آوای جنوب

از مدیریت دهبانی تا کاندیداتوری ماحوزی، هیچ‌گاه دغدغه فرهنگ و هنر نداشتیم

اخبار جالبی از دلیل بر هم زدن و به عبارتی به هم خوردن مدیریت ماحوزی بر صندلی ارشاد استان شنیدیم که در نوع خود جالب توجه و قابل تامل و تدبر است.

آوای جنوب:

به گزارش آوای جنوب: داستان مدیریت‌ها در سال‌های اخیر در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد داستانی عجیب و در عین حال خواندنی و قابل تامل است دستگاهی که باید بیش از سایر دستگاه‌های فرهنگی علمدار و قافله‌سالار فرهنگ و هنر باشد.

اما در سال‌های اخیر آن چه که باید از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌دیدیم غیر از برنامه‌های روتین و وظایفی که از مرکز بر عهده اداره‌کل گذاشته شده بود چیز دیگری که در حوزه فرهنگ و هنر در قالب تهیه آثار و یا اجرای برنامه‌های ابتکاری و خلاقانه باشد، دیده نشد.

شاید منتقدان این نوشتار برگزاری نمایشگاه کتاب و اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان و برنامه‌های این چنینی را جز آن دسته برنامه‌هایی قلمداد کنند که از دید ما و این قلم پنهان مانده است اما به واقع نسبت به دوره قبل شاهد رکود و سکون در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بودیم.

در حوزه جنگ نرم و آن جا که باید خوراک لازم برای مقابله با شبهات در فضای مجازی تدارک دیده می‌شد کاری از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ندیدیم و عملا همکاران دکتر دهبانی‌پور کمکی به وی برای روشن کردن موتور نیمه خاموش و گاه خاموش فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نکردند.

حال حوزه فرهنگ استان ناخوش بود تا این که به یکباره گزینه‌ای غیر بومی برای مدیرکلی ارشاد استان معرفی شد و خانم ماحوزی مدیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر سر از استان کهگیلویه و بویراحمد و حوزه استانداری درآورد.

تا پیش از این تنها با تورق اخبار حوزه استان بوشهر نام خانم ماحوزی را شنیده بودیم و شناختی از این گزینه مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتیم که بخواهیم از وی چه مستقیم و چه تلویحاً حمایت کنیم.

اما اخبار جالبی از دلیل بر هم زدن  و به عبارتی به هم خوردن مدیریت وی بر صندلی ارشاد استان شنیدیم که در نوع خود جالب توجه و قابل تامل و تدبر است.

در حالی از نصایح و پند و اندرزها به خانم ماحوزی برای مدیریت در فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شنیدیم که در همه سال‌های اخیر از دوره مدیریت سید موسی خادمی بر مدیریت ارشد استان تا به امروز که دکتر علی‌محمد احمدی سکاندار استان است کسی دغدغه کار و تلاش در فرهنگ و ارشاد اسلامی را نداشت و به عبارتی مسؤولان استانی نسبت به عملکرد ارشاد و شاید دیگر دستگاه‌های فرهنگی استان بی‌خیال بودند و امروز که بحث مدیریت‌ جدید پیش آمده برای این حوزه دغدغه‌مند شده‌اند.

اگر به ساختمان نیمه‌کاره مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج که به مانند غول آهنی سال‌های سال است که در ورودی شهر یاسوج همچنان راکد مانده به عنوان یک مصداق و یا سبد تهی از تولید آثار هنری بنگریم خواهیم دید که در حوزه فرهنگ و هنر کار چندانی نکرده‌ایم که البته کم کاری و رخوت تنها به ارشاد اسلامی استان ختم نمی‌شود و مابقی دستگاه‌های فرهنگی هم حال و روزی بهتر از ارشاد ندارند.

هر چند معتقدیم که در خود استان جوانان خوش سلیقه و پرکار و بی‌حاشیه‌ای هستند که بتوانند بار ارشاد استان را به دوش کشند و از این رو هیچ نیازی به حضور خانم ماحوزی و یا هر فرد دیگری برای مدیریت ارشاد استان نیست.

اما باز هم معتقدیم که تجربه نشان داده در دوره‌ای مدیریت غیر بومی بر ارشاد اسلامی استان همراه با موفقیت بود و اگر هم به دنبال گزینه غیر بومی هستیم باید مدیریت جدید در هر زمینه‌ای بهتر از مدیریت فعلی باشد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president