آوای جنوب

توانمندیها و دستاوردهای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفتگو با رضا طاهری رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

با رونق یافتن کار شرکت نفت در ایران پای روابط عمومی مدرن به این سازمان باز شد و نخستین واحد روابط عمومی ایران، در سال ۱۳۳۰ توسط دکتر حمید نطقی درشرکت نفت(آبادان) راه اندازی شد.
 آوای جنوب
در گفتگو با رضا طاهری رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب – برنامه‌ریزی و راهبری کلیه فعالیت‌های روابط عمومی و حضور در جلسات اداری و فرهنگی استان، جلسات داخلی و هیئت مدیره به منظور اطلاع رسانی و کنترل و نظارت بر حسن انجام صحیح فعالیت بخش‌های مختلف روابط عمومی از وظایف مهم رئیس روابط عمومی است.

 

اشاره

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 خاستگاه و نحوه شکل گیری روابط عمومی در شرکت نفت و استان خوزستان را شرح دهید؟
با رونق یافتن کار شرکت نفت در ایران پای روابط عمومی مدرن به این سازمان باز شد و نخستین واحد روابط عمومی ایران، در سال ۱۳۳۰ توسط دکتر حمید نطقی درشرکت نفت(آبادان) راه اندازی شد. تا پیش از ملی شدن صنعت نفت برخی از وظایف روابط عمومی که عمدتاً جلب همکاری رسانه ها در تهران و ارتباط با مقامات دولتی، سران عشایر و مردم در مناطق نفت خیز بود، توسط افرادی که بیشتر خبرنگاران حرفه ای و یا نویسندگان برجسته بودند، سامان می یافت.

Related image

در دوره کنسرسیوم و با انتقال مرکزیت مناطق به اهواز، کار روابط عمومی در جنوب که وظیفه اصلی آن تسهیل در ارتباطات برون سازمانی و کاهش مشکلات شرکت با صاحبان اراضی مورد نیاز برای توسعه و احیاناً معارضین و متصرفین املاک شرکت بود ، به نوعی با وظایف امور حقوقی و حراست در هم آمیخت تا جایی که در برهه ای از زمان، این ۳ اداره را به صورت یکجا “روابط” نامیده و یک نفر در رأس آن گماشته شد.

در تمام این سال ها فعالیت های تبلیغاتی و رسانه ای شرکت نیز رونق خاص خود را داشت؛ انتشار بولتن ها و نشریات ادواری، دیدارهای برنامه ریزی شده مطبوعات، فعالیت های صوتی و تصویری و تولید فیلم هایی به زبان فارسی و انگلیسی به همراه انتشار منظم گزارش عملکرد شرکت در بخش تولید و خدمات غیر صنعتی از عمده ترین فعالیتها بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج خارجیان از کشور، بخش برون سازمانی روابط عمومی که تحت عنوان (گیزن) مشغول به فعالیت های ویژه حقوقی و رفع موانع توسعه و تأسیس کارخانجات و همچنین رایزنی برای رفع مشکلات برون سازمانی بود با اداره انتشارات و روابط درون سازمانی ادغام و متناسب با نیاز آن دوره به حوزه فعالیت های خود در بخش های مختلف تبلیغاتی، توسعه داد.

وقوع جنگ تحمیلی و ورود انقلاب به شرایط دشوار تهدید خارجی و جنگ از یکسو ، تحریم اقتصادی و تحرکات گروه های سیاسی و ضدانقلاب از سوی دیگر، روابط عمومی مناطق نفت خیز را که در این زمان به عنوان”روابط عمومی و ارشاد” شناخته می شد ، به سوی فعالیت های فرهنگی و تبلیغات غیر تجاری سوق داد؛ اما بخش روابط برون سازمانی که آن زمان نیز تحت عنوان “روابط اداری”شناخته می شد، همچنان در زمینه رفع موانع تولید و تسهیل در اجرای طرح های عملیاتی فعال بود.

Image result for ‫رضا طاهری رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب‬‎

در این برهه واحد سمعی و بصری به ثبت و ضبط تصاویر صحنه های بمباران و بازسازی تأسیسات و انباشت تصاویر ویدیویی مشغول بود و در کنار آن به نمایش دوره ای فیلم های سینمایی در کمپ های اقماری نیز اهتمام داشت.

