آوای جنوب

مدیران کهگیلویه و بویراحمد گوشت کیلویی ۶۰ هزار تومان می خرند؟/آقایان؛ میان مردم نیستید/چینش سیاسی مدیریت‌ها مساوی با بازار لجام گسیخته

امام جمعه قلعه‌رئیسی گفت: دلیل اصلی گرانی این است که خود مدیران در بین مردم نیستند تا عمق فاجعه را ببینند والا اگر خودشان هم گوشت کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌خریدند به وضعیت مردم پی می‌بردند.
آوای جنوب
امام جمعه قلعه‌رئیسی گفت: دلیل اصلی گرانی این است که خود مدیران در بین مردم نیستند تا عمق فاجعه را ببینند والا اگر خودشان هم گوشت کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌خریدند به وضعیت مردم پی می‌بردند.

 مشکل بزرگ کنونی استان کهگیلویه و بویراحمد که علاوه بر مردم صدای مسوولان را هم درآورده کنترل ضعیف بازار توسط متولیان امر است.

علاوه بر ائمه جمعه و جماعات حتی شاهد موضع‌گیری مسوولان ارشد استانی علیه این ناتوانی ر استان هستیم که نمونه آن صحبت‌های انتقادی معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر است.

به همین منظور و برای پی بردن به نظرات مسؤولان سراغ امام جمعه شهر قلعه‌رئیسی رفتیم تا دلیل این مشکلات را از زبان وی بشنویم.

حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: عقیده دارم که اگر مدیران توانمند و متعهد و متخصص بر بازار شهرستا‌ن‌ها و کل استان حاکم باشند چنین وضعیتی را شاهد نخواهیم بود.

امام جمعه شهر قلعه‌رئیسی مصیبت کنونی در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد را راجع به نظارت‌ها دانست و گفت: واحدی که باید نظارت درست و حسابی بر بازار استان داشته باشد ضعیف است.

صلواتی ادامه داد: دلیل اصلی این است که خود مدیران در بین مردم نیستند تا عمق فاجعه را ببینند والا اگر خودشان هم گوشت کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌خریدند به وضعیت مردم پی می‌بردند.

وی با طرح این سؤال که آیا ممکن است گوشت از آسمان بر مدیران نازل شود افزود: وقتی خودشان یک روز تصویب می‌کنند ۴۵ هزار تومان و روزی دیگر مصوب می‌شود ۵۴ هزار تومان و گوشت در قصابی‌ها ۶۰ هزار به بالا فروخته می‌شود معلوم است که در بین مردم نیستند و گوشت با قیمت نازلتری به دست خودشان می‌رسد که به فکر مردمی که گوشت کیلویی ۶۰ هزار تومان می‌خرند، نیستند.

امام جمعه قلعه”‌رئیسی با بیان اینکه از استان تولید کننده به استان مصرف کننده رسیده‌ایم افزود: اگر مدیر کارآمد در سال‌های اخیر در دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی داشتیم الان نباید مشکل تامین گوشت در استان وجود داشت تا که گوشت وارداتی به بازار استانی تزریق کنیم که خود مهد تولید گوشت بوده است.

این خطیب جمعه با اظهار تاسف از این که هیچ مدیر دوراندیشی در استان نداشته‌ایم افزود: ضعف نهادهای نظارتی هم که بر این بار افزوده می‌شود و اگر وام‌های دامداری و کشاورزی در جای خودشان هزینه می‌شدند بسیاری از مشکلات امروزی نبود.

صلواتی در ادامه همین بحث افزود: اگر ۴۰ تا ۵۰ وام بزرگ و بلندمدت با نظارت به افراد سرمایه‌گذار در حوزه تولیدات دامی می‌دانند به شرطی که نظارت درست و حسابی داشتند امروز شاهد این وضعیت بد در بازار تولیدات دامی نبودیم.

سازمانی که با ماموریت خود در کهگیلویه و بویراحمد بیگانه است/چینش سیاسی مدیریت‌ها مساوی با بازار لجام گسیخته
وضعیت بد بازار کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای شده که داد مسؤولان دولتی هم درآمده و از این وضعیت به ستوه آمده‌‌اند.

 اگر در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر گلایه از نبود لاستیک خودرو و یا دارو یا بسیاری مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی در بازار وجود داشته باشد قابل تحمل است و چنین کمبودهایی تعجب‌برانگیز نیست.

کسی در استان کهگیلویه و بویراحمد چندان توقع ندارد که قطعات خودرو نایاب و یا کمیاب باشد و یا این که آجیل و خشکبار در بازار وضعیت خوبی نداشته باشد.

اما در عوض مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که استانی عشایرنشین و با جمعیت بالای روستایی با شغل اکثرا دامداری و کشاورزی است انتظار نایاب شدن گوشت مرغ و گوسفند را ندارند.

مردم انتظار دارند در استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت نظارت بر بازار بسیار بهتر از سایر استان‌ها باشد چرا که برای مثال شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مگر چند واحد صنفی دارد و یا که چند خیابان عریض و طویل با بازار بزرگ دارد که بازرسان و ناظران نتوانند بر آن نظارت داشته باشند.

