آوای جنوب

ریشه‌یابی علل صدور احکامی همچون شلاق برای مدیران کهگیلویه و بویراحمدی در گفتگو با صاحب نظران

برای پی بردن به علل و چرایی صدور حکم شلاق برای برخی از مدیران کهگیلویه و بویراحمد به سراغ برخی از کارشناسان از جریان‌های مختلف سیاسی رفتیم تا ارزیابی خود را در این زمینه ارائه دهند.
آوای جنوب
برای پی بردن به علل و چرایی صدور حکم شلاق برای برخی از مدیران کهگیلویه و بویراحمد به سراغ برخی از کارشناسان از جریان‌های مختلف سیاسی رفتیم تا ارزیابی خود را در این زمینه ارائه دهند.

در طول سال‌های اخیر و به خصوص در دوره حاکمیت دولت تدبیر و امید در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر زمان دیگر در خصوص استخدام‌های طایفه‌ای و فله‌ای و عشیره‌ای در محافل مختلف و در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شده است‌.

این موضوع به خصوص در چهار سال اول دولت کنونی در استان به خبر اول رسانه‌ها و نشریات تبدیل شد و متاسفانه به جای اخبار خوشایند از توسعه و محرومیت‌زدایی بیش از هر چیز نقل محافل استان استخدام‌های طایفه‌ای بود و بعد از ان نیز زمین‌خواری و واگذاری‌های غیر قانونی در راس اخبار قرار داشت.

دستگاه قضایی در این زمینه ورود پیدا کرد و احکامی نیز صادر شد که یکی از آخرین این احکام صدور حکم شلاق برای برخی از مدیران بود.

در همین زمینه و برای پی بردن به علل و چرایی چنین وضعیتی در استان به سراغ برخی از کارشناسان از جریان‌های مختلف سیاسی رفتیم تا ارزیابی خود را در این زمینه ارائه دهند.

سید یوسف مرادی از فعالان سیاسی و فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد و از خانواده شهدا و ایثارگران اظهار کرد: یکی از دلایل این مشکل و ایجاد چنین ناهنجاری در استان که منجر به استخدام‌های قومی و طایفه‌ای و در نهایت به صدور احکامی مانند شلاق می‌شود به رویکردهای عشیره‌ای مدیران برمی‌گردد که این مشکل مربوط به امروز و دیروز هم نیست.

 ارتقای طایفه‌گرایی و قوم‌نوازی به معضل شهرستانی‌نگری

مرادی با بیان اینکه طایفه‌گرایی و قوم‌نوازی در استان تبدیل به شهرستانی‌نگری شده است، تصریح کرد: پادزهر چنین اقداماتی برخورد قاطع نهادهای ناظر است که اگر به مانند رویه کنونی در گذشته نیز چنین موردهایی صورت می‌گرفت شاهد چنین اتفاقاتی در استان نبودیم.

این فعال فرهنگی و سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که در برخی از دستگاه‌های استان وضعیت به گونه‌ای است که ۸۰ درصد نیروها مربوط به یک طایفه و خانواده است افزود: برای مثال وقتی یک نفر از مجموعه یک طایفه فوت می‌کند حدود ۸۰ درصد از کارکنان همان اداره سیاهپوش می‌شوند.!!

این فعال سیاسی نزدیک به طیف اصولگرایان با بیان اینکه چنین رویه‌ای در همه دولت‌ها به صورت کم و بیش وجود داشته است اظهار کرد:  من دلیل افزایش چنین اقداماتی را ضعف در نظارتها از سوی دستگاه‌های ناظر می‌دانم هر چند که در دوره اخیر دستگاه قضایی به نسبت گذشته عملکرد بهتری داشته است که البته این نظارت باید تداوم داشته باشد.

وای از روزی که رسانه‌ها نان خور مدیران شوند

مرادی به رسالت رسانه‌های استان در این خصوص اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها اگر به قول معروف خنثی شدن و نان‌خور مدیران شدند به هیچ وجه قابلیت ورود به این گونه موضوعات را نداشته و قادر به ایفای نقش اثرگذار در پیشگیری از چنین مشکلاتی نیستند.