روابط اجتماعی به ساماندهی امور اردوهای زیارتی و اعزام خانواده ها به شهرها و اماکن مقدس و تفریحی مشغول بود و روی هم رفته به انجام تمام امور ارجاعی از سوی مدیریت، جامه ی عمل پوشانده بود، در این راستا به تصمیمات فوری و اجرای امور برنامه ریزی نشده از قبیل خرید هدایا برای میهمانان گرفته تا استقبال و بدرقه مقامات و شخصیت های اعزامی به مناطق، همه به عهده این بخش از روابط عمومی بود.

سایر شعبه ها و دفاتر روابط عمومی نیز کپی های برابر با اصل حوزه ستادی بودند؛ (به جز روابط عمومی مسستقر در اهواز که در ساختمان روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب مستقر بود وصرفاً به انجام فعالیت های برون سازمانی می پرداخت)، روابط عمومی مسجدسلیمان به کار پاسخگویی به سیل فزاینده استعلام ها و صدور مجوزهای غیرقانونی احداث بنا در مجاورت تأسیسات و تلاش بی نتیجه برای حفظ حریم لوله ها و کارخانه ها و تصرف منازل شرکتی توسط نهادها و سازمانها درگیر بود.

در آغاجاری مسایل مربوط به جنگ و رسیدگی به امور جنگ زدگان و کمک های امدادی به جبهه ها و بازهم رسیدگی به مسایل برون سازمانی در اولویت بوده و بالاخره در گچساران و خارگ نیز همه کارها تحت تأثیر شرایط جنگی و بمباران تأسیسات، اعزام نیرو و فعالیتهای مرتبط با بسیج بود.
پایان جنگ تحمیلی عملاً سرآغاز فصلی نوین در توسعه و تکامل نهاد روابط عمومی ایرانی است. طی حدود ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بخش از سازمان ها به ضرورت شرایط ناهموار اجتماعی ، ناچار به اجرای فعالیت های وسیع اجتماعی و تبلیغاتی در راستای استقرار نظام جمهوری اسلامی و خنثی کردن تبلیغات و شیطنت های ضدانقلاب بودند و اکنون با آغاز دوره توسعه با انبوهی از وظایف مدیریتی مرتبط با فعالیت های تولیدی و اقتصادی مواجه می شوند. بنابراین طبیعی خواهد بود که تغییراتی در نحوه تعامل و عملکرد روابط عمومی ها رخ داده و این نهاد به بازآرایی ساختار خود توجه ویژه ای به خرج دهد.

کمی در مورد تاریخچه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب توضیح دهید؟
سحرگاه پنجم خرداد ۱۲۸۷ خورشیدی، سرآغاز کار صنعت نفت در خاورمیانه رقم خورد. از آن زمان تاکنون مناطق نفت خیز جنوب به عنوان زادگاه صنعت نفت ایران، کانون تحول و توسعه فناوری‌های جدید به منظور استخراج و تولید نفت و گاز بوده که این تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خلع ید از پیمانکاران و کارشناسان خارجی بسیار برجسته تر گردیده است. مناطق نفت‌خیز تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط دو شرکت خاص خدمات نفت ایران مشهور به اسکو (OSCO) و شرکت خدمات غیرصنعتی اداره می‌شد. پس از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی مدیریت مناطق نفت‌خیز در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد و راهبری عملیات تولید از این مناطق را بر عهده گرفت. این مدیریت پس از جنگ تحمیلی به مدیریت تولید مناطق خشکی تغییر نام داد و حوزه فعالیت آن کل کشور را در بر گرفت. سرانجام در سال ۱۳۷۹ با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت مبنی بر ایجاد تغییر و تحول در نحوه اداره فعالیت‌ها، ساختار سازمانی مناطق نفت‌خیز جنوب مورد بازنگری قرار گرفت و شرکت ملی مناطق نفت ‌خیز جنوب شامل یک ستاد مرکزی و نه شرکت فرعی که (۵ شرکت بهره برداری نفت و گاز و ۴ شرکت خدماتی و تخصصی)، شکل گرفت.

