آوای جنوب

مگر خدا به کهگیلویه و بویراحمد سیاست‌زده رحم کند/هماهنگی کامل فرماندار و نماینده به چه معناست؟+فیلم نظرات مردم

وقتی فرماندار چشم بسته از نماینده حمایت می‌کند معلوم است که در روزهای سرنوشت ساز هم چشم بسته حامی نماینده محترم خواهد بود و باید از هم اکنون برای آینده نگران شد.
آوای جنوب
وقتی فرماندار چشم بسته از نماینده حمایت می‌کند معلوم است که در روزهای سرنوشت ساز هم چشم بسته حامی نماینده محترم خواهد بود و باید از هم اکنون برای آینده نگران شد.

 استان کهگیلویه و بویراحمد همان گونه که نه ده‌ها و صدها بلکه هزاران بار از زبان مسؤولان و در جراید و مطبوعات بیان شده یکی از استان‌های محروم اما برخوردار از منابع و مواهب الهی در ایران است.

استانی که اگر منابع خدادادی آن را در نظر بگیریم صدها برابر ثروتمندتر از اصفهان و فارس و مرکزی و سمنان و تبریز و قزوین است.

استانی که ۲۵ درصد نفت ایران در آن استحصال می‌شود و همین یک مورد کافی است تا این استان را در رده دومین و یا سومین استان ثروتمند ایران قلمداد کنیم.

این ثروت بزرگ الهی بدون در نظر گرفتن منابع عظیم آبی و گازی و جنگل‌ها و سایر موهبت‌های دیگر است که خداوند به استان ارزانی داشته است.

قدرتمندان خودخواه و سیاست‌زده دودستگی در استان ایجاد کرده‌اند

اما نه تنها استفاده درستی از این منابع نکرده‌ایم و فقیر مانده‌ایم همین موجب شده تا بذر تفرقه و اختلاف در استان بیش از سایر استان‌ها پاشیده شود و گرفتار موضوعات کوری مثل سردسیری و گرمسیری شویم.

نفت استان کهگیلویه و بویراحمد که متعلق به همه مردم ایران است تنها در این استان موجب ایجاد اختلاف و دو دستگی در بین مردم شده اما دلیل آن نه خود نفت بلکه انسان‌هایی هستند که برای ماندن در قدرت و خودنمایی چاره‌ای جز ایجاد اختلاف در استان ندارند.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که تمام شیعه بوده و ۹۵ درصد از مردم استان از قوم لر هستند و وابستگی‌های قومی پیچیده‌ای با یکدیگر دارند چرا باید به دلیل قدرتنمایی افراد خودخواه و منفعت‌طلب نه تنها از این منابع بهره آن چنانی نبرند بلکه اختلاف و دو دستگی را بیش از پیش در بین خود احساس کنند.

تنش در شورای برنامه‌ای مشت نمونه‌ای از خروار یکه‌تازی سیاسیون قدرت‌طلب

آن چه که در شورای اخیر برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده کردیم و حرف‌هایی که میان برخی افراد و مسؤولان حاضر در جلسه رد و بدل شد نشان داد که کارها و حرف‌ها و اعمال نه برای رضای خدا و مردم بلکه برای رسیدن به اهداف خاص سیاسی است.

وقتی اتحاد و یکپارچکی استان کهگیلویه و بویراحمد به بهانه یک دوم و یک سوم اعتبارات نفت دستمایه اهداف سیاسی و انتخاباتی افراد می‌شود باید به حال استان کهگیلویه و بویراحمد گریست.

در نشست اخیر شورای برنامه‌ریزی استان معلوم شد که هدف مردم نیست و برای توسعه استان گامی برداشته نمی‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در این بین نقش آرام کننده نشست پرتنش شورای برنامه‌ریزی استان را بر عهده داشت باید اکنون فهمیده باشد که سیاسیونی که در راس امور استان قرار دارند با چه تفکر و چه بینشی مشکلات مردم را دنبال می‌کنند.

در نشست شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد موضوعاتی مطرح شد که دامنه اختلاف بین مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر و بیشتر می‌کند.

وای از روزی که نماینده و فرمانده کاملا یکدست شوند

وقتی سلسه مراتب در نشست‌های این چنینی رعات نمی‌شود و نماینده پاسخ فرماندار را می‌دهد و شهردار به میان حرف‌های استاندار می‌پرد و فرماندار پیامک نماینده را می‌خواند و فرمانداران به کمک نمایندگان می‌آیند و رئیس برنامه و بودجه پذیرفتن عواقب یک کار را به گردن استاندار می‌اندازد و قوه مجریه و مقننه در قاموس فرماندار و نماینده با هم یکی می‌شوند و طرف مقابل را می‌کوبند باید شاهد محرومیت‌های مضاعف در استان باشیم.

