آوای جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: توجه ویژه به بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت/بومی سازی ۱۰۰ درصد مته های حفاری در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در مورد آخرین وضعیت طرح توسعه میدان کرنج گفت: در اواخر بهار ۱۳۹۷ با کنسرسیوم پرگس پیش قراردادی در این زمینه امضا شد. خوشبختانه مسیر رسیدن به این قرارداد تقریبا به اتمام رسیده و به زودی قرارداد اصلی مشخص می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در مورد آخرین وضعیت طرح توسعه میدان کرنج گفت: در اواخر بهار ۱۳۹۷ با کنسرسیوم پرگس پیش قراردادی در این زمینه امضا شد. خوشبختانه مسیر رسیدن به این قرارداد تقریبا به اتمام رسیده و به زودی قرارداد اصلی مشخص می شود.
احمد محمدی امروز (جمعه، دوم آذرماه) در حاشیه دومین روز از برگزاری دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری با اشاره به سابقه برگزاری این نمایشگاه از سال ۱۳۸۸ با رویکرد توانمندسازی بخش خصوصی و ساخت داخل، گفت: تاکنون بخش چشمگیری از کالاها و قطعات مورد استفاده در بخش حفاری، تولید، سطح الارضی و چاه محور، بومی سازی شده که از میان آنها می توان به دستیابى به دانش بومى سازى تلمبه های درون چاهى SPR به کمک دانشگاه شهید چمران اشاره کرد.

محمدی همچنین از بومى سازى برخی از مته هاى پر مصرف حفارى که اغلب ساخت کشورهاى آمریکا، آلمان و کشورهاى غربى است، خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزى هاى انجام شده از سال هاى گذشته، بومى سازى این کالاهای استراتژیک و پر مصرف در دستور کار بوده که در این راستا شاهد امضا قراردادهایی با شرکت هاى توانمند داخلى بوده ایم که انواعی که قابل بومى سازی باشد را بومی سازی کنیم.

وى اظهارکرد: با توجه به پتانسیل منابع خدادادى موجود در کشور، نگاه به این اصل که بخش قابل توجهى از صنایع، مواد و کالا باید بومى سازى شود امری ضرورى است البته این به معناى قطع ارتباط با دنیاى خارج نیست.

محمدی با تاکید بر این اصل که باید از ظرفیت هاى راکد و بالقوه موجود در کشور نهایت استفاده را کرد، گفت: نگاه استراتژیک غالب در کشور باید به سمت حرکت در مسیر خود کفایی و خود اتکایی، ضمن حفظ ارتباط با سایر کشورهاى دنیا باشد.

وى افزود: برگزارى نمایشگاه هاى تخصصى می توانند زمینه ایجاد ارتباط و تعامل میان کارفرمایان و سازندگان و تولید کنندگان داخلى را فراهم می کند؛ امید که این امر به بومى سازى اقلام مورد نیاز صنعت، تجارى سازى و تولید انبوه آنها بیانجامد.

محمدی با بیان اینکه شرکت ملى مناطق نفت خیز جنوب در راستاى بومى سازى تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و حفارى برنامه ریزى منظمى دارد، اظهار کرد: ممکن است هر کالا از همان روز نخست کیفیت صد در صدی نداشته باشد که در این زمینه باید با تعامل، درک شرایط طرفین و استفاده از توسعه پلکانى و مرحله به مرحله به سمت تولید کالاى با کیفیت پیش برویم.

وى در مورد آخرین وضعیت توسعه ٢٨ مخزن نفتی واقع در محدوده عملیاتى شرکت ملى مناطق نفت خیز جنوب گفت: بر اساس طرح جامع توسعه از پیش تهیه شده، دو بسته از مجموع ٢٨ بسته به نتیجه رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: در طرح توسعه مخزن آسمارى منصورى، برنده مناقصه مشخص شده و به زودى عملیات اجرایى این طرح انجام می شود. واحد بهره برداری اهواز ۲، ۳ و ۵ نیز برنده مناقصه مشخص شده است. سایر مناقصات نیز به ترتیب اولویت انجام و برنده اعلام می شود.

به گفته محمدی، در طرح توسعه میدان های معرفی شده، عملیات توسعه و بازتوسعه شامل حفاری چاه های جدید، تعمیر چاه های حفاری شده موجود و انجام اقدام های ترمیمی درون چاهی، شامل عملیات سطح الارضی از تاج چاه تا مبادی مصرف، احداث خطوط لوله جریانی، تاسیسات فرآورشی، خطوط انتقال نفت به پالایشگاه ها، مبادی صادراتی و … هدفگذاری شده است که بر اساس برنامه زمانبندی انجام می شود.

وی با اشاره به اختصاص ۴ درصد از اعتبار طرح توسعه ۲۸ مخزن در حوزه مسئولیت های اجتماعی تصریح کرد: با اجرای این طرح، مردم اطراف تاسیسات نفتی باید از مزایای آن متنفع شوند و این امر باید در عمل باشد نه در حد حرف و شعار. مردم باید با تمام وجود درک کنند که با اجرای این طرح زندگی و اقتصاد آنها بهبود می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در خصوص توسعه ساخت داخل گفت: توسعه در همه ابعاد باید پلکانی باشد؛ ساخت کالا و بومی سازی باید گام به گام صورت پذیرد و شتاب آن نیز منطقی باشد تا اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب دست یابیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president