مردم معتقدند که ناظران و بازرسان می‌توانند در عرض یک صبح تا ظهر همه مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ شهر یاسوج را دو بار مورد نظارت و بازرسی قرار دهند و با گران‌فروشی و احیانا کم فروشی و یا هر تخلف دیگر مقابله کنند.

وضعیت در ۷ شهرستان دیگر استان به همین منوال و حتی ساده‌تر از نظارت بر بازار شهر یاسوج است اما در همان شهرهای کوچک هم مردم از وضعیت بد نظارت بر بازار گلایه‌مند هستند.

ائمه جمعه و جماعات مناطق مختلف استان هم هر هفته از تریبون‌های نماز جمعه و مساجد مشکل را فریاد می زنند و کسی در استان جوابگوی چنین وضعیتی نیست.

این وضعیت بد به گونه‌ای شده که داد مسؤولان دولتی هم درآمده و از این وضعیت به ستوه آمده‌‌اند.

در همین خصوص جعفر گوهرگکانی معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست اخیر با مرغداران معترض می گوید: متاسفانه توزیع و نظارت بر گوشت و مرغ که جز کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است به صنعت و معدن واگذار شده که این سازمان با این ماموریت بیگانه است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ظرف روزهای اخیر گوشت گوساله، گوشت قرمز گرم و منجمد و مرغ منجمد توزیع شده و یا در حال توزیع است اما متاسفانه این کالاهای اساسی در اختیار عاملین مورد وثوق و دلسوز مصرف کننده قرار نگرفته و این افراد دنبال سودجویی هستند که خودم در بازدیدهایی که داشتم این مورد را دیدم.

این مسؤول بیان کرد: به عنوان معاون استاندار وظیفه‌ای ندارم که آیا گوشت قرمز یا مرغ  و  گوساله به چه نحوی، در کجا و برای چه عاملینی توزیع شده اما ظرف روزهای اخیر وظیفه سایر دستگاه‌ها را انجام دادم و نظارت داشتم.

در همین خصوص به سراغ یکی از جوان‌ترین ائمه جمعه استان رفتیم که در شهر چیتاب مورد اعتماد و وثوق مردم این شهر است.

حجت‌الاسلام دکتر علی وحدانی‌فر با بیان چند دلیل بر افسارگسیختگی بازار استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: اول این که مدیریت‌ها در استان ما قومی و قبیله‌ای است.

وی گفت: دومین مشکل این است که نگاه حزبی و سیاسی به مدیریت‌ها در استان داریم به گونه‌ای که شاهد عدم انتخاب مدیران توسط استاندار هستیم و دیگران تصمیم برای چینش مدیران می‌گیرند و همین موجب می‌شود که مدیر وامدار دیگران است و برای دولت و مردم کار نمی‌کند.

وحدانی‌فر در ادامه به مثالی برای دلیل نظارت‌های ضعیف بر بازار استان اشاره می‌کند و می‌گوید: مثلا فلان روز می‌خواهند به صورت سر زده از بازار چیتاب بازدید کنند اما مغازه‌داران به ما می‌گویند که خودمان ۲ روز پیش فهمیده بودیم که بازرسان قصد حضور در بازار را دارند.!

امام جمعه کبگیان با انتقاد از مدیریت ضعیف در صنعت و معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مگر شهر یاسوج چقدر مغازه و فروشگاه دارد که نمی‌توانید به درستی نظارت کنید و یا مگر شهر چیتاب بیشتر از ۱۰ مغازه دارد که هر مغازه قیمت مخصوص به خود را دارد.

وی گفت: چرا باید کیف مدرسه را برای فرزندانمان در شهر بزرگ شیراز به قیمت ۴۰ هزار تومان خرید کنیم در حالی که قیمت این کیف در شهر یاسوج ۱۴۰ هزار تومان به بالاست.

این تنها ائمه جمعه نیستند که فریادشان از افسارگسیختگی بازار استان بالاست بلکه معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم تاکید دارد که متولیان نباید از رصد بازار استان غافل شوند.

وی می‌گوید: گوشت قرمز منجمد در استان توزیع شده و قیمت تعیین شده آن ۲۵ تا ۳۸ هزار تومان است اما دیده شده که تا ۵۰ هزار تومان هم به فروش رفته و گوشت گوساله منجمد هم ۴۹ هزار تومان عرضه شده که جهاد کشاورزی و صنعت و معدن نظارت داشته باشند.

این مسؤول با اشاره به ضعف سازمان صنعت، معدن و تجارت در نظارت بر بازار گفت: اتحادیه مرغداران فقط جدول قیمت را در دست دارد که قیمت مرغ در استان فارس و سایر استان‌ها چقدر است و در استان چه میزان است در حالی که باید ورود پیدا کند و مشکلات واحدها را حل کند.

در روزهای آینده گزارش‌های مردمی از نظرات مردم در خصوص وضعیت بازار استان منتشر می‌شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president