آوای جنوب

گیر افتادن روحانی در تله ای که مطهری برای احمدی نژاد کار گذاشت!

اینجا بود که علی مطهری به عنوان منتقد اصلی احمدی نژاد پیشنهاد تغییر در آیین نامه را داد که در ماده ۲۱۳ آن رای‌گیری درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوال ها جایگزین قانون قبلی شد.
آوای جنوب

اینجا بود که علی مطهری به عنوان منتقد اصلی احمدی نژاد پیشنهاد تغییر در آیین نامه را داد که در ماده ۲۱۳ آن رای‌گیری درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوال ها جایگزین قانون قبلی شد.

سیاسی،در ماجرای سوال نمایندگان مجلس هشتم از رئیس جمهور سابق ، نهاد قانونگذاری کشور آنقدر از طرف احمدی نژاد تحقیر شد که برخی نمایندگان را بر آن داشت تا به قول معروف راه تکرار بر خطا ببندند. سؤال از رئیس جمهور، اولین بار در مجلس هشتم در تاریخ ۱۳۹۰.۱۲.۲۴ انجام شد. اما محمود احمدی نژاد به جای پاسخ به سوالات یکسره مجلس را به سخره گرفت ” و در سخنانی که هدف آن تحقیر نمایندگان بود گفت :
(به نظر شما، می‌شود با فشار دادن یک «شاستی» فوق لیسانس شد؟”
“نگران نباشید ما کمپوت می‌آوریم برایتان و مخلصتان نیز هستیم.”
“این جلسه برای این بود که هم یک مقداری شاد باشیم و هم برخی مسائل گفته شود.”
“این سؤالاتی که برای ما مطرح کردید، سؤالات امتحانی بود، ولی خیلی سخت نبود. به نظرم طراح سؤال از همان‌هایی بود که با شاسی فوق لیسانسش را گرفته است.”
“انصافا یک ذره از ۲۰ کمتر بدهید، بی‌معرفتی و نامردی است” !)
گیر افتادن روحانی در تله ای که مطهری برای احمدی نژاد کار گذاشت!
گیر افتادن روحانی در تله ای که مطهری برای احمدی نژاد کار گذاشت!
اتفاقات آن روز نشان داد که خلا آیین نامه ای در چنین مواردی وجود دارد و این موضوع برخی نمایندگان مصر بر سوال از رئیس جمهور(احمدی نژاد) را بر آن داشت که با تغییر آیین نامه ای راه چنین اقداماتی از سوی رئیس جمهور در هنگام مواجه شدن با سوالات نمایندگان مجلس را ببندد. اینجا بود که علی مطهری به عنوان منتقد اصلی احمدی نژاد پیشنهاد تغییر در آیین نامه را داد که در ماده ۲۱۳ آن رای‌گیری درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوال ها جایگزین قانون قبلی شد . هر چند این قانون برای احمدی نژاد تا پایان دوره ی ریاست جمهوری وی ، مورد استفاده قرار نگرفت اما امروز روحانی قربانی این قانون سفت و سخت و کارآمد مجلس شد.
آیین‌نامه جدید چه می‌گوید؟
ماده ۱۹۶- براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى مربوط ارجاع مى نماید.هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون ها چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سوالات  آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى گیرد.

تبصره ۱- تعداد سوالات نباید از پنج سوال بیشتر باشد.

تبصره ۲- پس از ارسال سوال یا سوالات برای رئیس جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سوال یا سوالات از دستور نمی گردد.

ماده ۲۱۳- رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال  یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نماینده. در این صورت همه سوالات و پاسخ ها در بخش اول وقت از هر دو طرف بیان می شود و در بخش دوم ابهامات سوال کنندگان و پاسخ های رئیس جمهور مطرح می گردد.

تبصره- پس از این مرحله درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن به صورت جداگانه رای گیری می شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود

خلاصه جلسه سوال از رئیس جمهور در مجلس
صبح امروز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سؤال از رئیس جمهور آغاز شد. سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهوری ـ که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود ـ در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های رییس جمهور روحانی به ۴ پرسش قانع نشدند و تنها در یک مورد (استمرار تحریم های بانکی) اعلام کردند که قانع شده اند.

سؤالات حول ۵ محور بود: «کنترل قاچاق، استمرار تحریم های بانکی، کاهش بیکاری، عبور از رکود اقتصادی و مقابله با افزایش شتابان نرخ ارز» و از این چهار فقره تنها بر سر موضوع دوم قانع شدند.

بر اساس قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری به چهار سوال، سؤالات مطرح به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد و پس از آن نتایج بررسی قوه قضاییه بار دیگر به مجلس ارجاع می‌شود و مجلس در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president