آوای جنوب

شورای برنامه‌ریزی پرحاشیه در کهگیلویه و بویراحمد/پیامک تنش‌زای تاجگردون به فرماندار/گوهرگانی: من خودم بچه گچسارانم؛نوروزی: آقای گوهرگانی این موضوع اصلا در حیطه مسؤولیت شما نیست/عصبانیت شدید زارعی از سماجت نوروزی/کنایه سنگین هاشمی به نوروزی/از استاندار اصرار از رئیس برنامه و بودجه امتناع

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز در حالی برگزار شد که پرحاشیه‌ترین شورای برنامه‌ریزی ظرف چند سال اخیر بود.
آوای جنوب
سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز در حالی برگزار شد که پرحاشیه‌ترین شورای برنامه‌ریزی ظرف چند سال اخیر بود.

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز در حالی برگزار شد که پرحاشیه‌ترین شورای برنامه‌ریزی ظرف چند سال اخیر بود.

این حاشیه‌ها زمانی آغاز شد که نوروزی رئیس برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اعتبارات یک سوم و دو سوم و ترمیمی نفت سخن به میان آورد و نحوه و چگونگی توزیع آن در استان را تشریح کرد.

بلافاصله پس از اظهارات نوروزی نوبت به زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس رسید تا موضوع عدالت و بی‌عدالتی در توزیع بودجه را پیش کشیده و آماری از جمعیت حوزه انتخابیه خود و همچنین مهاجرپذیر بودن شهر یاسوج ارائه کند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا همچنین نامه‌ای از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد که در آن رئیس مجلس دستور داده بود که اعتبارات نفت نه به صورت منطقه‌ای بلکه به صورت استانی توزیع شود.

کنترل پیامکی فرماندار توسط تاجگردون
هنگامی که بحث بر روی توزیع اعتبارات نفت بین حسن نوروزی و غلام محمد زارعی بالا گرفت، عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران با گرفتن اجازه صحبت از استاندار به جانبداری از صحبت‌های نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و توزیع اعتبارات نفت، به پیام خود با غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: آقای زارعی من مرید شما هستم اما با توجه به پیام آقای تاجگردون شما روزی که این قانون تصویب شد در مجلس حضور نداشتید.

پس از قرائت این نامه توسط زارعی بود که نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان این گونه عنوان کرد که تا موقعی که دستورالعملی از سوی سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای نوبخت در این خصوص نیاید به همان روال سابق اعتبارات نفت تقسیم خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم بعد از اظهارات زارعی و نوروزی با بیان اینکه همه استان برای ما یکپارچه و واحد است و برای همه جا به عدالت رفتار خواهیم کرد از نوروزی خواست تا فرصت ۱۵ روزه‌ای داده شود تا سرنوشت این قضیه معلوم شود.

 از این جا بود که نشست شورای برنامه‌ریزی استان وارد حواشی بیشتری شد و فرماندار گچساران به پیامکی از سوی تاجگردون اشاره کرد که در آن گفته بود اصولا آقای زارعی در جلسه‌ای که در مجلس برای همین کار گرفته شده بود حضور نداشته است.

زارعی نماینده بویراحمد و دنا هم این کار را عین بی‌اخلاقی دانست و گفت: در آن جلسه حضور داشته‌ام و به صرف این که حضور هم نداشته بودم نباید چنین پیامکی را در این جلسه می‌خواندید.

غلام‌محمد زارعی سریعاً به این حرف فرماندار گچساران واکنش نشان داد و گفت: این حرف شما فرافکنی است و صحیح نیست. و انتظار داریم اخلاق را رعایت کنید .بحث ما روی مکاتبه آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی است، بحث را منحرف نکنید.
زارعی افزود: من در کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان این مسئله و پیامک نقل و قول شده (آقای تاجگردون) را پیگیری می‌کنم.

سپس نوروزی خطاب به استاندار گفت که نمی‌توانیم یک استان را تعطیل کنیم تا که دستورالعملی جدید از تهران بیاید.