شروع سال ۱۳۸۳ در مناطق نفت خیز جنوب با اعمال بخش دیگری از تغییرات ساختاری همراه بود، در این سال با هدف ایجاد بنگاه های اقتصادی و تفکیک وظایف مرتبط با حاکمیت و راهبری از امور تصدی گری و اجرایی، چهار شرکت خدماتی- تخصصی با تجدید نظر در بخش هایی از مدیریت ها و ادارات ستادی مناطق نفت خیز جنوب، شامل شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب، شرکت پیرا حفاری ایران، شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت و شرکت خدمات رفاهی نفت، تشکیل شد که پس از تغیرات مجدد از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۵ با توجه به سیاستهای متمرکز شرکت ملی نفت ایران این ۴ شرکت منحل و با ۴ مدیریت مشتمل از مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی، مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه ها، مدیریت خدمات ترابری و پشتیبانی و مدیریت عملیات غیر صنعتی از ابتدای سال ۱۳۹۶ در زیر مجموعه ستاد مناطق نفت خیز جنوب شروع به فعالیت نمودند.

این شرکت با بیش از ۴۵ میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در گستره ای افزون بر ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی میدان های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری،کرنج و پارسی و بی بی حکیمه قرار دارند.

روابط عمومی در مناطق نفت خیز جتوب دارای چه ساختاری است؟
اگرچه نخستین واحد روابط عمومی ایران، سال ۱۳۳۰ به همت پروفسور نطقی در شرکت ملی نفت (آبادان) راه اندازی شد، اما زمینه ها و مقدمات این کار در قالب فعالیت های برون سازمانی در مناطق نفت خیز و در شهر مسجدسلیمان از همان سال های اولیه کشف نفت آغاز شده بود. وظیفه روابط عمومی در دهه های نخست اکتشاف نفت عمدتاً تسهیل در ارتباطات برون سازمانی و کاهش مشکلات شرکت با صاحبان اراضی مورد نیاز برای توسعه و احیاناً رفع اختلاف با معارضین و متصرفین املاک شرکت بوده که به سبب سیطره این گونه چالش ها، همواره اداره روابط عمومی با بخش های حقوقی و حراست شرکت درهم آمیخته و فعالیت های انتشاراتی، رسانه ای و آنچه امروز جرء اصلی و ذات روابط عمومی ها می باشد که در بخش های دیگر با عنوان اداره انتشارات به سامان می رسید. پس از ملی شدن صنعت نفت و در دوره کنسرسیوم که مرکزیت مناطق نفت خیز به تدریج از آبادان به اهواز منتقل شد، اداره روابط عمومی با عنوان (Head of External Relations & Security) نیز یکی از سازمان های ستادی زیر مجموعه مدیرعامل بود که همچنان، وظایف مشخص و گاه پیش بینی نشده ای را در حوزه ارتباطات، امور حقوقی و حفاظت به انجام می رساند.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در پی آن خروج خارجیان، بخش برون سازمانی روابط عمومی (Liaison) که تا این زمان مشغول رایزنی و فعالیت های ویژه حقوقی برای رفع مشکلات فراروی توسعهئ بود، با اداره انتشارات و روابط عمومی درهم آمیخت و متناسب با نیاز آن دوره ، به فعالیت های تبلیغاتی توسعه داد. با این وجود نوع کار و چالش های صنعت نفت در مناطق نفت خیز ببه گونه ای بود که سیطره فعالیت های اداری همچنان بر روابط عمومی سایه افکنده بود ما به هر روی جدا شدن دو بخش حقوقی و حفاظت یا همان حراست از روابط عمومی را باید نخستین گام برای توسعه فعالیت های حرفه ای روابط عمومی در مناطق نفت خیز جنوب برشمرد.

