آوای جنوب

وقتی که باران کمتر چند ساعت در گچساران شروع به بارییدن می کند/ عمل نکردن به مصوبات جلسات پدافندغیرعامل

وقتی که باران کمتر چند ساعت در گچساران شروع به بارییدن می کند این گونه خسارات به بار می آورد.
آوای جنوب
وقتی که باران کمتر چند ساعت در گچساران شروع به بارییدن می کند این گونه خسارات به بار می آورد.

به گزارش آوای جنوب از گچساران،  در حالی عصر روز گذشته باران شدیدی در گچساران شروع به باران کرد که هواشناسی استان قبل  از شروع بارندگی در این شهرستان هیچ‌گونه اظهار نظری نشده بود.

براساس این گزارش، باران عصر روز گذشته شهرستان گچساران که با تگرک همراه بود موجب سرازیر شدن آب کانال ها در خیابانهای اصلی شهر،  آب گرفتگی در برخی از نقاط  و جاری شدن آب در مسیرهای اصلی  این شهر شد.

 گفتنی است، این اولین بارش باران در پاییز امسال بود که خساراتی  به زیربنای این شهرستان وارد کرد.

  براثر بارندگی باران در این شهرستان کانال‌های هدایت سیلاب در ضلع شمالی شهرستان گچساران از جمله مناطق اسلام آباد، خنگ بنار، محوطه پیرامونی دانشگاه آزاد، کارخانه روغن نباتی، کانال‌های منتهی به شرکت نفت و کانال منشعب از ۵۰۰ دستگاه تا بلوار ولی عصر، کانال‌های ۱۰۸ دستگاه و رزمندگان این کانال ها پر و  سیلابی شدند.

خسارت سنگینی به کانال‌های از جمله ۱۰۸ دستگاه، رزمندگان، جزیره، ۵۰۰ دستگاه، پاسداران، شهرک نفت، کانال ورودی شهر و همچنین به کف کل کانال‌ها، دیوار حائل کانال‌ها  و به چندین پل، خسارت سنگینی وارد شده به طوری که کف سازی بیشتر کانال‌های شهر کاملاً از بین رفته است.

به گزارش فارس، چندی پیش رئیس اداره هواشناسی گچساران در نشست های شورای اداری از افزایش بارش باران در سالجاری خبر داد و گفت:  براساس پیش بینی  های جوی  بارش باران در شهرستان گچساران از نیمه دوم مهرماه آغاز می شود.

 در ادامه رئیس هواشناسی گچساران از افتتاح اولین دستگاه هوانما  در استان کهگیلویه در شهرستان گچساران خبر داد و افزود:   اولین دستگاه هوانما در استان کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری به مبلغ ۱۷۸ میلیارد ریال  از محل اعتبارات نفت در گچساران در هفته دولت افتتاح می شود.

 وی ابراز کرد : این دستگاه قابلیت نمایشگر وضعیت جوی کل کشور طی ۲۴ ساعت آینده را دارد.

 این مسوول ادامه داد: همچنین این دستگاه میزان آلایندگی هوا، وضعیت جوی هوای استان و شهرستان را طی ۲۴ ساعت آینده را پیش‌بینی و اعلام خواهد کرد.

 کوهکن خاطرنشان کرد: هرگونه پدیده جوی در سطح منطقه رخ دهد در این دستگاه قابل نمایان است.

 در ادامه این گزارش، چندی پیش نشست هماهنگی  برگزاری هفته پدافند غیرعامل با حضور  فرماندار و مسوولان شهرستان در سالن کنفرانس  فرمانداری برگزار شد.

 در این نشست فرماندار گچساران با بیان اینکه از۸ الی ۱۴ آبان به نام هفته پدافند غیر عامل نامگذاری شده، عنوان کرد: برنامه‌های هفته پدافندغیرعامل با  شعار  افزایش بازدارندگی در سایه حماسه حسینی  اجرا  می شود.

 رحیمی افزود: پدافند غیرعامل شامل تمامی برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی است که ما باید انجام دهیم که موجب کاهش آسیب‌پذیری، افزایش پایداری ملی، تداوم فعالیت دستگاه‌های نظامی در مقابل تهدیدات خارجی شود.

 وی در ادامه در انتقاد از دستگاه‌های اجرایی شهرستان گفت: در چند ماه گذشته نامه‌ای طی بررسی نقاط حادثه‌خیز جهت جلوگیری از حوادث  به ادارات مربوطه ارسال گردیده که تا کنون سه اداره شبکه بهداشت ودرمان، راهداری و گاز  این نقاط را شناسایی و مکاتبات خود را به فرمانداری ارجاع  داده‌اند.

 فرماندار گچساران  با بیان اینکه شهرداری دوگنبدان دبیر پدافندغیرعامل است، خاطرنشان کرد:  ادارات مربوطه جهت شناسایی نقاط حادثه خیز  و جلوگیری از خسارت  احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

 در ادامه این نشست مسعود ظفری اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم رعایت الزامات در ساخت و سازهایی در که سطح شهرستان در حال انجام است.

 شهردار دوگنبدان با اشاره به نوسازی بافت فرسوده دوگنبدان در جهت جلوگیری از هرگونه حوادث و بلایای طبیعی گفت: ایجاد فضای های باز، بازگشایی رینگ معابر و نوسازی و بهسازی بافت فرسوده، ایجاد بوستان های محله ای در راستای اجرای برنامه های پدافندغیرعامل در این شهر در حال انجام است.

 ظفری  در ادامه به لایروبی کانال ها در گچساران اشاره کرد و افزود: شهر دوگنبدان معروف به شهر کانال‌ها است که کمتر ازهر دوماه  یک بار این کانال ها از سوی شهرداری  جهت جلوگیری از آب گرفتی نظامت و علف های  هرز روییده در آنها هرس می شود.

 وی خاطرنشان کرد:  در حال حاضر شهرداری دوگنبدان  یک سالن یک هزار و ۵۰۰ مترمربعی که دارای چندین کاربری است دراین شهر در حال احداث است.

به گفته مرکز هواشناسی عصر روز گذشته ۳٫۴ میلیمتر باران در شهر دوگنبدان باریده است که این گونه خسارات به کانال ها وارد شده است.

 بر اساس این گزارش ، باران عصر روز گذشته در گچساران که بیش از دو ساعت به طول انجامید این گونه حوادث را به بار آورد که  اگر خدای ناکرده این گونه بارش ها در شهرستان بیش از ۱۰ ساعت به طول بینجامد خدا می داند که چه حوادثی در انتظار شهروندان گچسارانی است.

 یکی مشکلات مهم این شهرستان عمل نکردن به مصوباتی  است که  در نشست های پدافندغیرعامل مصوب می شود و دستگاه های مربوطه موظف به اجرایی کردن این مصوبات هستند.

 شهرستان گچساران برای روی خط گسل زلزله قرار گرفته است و باید مسوولان در این زمینه چاره اندیشی کنند که در مواقع بروز حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله خسارات کمتری به تاسیسات زیربنایی یا جانی در برداشته باشد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president