی که نصیب مسافران و رانندگان و خانوادهای آنان می شود تصادفات وحشتناکی است که پایانی ندارد و باز هم ما می مانیم و جاده هایی که قربانیان را به کام خود می گیرند و خبرهای حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاری ها که می خوانیم و کاری جز تاسف برای خانواده قربانی نمی کنیم.

وضعیت کنونی جاده ها و محورهای شهرستان چرام ، به گونه‌ای است که روزانه شاهد تصادفات دلخراش و منجر به فوت هم استانی‌های خود هستیم و شاهدیم که دوستان و هم استانی‌هایمان روزانه به داغ عزیزانشان می‌نشینند و مسئولین فقط سکوت می کنند.

جاده های‌ شهرستان چرام در طول شبانه‌روز جان مردم را می‌گیرند و در این وادی نه مسئولی پاسخگوی مشکلات موجود است و نه کسی به فکر این است که این وضعیت را اصلاح کند ولی آنچه در این بین از اهمیت خاصی برخوردار است عدم توجه به مشکلات موجود در حوزه راه است که روزانه خسارت‌های جبران ناپذیری را به جامعه پیرامون تحمیل می‌کند.

این محور ، یکی از جاده های خطرناک استان کهگیلویه وبویراحمد بوده که آمار بالایی از تصادفات را به خود اختصاص داده این نقطه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
این روزها رانندگان به این محور ، جاده مرگ می گویند و در خواست آنها از مسوولان نگاه ویژه به این محور است.

این محور با رویکرد تسهیل تردد ایمن زیر بار ترافیکی رفته که آمار موجود نشان می‌دهد میزان سوانح رانندگی منجر به مرگ در این مسیر شریانی همواره سبب داغدار شدن بسیاری از خانواده ها شده است.

تاکید بر لزوم اجرای اصلاحات زیرساختی تعامل و بهره گیری از توان فرهنگی و اجرایی دستگاه ها و مسئولان برای رفع مشکل این محور ایجاد پایگاه های امداد جاده ای ضرورت تقویت استانداردهای لازم اصلاح شیب های غیراستاندارد، حذف خطوط شیارهای لرزاننده و تبدیل گاردریل به نیوجرسی و پیش بینی امکانات زیر بنایی لازم در این محور، ضروری به نظر می رسد تا دیگر شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم و بتوانیم از بروز سوانح تلخ رانندگی در این مسیر شریانی بکاهیم.

باید به مسئولان گوشزد کرد و گفت اگر اصلاحات لازم به موقع در این مسیر و محور صورت نگیرد بر شمار حوادث رانندگی افزوده خواهد شد بنابراین ضرورت دارد که در نشست‌های تخصصی نسبت به رفع این نواقص تصمیم گیری شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اعمال قانون به تنهایی برای بازدارندگی حجم سوانح رانندگی در این محور کفایت نمی کند و باید در حوزه زیرساختی این مسیر شریانی امکاناتی ایجاد کرد.

شهرستان چرام با موقعیتی جغرافیایی در حوزه گردشگری و جذب مسافر نقش ویژه‌ای دارد،‌ روزانه هزاران خودرو از محورهای این شهرستان تردد می کنند، تردیدی نیست که مرگ نابهنگام یک انسان که از قضا اکثراً جزو نیروهای کارآمد، جوان و موثر جامعه هستند، چه آسیب هایی را از نظر روحی و روانی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می سازد.

هر چند محاسبه خسارت های مادی وارده از فوت نیروهای کارآمد به بهانه تصادفات رانندگی، مبهوت کننده اما امکان پذیر است ولی شاید هزینه های روحی که این تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن بر پیکر جامعه ی انسانی وارد می کند؛ غیر قابل جبران باشد.

مدتی است در شهرستان چرام وعده اصلاح و ارتقای این محورها داده شده است، ولی دقیقا مشخص نیست که چه زمانی این وعده عملی خواهد شد.

این جاده سالیان بسیاری است در سایه بی توجهی مسئولان مختلف قرار گرفته و همیشه بعنوان جاده مرگ کام بسیاری از هموطنان را نیز تلخ کرده و تاکنون تنها مکاتبات و شعارهای رنگارنگ انتخاباتی در این خصوص داده شده اما در عمل کاری انجام نشده است.

از مسئولان تنها این نکته را به ارث بردیم آن هم این موضوع که سوء مدیریت مسئولان امر باعث شده تا روزانه بسیاری از افراد در این جاده های مرگ جان خود را از دست بدهند و قربانی بازارِ گیج بودجه های دولتی باشند و با رفتن به دل مرگ، به دلیل وضعیت نامناسب و بی توجهی مسئولان، آمال و آرزوهای خود را به فنا بسپارند.

با این حال مسئولان بسیاری هستند که با وجود اوضاع نابسامان و شرایط بسیار بد این جاده ها سر راحت بر بالین می گذارند و بدون شک مسئول تمام جان هایی هستند که در این محورها گرفته می شود و خانواده هایی که یک عمر باید در سوگ بهترین عزیزانشان بنشینند.

شاید میزان کشته و زخمی شدن هموطنان در سال های اخیر تنها آماری باشد که از حوادث مختلف در دفتر متولیان جاده به ثبت می رسد اما هرگز از توسعه و دوبانده و عریض کردن این محور سخن و عمل جدی به میان نمی آید و این جاده ها در سکوت و بی تدبیری مسئولان ، هر روز جان می گیرد و شکار جان انسان ها ، توسط غولهای آهنی و محورهای غیراستاندارد نیز چشم مسئولان را برای دیدن این حوادث انسانی سنگین تر کرده و آن ها را به خواب زمستانی فرو برده است و این جاده مرگ همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده ای را داغدار کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president