آوای جنوب

یادداشت

مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب؛ کودکان سیل زده و تصویری که در خاطره جنوب خواهد ماند

یادداشت

مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب؛ کودکان سیل زده و تصویری که در خاطره جنوب خواهد ماند
آوای جنوب/علی مراد کاظم پور

بافوران نفت درنخستین چاه درایران همواره شاهد خدماتی خودخواسته ازسوی صنعت نفت به محیط پیرامون بوده ایم.

بانگاهی به فرایند بهره برداری از طلای سیاه که امروز نقش اول رادراقتصاد کشورمان دارد، ازاستقراردکل های حفاری تاساخت و برپایی تاسیسات فرآورش و ایجاد پالایشگاه ها درنقاط مختلف کشور، متولیان صنعت نفت با ایجاد شبکه ی راه های ارتباطی، احداث بیمارستان و مراکز بهداشتی، مدرسه سازی، آب رسانی ودیگرخدمات مورد نیاز مناطق شهری و روستایی، شاهدشکل گیری فرایندی بودند که امروز به آن “مسئولیت اجتماعی شرکت” می گویند.
نمی شود از نفت سخن گفت و ازخدماتش نگفت؛ باگذشت بیش از یک قرن از ظهور صنعت نفت درکشورمان امروز به جرات می توان اذعان کرد صنعت بزرگ نفت وگاز درکنارعملیات و فرآورش نفت پیشتاز درعمل به مسئولیت های اجتماعی و کمک به توسعه اجتماع پیرامون خود بوده است.
تردیدی نیست که نفت در تمام این سال ها، یک پای تمام اتفاقات اقتصادی،عمرانی درسرزمین پهناورایران زمین بوده و این را حتی منتقدین به عملکرد نفت نیز به خوبی می دانند.
چه راه ها که به بهانه دسترسی بهتر به چاه ها، و تسهیل در انتقال و پالایش این نعمت کم نظیر احداث شد و منفعت آن نصیب همگان شد؛چه پالایشگاهها و مراکز خدماتی مرتبط به این صنعت مدرن قرن که احداث گردید و تمامی زوایای زندگی روزمره ی مردم را بهبود بخشید.
بانگاهی به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر “مسئولیت دفاع ازانقلاب وازنظام جمهوری اسلامی یعنی دفاع ازاسلام حقوق مردم وعزت کشوراست وتاکید معظم له مبنی براینکه همه بایداحساس مسئولیت داشته باشیم ومن می بینم که همه این مسئولیت راداریم” درمی یابیم که نگاه نفت درطول تمام این سالها نگاهی ویژه به محیط پیرامون خودبوده است.
رهبر معظم انقلاب در ادامه می فرماید: ((همه هم مسئولند. این مردان مؤمنی که بعضی از آنها را ما امروز دیدیم و بسیاری از شماها در این مجموعه مشغول کار هستید و جزو آنها هستید، این کارتان جهاد است. این کاری که در این منطقه‌ی صنعتی و اقتصادىِ عظیم دارد انجام می گیرد، یک جهاد است. نیت اگر نیت خدایی باشد، می شود جهاد فی‌سبیل‌اللَّه. وقتی انسان برای اعتلای کلمه‌ی حق، اعتلای کلمه‌ی اسلام، عزت بخشیدن به امت اسلامی و ملت مؤمن و مسلمان ایران تلاش می کند، این جهاد می شود جهاد فی‌سبیل‌اللَّه. آن وقت در این تلاش، برکات و عظمت و شأن جهاد فی‌سبیل‌اللَّه وجود دارد. من از همه‌ی کارکنان، متخصصان و فعالان عرصه صنعت نفت- ضمن تشکر – بجد می خواهم که کار خودتان را جهاد فی‌سبیل‌اللَّه بدانید؛ احساس خستگی نکنید و بدانید جهاد فی‌سبیل‌اللَّه وعده‌ی الهی بر پیروزی آن است. وقتی برای خدا و در راه خدا حرکت میکنید، به پیروزی خواهید رسید… همه‌ی اجزای گوناگون ملت ما، مسئولین کشوری، مسئولین بخشهای گوناگون استانی در گوشه و کنار کشور و آحاد مردم، همه باید این تلاش را برای خدا در پیش بگیرند. خدای متعال هم برکت خواهد داد. خدای متعال به آن تلاشی، به آن کاری، به آن نیت و عزمی که در این جهت باشد، حتماً برکت میدهد و کمک میکند؛ کمااینکه در طول سال های بعد از انقلاب تا امروز خدای متعال به ما کمک کرده است.”))

با نگاهی به نفت جنوب یا همان قلب اول اقتصاد کشور وقتی قرار بر این شد سکاندار شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگ­ترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور به عنوان شرکتی که جایگاه ویژه ای در تامین انرژی و گردش اقتصاد کشور دارد پس از بیژن عالی پور به نفر بعدی سپرده شود اسامی متعددی به میان آمد که از میان آنها احمد محمدی جوان بر صندلی ی تکیه زد که پیش از آن بزرگانی سکاندار آن بوده اند که نامشان تا به امروز در ذهن و خاطره نفتی ها بجای مانده است.
احمدمحمدی جوان در حالی در روز معارفه خود در جایگاه حاضر شد که همان ابتدای کار موفق شد پاسخ اعتمادی را که به او شده است بدهد. از نگاه یک فرد رسانه ای؛ محمدی مسلط و تماما فنی با نگاهی به نقش نفت در حوزه پیرامونی اش صحبت کرد و درست در همان روزهای اول شروع به کار، در جمع رسانه ها در نمایشگاه نفت جمله ای به زبان آورد که تا به امروز هنوز کسی به آن اشاره نکرده است. مدیرعامل نفت جنوب وقتی صحبت از پروژه های عام المنفعه به میان آمد گفت: بچه های جنوب از همان کودکی دستانشان را به لوله های نفتی گرفتند و یا علی گفتند و بلند شدند و این مسوولیت ما را به عنوان خادمان آنها در نفت در حوزه مسوولیت های اجتماعی چند برابر می کند و این جمله نشان از نگاه ویژه مدیرعامل جوان نفت جنوب به مناطق همجوار تاسیسات نفت است.
با آمدن سیل ویرانگر در جنوب شاهد آن هستیم تیم های نفتی در خط اول خدمت رسانی حضور یافته اند و فرمانده نیز با تیزبینی خاصی مدیریت عملیات کمک رسانی را بر عهده گرفته است.
وی که اعلام کرده است نفتی ها تا آخرین لحظه و بازگشت به شرایط اولیه در کنار سیل زدگان خواهند ماند در کنار سیل زدگان حضور یافته تا بتواند از نزدیک عملیات را فرماندهی کند.
در این میان تصویری از محمدی جوان مشاهده می کنیم که در بازدید خود در کنار کودکان سیل زده حضور یافته و با آنها مشغول مسابقه طناب کشی است؛ همان کودکانی که محمدی در همان روزهای اول کاری اش از آنها یاد کرده بود و بی تردید باید گفت این تصویر در آرشیو تصاویر نفت جنوب به یادگار خواهد ماند.
علیمراد کاظم پور
تصویر: یونس خادمی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president