استاندار هم با بیان اینکه رئیس شورای برنامه‌ریزی استان من هستم خاطرنشان کرد: همیشه موافقت‌ نامه‌ها چند ماه دیرتر مبادله می‌شد و چه اشکال دارد که شما هم چند روز صبر کنید تا که تکلیف این موضوع روشن شود.

زارعی نماینده بویراحمد و دنا به موضوعی اشاره کرد که خارج از مذاکرات مجلس برخی‌ها در این دستورالعمل دست برده‌اند و عبارت منطقه‌ای را جایگزین استانی کرده‌‌اند.

البته داد نوروزی زمانی بالا رفت که استاندار گفت شما که برخی موافقت‌نامه‌ها را ۹ ماه بعد مبادله می‌کردی چه اشکال دارد حالا هم یکی دو ماهی صبر کنید.

حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هم به استاندار گفت اگر خودتان مسؤولیت این کار را متقبل می‌شوید من حرفی ندارم.

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در این نشست به بهترین وجه جلوی تنش را گرفت همه این حرف‌ها را برای توسعه استان دانست و گفت: این اعتبارات در نهایت به استان خواهد آمد و همه نقاط استان برای ما و نمایندگان مجلس یکی است.

به گزارش فارس از دیگر اظهاراتی که در این جلسه مطرح شد به این شرح بود.

استاندار: در نهایت ملاک ما قانون است و هر چه قانون در مورد اعتبارات نفت بگوید عمل می‌کنیم.

استاندار خطاب به فرماندار بویراحمد: اگر بخواهید در مورد این قضیه حرف بزنید و ادامه دهید میکروفن شما را قطع می‌کنم شما آدم منطقی بودید.

گوهرگانی: من خودم بچه گچسارانم و از آقای نوروزی می‌خواهم که برای این موضوع یک فرصت ۱۵ تا ۱۶ روزه بدهد و خودم هم پیگیر آن خواهم بود.

نوروزی: آقای گوهرگانی این موضوع اصلا در حیطه مسؤولیت شما نیست و شما نیستید که باید پاسخ سازمان برنامه و بودجه را بدهید.

نوروزی خطاب به گوهرکانی: این موضوع در حیطه مسئولیت شما نیست
جعفر گوهرگانی معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای اینکه فضای جلسه را نظم ببخشید، صحبت کرد و گفت: من خودم بچه گچسارانم و از آقای نوروزی می‌خواهم که برای این موضوع یک فرصت ۱۵ تا ۱۶ روزه بدهد و خودم هم پیگیر آن خواهم بود بالاخره عده‌ای از این بحث‌ها سوءأ استفاده می‌کنند که نوروزی خطاب به او گفت: آقای گوهرگانی این موضوع اصلا در حیطه مسؤولیت شما نیست و شما نیستید که باید پاسخ سازمان برنامه و بودجه را بدهید.

در پایان حسن نوروزی پشت تریبون رفت و خطاب به آقای زارع گفت رسما از شما معذرت می‌خواهم اگر حرف تندی زدم به خاطر انجام امورات سازمان برنامه و بودجه بوده و احترام شما واجب است.