در نشست شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد آن چه که معلوم شد و شاید در آینده به ضرر استان تمام شود هماهنگی کامل فرمانداران با نمایندگان مجلس بود.

وقتی نماینده و فرماندار با هم یکی می‌شوند کناری و زارعی یک دست و رحیمی و تاجگردون هم یکپارچه و هماهنگ، باید به فکر فرو رفت که این‌ها چند صباح دیگر می‌بایست انتخابات برگزار کنند.

تداخل وظایف قوای مقننه و مجریه مساوی با سیاسی‌کاری و هرج و مرج

وقتی فرماندار چشم بسته از نماینده حمایت می‌کند معلوم است که در روزهای سرنوشت ساز هم چشم بسته حامی نماینده محترم خواهد بود و باید از هم اکنون برای آینده نگران شد.

اگر قوای مجریه و مقننه در کهگیلویه و بویراحمد مستقل از یکدیگر عمل می‌کردند هر کدام از فرمانداران و نمایندگان برای خود نظر و رأی جداگانه داشتند نه اینکه همراه و هماهنگ با یکدیگر علیه نماینده و فرماندار مقابل موضع‌گیری کنند.

در همین خصوص به سراغ مردم و کارشناسان رفتیم و از آن‌ها نظراتشان را جویا شدیم.

پیمان فرامرزی روزنامه‌نگار معتقد است تا هنگامی که قوای مقننه و مجریه در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت مستقل کار خود را انجام ندهند استان همچنان درگیر سیاسی‌کاری و بی‌نظمی خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه در کل کشور چنین رویکردی وجود دارد و در استان کهگیلویه و بویراحمد از همه جای کشور چنین تداخلی میان دستگاه‌ها بیشتر و پررنگ‌تر است.

استخدام‌های فله‌ای نمونه بارز سیاسی کاری در کهگیلویه و بویراحمد

حجت‌الاسلام خادم‌پیر امام جماعت مسجد امام جعفر صادق هم با ابراز تاسف از بازی‌های سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: متاسفانه همین موجب شده تا شایسته‌سالاری در استان ما وجود نداشته باشد و هر که زور بیشتری دارد و به گروه‌ها و احزاب سیاسی وابسته است جایگاه داشته باشد.

وی به نمونه‌ای از این مشکل و معضل بزرگ در استان اشاره کرد و گفت: برای مثال به استخدام‌ها و به کارگیری نیروها در استان توجه کنید تا به عمق موضوع بیشتر پی ببرید. چه کسانی به کار گرفته می‌شوند و چگونه؟ آیا اگر کسی در استان وابستگی سیاسی و یا قومی و طایفه‌ای نداشته باشد مورد اسفاده قرار می‌گیرد؟.

دو شهروند دیگر که از منطقه محروم زیلایی برای پی‌گیری کارهای خود به مرکز استان آمده بودند هم با ابراز نگرانی از بازی‌های سیاسی و درگیری‌های سیاسی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد آن را یکی از دلایل عقب ماندگی استان عنوان کردند.

آن‌‌ها معتقد بودند که چنین رویکردی در استان موجب شده تا هر روز بر محرومیت‌ها افزوده شود و استان توسعه و پیشرفتی نداشته باشد.

سوء استفاده انتخاباتی سیاسیون آسیبی بزرگ بر پیکر نحیف کهگیلویه و بویراحمد

آن‌ها سوء استفاه از مردم را هنگام انتخابات‌ها از سوی کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی یکی دیگر از مشکلات استان برشمردند که موجب شده اعتماد مردم تا حدود زیادی از این افراد و فعالان سیاسی سلب شود.

حمید کرمی سرمربی تیم فوتبال زاگرس یاسوج و از فعالان حوزه ورزش هم با انتقاد از وضعیتی که در استان وجود دارد اظهار کرد: سیاسی‌کاری و دعواهای سیاسی در همه ارکان و تار و پود استان نفوذ کرده و موجب بدبختی و فلاکت استان شده است.

وی چنین اقداماتی از جمله دعواهای سیاسی را مربوط به دوره‌ای خاص ندانست و گفت: در همه ادوار شاهد این جنجال‌ها و دعواهای گرمسیری و سردسیری بوده‌ایم و تنها باید خدا به این استان رحم کند.

 آن چه که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را اکنون بیش از همیشه نگران کرده تنش‌هایی است که سیاسیون برای رسیدم به منافع خود در استان ایجاد می‌کنند و همین موجب خدشه‌دار شدن اتحاد استان در زمینه‌های مختلف از جمله در مناطق استان شده است.

=================

گزارش از داریوش بهنیا

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. الله کرم گفت:

    دلم از داغ نامردى؛
    نسیمی سرد میخواهد…

    میان قحطی مرهم؛
    دلى هم درد میخواهد…

    مگر یادت نمى آید؛
    در آغاز محبت ها…

    شبى گفتم در گوشت؛
    سیا ست #مرد میخواهد

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president