وقوع جنگ تحمیلی و ورود کشور به شرایط دشوار رزم و تهدیدهای خارجی از یک سو و تحریم و تحرکات گروهک های ضدانقلاب از سوی دیگر در داخل و خارج از کشور ، این بخش از سازمان را که در این زمان با عنوان روابط عمومی و ارشاد شناخته می شد، به سوی فعالیت های فرهنگی و تبلیغات غیر تجاری سوق داد.
بدین ترتیب پایان جنگ تحمیلی سرآغاز فصلی نوین در توسعه و تکامل نهاد روابط عمومی در صنعت نفت است؛ طی حدود ۱۰ سال پس از انقلاب اسلامی ، این اداره بنا به ضرورت شرایط اجتماعی ، اقتصادی و درگیری کشور با بحران های ناشی از جنگ، اجرای فعاتلیت های وسیع تبلیغاتی در راستای حفظ ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هشت سال سال دفاع مقدس و خنثی نمودن تبلیغات و شیطنت های ضدانقلاب را در دستور کار داشت؛ هم اینک با آغاز دروه بازسازی و ورود کشور به مقطع توسعه فرهنگ سازمانی، ارائه تصویری جذاب از شرکت با هدف جذب و نگهداشت نخبگان در داخل و تسهیل کار شرکت در محیط پیرامون ، فراهم نمودن زمینه تعامل بیشتر با کارکنان، نخبگان و بخش های تأثیرگذار جامعه در راستای اطلاع رسانی و اطلاع یابی و روی هم رفته گشودن درهای این سازمان به روی مخاطبان و علاقمندان ، بخش های مهم مأموریت جدید و راهبردی روابط عمومی بوده است.

روابط عمومی شرکت از چه بخشهایی تشکیل شده است؟
روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب یکی از ادارات ستادی این شرکت است که در کنار اداراتی همچون امور حقوقی و قراردادها ، فاوا، پژوهش و فناوری، گزینش، مهندسی ساختار و بهره‌وری و حراست، به طور مستقیم زیرنظر مدیرعامل انجام وظیفه می‌نماید.

برنامه‌ریزی و راهبری کلیه فعالیت‌های روابط عمومی و حضور در جلسات اداری و فرهنگی استان، جلسات داخلی و هیئت مدیره به منظور اطلاع رسانی و کنترل و نظارت بر حسن انجام صحیح فعالیت بخش‌های مختلف روابط عمومی از وظایف مهم رئیس روابط عمومی است.

رئیس روابط عمومی به عنوان نماینده مدیرعامل در امور هماهنگی میان روابط عمومی های شرکت‌های تابع و شرکت های خارج از سازمان به همراه ارتباطات برون‌سازمانی و فراهم نمودن ساز و کارهای ارتباطی میان شرکت‌های تابع، اعلام سیاست‌های ابلاغی از سوی روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت نقش راهبری و سیاستگذاری دارد. همچنین مسئولیت نظارت بر تنظیم و انتشار اخبار و راهبری پایگاه اطلاع رسانی شرکت از دیگر وظایف رئیس روابط عمومی می‌باشد.

تاکنون فعالیتهای شاخص روابط عمومی چه بوده است؟
واحد های اصلی روابط عمومی بر اساس آخرین نمودار سازمانی شامل ۱٫واحد انتشارات، تبلیغات و امور رسانه، ۲٫ واحد روابط اجتماعی، ۳٫واحد روابط اداری، و ۴٫واحد امور اداری و تدارکات، می باشند که رؤسای هر یک از این واحد ها نیز مستقیماً زیر نظر رئیس روابط عمومی انجام وظیفه می نمایند. بخشی از وظایف و فعالیت های هریک از این واحد ها به طور مختصر به شرح زیر آمده است.

خاطرنشان می شود که نمودار سازمانی فعلی روابط عمومی در حال بازبینی و ایجاد تغییرات مؤثر سازمانی بر اساس سیاست های جدید وزارت نفت و در راستای بهبود شرایط فعلی سازمان می باشد که در همین خصوص کارشناسان روابط عمومی و کارشناسان ساختار و بهره وری شرکت در حال انجام این امر می باشند.

