آوای جنوب

کج اندیشی سیاسیون استحاله در فرهنگ اجتماعی به قلم اردلان زینل زاده

مقوله حاضر تلاشی است بر تبیین منشها و روشهای رقابتی سیاسیون و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی ان بر دو گروه

آوای جنوب/ اردلان زینل زاده

نامهربانی های اخیر سابقون سیاسی اینجانب را بر آن داشت تا با گریزی بر کنش و عملکرد سیاسیون ، برشمار نتایج اسف بار اجتماعی موضوع باشم.
اصولا نقدسازنده از یکسو موجبات اگاهی احاد جامعه از رخدادها را ایجاد و مسبب نگرش نو مردم به مقولات را فراهم و از سویی دیگر فرد مورد نقد به اثار بیرونی عملکرد خود اگاه و زمینه اصلاح در رفتار و عملکرد ایشان فراهم می گردد ، که هر دو به خوبی زمینه ساز ایجاد رویکرد مثبت در جامعه را فراهم می اورد .
رصد فضای مجازی و تعدد همایشها با رویکردهای فرهنگی ، قومیتی ، اجتماعی به همراه حضور بیش از پیش فعالین سیاسی اعم از نماینده فعلی مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ادوار گذشته و سایر کاندیداها در محافل اجتماعی حاکی از اغاز زود هنگام فعالیتهای انتخاباتی در شهرستانهای گچساران و باشت دارد که با توجه به شرایطی که ذکر آن در این مقوله نمی گنجد امری است طبیعی ، و اما موضوعی که بسی نگران کننده میباشد ، نادیده انگاشتن خطوط قرمز و اخلاقیات است توسط پاره ای از فعالین سیاسی و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن بر احاد جامعه و هم استهاله در فرهنگ سیاسی مسئولین اجرایی حوزه انتخابیه .

لذا مقوله حاضر تلاشی است بر تبیین منشها و روشهای رقابتی سیاسیون و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی ان بر دو گروه

۱- آحاد جامعه و خصوصا جوانان در بیان مطالبات

۲- مسئولین اجرایی با تکیه بر ژرف نگری و عمق چرایی رفتارهای نابهنجار اجتماعی .
به میمنت پیروزی انقلاب اسلامی همه ساله شاهد برگزاری انتخابات در میهن اسلامی بوده ایم و این مهم حاکی از رعایت اصل دموکراسی و اهمیت به نظر جمع در اداره کشور و حکمرانی می باشد و امری است بسی نیک که در قانون اساسی به خوبی دیده شده است و متضمن جمهوریت نظام در کنار اسلامیت . و اما روشهای رقابتی و منش رقبا در ربودن گوی سبقت موضوع دیگری است که از نظر اینجانب نه تنها قابل تامل بلکه اسف بار و دارای بار منفی اجتماعی و فرهنگی و قطعا مستلزم بازنگری در بعد ملی و شهرستانی می باشد .
در بعد ملی همگان میدانند در انتخابات ادوار گذشته ریاست جمهوری در مناظرات چهار نفره به جای ارائه برنامه در حل مشکلات اقتصادی و اشتغال که طی سه دهه اخیر بزرگترین معضل ملی بوده اند ، اقدام به تخطئه رقیب از طریق طرح پرونده و ادعای مدرک تحصیلی جعلی همسر رقیب مینماید ، تاسف بار تر اینکه رقیب که سنواتی ردای نخست وزیری به تن داشته از پاسخ منطقی به ادعاهای واهی در کاهش نرخ بیکاری در زمان وقت الکن میماند .

یا در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری ، دریغ از ارائه حتی یک برنامه عملیاتی در مناظرات رجل سیاسی .

چه بسا در صورت تشکیل دادگاه صالحه و بازنگری اتهامات وارده طرفین به یکدیگر امکان صدور حکم حبس برای تمامی کاندیداهای حاضر میسور باشد .
و اما در حوزه انتخابیه گچساران و باشت خروجی افاضات و اتهامات سیاسیون به یکدیگر فضایی موهوم و پر از شک و تردید را برای مردم به تصویر کشیده .

