آوای جنوب

احمد خورشیدی آزاد در گفت‌وگوی اختصاصی از دلیل ساز مخالف این روزهای اصلا‌ح‌طلبان با دولت روحانی گفت/می خواهند با مخالفت همچنان در قدرت بمانند

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: اخیرا نخبگان اصلاح طلب مواضع انتقادی تندی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت روحانی اتخاذ نموده و به صراحت می‌گویند دولت سست و ضعیف کار می‌کند.
آوای جنوب
کارشناس مسائل استراتژیک گفت: اخیرا نخبگان اصلاح طلب مواضع انتقادی تندی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت روحانی اتخاذ نموده و به صراحت می‌گویند دولت سست و ضعیف کار می‌کند.

 احمد خورشیدی آزاد در گفت‌وگوی اختصاصی با ما در گچساران  در خصوص مواضع اخیر اصلاح طلبان نسبت به عملکرد دولت روحانی و اوضاع اقتصادی کشور به برخی سؤالات پاسخ داد.

علت انتقادات این روزهای اصلاح‌طلبان از دولت روحانی چیست؟

خورشیدی‌: اخیرا نخبگان اصلاح طلب مواضع انتقادی تندی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت روحانی اتخاذ نموده و به صراحت می‌گویند دولت سست و ضعیف کار می‌کند، در مورد اینکه انتقاد اصلاح طلبان درست است یا نه‌ باید بگویم درست می‌گویند اما به اعتقاد بنده اصلاح طلبان از اول هم می‌دانستند تئوری اقتصادی آقای روحانی غلط و ناکارآمد است.

 اما همان‌گونه که‌  منافع آنان حکم می‌کرد که از ایشان حمایت کنند حال نیز به همان دلیل با آقای رئیس جمهور مخالفت می‌کنند چرا که دو مرحله از طریق موافقت و همراهی با او توانستند حاکمیت داشته باشند و هم اکنون نیز در صددند در دو دوره آینده  از طریق مخالفت با ایشان در قدرت بمانند.

Image result for ‫احمد خورشیدی آزاد‬‎به عنوان یک تحلیگر، اینکه آقای روحانی دائم می‌گویند اوضاع خوب است تحلیلتان چیست؟

خورشیدی: خوب یا بد بودن اوضاع اقتصادی و اجتماعی را مردم و سفره‌هایشان باید بگویند، چگونه اوضاع خوب است در حالی که‌ دولت روحانی از حیث درآمد یکی از پردرآمدترین دولت‌های ۴۰ سال اخیر بشمار می‌‌رود اما ضعیف‌ترین نمره اقتصادی را نیز به خود اختصاص داده است.

به صورت مصداقی وضعیت اقتصادی این روزها را تعریف کنید؟

خورشیدی‌: در حال حاضر ضریب چینی ۹ واحد بدتر شده، ۳۰ درصد ایرانی‌ها زیر خط فقر مطلق هستند یعنی این تعداد حتی یک شاغل در خانواده‌هایشان ندارند برای مثال شیر خوراکی لیتری از ۱۱۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان یعنی ۳ برابر افزایش یافته است، گوشت گوسفند از ۲۵ هزار تومان به ۶۰هزار تومان  تومان رسیده و دلار از ۳۲۰۰ تومان به ۷۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

 همچنین یارانه که به همه ایرانی‌ها تعلق می‌گرفت هم اینک ۲۹ میلیون نفر را قطع یارانه شده اند، سهام عدالت را قطع کرده‌اند، مسکن مهر ۷۵۰ هزار خانواده را حاضر نشدند تکمیل کرده و آنان را از بی خانمانی نجات‌دهند‌ ، ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در حالی که بودجه کشور ۲/۵ برابر رشد داشته اما‌ حجم پروژه‌های عمرانی کاهش چشمگیری یافته است.

به غیر از مشکلات اقتصادی در دوره اخیر چه مشکلات حاد دیگری را می‌بینید؟

خورشیدی: آمار آسیب های اجتماعی از قبیل طلاق و اعتیاد و بیکاری به شدت افزایش  داشته و در حوزه بین المللی دستاورد خوبی نداشته‌ایم و ۵ سال انرژی کشور به فنا رفته و ۳۲ میلیارد دلار ظرفیت هسته‌ای که‌ حاصل ۱۲ سال تلاش دانشمندان ایرانی بوده به صفر رسیده و ضریب تهدیدات خارجی ما رشد محسوسی را نشان می‌دهد،  به طوری که پلیس دوبی و کشور ذره بینی فیجی نیز ما را تهدید می‌کنند، گرچه از سوی دیگر با تلاش رزمنده‌های ایرانی، جبهه مقاومت به قدرت بی بدیل منطقه تبدیل گردیده است‌ اما آنچه به عملکرد دولت مربوط است این است که مشاهده می‌کنید.

Related image

 پیش‌بینی شما از وضعیت اقتصادی بعد از لغو برجام چیست؟

خورشیدی: بعداز لغو بر جام ۲ نوع تغییر در حوزه اقتصادی وجود دارد که یک مورد آن به عواقب روانی لغو برجام مربوط است که فعلا در این مرحله هستیم و با افزایش قیمت‌هایی مواجه هستیم.

اما بخش اصلی پیامدهای بعد از لغو برجام به تحریم نفتی برمی‌گردد که اگر شروع شود دیگر فقط اثر روانی نخواهد داشت،  مثلا اگر قرار باشد طبق ادعای وزیر خزانه‌داری آمریکا در روزهای اول تحریم فروش نفت ایران ۴۰۰ هزار بشکه کمتر فروش داشته باشیم ظرف یک سال با ۶۰ هزار میلیارد تومان کسری درآمد مواجه می‌شویم که دولت مجبور است به همین اندازه ارز را‌ گران کرده و در بازار بفروشد و با این اوضاع احتمال دارد گرانی‌های سال‌های سازندگی سال‌های ۹۰ و ۹۱ تکرار شود.

 گفت‌وگو از علی‌مراد کاظم پور

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. ناشناس گفت:

    جناب خورشیدی با خودت چند چندی؟ می دکتر تاجگردون دو سه روز پیش خوب نساختته؟ اطلاع داریم که در ضیافت افطار خدمت دکتر شرفیاب شدی. یه روز با احمدی نژاد و یه روز بر علیه احمدی نژاد. یه روز بر علیه تاجگردون و یه روز با تاجگردون. خدایی دنبال چه میگردی؟ تعجب میکنم تو که اینجور نبودی؟

  2. گچساران گفت:

    خواهشاً تو یکی در رابطه با اقتصاد و مسائل اقتصادی افاضه مفرما. اگر از اقتصاد چیزی میدانستی که سال ۸۶ در مناظره انتخاباتی در تالار فرهنگیان جواب معمار اقتصاد (دکتر تاجگردون) را میدادی. مگه یادت رفته که هیچ حرفی در برابر دکتر نداشتی؟ مردم و دانشجویان آن زمان که یادشون نرفته.

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president