واحد انتشارات، تبلیغات و امور رسانه به عنوان یکی از ارکان اصلی روابط عمومی، وظیفه برنامه‌ریزی و نظارت برتمامی فعالیت های مطالعاتی، پژوهش های روابط عمومی، آمار و گزارشات، امور چاپ و نشر، اطلاع‌رسانی، تبلیغات محیطی، برگزاری نمایشگاه‌های فنی، تخصصی و عمومی (مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابع)، فیلمبرداری، عکاسی ، تهیه، تدوین و انتشار کتاب، کتابچه، پوستر، لوح فشرده، کاتالوگ، بروشور و جزوات فنی و مهندسی به همراه ساخت تندیس و تابلوهای تبلیغاتی و سردر و همچنین تهیه و تنظیم گزارش های عملکرد و گزارش پروژه‌ها و آرشیو اسناد و تجهیزات را به عهده دارد؛ در این بین برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اعلام شده ی سازمان در خصوص راهبردهای تبلیغاتی با هدف معرفی توانمندی های شرکت در بخش‌های فنی و تولیدی در زمره وظایف محوری انتشارات و تبلیغات است. راهبری بخش‌های مطالعات و انتشارات، امور اطلاعات و رسانه‌ها، سمعی و بصری، تبلیغات و امور نمایشگاه ها و همچنین نظارت بر تمامی پروژه‌های انتشاراتی، نمایشگاهی و تولیدات چند رسانه ای به همراه ارتباط با اصحاب رسانه و هماهنگی با سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی جهت اخذ اطلاعات روزآمد نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با استفاده از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات از دیگر وظایف این بخش از سازمان روابط عمومی است.

از فعالیت های دیگر این واحد که به بخش مطالعات، آمار و گزارش ها مربوط می شود شامل تحقیق، گردآوری، تنظیم و بایگانی آخرین اطلاعات و آمار مربوط به نیروی انسانی، امکانات رفاهی و فعالیت های تولیدی و خدماتی شرکت ملی مناطق جنوب به همراه ایفای تعهد در قبال مسئولیت های اجتماعی شرکت، به منظور انعکاس و انتشار اطلاعات دریافتی در وسایل ارتباط جمعی برای تنویر افکار عمومی می باشد که از وظایف مهم این بخش است. تهیه نمودارها، تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات جمع‌آوری شده از ادارات ستادی و عملیاتی و شرکت‌های تابع و دسته‌بندی برای درج آن در سایت اینترنتی یا رسانه‌های جمعی، و همچنین سرپرستی پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت iso9001-2000 در روابط عمومی از دیگر وظایف این بخش می باشد.

بخش روابط اجتماعی یکی دیگر از واحد‌های مهم روابط عمومی است که برقراری رابطه و حسن تفاهم میان شرکت و اقشار مختلف جامعه را تسهیل می‌نماید. برنامه‌ریزی برای انجام بازدیدهای فنی وعلمی و تخصصی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، اقشار مختلف از تأسیسات شرکت و برنامه‌ریزی بازدید کارکنان شرکت از مکان های صنعتی کشور از جمله وظایف اصلی این بخش است.

همچنین اجرای طرح های افکارسنجی ، نظارت برحسن اجرای مراسم تجلیل و تشویق از بازنشستگان، دانش‌آموزان ممتاز و افتتاحیه پروژه‌ها از دیگر وظایف این واحد است. رسیدگی به امور کارکنان متوفی و تشریفات ویژه مدیرعامل و مهمانان ایشان نیز در این بخش صورت می‌پذیرد.

واحد روابط اداری با اتکا به تاریخچه یکصدساله مناطق نفت خیز جنوب و در جهت رسالت خطیر سازمان برای گسترش ارتباطات اداری و سازمانی با نهادهای خارج از سازمان که به لحاظ حفظ جایگاه مناطق در کشور و مراتب اداری، دارای اهمیت وافری می‌باشد، تلاش می‌نماید.