فضایی که به درستی مردم نمیدانند به آنها خدمت شده یاخیانت ؟

سیاسیون شفاف بوده اند یا در طول این ۴ دهه و قبل از ان همواره نقابی از دورویی بر چهره داشته اند ؟

انکه دم از دموکراسی و رای مردم دارد سوداگر است یا ارمان گرا و مصلح ؟

یا انکه کلام اصولی دارد پای میز مذاکره تا کی بر طبل اصول می کوبد ؟

و خلاصه اینکه سیاسیون شور و شوق خدمت دارند یا شور و شوق میز و کرسی خدمت را ؟

و ایا اصلا این شور و شوق با شعور هم توآمان است یا نه ؟

و ایا سیاسیون این میز و صندلی و دفتر و دستک را با افکار و گفتار به ظاهر ثوابشان معامله میکنند یا نه ؟

و این همه مردم را کلافه کرده است و سر در گم و می رود تا استهاله ای فرهنگی را رقم زند که برگشت ان امکانپذیر نباشد و جوانان در این بین به عیان شاهد بی صداقتی ها هستند و بی عدالتی ها و عدم شایسته سالاریها و گفتار درمانیها که این اواخر بلا اثر شده است !!!
به راستی شایستگی چیست ؟ شایسته کیست ؟ شاخص و ملاک شایستگی از دید سیاسیون چه تعریفی دارد ؟
در کنکور سراسری شایستگی عبارت است از محصول ضرب گزینه های درست در ضرایب هر درس با لحاظ کسر نمرات منفی . در ورزش شایستگی عبارت است از امادگی جسمانی و مشی منطقی برای نیل به برد در مسابقات . در مدارس علمیه شایستکی تهذیب نفس و فرهیختگی در نیل به درجات بالاتر علوم دینی تعریف میشود . اما ایا به راستی سیاسیون در توزیع فرصتها اعم از فرصتهای شغلی ، انتصابات ، و یا در توزیع رفاهیات و تسهیلات شایستگی را چگونه تعریف میکنند و شاخص چیست ؟ ایا ازمونی برگزار میشود ؟ ایا مصاحبه ای وجود دارد ؟ ایا افراد کارنامه ای دارند که نمره قبولی داشته باشند؟ و اما اگر هیچ شاخصی نباشد ، تنها ملاک قرابت است به سیاسیون و این قرابت با به مسلخ بردن و قربانی کردن عدالت و حرمتها تعریف میشود و فراوانی هتاکیها و عربده کشی ها و لا غیر !!!
اینجانب اردلان زینل زاده کاندیدای دور یازدهم مجلس شورای اسلامی حوزه گچساران و باشت بدینوسیله از تمامی کاندیداهای محترم خواستار رقابت در ارائه راهکار برون رفت از مشکلات فعلی خصوصا مشکلات جوانان و رفع معضل بیکاری و سایر مسائل اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی میباشم وگرنه نقش قبر کردار ماضی و پیشینیان صرفا و صرفا تکرار اشتباهات گذشته و سیر در دور باطل است و مستهلک نمودن فضای توسعه و زمان و تمامی پتانسیلهای انسانی و طبیعی موجود حوزه انتخابیه و خروجی انتخابات مسعودی نخواهد داشت به جز استیصال و نومیدی مجدد مردم و جوانان در حل مشکلات و درماندگی احاد جامعه و اقشاری که یا نفوذی در لایه سیاسی حاکم ندارند و یا شان و منزلتشان اجازه تکدی گری فرصتهای شغلی و اجتماعی را از اصحاب قدرت نمیدهد .

در چنین شرایطی طبیعی است فرصتهای موجود اعم از اشتغال انتصاب و تسهیلات و رفاهیات مجدد نصیب بخشی از جامعه میگردد که هیچ ابایی از دست یازیدن به کردار ناپسند و هتاکی ها ، ضرب و شتم و توهین و افترا ، عربده کشی و ایجاد فضای رعب و وحشت در حین انتخابات و پس از ان نداشته اند و با دست بر سلاح بردن و رگبار گلوله جهت ایجاد ترعیب ان هم پس از میتینگ اجتماعی و ملاقات مردمی اتفاقا یکی از فرهیخته ترین گروههای قومی حوزه انتخابیه با نماینده ، که همگان بدانند در صورت هر گونه اعتراض مدنی و اظهار نظر یا بیان مشکلات پاسختان گلوله خواهد بود ! اری گلوله خواهد بود پاسخ رای ۹۰ درصدی خطه شما در انتخابات پیشین !؟
بررسی اینگونه رفتارهای نابهنجار و خشن در محافل سیاسی و حاشیه محافل سیاسی اجتماعی حاکی از رشد چشمگیر این کنشها میباشد .

با تفکر و تعمق در دلایل جامعه شناختی و روانشناسی اینگونه رفتار میتوان دریافت هم ناارامی جوانان در ملاقاتهای دیل و آرو و هم رفتار خشن و مسلحانه و ایجاد فضای ترعیب توسط سایر کسان معلول مستقیم منشها و روشهای اجتماعی و سیاسی اصحاب قدرت است و بس .

