آوای جنوب

روحانی دهدشتی «حال خوشِ خواندن» را تحقق بخشید+تصاویر

اسماعیل آذری‌نژاد سال‌هاست با عشقی که خود به کتاب و کتابخوانی دارد حال خوشی به یار مهربان بخشیده است.
آوای جنوب
اسماعیل آذری‌نژاد سال‌هاست با عشقی که خود به کتاب و کتابخوانی دارد حال خوشی به یار مهربان بخشیده است.

طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/هفته کتاب در تقویم به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی به ثبت رسیده و این نامگذاری می‌تواند در سوق دادن مردم به سمت کتابخوانی مؤثر باشد.

شعار هفته کتاب امسال «حال خوش خواندن» است، این شعار با توجه به رویکرد هفته کتاب در ترغیب مردم به کتابخوانی انتخاب شده و همان طور که از نماش پیداست صرفا یک شعار است و معلوم نیست تا چه اندازه شکل اجرایی به خود گیرد.

در شهرستان کهگیلویه، یک روحانی جوان و خوش ذوق سال‌هاست با عشقی که خود به کتاب و کتابخوانی دارد حال خوشی به دوستداران کتاب داده است.

اسماعیل آذری‌نژاد کتابخوانی را نه در شعار بلکه در عمل ترویج می‌دهد، این روحانی جوان با طرح‌های ابتکاری که دارد کودکان،دختران بازمانده از تحصیل و مادران بیسواد را با کتاب و کتابخوانی انس می‌دهد.

همه چیز از «قصه،رنگ،توپ» شروع شده است؛ آذری‌نژاد در این سه ابزار ارتباطی با کودکان،فضایی را فراهم می‌سازد که کودکان با هم گروه سنی خود همبازی و هم صحبت شوند، ذهن خلاق آنها پویا شود، شهامت صحبت کردن در جمع پیدا کنند و با همدیگر مباحثه داشته باشند.

او کودکان را با یار مهربان انس می‌دهد اما کارش محدود به خواندن قصه نیست؛ داستان را تحلیل می‌کند، روحیه پرسشگری کودکان را برمی انگیزد، نکته‌ها را بیرون می‌کشد و آنها را به تبادل نظر ترغیب می‌کند.

آذری نژاد درباره کار خود می‌گوید:«قصه» را انتخاب کردم چون می‌خواستم مهارت زندگی را با قصه به کودکان بیاموزم، هدف از انتخاب «توپ» در این شعار، تقویت روحیه مشارکت و آموزش فعالیت گروهی بین بچه‌ها بود و البته کار با توپ به دلیل اینکه یک فعالیت ورزشی است باعث تخلیه هیجانات هم می‌شود و پرورش هنر نقاشی و خلاقیت بچه‌ها از دلایل انتخاب «رنگ» بود علاوه بر این با رنگ‌آمیزی به زیباسازی محیط پیرامون هم می‌پردازیم.

روحانی قصه‌گو، خودروی شخصی‌اش را کتابخانه سیار کرده است، به روستاهای دور افتاده‌ای سفر می‌کند که اکثر این روستاها از چشم مسؤولان دور مانده‌اند و نه تنها به قصه‌خوانی به بررسی مشکلات هم می‌پردازد.

کودکان مشتاقانه حلقه می‌زنند، با شور و حال وصف‌ناشدنی به قصه‌ گوش می‌دهند و در لابه‌لای قصه‌خوانی، پرسش می‌کنند و به پرسش‌های حاج‌آقای قصه‌ها جواب می‌دهند.

اسماعیل آذری‌نژاد با کوله‌باری از تجربه و خاطرات، مروج یار مهربانی است که روزگاری نه چندان دور برای امانت گرفتن آن در جلوی کتابخانه‌ها صف می‌بستند و امروز فضای مجازی ساز نامهربانی بر آن نواخته و در هیاهوی شبکه‌های اجتماعی به فراموشی سپرده شده است.

این روحانی قصه‌گو فعال شبکه‌های اجتماعی هم هست و در توئیتر،اینستاگرام و تلگرام صفحه‌های بروزی دارد که فعالیت‌های روزانه‌اش را در آن بارگذاری می‌کند.

آذری‌نژاد در یکی از پست‌های اینستاگرام خود از خاطراتش نوشته است«جمع کن برو بیرون،بچه‌های ما نیاز به تو ندارن،در اوج قصه‌گویی یکباره پیرمرد با تندی این سخن را گفت و اشاره کرد که بچه‌ها بلند شوند.برای ده پایین بلوک و سیمان می‌بری برای ما قصه؟ فعالیت را ادامه دادم.از اول برخی گفتن این روستا نرو،تا حالا هر ماه به اینجا رفته باز خواهم رفت.هر روستایی مشکل بیشتری داشته باشد باید بیشتر رفت.»

هفته کتاب فرصتی برای پاسداشت تلاش‌های این روحانی است که در زمینه ترویج و نهادینه شده فرهنگ مطالعه و کمک به توسعه قصه‌خوانی در روستاهای محروم و مناطق آسیب‌پذیر شهری فعالیت دارد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president