نیل به اهداف تولید و برقراری مکاتبات هدفمند اداری، از اهداف عالیه این واحد می‌باشد. مکاتبات جهت تسهیل در امور عملیاتی و تولید، اخذ استعلام برپایی دکل های حفاری، احداث خطوط لوله جریانی و شرکت در جلسات اداری استان و مکاتبه با محیط زیست از جمله وظایف این بخش می‌باشد. مکاتبه و اخذ به موقع مجوز برپایی دکل های حفاری و استعلام طرح ها و پروژه‌ها باعث صرفه‌جویی قابل توجه‌ای در هزینه‌های اجرایی شرکت ملی مناطق نفت خیز می‌شود.
بخش دیگر این واحد شامل: برنامه‌ریزی جهت ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های روابط عمومی، برنامه‌ریزی و تنظیم تقویم سالانه و اجرای همایش‌های علمی، آموزشی و نظارت بر همایش‌های اجرا شده در مناطق نفت خیز و ارزیابی کمی و کیفی آنها با هماهنگی ادارات متقاضی است که از وظایف کارشناس این بخش از روابط عمومی می باشد.

همچنین از وظایف اصلی و مهم واحد امور اداری و تدارکات رسیدگی به امور پرسنلی کارکنان روابط عمومی، سرپرستی و نظارت بر بایگانی مکاتبات و کالاهای و تجهیزات خدماتی مورد نیاز، برنامه‌ریزی و رفع نیازهای آموزشی کارکنان به همراه ارزشیابی دوره‌های برگزار شده است؛ همچنین پیگیری درخواست های خرید و تهیه و تنظیم اسناد مالی و پیگیری پرداخت آنها در زمره وظایف این واحد است. همچنین پیگیری امور خدماتی و رفاهی کارکنان روابط عمومی و نیز در از دیگر وظایف این بخش است. وظایف دیگری منجمله پرداخت پاداش تحصیلی فرزندان کارکنان ستاد و مدیریت های تابع، پیگیری تمدید و صدور دفترچه های خدمات درمانی کارکنان روابط عمومی به همراه وصول هزینه های درمانی خارج از نفت، و نیز ارائه خدمات پشتیبانی به کلیه مراسم و جلسات برگزار شده در روابط عمومی از جمله وظایف مهم دیگر این واحد به شمار می آید.

آیا مدیرعامل شرکت از روابط عمومی حمایت می کند؟
در حال حاضر مدیرعامل و رییس هئیت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، آقای “مهندس بیژن عالی پور بیرگانی” است، که به عنوان بیستمین مدیر عامل این شرکت، سکان دار راهبری و هدایت بزرگترین شرکت نفت و گاز کشور می باشد. وی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع از دانشگاه سنترال استیت آمریکا (Central State University) است.

بی شک بدون حمایت های ایشان، روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نمی تواند برنامه های خود را به عنوان پیشکسوت روابط عمومی های کشور به طور مطلوب انجام دهد؛ با این وجود تسهیل فرآیندهای ارتباطی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با نهادهای اداری، اجتماعی، سیاسی، نظامی، فرهنگی، مردمی و دیگر سازمان ها، مهمترین خواسته مدیریت از روابط عمومی است که در همین راستا تلاش می شود با شناخت مجموعه ذی نفعان، راه های ارتباطی را برای هر طیف از مخاطبان تعریف و فعالیت ها را در قالب آن برنامه ریزی کرد.

روابط عمومی شرکت نفت چه وی‍‍ژگیهایی دارد که آن را از سایر شرکتها و ادارات متمایز می کند؟
همانطور که قبلا اشاره شد خواستگاه روابط عمومی کشور، صنعت نفت است و این روابط عمومی با توجه به پیشینه خود همواره در زمره پیشگامان روابط عمومی کشور بوده است. در اختیار داشتن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با این حوزه در کنار بهرمندی از کارشناسان خبره ارتباطات از جمله وجوه تمایز روابط عمومی صنعت نفت به ویژه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با سایر روابط عمومی ها است.