در چنین شرایطی افرادی که خود را از نزدیکان و قربای هیت حاکمه نمیدانند با انتخاب شیوههای تند و پرخاشگرانه در محافل اجتماعی سعی بر کسب خواسته های به حق خود و واکنش به بی عدالتی موجود دارند . و اما گروههایی که به عنوان محافظ یا بادی گارد در محافل یا حاشیه محافل ، در خفا یا اشکار همیشه حاضر هستند به محض مشاهده کوچکترین رفتار طعنه امیز جوانان با اصحاب قدرت ، اقدام به بدترین رفتار فیزیکی و ایجاد فضای ترعیب مینمایند . چون که دیده اند سایر سایر کسانی که این چنین کرده اند هم به کار گماشته شده اند و هم منصوب و هم اگر تسهیلاتی بوده و رفاهیات با دلالی کسانی باز به همین قماش چماقدار و عربده کش رسیده ، از دید اینان باید در چماقداری و عربده کشی و هتاکی گوی سبقت را از سایرین ربود تا بتوان خر مراد را به سرمنزل مقصود رساند و متاسفانه این داستان همچنان ادامه دارد ، در تمامی ادوار سیاسی وجود داشته اما در شرایط فعلی بسی مشهودتر و ملموستر .

اینگونه رفتار به نوعی در مدیران نیز نهادینه گردیده چرا که میبینند ملاک ارتقا تقرب است به اصحاب قدرت ، و انچه در شورای برنامه ریزی پیشین گذشت ریشه در همین حکایت دارد و بس .
امید است نیک اندیشان و دوستداران توسعه با انتخاب شیوههای ثواب در تفکر ، تکلم و عمل موجبات توسعه در عرصه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را فراهم اورند .

اردلان زینل زاده

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. طاهری گفت:

    درود درود درود بر مرد بزرگ جناب زینل زاده ان شاالله نماینده اینده و خادم مردم شریف گچساران و باشت ‌..
    خداوند پشت پناهت باشه اقا مهندس زینل زاده

  2. نارگی گفت:

    مطلب بسیار زیبا بود .
    ان شاالله تا جان کنارت هستیم اقا مهندس زینل زاده

  3. سید گفت:

    احسنت ودرود براین دیدگاه مثبت ومنطقی۰انشاء الله موفق باشیدمهندس۰

  4. بیژن گفت:

    راست میگوید…گفت این میشی که می بینی بز است هرچه میگویند تمامش قمپز است … این همه قل قل که هنسس می کند … همچو قلیان است فس فس می کند … در میان آش ما زردک بود … م.. شهر ما اردک بود

  5. ن گفت:

    واقعآ گل گفتی مهندس پر توان و باسواد
    که در دوران مدیریتت نشان دادی مرد عمل هستی

  6. همراز ازگچساران گفت:

    احسنت برشیوه تفکروبینش بالایت جناب دکترزینل زاده محبوب قلبهاوخدمتگزاری صدیقوخستگی ناپذیر به امید پیروزیت درانتخابات اینده

  7. شهروند گچسارانی گفت:

    درود مرد پاکدست دوست داشتنی،مطمئن باش ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند

  8. گشین پهنا نشین گفت:

    جناب مهندس ضمن عرض ارادت خدمت جنابعالی وخسته نباشید…
    مگر همانند شما چند نفر در شهرستان استان وایران هستند که مثبت نگر وآینده نگذ باشند.متآسفانه ظلمی که در حق مردم ایران در این چند مدت شده .زمان مغول نشده.ما همیشه به تصمیمات وتفکرات شما احترام گذاشته وخواهیم گذاشت.آینده اذان شماست چون شما امتحان پس داده اید…عاقل آنست که اندیشه کند فردا را…قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید..حکایت الان شهر استان وحتی کشور ما..ماباجون دل هستیم وخواهیم بود در کنار شما..گشین

  9. دیل گفت:

    درود درود

  10. امین گفت:

    اگر کسی اندکی شناخت به سبک و سیاق ادبی داشته باشد متوجه می شود که اکثر این نظرها از طرف یک نفر نوشته است.
    جناب مهندس، ارمانگرایی شما فرای از مرزهاست و برای پارلمان کشوری همانند دانمارک و ایسلند و سوئد جواب می دهد،اینجا بخواهی مقید به فانون باشی کلاه خود و مردم این شهر پس معرکه است چون در این کشور رابطه جای ضابطه حکومت می کند

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president