وی در همین خصوص افزود: اگر مردم بدانند رسانه‌ها با خلوص نیت و بدون هرگونه اغراضی وارد این میدان شده‌اند به آن‌ها اعتماد خواهند کرد و قبل از هر چیز برای پی‌گیری این گونه معضلات به رسانه‌ها مراجعه خواهند کرد.

مرادی از تداخل وظایف قوا در استان به عنوان یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی اشاره کرد و گفت: وقتی یک مدیر نه بر اساس گزینش‌های قانونی و تنها بر اساس دلخواه نماینده مجلس و فارغ از هرگونه شایسته‌سالاری انتخاب می‌شود مجبور است که به درخواست‌های فراقانونی آقای نماینده عمل کرده و همین موجب دست زدن به چنین اقداماتی می‌شود که در نهایت به صدور چنین احکامی منجر می‌شود.

 یک تراژدی غم‌انگیز در هنگامه انتخابات‌ها

وی بسیاری از مدیران را جانشین و فرمانبر مدیران دانست و گفت: وقتی مدیر جانشین و فرمانبر نماینده می‌شود و نه خادم مردم، خودش را تنها پاسخگوی مدیر می‌داند.

سید یوسف مرادی به یک تراژدی غم‌انگیز در هنگامه انتخابات‌ها در استان اشاره کرد: که طی آن با شکست یک کاندیدا طرفداران کاندیدایی که شکست خورده مجبور به کوچ از محل زندگی خود می‌شوند چرا که ماندن مساوی با نابودی کامل است.

حجت‌‌الاسلام و المسلمین عبدالرحیم عبودی امام جمعه شهرستان باشت هم در این خصوص با اظهار ابراز تاسف از بروز چنین مشکلاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: من ریشه این مشکلات را در مسایل سیاسی استان می‌دانم.

واگذاری اراضی به اشخاص و نور چشمی‌ها

امام جمعه شهرستان باشت افزود: این سیاست‌زدگی که در استان ما وجود دارد موجب شده تا مدیران را وارد چنین موضوعاتی کند که از جمله این مشکلات استخدام‌های طایفه‌ای و آن چنانی و واگذاری اراضی به اشخاص و نور چشمی‌هاست.

عبودی با بیان این که از گذشته‌ها مناطق لر نشین از جمله دست پاک‌ترین اقوام بوده‌اند افزود: اما بازی‌های سیاسی کاری به سر ما آورده که موجب به بروز چنین مشکلاتی شده و در نهایت امروز از زبان مسوولان قضایی چنین احکامی را می‌شنویم که برازنده استان ما نیست.

وی دخالت قوا در کار یکدیگر را از عوامل مهم در بروز چنین مشکلاتی دانست و گفت: اگر نمایندگان مجلس تنها به وظایف نظارتی و قانون‌گذاری خود بپردازند و اساس کار آن‌ها عزل و نصب مدیران به دلخواه خودشان نباشد چنین مشکلاتی پیش نخواند آمد و  راندمان کاری مدیران هم به اندازه کنونی پایین نمی‌آمد.

وقتی برای کسب یک رای یا دو رای بیشتر، قوا در کار هم دخالت می‌کنند

امام جمعه شهرستان باشت خاطرنشان کرد: وقتی برای کسب یک رای یا دو رای بیشتر، قوا در کار هم دخالت می‌کنند استخدام‌های طایفه‌ای را شاهد خواهیم بود و این موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

در ادامه برای پی بردن به ریشه و علل چنین مشکلاتی در استان که در نهایت منجر به صدور احکامی در حد شلاق برای مدیران استان می‌شود به سراغ داریوش ارجمند فعال سیاسی و دانشجویی نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان رفتیم و نظر وی را جویا شدیم.