کنایه سنگین هاشمی به نوروزی
بعد از همه این حرف‌ها، عدل هاشمی‌پور که در کل جلسه سکوت اختیار کرده بود، میکروفن را به دست گرفت و با آقای نوروزی گفت: دوست دارم بدانم اگر آقای نوروزی فرماندار لنده بود، آیا اینقدر حساسیت نشان می‌دادند؟!
در این زمان نوروزی که تا این لحظه بدون از هیچ گونه ملاحظه ای میان حرف همه صحبت می کرد به این طعنه هاشمی واکنش نشان داد که البته باز هم از استاندار تذکر گرفت . و احمدی به وی گفت تا الان شما هر چه خواستید گفتید و اقای هاشمی کوچکترین حرفی در میان سخنان شما بیان نکرد حال شما هم به وی احترام بگذارید و بگذارید سخنانش را بیان کند.
عدل هاشمی که گویا از جو بوجود آمده به شدت ناراحت بود ادامه داد : امیدوارم اگر استرسی داریم و اگر با آب و تاب حرف می زنیم برای رضای خدا باشد و البته از استاندار هم تشکر می کنم که با تدبیر این شرایطرا مدیریت نمودند.
نماینده مردم کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی افزود : الان شرایط کشور شرایط حساسی است . ما می دانیم دشمن چه هجمه ای بر علیه ما وارد کرده و دارند یاس را بذر افشانی می کنند و در چنین شرایطی نیاز امیدوار کردن مردم است و الان وظیفه ما است که به میان مردم برویم و در میان آن ها باشیم و با تلاش و کار آن ها را به آینده امیدوار کنیم.
هاشمی گفت : الان نباید به دنبال مقصر باشیم بلکه باید به دولت کمک کنیم و متاسفانه برخی فکر نمی کنند که همه در یک کشتی هستیم و باید با هم باشیم و اگر جایی از این کشتی سوراخ شود همه با هم غرق خواهیم شد.
وی با اشاره به موضوع بحث برانگیز اعتبارات نفت ، ادامه داد : آقای استاندار انتظار من از شما این است که هم شما بودجه ای بوده آید و نوروزی هم باتجربه است مدیریت کنید و این موضوع را حل کنید.
نایب رئیس کیسیون انرژی مجلس افزود : نکته ای دیگر که به نظر من در تقسیم اعتبارات مهم است این است که بعد عقب ماندگی ها را ملاک قرار دهید.
هاشی در ادامه خطاب به فیلی معاون عمرانی استاندار گفت : خوشبختانه مدتی است که شما را به خوبی پای کار می بینم و از شما تشکر می کنم اما می بینیم که متاسفانه برخی پروژه ها روند آن ها به شدت طولانی شده است و انظار داریم که پروژه ها را یکبار برنامه ریزی کنید تا به نتیجه برسد و اینگونه نباشد که مقطعی قول هایی داده شود و باز هم این پروژه ها به نتیجه نرسد.
اما نکته جالب در سخنان هاشمی تشکر ویژه از مدیر کل راهداری بود که عدل هاشمی گفت : از مدیر کل راهداری تشکر می کنم که چند حوزه را کار کرده و در همه ی این پروژه ها تا پایان پای کار مانده است و تا مشکلات را به نحو احسن حل کرده است .
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به استاندار گفت : انتظار دارم در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان ها نمایندگان مجلس دعوت شوند . ما می بینیم که برخی فرمانداران بدون حضور و در نظر گرفتن نکته نظرات نماینده این جلسات را تشکیل می دهند و گاهی در پیگیری های مصوبات به مشکل بر می خورند.
وی به یکی از مهمترین موضوعات روز اشاره کرد و گفت : من چون در کمیسیون انر/زی هستم لازم است به بحران بحران آینده  یعنی بحران آب و برق اشاره کنم و گویم که لازم است در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.
هاشمی‌پور به موضوع تنش بین نوروزی و زارعی هم اشاره کرد و گفت: اینقدر عقب‌ماندگی داریم و فرصت را از دست داده‌ایم اگر یک ماه دیگر هم در توزیع اعتبارات نفت تا استعلام از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأخیر بیفتد، مشکلی پیش نمی‌آید.
نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواست تا در توزیع اعتبارات عدالت رعایت شود.
پس از پایان سخنان عدل هاشمی استاندار خطاب به فرمانداران گفت : در زمینه جلسات برای ما مر قانون مهم است و باید در جلسات شهرستانی از نظرات نمایندگان استفاده شود و حتما نیازبه تعامل داریم.
با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. دوگنبدان گفت:

    والله متعجبم دود و گرمای و آلایندگی چاههای نفت به گلوی مردم منطقه نفت خیز می رود اونهایی که حتی بوی نفت را استشمام نمی کنند بیشتر طمع اعتبارات نفت را دارند.

  2. علی جان گفت:

    ?

    سعدی هم این بیت رو خطاب به مسئولین در ۸۰۰ سال پیش سروده :

    ید ظلم جایی که گردد دراز
    نبینی لب مردم از خنده باز

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president