با توجه به عملکرد و برنامه ها، افق توسعه روابط عمومی شرکت را برای آینده چگونه ترسیم کرده اید؟
هدف ما در روابط عمومی، رسیدن به جایگاه سرآمدی پایدار در روابط عمومی است. در واقع می توان گفت سرآمدی رسیدن به درجه کمال نسبی و عملکرد برجسته در مدیریت روابط عمومی برای دستیابی به نتیجه مطلوب بر اساس مفاهیم بنیادی شامل نتیجه گرایی متوازن، فرهنگ، مخاطب محوری، رهبری و ثبات در مقاصد، فرآیند گرایی، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر و نوآوری، توسعه مشارکت هایی که برای هر دو طرف ارتباط سودمند باشد و مسئولیت های اجتماعی است. و در تعریف سرآمدی پایدار، باید گفت دستیابی به نتایج سرآمد در زمینه عملکرد مخاطبان، کارکنان و جامعه(مردم)است که توسط راهبری پیش برنده خط و مشی و راهبرد مدیریت روابط عمومی، از طریق کارکنان، شرکاء ، منابع و فرآیند ها حاصل می شود.

از چه روشی برای برقراری ارتباط مؤثر و دوطرفه با مردم و ذی نفعان بهره می گیرید؟میزان شفاف سازی در اطلاع رسانی فعالیتهای شرکت به چه صورت است؟
با توجه به تنوع فعالیت ها در روابط عمومی و متفاوت بودن فرآیند ارتباط گیری، در هر بخش از روش ها و ابزارهای ارتباطی متفاوت استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت از قدیمی ترین روش ارتباطاتی تا نوین ترین روش ها در حال حاضر استفاده می شود. با توجه به اینکه ذینفع چه فرد حقیقی یا حقوقی باشد از روش های ارتباطاتی کتبی، شنیداری، دیداری، مجازی و… استفاده می شود.

اثربخش ترین برنامه روابط عمومی چه بوده است؟
طرح تدوین تاریخ یکصدساله مناطق نفت خیز جنوب یکی از برنامه های اثربخش روابط عمومی بوده است.

همانطور که می دانید یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ها ثبت و ضبط حوادث، رویدادها و در نهایت تاریخچه شرکت ها و سازمان ها در زمان می باشد . نظر به قدمت و پیشگامی مناطق نفت خیز جنوب در اکتشاف و تولید نفت در خاورمیانه و با توجه به اهمیتی که این شرکت بویژه در شهر مسجدسلیمان که از نقطه نظر تاریخ صنعت نفت در جهان مطرح است دارد، موجب شد تا روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب در آستانه یکصدمین سال اکتشاف نفت در ایران، طرح تدوین تاریخ یکصد ساله مناطق نفت خیز جنوب را در دستور کار خود قرار داده و نتایج حاصل از این طرح بزرگ را در قالب ۴ کتاب پژوهشی به همراه ۲ طرح تحقیقاتی دیگر با همکاری پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی اجرا کند و طی آن در اردیبهشت ماه سال جاری ۹۶ در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی تهران، همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب رونمایی نماید.

همچنین طرح تدوین کتابهای جامع مناطق نفت خیز و دفاع مقدس از جمله این برنامه های اثربخش بوده است.

نظر به اهمیت نقش و جایگاه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران و ضرورت واکاوی نقش این شرکت در تأمین ارز و اداره اقتصاد کشور در زمان جنگ، طرح تدوین کتاب جامع مناطق نفت خیز جنوب و دفاع مقدس با همکاری پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در سال های اخیر به اجرا درآمد که حاصل آن نیز طی ۲ کتاب در این زمینه تألیف و منتشر شد.

در این طرح که با هدف بررسی دقیق مدیریت بحران و شیوه های دفاعی و پدافندی مناطق نفت خیز جنوب در زمان جنگ و تبیین حماسه استمرار تولید و صدور نفت خام در زیر حملات و بمباران های پی در پی هواپیماهای دشمن به تأسیسات ، پایانه های صادراتی و نفتکش ها اجرا شده است، تمامی گزارش ها، اسناد و تصاویر موجود در آرشیو شرکت و شرکت های تابع به همراه خاطرات و محفوظات ذهنی کارکنان و دست اندرکاران تولید نفت خام از چاه تا کشتی( پالایشگاه) به عنوان مواد خام یا ادبیات تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

روابط عمومی شرکت تاکنون چه افتخاراتی داشته است؟
روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان یکی از پیشگامان روابط عمومی در سطح کشور همواره در جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی و در زمینه های مختلف حضور داشته که افتخارات و جوایز متعددی را از آن خود کرده است. کسب این افتخارات و مدال های مختلف برتر در حوزه مسئولیت های اجتماعی شرکت، مطالعات، تبلیغات، انتشارات، تولیدات چند رسانه ای، خبر، ارتباطات اداری و اجتماعی، افکار سنجی، استفاده و به گارگیری از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و دیگر زمینه ها حاصل شده است.