این فعال سیاسی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به ریشه و دلیل اصلی این چنین مشکلاتی اشاره کرد و گفت: وقتی قانون را در استان زیر پا می‌گذاریم گرفتار چنین مشکلاتی می‌شویم.

ارجمند افزود: اگر ملاک و معیار عمل و رفتار ما در استان تنها بر اساس قانون باشد بار استان به سرمنزل مقصود می‌رسد.

وی به اصل تفکیک قوا در کشور در اشاره کرد و گفت: وقتی قانون اساسی نوشته می‌شد فکر این روزها را نیز کرده بودند که اصل تفکیک قوا را مد نظر قرار دادند تا هر قوه و مسوولی تنها به وظیفه خود عمل کند و در کار هم دخالت نکنند.

ارجمند با گلایه از عدم برخورد  و برخوردهای ضعیف با قانون‌شکنی افراد خاطرنشان کرد: قوه قضاییه بدون اغماض باید با کسانی که عدالت و انصاف را رعایت نمی‌کنند برخورد کند و حق مظلومین را به آن ها برگردانند.

 تداخل در وظایف و شاخ و شانه کشیدن نمایندگان و استانداران

وی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم باید وکیل مردم باشند و در چارچوب وظایف خود عمل کنند افزود: تداخل در وظایف و شاخ و شانه کشیدن نماینده برای استاندار چنین فضایی را ایجاد می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که تا زمانی که درب روی این پاشنه بچرخد و نظارتی بر عملکردها نباشد وضعیت به همین منوال است خاطرنشان کرد: نهادهای نظارتی باید طبق قانون با چنین رویه‌ای برخورد کنند و ملاحظه‌ای در کار آن‌ها برای برخورد با تخلفات نباشد.

در ادامه این مبحث با کوکب حاتمی از مبارزین و شکنجه دیدگان قبل از انقلاب همکلام شدیم و از وی در خصوص علل و دلایل صدور چنین احکامی برای مدیران استان نظر خواستیم.

این فعال سیاسی و عضو دوره سوم شورای اسلامی گچساران اظهار کرد: این گونه مشکلات متاسفانه به فرهنگ ما برمی‌گردد اگر از همان اول به دنبال شایسته‌سالاری باشیم چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.

حاتمی چنین مشکلاتی را تنها مختص به استان کهگیلویه و بویراحمد ندانست و افزود: وقتی می‌بینیم که دختر وزیر اقدام به کار غیر قانونی می‌کند و داروی تاریخ گذشته به خورد مردم می‌دهد معلوم است که خرده‌ها جسارت چنین اقداماتی را مثل استخدام طایفه‌ای پیدا می‌کنیم.

وقتی دختر وزیر هم اقدام به کار غیر قانونی می‌کند

این عضو سابق شورای اسلامی شهر گچساران افزود: خودم در دوره‌ای که عضو شورا بودم چنین چیزهایی را می‌دیدم اما در حالی که خودم برادرزاده یتیم داشتم اما هیچ‌گاه به خود جرات نمی‌دادم که قانون و را زیر پا بگذارم لذا بیشتر این مشکلات به بی‌تقوایی مدیران برمی‌گردد.

حاتمی با انتقاد شدید از چنین وضعیتی در استان خاطرنشان کرد: به دنیا نیامده‌ایم که هر غلطی خواستیم بکنیم و یک مدیر باید آن قدر خود ساخته باشد که قبل از شلاق خوردن توسط قانون خودش و نفسش را شلاق بزند همچنان که شنیده‌ایم در کشوری نامسلمان مثل ژاپن خودشان را تنبیه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، از فحوای کلام کارشناسان و فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد این گونه می‌توان نتیجه گرفت چنین مشکلاتی در استان که منجر به صدور احکامی مثل شلاق برای مدیران می‌شود بیش از هر چیز ریشه در مسائل سیاسی، تداخل وظایف قوا در استان، بی‌انصافی و  غلبه قوم‌گرایی بر قانون‌مداری می‌باشد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president