آوای جنوب

پاسخی به اظهارات تاجگردون؛ آقای تاج گردون استانی شدن انتخابات هنوز تصویب نشده که کارناوال انتخاباتی راه بیندازید/چرا نمی گویید تحقیق وتفحص از بانک ها به کجا رسید؟

یادداشت

پاسخی به اظهارات تاجگردون؛
آقای تاج گردون استانی شدن انتخابات هنوز تصویب نشده که کارناوال انتخاباتی راه بیندازید/چرا نمی گویید تحقیق وتفحص از بانک ها به کجا رسید؟

جناب تاجگردون جنابعالی بعنوان وکیل قانونی مردم و رئیس مهم ترین کمیسیون اقتصادی کشور(کمیسیون برنامه و بودجه) چه کُنش قانونی و فعالیتی برای بازگشت این حجم عظیم از پول به فنارفته را انجام داده اید؟؟

آوای جنوب

به گزارش آوای جنوب حمید آذربو در یادداشتی به اظهارات غلامرضا تاجگردون درباره بدهکاری بانکی سرمایه گذاران استان نوشت: جناب تاجگردون امروز در جلسه ای نکته ای را با این عنوان اظهار داشته اند” بدهکاران بانکی با چند هزار میلیارد تومان در تهران آسوده خاطر هستند و به‌ راحتی می‌گویند که بدهکار بانکی هستیم اما در استان کهگیلویه و بویراحمد فردی با چندین فعالیت و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهکار بانکی دودمانش را بر باد دادند.

در این مقاله برآنیم تا این اظهارنظر احساسی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه را بررسی و درپایان سوالات خیلی مهمی را از وی مطرح کینم، این گزاره تاجگردون زمینه فسادهایی می شود که اکنون مملکت درگیر آن است ،ازقدیم گفتند” تخم مرغ دزد شتر دزد” می شود. وقتی ۱۰۰میلیارد را پرداخت نمی کنند این انگیزه برای مبالغ بیشتر درآنها نیز وجود دارد که پرداخت نکنند..

البته استانی شدن انتخابات هنوز تصویب نشده که وی کارناوال راه بیندازند! و امیدوارم این صحبت ها جهت پایگاه سازی انتخاباتی نباشد!

معوقات بانکی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:عده ای به صورت رانتی تسهیلات گرفته اند وپس نداده اند،عده ای تسهیلات گرفته اند اما آن را در جایی که باید خرج نکرده اند و پس نداده اند، عده ای هم برای تولید تسهیلات دریافت کرده اند اما ضررکرده اند وقادر به پس دادن آن نیستند .
طبق آمار بانک مرکزی حجم بیشترحجم معوقات بانکی شامل دسته اول ودوم است که به تعداد خاص و محدودی از افراد داده شده است و به عبارت دیگر بنا به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی تا سال ۹۳تنها ۳۰درصد معوقات مربوط به حوزه تولید است ،لذا این سوال پیش می آید مابقی این معوقات کجاست؟

جهت استحضار جناب تاجگردون ؛
مطالبات غیرجاری بانک‌های کشور از حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۵ به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان در هفت ماهه سال گذشته رسیده که در نوع خود رقم بسیار چشمگیر است.

برای مثال در مقام مقایسه، این میزان معوقات بانکی نزدیک به چهار برابر بودجه عمرانی محقق شده سال ۹۶ کشور، ۵٫۳ برابر بودجه سال ۹۸ آموزش و پرورش ایران، ۱۰ برابر بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۸، همچنین برابر با مجموع بودجه ۱۳ استان کشور در لایحه بودجه سال ۹۸ شامل استان‌های مرکزی، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.

همچنین نکته قابل تامل این است که نزدیک به ۵۲ درصد مطالبات معوق بانکی کشور (۷۵ هزار میلیارد تومان) جزء مطالبات مشکوک‌الوصول است. به عبارتی دیگر از سررسید حدود ۵۲ درصد از مطالبات بانک‌های کشور بین ۱۸ ماه تا چندین سال می‌گذرد و هنوز نقد نشده و شاید هم برای همیشه نقد نشوند.

جناب تاجگردون جنابعالی بعنوان وکیل قانونی مردم و رئیس مهم ترین کمیسیون اقتصادی کشور(کمیسیون برنامه و بودجه) چه کُنش قانونی و فعالیتی برای بازگشت این حجم عظیم از پول به فنارفته را انجام داده اید؟؟!!
جناب آقای نماینده ؛!شمابه جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کنید به نحوی که می گویید چونکه فلان شخص در تهران هزارمیلیاردی وام میگیرد و نهادی به آن کار ندارد پس شخصی که در استان ما ۱۰۰میلیارد معوقه رادارد چرا باآن برخورد می شود!!!

این ادعای شما خود نقض صریح قانونی است که شما سیستم عامل آن هستید!!برادر من شما چرا در مجلس قانون پولی وبانکی صحیح و بدون تبصره برای افراد خاص تصویب نمی کنید؟چرا صرفا با ژورنال گویی خود به دنبال بازی روانی با اذهان هستید؟چرا نمی گوئید تحقیق وتفحص از بانک ها به کجا رسید؟

این موارد تنها بخشی ازسوالات اقتصادی جامعه علمی است اما متاسفانه شما صرفا در مجامعی اظهارنظر می کنید که طرف مقابلی را حاضر نیستید مقابلتان باشد وضعف های موجود را به شماتذکر دهد . شما را به میزگردی باحضور کارشناسان اقتصادی دعوت میکنیم تا بحث علمی تبادل بشود.

برای یکبار شده شما به این جلسات یکطرفه پایان دهیدکه اگر اینگونه عمل نکنید، بنده به شخصه در حضور رسانه پشت پرده های زیادی را برای مردم رسانه ای خواهم کرد

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president