آوای جنوب

تاجگردون: «لیست دلار بگیران را اعلام نکنیم تا آمریکا نفهمد»، حرف غلطی است/مردم می ترسند ثروت‎شان کم شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه می گویند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل اطلاع یافتن امریکایی ها نباید مشخص شود، حرف نادرستی است زیرا واردات ما از هر کشوری که باشد، آمریکایی ها از آن آگاه هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه می گویند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل اطلاع یافتن امریکایی ها نباید مشخص شود، حرف نادرستی است زیرا واردات ما از هر کشوری که باشد، آمریکایی ها از آن آگاه هستند.

 آوای جنوب
تاجگردون: «لیست دلار بگیران را اعلام نکنیم تا آمریکا نفهمد»، حرف غلطی است/مردم می ترسند ثروت‎شان کم شود

 غلامرضا تاجگردون در برنامه “نگاه یک” با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان در بخش هایی دچار بیماری است، افزود: مهمترین وجهی که این روزها اقتصاد را متلاطم کرده، حجم نقدینگی در جامعه است و مردمی که نقدینگی دارند نسبت به ثروت خود نگران هستند.

وی با اشاره به اینکه این حجم نقدینگی، زنگ خطری برای اقتصاد کشور است، اضافه کرد: با بروز مسائل جدید سیاسی در عرصه بین الملل و نداشتن تاکتیک مناسب برای شرایط جدید که قابل پیش بینی بود، شرایط خاصی به وجود آمده است.

تاجگردون با بیان اینکه مردم ایران سالهاست که تورم و انواع تحریم ها را دیده اند، گفت: مردم نسبت به شرایط، نااطمینان و نگران از دست دادن ثروت شان هستند به همین علت حجم نقدینگی تکان خورد و از حفره های اقتصادی بیرون زد البته در گذشته نیز چنین موقعیت هایی را داشتیم و ضربه خوردیم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به این موضوع واکنش سریع نداشتیم و این حجم نقدینگی متلاطم شد افزود: اگر نظام اقتصادی کشور نتواند جایگزین مناسبی را برای تبدیل دارایی های مردم به ارز و سکه مطرح کند، با تلاطم های متعدد در اقتصاد کشور مواجه می شویم.

تاجگردون با بیان اینکه هم عامل روانی و سیاسی و هم ریشه های اقتصادی در التهابات اخیراقتصادی، سهم دارند، افزود: سالهایی که درآمد نفتی ما پایین تر بود، رشد اقتصادی و خوداتکایی ما بیشتر بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صاحبان سرمایه انسان های بسیار باهوشی هستند و مردم به مسئولین نگاه می کنند که چه راهبرد و تاکتیکی داریم؟ اضافه کرد: ابتدا صاحبان سرمایه احساس کردند که دولت راهبردی ندارد و تصمیمات خود را گرفتند و آثار روانی شکل گرفت.

تاجگردون با تاکید بر اینکه همه جناح های مجلس، پشت سر دولت هستند، گفت: باید سیاست هایمان را به گونه ای تنظیم کنیم که مردم احساس کنند مسئولان دغدغه دارند تا ثروت مردم کم نشود.

وی افزود: مردم بدانند به این مسائل حواسمان است و وادادگی را قبول نداریم.

تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اشتباه دولت این بود که اعلام کرد به هر کس بخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی می دهد در حالی که این ارز باید برای کالاهای مورد نیاز استفاده شود.

وی افزود: زمانی که صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را باید به دولت بدهد و در قبال آن ۴۲۰۰ تومان دریافت کند به دلیل واقعی نبودن این نرخ در اقتصاد کشور صادرکننده صادرات را متوقف می کند.

تاجگردون گفت: نمی توان با افزایش نرخ ارز واردات حدود ۶۰ میلیارد دلاری را یک شبه به حدود ۳۰ میلیارد دلار کاهش داد.

وی با بیان اینکه اکنون دلار در جامعه ما تبدیل به کالا شده است، افزود: نرخ ارز باید در بورس و صرافی ها مدیریت شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نرخ ۸ یا ۹ هزار تومان برای دلار واقعی نیست و این نرخ به طور حتم کاهش می یابد.

تاجگردون افزود: شفافیت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اشخاص اصل و این موضوع برای پیگیری قابل رصد است.

وی گفت: اینکه می گویند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل اطلاع یافتن امریکایی ها نباید مشخص شود، حرف نادرستی است زیرا واردات ما از هر کشوری که باشد، امریکایی ها از آن آگاه هستند.

تاجگردون افزود: دلار ۴۲۰۰ تومانی باید برای کالاهایی اختصاص یابد که قابلیت دست به دست شدن یا ایجاد واسطه در آنها وجود نداشته باشد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president