با توجه به گسترش فعالیت شبکه های اجتماعی، روابط عمومی نسبت به این پدیده نوظهور چه بهره ای از پتانسیل بالقوه آنها برده است؟
شبکه های اجتماعی در حال حاضر به عنوان اصلی ترین مجاری ارتباطی شناخته می شوند که در کمترین زمان ممکن رویدادها را را منتشر می کنند. فاصله گرفتن از این فضا می تواند منجر به منزوی شدن افراد وسازمان ها شود. بنابراین چه موافق باشیم و چه مخالف باید با در نظر گفتن توصیه های امنیتی از ظرفیت های مثبت این فضا استفاده کرد تا ضمن انتشار علمکرد شرکت با دیدگاه ذی نفعان نیز آشنا شد و بر مبنای برنامه ریزی کرد. در این خصوص و به مناسبت های مختلف همانند برگزاری نمایشگاه ها و همایش های گوناگون با راه اندازی و کنترل سامانه ها و کانال های مرتبط با موضع در فضایی مجازی به توسعه ارتباطات و استفاده از این تکنولوژی ها نیز در این زمینه کمک شده است.

با توجه به فرهنگ استان خوزستان، بهترین الگو برای دستیابی به ارتباطات اثربخش و مطابق با فرهنگ جامعه ما را چگونه الگویی می دانید؟
استان خوزستان به دلیل تنوع قومیتی و همچنین پذیرش مهاجر از سایر استان ها(به دلیل وجود صنایع متعدد) دارای موقعیتی خاص و استراتژیک است. بنابراین هر گونه برنامه ریزی باید با در نظر گرفتن این تنوع قومیتی و فرهنگی صورت بگیرد. در زمینه ارتباطات یک سری نظریه های و فرآیندهای آکادمیک و علمی وجود دارد که برای بهره گیری از آن، باید ابتدا آنها را بومی سازی کرد؛ زیرا هر منطقه دارای فرهنگ و رسوم خاص خود است که در ارتباطات بین انسانی در آن منطقه تأثیر مستقیم دارد. بنابراین در کل باید گفت با مردم و جوامع پیرامون باید به زبان خودشان سخن گفت تا ارتباط مؤثر برقرار شود.

منتظر شنیدن سخن پایانی شما هستیم؟
با توجه به جایگاه و ماهیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و به دنبال آن قدمت و اهمیت روابط عمومی این ننعت عظیم، لازم است که انعکاس موقعیت خطیر سازمان در راستای رسیدن به تعالی روابط عمومی های کشور صورت پذیرد؛ چه بسا اغراق در عملکرد و نشان دادن آنچه که در حقیقت به چشم دیده نمی شود خسارات جبران ناپذیری در مسیر اعتدال و بهبود سازمان ها را سبب خواهد شد. ما همواره سعی نموده ایم که از موقیعت کنونی خود در جهت سامان دهی به شرایط فعلی و رسیدن به اهداف عالیه سازمان و در کل کشور عزیزمان ایران اسلامی گام برداریم و از پروردگار یکتا مسئلت می نماییم که در این کوشش همیشه ما را یاری نماید.

جا دارد از حمایت های بی بدیل مهندس بیژن عالی پور، مدیر عامل محترم مناطق نفت خیز جنوب که در همه عرصه ها حامی و مشوق روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابع بوده تشکر و قدردانی نماییم.

همچنین از همکاری و زحمات تمامی همکاران در روابط عمومی و شرکت های تابع که در هر زمان بی وقفه و در خور فعالیت می نمایند، سپاسگزارم. از خداوند بزرگ سعادت و کامروایی را برای ایشان و خانواده های محترمشان خواستارم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president