آوای جنوب

آه و فغان زنان کاکانی از بی‌آبی/سریال جدید سرقت آب در کهگیلویه و بویراحمد این بار در طویله!!+تصاویر و فیلم

یکی از مناطقی که وضعیت آب آشامیدنی آن بغرنج شده و مردم در طول هفته اخیر به قول خودشان حتی ۵ ساعت از آب آشامیدنی بهر‌ه‌مند نبودند دهستان کاکان است.
آوای جنوب
یکی از مناطقی که وضعیت آب آشامیدنی آن بغرنج شده و مردم در طول هفته اخیر به قول خودشان حتی ۵ ساعت از آب آشامیدنی بهر‌ه‌مند نبودند دهستان کاکان است.

بحران آب در بسیاری از نقاط کشور به دلیل خشکسالی موجب سختی و مشقت در زندگی مردم شده است.

یکی از استان‌هایی که بسیاری از شهرهای آن با مشکل آب مواجه شده استان کهگیلویه و بویراحمد است در حالی که بنا به گفته کارشناسان ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور از این استان جاری می‌شود.

جالب‌تر اینکه شهر یاسوج با عبور رودی بزرگ به نام رودخانه بشار از وسط این شهر از بحران آبی هم عبور کرده و اکنون دچار تنش آبی شده است.

مشکل آب در پرآب‌ترین دهستان استان

اما گاه همه مشکلات مردم در بحران خشکسالی به کم شدن ذخیره آب در چاه‌ها و چشمه‌ها برنمی‌گردد بلکه این مسؤولان هستند که توان تقسیم عادلانه آب در مناطق مختلف را ندارند.

یکی از مناطقی که وضعیت آب آشامیدنی آن بغرنج شده و مردم در طول هفته اخیر به قول خودشان حتی ۵ ساعت از آب آشامیدنی بهر‌ه‌مند نبودند دهستان کاکان است.

این روزها علاوه بر کام تشنه درختان و باغات سیب کاکان کام مردم هم بیش از همیشه تشنه است منطقه‌ای که بیان کم آبی آن برای هر بیننده و شنونده‌ای تعجب‌آور است.

در روزی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منطقه کاکان سفر کرد و بعد از افتتاح طرح آبیاری قطره‌ای مهمان مردم کاکان برای اقامه نماز ظهر و سپس صرف ناهار بود مسؤول ارشد استانی به چشم خود دید که مردم به خصوص زنان با چه مشقتی در حال پذیرایی از مهمانان خود هستند.

این مشکل زمانی بیشتر به چشم می‌آمد که حاضرین و مدعوین و مهمانان برای وضو گرفتن و حتی استفاده از سرویس بهداشتی با مشکل مواجه بودند!!!.

آه و فغان زنان کاکانی از بی‌آبی

زنان کاکانی از این وضعیت به گریه افتاده بودند و برای چاره‌اندیشی مسؤولان به همه از جمله خبرنگاران برای پایان دادن به این وضعیت التماس می‌کردند.

در روزی که خبرنگاران و مسوولان مهمان مردم کاکان بودند بیش از هر چیز التماس دعا برای رفع این مشکل را داشتند و معتقد بودند که اگر کمی تدبیر بیشتر به خرج داده شود آب به همه روستاها خواهد رسید.

در همین خصوص و برای آگاهی از وضعیت آب دهستان کاکان با فیض‌الله پاسره مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد به گفت‌وگو نشستیم.

پاسره به دلایل مشکلات آب در روستاهای کاکان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل وضعیت نامطلوب آب کاکان به جمعیتی برمی‌گردد که علاوه بر جمعیت کنونی به این دهستان اضافه می‌شود.

چند دلیل عمده کمی‌آبی در کاکان

مدیر آب و فاضلاب روستایی استان افزود: کاکان به دلیل خوش آب و هوا بودن پذیرای مسافران و گردشگران زیادی در فصل تابستان است که همین یکی از دلایل مصرف بالای آب است.

وی به دومین دلیل مشکلات کنونی آب در دهستان کاکان اشاره کرد و گفت: دلیل دیگر این است که در کنار آب آشامیدنی مردم از این آب برای آبیاری باغات خود استفاده می‌کنند و متاسفانه در کاکان این روند و رویه همیشه بوده و دلیل اصلی مشکل آب آشامیدنی به چنین اقدامی برمی‌گردد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد به سایر دلایل اشاره کرد و گفت: آبداران هم متاسفانه در نقسیم آب مشکل ایجاد می‌کنند به نحوی که در طول مدت اخیر مجبور به برکناری چند آبدار در استان شدیم.

کاکان ۹ لیتر آب اضافه در ثانیه دارد

وی عدم مصرف بهینه آب توسط روستاییان را یکی دیگر از دلایل مشکل آب در منطقه نام برد و گفت: در مجموع با چنین مشکلاتی روبرو هستیم که موجب شده آب به درستی به روستاها نرسد و همچنین گستردگی کار ما در آب و فاضلاب روستایی گاه موجب می‌شود که نتوانیم نظارت دلخواه بر روند آبرسانی داشته باشیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی از تعداد ۱۱ روستای دهستان کاکان نام برد که توسط آب و فاضلاب روستایی خدمات‌دهی می‌شوند و ادامه داد: دو حلقه چاه در منطقه کاکان داریم که یکی در منطقه خنگ و دیگری در زیر پیست کاکان قرار داشته و آب منطقه از آن‌ها تامین می‌شوند.

وی عمق این دو چاه را یکی ۲۰۰ متر و دیگری ۲۵۰ متر ذکر کرد و گفت: ظرفیت دو چاه روی هم ۲۰ لیتر در ثانیه است که نیاز فعلی این منطقه ۱۱ لیتر بر ثانیه است و بر همین اساس می‌فهمیم که کاکان مشکل آب ندارد.

پاسره یکی از دلایل مشکلات را از آبداران دانست و با بیان اینکه در روستاهای استان سرقت آب وجود دارد خاطرنشان کرد: در موگر فردی چند اینچ آب به طویله حیوانات خود برده بود و از آن جا به مانند پمپ بنزین آب را به سایرین می‌فروخت.

پاسره همچنین دلیل قطع آب در کاکان همزمان با سفر استاندار به منطقه را سوختن پمپ آب ذکر کرد و گفت: در حال رفع این مشکل هستیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president